ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τόσο κοντά σε λύση όσο και σε ναυάγιο

Οι τράπεζες θα πρέπει να προχωρήσουν σε ένα νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο με τους πολίτες

Οι διαφορές που απομένουν στο Κυπριακό αφορούν πολύ σοβαρά και ευαίσθητα θέματα, που μπορούν να επιλυθούν μόνο μέσα από πολιτικές αποφάσεις κάποιες εκ των οποίων δεν εξαρτούνται από τις δύο πλευρές στην Κύπρο, γι’ αυτό η ορατή προοπτικής λύση μπορεί και να μετατραπεί χωρίς χρονοτριβή και σε ναυάγιο. Αυτή την εκτίμηση διατύπωσε μεταξύ άλλων στη συνέντευξη που έδωσε στην «Κ» ο πρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος Αβέρωφ Νεοφύτου, ο οποίος μίλησε επίσης για την οικονομία, την κατάσταση των τραπεζών σήμερα, τις μεταρρυθμίσεις, τις δημοτικές εκλογές και τους «παραπτωματίες» στον ΔΗΣΥ.

–Στο Κυπριακό οι συνομιλίες έχουν φτάσει σε κομβικό σημείο. Πιστεύετε ότι μια λύση είναι εφικτή, υπό τας περιστάσεις και λαμβανομένων υπόψη των εξελίξεων στην περιοχή;
–Βρισκόμαστε στο σημείο, όπου όλοι μας, η κάθε πλευρά, θα κριθούμε. Οι διαφορές που απομένουν αφορούν πολύ σοβαρά και ευαίσθητα θέματα, αλλά την ίδια ώρα πρόκειται για διαφορές, οι οποίες μπορούν να ξεπεραστούν και να επιλυθούν μέσα από πολιτικές αποφάσεις. Δεν πρόκειται δηλαδή για διαφορές τεχνοκρατικής φύσεως, οι οποίες για να επιλυθούν απαιτείται αρκετός χρόνος και διαβουλεύσεις.

–Πιο συγκεκριμένα;

–Αν πούμε ότι έχουμε διαφορά προσέγγισης στο θέμα των Εγγυήσεων, αυτό προκύπτει διότι η Άγκυρα δεν τολμάει να δώσει το δικό της «ΟK» για μια Ομόσπονδη Κύπρο χωρίς ξένες εγγυήσεις. Αν αύριο όμως, η Τουρκία λάβει την πολιτική απόφαση ότι θα αποδεχτεί λύση του Κυπριακού χωρίς εγγυήσεις, το θέμα λύθηκε.

–Εδαφικό και Χάρτες;
–Μα και πάλι εδώ πρόκειται για θέμα πολιτικής απόφασης της Άγκυρας. Ποιος θα αποφασίσει για παράδειγμα εάν θα επιστραφεί η Μόρφου ή Αμμόχωστος και άλλες περιοχές; Δεν είναι η Τουρκία; Συνεπώς και σε αυτό το ζήτημα όπως και στο θέμα του Περιουσιακού, οι διαφορές μπορούν να επιλυθούν και να ξεπεραστούν εάν η Άγκυρα επιδείξει τη βούληση και την τόλμη να λάβει τις πολιτικές αποφάσεις που απαιτούνται. Εκ των πραγμάτων, όντως βρισκόμαστε σε κομβικό σημείο. Βρισκόμαστε σε μια φάση όπου η λύση μπορεί να είναι πολύ κοντά, αλλά την ίδια ώρα, στην ίδια απόσταση με τη λύση βρίσκεται και το ενδεχόμενο για ναυάγιο των συνομιλιών.

–Εκτός από τα κεφάλαια που συνθέτουν το Κυπριακό, ποιο ρόλο μπορεί να παίξει στην εξεύρεση λύσης το ενεργειακό πλέγμα συμφερόντων στην ανατολική Μεσόγειο;
–Είναι φανερό ότι με λύση του Κυπριακού, τα πράγματα και σε αυτό τον τομέα, στον τομέα της ενέργειας, μπορούν να αντιμετωπιστούν υπό άλλο φακό και υπό άλλη οπτική γωνία. Είναι επίσης αυτονόητο ότι δύο χώρες αλλιώς αντιμετωπίζουν το θέμα εάν βρίσκονται σε καθεστώς αντιπαράθεσης και εχθρότητας και αλλιώς εάν οι σχέσεις τους ομαλοποιηθούν.

–Με λύση μπαίνουν στο τραπέζι των συζητήσεων για τα ενεργειακά και άλλες επιλογές διάθεσης του φυσικού αερίου;
–Σαφώς! Εάν για παράδειγμα συμφέρει στην Κυπριακή Δημοκρατία να πωλεί Φ.Α. στην Τουρκία, δεν θα εξετάσει αυτή την επιλογή; Ή εάν υπάρξει μια κοινή αντίληψη και με άλλες χώρες της περιοχές για μια ευρύτερη συνεργασία περιφερειακής φύσεως, συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας, η Ενωμένη πλέον Κυπριακή Δημοκρατία θα αρνείται τον διάλογο; Ας μην επαναλαμβανόμαστε όμως. Η λύση του Κυπριακού θα διανοίξει και άλλους ορίζοντες στο θέμα της ενέργειας.

–Αυτό που λέτε όμως μπορεί να τύχει και διαφορετικής ανάγνωσης.
–Για να γίνει απόλυτα σαφές, δεν εννοώ ότι λύση του Κυπριακού σημαίνει και αυτομάτως και εν λευκώ συνεργασία Κύπρου – Τουρκίας στο θέμα του Φ.Α. Είναι μια επιλογή. Όμως η κυβέρνηση Αναστασιάδη προχώρησε σε τέτοιες στρατηγικές κινήσεις, οι οποίες μας επιτρέπουν ως κράτος να έχουμε επιλογές εκμετάλλευσης του Φ.Α. είτε με λύση είτε χωρίς λύση. Μόλις προ ημερών είχαμε μια πρώτη συμφωνία με την Αίγυπτο για αγωγό, και η Κύπρος δεν θα εξαρτάται αποκλειστικά από την τουρκική αγορά.

–Είχατε εσχάτως δηλώσει ότι χωρίς Μόρφου και με εγγυήσεις θα πείτε όχι στη λύση. Η λύση δεν θα είναι όμως ένας συμβιβασμός;

–Και βεβαίως θα πρόκειται για συμβιβασμό. Αλλά δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές θέσεις εάν δεν επιτυγχάνεται ο στόχος μας για επιστροφή υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση τουλάχιστον 100.000 προσφύγων και είναι χειρότερες από τις εδαφικές αναπροσαρμογές που προβλέπονταν στο Σχέδιο Ανάν, το οποίο απέρριψε ο λαός. Ως προς τις Εγγυήσεις, ναι, είναι γεγονός. Ένα ευρωπαϊκό σύγχρονο κράτος δεν χρειάζεται εγγυήσεις και στρατεύματα τρίτων χωρών για να εγγυώνται την κυριαρχία και την ανεξαρτησία του. Και αυτή είναι η θέση μας.

–Στο Κυπριακό, τι θα συμβουλεύατε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να μην κάνει και τους συναδέλφους σας αρχηγούς των άλλων κομμάτων να κάνουν;
–Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να συνεχίσει όπως κάνει μέχρι σήμερα με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα στο χειρισμό του κυπριακού προβλήματος. Οι συνάδελφοι αρχηγοί δικαιούνται να εκφράζουν τις απόψεις τους. Ας προσέχουμε όλοι να αποφεύγονται ακρότητες, πόλωση και μηδενιστικές προσεγγίσεις.

–Υπάρχουν δύο ισχυρές απόψεις σχετικά με το ενδεχόμενο λύσης: α) ότι θα φορτώσει στην πλάτη μας ένα άλλο μνημόνιο και β) ότι θα είναι το εφαλτήριο οικονομικής ανάπτυξης που θα βγάλει τον Κύπρο από το αναπτυξιακό τέλμα.
–Η ενωμένη ομοσπονδιακή Κύπρος πρέπει να έχει τέτοιες δομές και να ακολουθεί τέτοια δημοσιονομική πολιτική που δεν θα δημιουργούνται ελλείμματα και που δεν θα διογκώνουν το δημόσιο χρέος. Την ίδια ώρα θα χρειαστούμε οικονομική στήριξη στα αρχικά στάδια της λύσης και για τις υποδομές, καθώς και για ζητήματα που αφορούν το Περιουσιακό. Συνεπώς πρέπει να μεριμνήσουμε, η λύση να προϋποθέτει οικονομικά βιώσιμο κράτος και από την άλλη να τύχουμε της αναγκαίας ευρωπαϊκής και διεθνής στήριξης για αντιμετώπιση των αναγκών που θα προκύψουν με την λύση.

Ας περάσουμε στο πραγματικό πεδίο της οικονομίας. Βγήκαμε από το μνημόνιο. Κερδήθηκε το στοίχημα; Ποιοι κίνδυνοι βλέπετε να ελλοχεύουν ακόμα;
–Ένα είναι το γεγονός. Ότι ναι, βγήκαμε από το Μνημόνιο. Την ίδια ώρα όμως η ανεργία μειώνεται μεν αλλά παραμένει ακόμη σε διψήφιο ποσοστό, τα Μη Εξυπηρετούμενα μειώνονται μεν αλλά παραμένουν ακόμη σε υψηλά ποσοστά και οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις πάνε μεν καλύτερα αλλά ακόμη δεν βρίσκονται σε επίπεδα ευρωστίας. Έχουμε δρόμο ακόμη να διανύσουμε. Πρέπει να συνεχίσουμε συνετά και σοβαρά. Εάν αρχίσουμε όλοι να φωνάζουμε και να ζητάμε και εμείς ως Πολιτεία αρχίσουμε να δίνουμε αλόγιστα, τότε σίγουρα δεν θα συνεχιστεί η οικονομική ανάπτυξη που άρχισε να παρατηρείται. Έχουμε ευάλωτες ομάδες, έχουμε συνταξιούχους, που πρέπει να κοιτάξουμε με υψηλή προτεραιότητα.

Σε καλή πορεία η οικονομία, ψηλή προτεραιότητα οι ευάλωτες ομάδες
–Οι τράπεζές μας δεν συνιστούν πλέον κίνδυνο για την οικονομία;
–Ως προς τις τράπεζες, η πορεία τους είναι συνδεδεμένη με αυτήν της οικονομίας. Είμαι της άποψης ότι και οι Τράπεζες θα πρέπει να προχωρήσουν σε ένα νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο, αν θέλεις, με τους ίδιους τους πολίτες. Τους πελάτες τους. Γι’ αυτό και είπα ξανά, σε εσάς στην «Κ», ότι οι Τράπεζες όταν καταφέρουν να μετατρέψουν τις ζημιές, σε τεράστια κέρδη – κάτι που πιστεύω θα γίνει σε κάποια στιγμή – να συμβάλουν και να σκεφτούν και τους πολίτες. Ιδιαίτερα αυτούς, οι οποίοι πλήρωσαν βαρύτατο τίμημα για την επιβίωση των τραπεζών. Ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι σε καλή πορεία. Εάν σε άλλη χώρα μια τράπεζα στην οποία επιβλήθηκε κούρεμα καταθέσεων, πετύχαινε τη μείωση του ELA κατά 10 δισ. ευρώ μέσα σε δύο χρόνια, θα ήταν το κυρίαρχο θέμα για εβδομάδες. Είναι ένα εξαιρετικά καλό νέο, το οποίο δείχνει τον δρόμο.

Ένα δεύτερο μεγάλο στοίχημα όπως παρουσιάζεται από κυβερνητικής τουλάχιστον πλευράς είναι οι μεταρρυθμίσεις. Με τη νοοτροπία που διατρέχει την κοινωνία μπορούν να λειτουργήσουν;
–Μα το πιο σημαντικό κέρδος για την κοινωνία και τους πολίτες είναι οι μεταρρυθμίσεις. Αυτές έχουν αξία. Μέχρι τώρα, κάναμε δημοσιονομική προσαρμογή. Αυτά όμως που θα αφήσουν τα πιο θετικά αποτελέσματα είναι οι ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις. Δημόσια Υπηρεσία: Να γνωρίζουμε ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο η δημοσιονομική εξυγίανση και ότι οι αυξήσεις στον δημόσιο τομέα θα είναι συναρτημένες με την απόδοση της οικονομίας και τις δυνατότητες των δημοσίων οικονομικών. Η αξιοκρατία, η εναλλαξιμότητα και η κινητικότητα.

–Υπάρχει ανάγκη για νέες δομές;

–Υπάρχει η ανάγκη να προχωρήσουμε στη δημιουργία Υφυπουργείων Ναυτιλίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Δεν μπορούμε να είμαστε στην Ευρώπη, η δεύτερη πιο σημαντική χώρα στη ναυτιλία και την ίδια ώρα η ναυτιλία να είναι κρυμμένη κάτω από ένα Υπουργείο το οποίο διαχειρίζεται τόσα άλλα πράματα. Δεν μπορούμε να εξαρτόμαστε και να δίδουμε σημασία στον τουρισμό και να μην έχουμε ένα πολιτικό πρόσωπο που να χαράσσει την πολιτική και την στρατηγική για τον τουρισμό μας. Δεν γίνεται να είναι εξαρτημένη η οικονομία πάνω στις επενδύσεις και την ανάπτυξη και να μην έχουμε ένα Υφυπουργείο Ανάπτυξης.

–Έρχεστε στην επόμενη ερώτησή μου. Δημοτικές εκλογές ενόψει και μπαίνουμε ξανά σε μια προεκλογική εκστρατεία για δήμους και κοινοτικές αρχές σε ένα πλέγμα που χαρακτηρίστηκε έως και υδροκέφαλο και που αφήνει πίσω του σε κάποιες περιπτώσεις σκάνδαλα, ατασθαλίες και ζημιές.

–Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης χωρίς ρητή προϋπόθεση μείωσης των Δήμων, για μένα δεν είναι μεταρρύθμιση. Και μέσα από τη μεταρρύθμιση και τη μείωση των Δήμων πρέπει να λύσουμε και τα προβλήματα που δημιούργησαν τα σκάνδαλα. Πρέπει να δώσουμε λύσεις στα κενά αλλά και στις πηγές που δημιουργούσαν τα σκάνδαλα.

–Λύσεις όπως;
–Πάμε σε εκλογές για 39 δήμους, ενώ εκκρεμεί Νομοσχέδιο που εκσυγχρονίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και προβλέπει τη σταδιακή μείωση του αριθμού των Δήμων. Κατά τα άλλα όποιος τολμήσει να εκφράσει μια λογική άποψη για να γίνουν και οι μεταρρυθμίσεις ακούει τα εξ αμάξης. Προσωπικά, ανέλαβα μια πρωτοβουλία για τους εννέα κατεχόμενους Δήμους, ώστε τουλάχιστον, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους, αν είναι δυνατόν να αποφύγουμε τις εκλογές. Πρότεινα μια συνάντηση στις 14 Σεπτεμβρίου με όλους τους υπόλοιπους αρχηγούς κομμάτων, για να συζητήσουμε το όλο θέμα.

–Έχετε αρχίσει να κάνετε σκέψεις για τους υποψήφιους διά των οποίων θα διεκδικήσει ο ΔΗΣΥ την ψήφο του λαού στις δημοτικές εκλογές;

–Λαμβάνουμε υπόψη τις τοπικές κοινωνίες. Γι’ αυτό και υπάρχουν περιπτώσεις όπου στηρίζουμε κομματικά ικανούς υποψηφίους, σε άλλες περιπτώσεις τολμάμε, σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία και λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις των πολιτών, να στηρίξουμε ικανούς ανθρώπους που πιθανώς να ανήκουν σε άλλο πολιτικό χώρο ή και ανεξάρτητες προσωπικότητες.

–Ομιλούντες για διαφθορά, ένα τεράστιο κεφάλαιο είναι οι σχέσεις Αστυνομίας υποκόσμου, όπως και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναγνώρισε. Είδαμε να δηλώνετε ότι καλά έκανε ο υπουργός Δημόσιας Τάξης και δεν παραιτήθηκε. Δεν τίθεται στην προκειμένη περίπτωση θέμα ευθιξίας;
–Εάν ένας υπουργός καλύπτει διαπλεκόμενους ή αστυνομικούς που έχουν σχέση με τον υπόκοσμο και βεβαίως δεν έχει θέση στην όποια κυβέρνηση. Διαπλοκή και διαφθορά υπήρξε και υπάρχει. Και όχι μόνο στο Αστυνομικό Σώμα. Αλλά αν κάτι πρέπει να σημειώσουμε, το οποίο περνά απαρατήρητο είναι πως επί αυτής της κυβέρνησης οδηγήθηκαν αρκετές υποθέσεις ενώπιον Δικαστηρίου, υποθέσεις μάλιστα που για χρόνια παρέμεναν κάτω από το χαλί.

–Υπάρχει ανοικτό το άλλο μέγα ζήτημα των αστυνομικών ερευνών για όσους ευθύνονται για το σκάνδαλο της οικονομίας, οι οποίες δεν έχουν στείλει ακόμα στο εδώλιο τον οποιονδήποτε.
–Κάποιες υποθέσεις οδηγήθηκαν στα Δικαστήρια. Ο κόσμος αναμένει ότι μέσα από τις έρευνες και για πιο ουσιαστικά ζητήματα που έχουν σχέση με τη μεγάλη καταστροφή της οικονομίας θα οδηγηθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης.

–Μα υπάρχουν συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως η περίπτωση Βγενόπουλου, Μπουλούτα, Μάγειρα, η οποία φαίνεται να έχει χαθεί πριν καν αρχίσει.
–Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, οι αρμόδιες Αρχές έκαναν τη δουλειά τους. Απ’ εκεί και πέρα οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να συνεργαστούν και να μεριμνήσουν ώστε και να εντοπιστούν και να παραδοθούν ώστε να δικαστούν οι κατηγορούμενοι ενώπιον Δικαστηρίου.

–Η τελευταία περίπτωση με την εκπαιδευτικό, μέλος του Π.Γ. του ΔΗΣΥ που ήταν αποσπασμένη στις Βρυξέλλες, δεν θεωρείτε ότι συντηρεί και ενδυναμώνει την εντύπωση ότι τα κόμματα και δη αυτά που είναι στην εξουσία συνεχίζουν απτόητα να κάνουν ρουσφέτια;
–Είτε μέλος του Π.Γ. του κόμματος, είτε αξιωματούχος, είτε βουλευτής προβεί σε ενέργεια που αντιστρατεύεται τη χρηστή διοίκηση, εμείς είμαστε πιο αυστηροί από οποιονδήποτε άλλο. Να παρθούν οι αναγκαίες και οι επιβαλλόμενες κυρώσεις. Και στον ΔΗΣΥ δεν ισχύει ότι αν καταδικαστεί κάποιος από άλλο κόμμα τότε αυτομάτως φωνάζουμε για «διαπλοκή» αλλά όταν καταδικαστεί κάποιος δικός μας τον χαρακτηρίζουμε «πολιτικό κρατούμενο». Και δεν έχουμε λόγο να αμφισβητήσουμε τα πορίσματα του γενικού ελεγκτή. Και ήμασταν οι πρώτοι που ζητήσαμε την εγγραφή του εν λόγω θέματος στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής και αν προκύπτει κάτι το μεμπτό και βεβαίως να επιβληθούν οι κυρώσεις που απαιτούνται. Και να δούμε και ευρύτερα το θέμα αυτό των αποσπάσεων. Όλα στην επιφάνεια. Για να δούμε και εάν υπάρχουν προκλητικά επιδόματα, αν κάποιοι είναι εκεί για χρόνια και υπό ποιες συνθήκες έγιναν οι αποσπάσεις. Και ζητήσαμε και από τον γενικό ελεγκτή να προχωρήσει σε περαιτέρω έρευνα για αυτό το θέμα.

 

Πρόσωπα: Τελευταία Ενημέρωση

X