ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Διάβασμα το Σαββατοκύριακο, διαγώνισμα από Δευτέρα για την παιδεία

Διήμερες συναντήσεις από Δευτέρα των ΟΕΛΜΕΚ ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ για το υπόμνημα των 31 σελίδων

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Τριάντα συν μία σελίδες έχουν να μελετήσουν οι εκπαιδευτικοί ώστε να είναι έτοιμοι για το νέο γύρο του διαλόγου με στόχο την εκτόνωση της κρίσης στην Παιδεία.

Το πολυσέλιδο υπόμνημα το οποίο έφτασε την Παρασκευή στα χέρια τους επιχειρεί να πείσει για την ανάγκη εξορθολογισμού από πλευράς Κυβέρνησης, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων και αριθμών, ενώ επαναλαμβάνεται η επιθυμία του Υπουργείου να δοθεί διέξοδος στην κρίση η οποία είναι επιβλαβής για τη δημόσια εκπαίδευση.

Τα σημεία

Με εκθέσεις, μελέτες και συγκρίσεις με την ΕΕ το υπόμνημα σκιαγραφεί το επίπεδο της υπάρχουσας κατάστασης στο εκπαιδευτικό σύστημα, στις δαπάνες στην εκπαίδευση, την αναλογία μαθητών προς εκπαιδευτικούς, αναλογία μαθητών ανά τμήμα διδασκαλίας, την διάρκεια σχολικής χρονιάς σε εβδομάδες, τον διδακτικό χρόνο και την αποτίμηση επιδόσεων.

Ειδική αναφορά γίνεται και σε στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τα οποία το ποσοστό των Κυπρίων με χαμηλές εκπαιδευτικές επιδόσεις ήταν το 2016 μεγαλύτερο σε σχέση με το 2013 αλλά διπλάσιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ. Από τα επιχειρήματα του Υπουργείου για την ανάγκη εξορθολογισμού, δεν λείπει και η κατάταξη της Κύπρου στην τελευταία θέση της ΕΕ ως προς τις επιδόσεις στα μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες.

Τονίζεται λοιπόν στο υπόμνημα ότι «παρόλο που η κυπριακή πολιτεία καθόλου δεν υπολείπεται, αλλά μάλλον υπερτερεί ως προς τις δαπάνες σε σχέση με τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη και παρά το γεγονός ότι είναι ευνοϊκές οι συνθήκες που εξασφαλίζει το σχολικό σύστημα ως προς τον αριθμό μαθητών ανά τάξη ή ανά εκπαιδευτικό, τα αποτελέσματα είναι υποδεέστερα.
Συγκεκριμένα, θα μπορούσε να εξαχθεί ακόμα το συμπέρασμα ότι απαλλαγές από το διδακτικό χρόνο που σκοπό έχουν την καλύτερη πλαισίωση ή παρακολούθηση των επιδόσεων των μαθητών/μαθητριών (όπως π.χ. η απαλλαγή για την άσκηση καθηκόντων «υπευθύνου τμήματος») δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα».

Το κόστος των απαλλαγών

Στο υπόμνημα γίνεται επίσης ανάλυση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, με ειδική αναφορά στο κόστος των απαλλαγών των εκπαιδευτικών που κοστολογείται στα 52,7 εκατ. ευρώ, και αποτελεί το 8% του συνολικού μισθολογίου. Η Κυβέρνηση επικαλείται παράλληλα σχετικές επιστολές του Γενικού Ελεγκτή και τις υποδείξεις του για το κόστος στην εκπαίδευση από τις απαλλαγές στον διδακτικό χρόνο και σε σειρά εκθέσεων μεταξύ αυτών και του ΔΝΤ το οποίο αναφέρει ότι οι εκπαιδευτικοί στην Κύπρο «έχουν λίγο διδακτικό χρόνο σε σχέση με άλλες χώρες στην ΕΕ και το ψηλό κόστος στην Δημόσια Εκπαίδευση δεν αντικατοπτρίζεται στα αποτελέσματα».

Η πολιτική

Οι εξωδιδακτικές δραστηριότητες να αντικατασταθούν από ένα μελετημένο και αντικειμενικό σύστημα «μοριοδότησης», στο πλαίσιο ενός γενικού συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού, το οποίο μπορεί να συνδυάζεται με τη δημιουργία πρόσθετων θέσεων προαγωγών (π.χ. Εκπαιδευτικού Α΄) που θα επιφέρουν ωφελήματα σε όρους, απολαβών, χωρίς να συνοδεύονται από μείωση του διδακτικού χρόνου. Αυτό αποτελεί την γενική φιλοσοφία της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας και έτσι καταγράφεται και στο υπόμνημα. Αναφέρεται παράλληλα ότι προς τη δημιουργία θέσεων ανέλιξης, μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να θεσπισθούν και ορισμένα ειδικά επιδόματα έναντι συγκεκριμένων πρόσθετων καθηκόντων που πιθανόν να αναλαμβάνουν εκπαιδευτικοί», αναφέρεται στο υπόμνημα.

Μεταξύ άλλων στην πολιτική του Υπουργείου περιλαμβάνονται τα βήματα για την Ασφάλεια και Υγεία στα σχολεία, την πρόληψη και αντιμετώπιση των περιστατικών βίας, την ειδική εκπαίδευση, την ένταξη παιδιών μεταναστών, την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αλλά και την συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Επιφυλάσσονται για την Δευτέρα

Κλειστά κρατούν τα χαρτιά τους οι εκπαιδευτικοί, καθώς θέλουν πρώτα να μελετήσουν και να αξιολογήσουν το περιεχόμενο του υπομνήματος και θα δώσουν απάντηση στο Υπουργείο, όταν θα είναι έτοιμοι, όπως σημειώνουν.

Λαμβάνοντας το πολυσέλιδο υπόμνημα, ο Φίλιος Φυλακτού Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, ενημέρωσε ότι, «τα έγγραφα είναι πολυσέλιδα, χρήζουν μελέτης προσεκτικής και ασφαλώς αξιολόγηση στα συλλογικά μας σώματα. Κάτι που θα γίνει την Δευτέρα από τις Γραμματείες μας σαν μια πρώτη αξιολόγηση και στη συνέχεια θα δούμε και θα προχωρήσουμε». Σε πρώτη φάση οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις θα συντονιστούν για το τι θα πράξουν και όταν «θα είναι έτοιμοι θα δώσουν την κοινή απάντηση στο Υπουργείο», σημείωσε ο κ. Φυλακτού. Σύμφωνα με το πρόγραμμα των συναντήσεων, θα κάτσουν στο ίδιο τραπέζι οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις τη Δευτέρα 20 Αυγούστου από το μεσημέρι μέχρι και τις 20:30 το βράδυ και την Τρίτη 21 Αυγούστου από τις 18:00 – 20:00, σε κοινή συνάντηση.

Αναστασιάδης: Οι διαφορές είναι λεπτομέρειες

Απαντήσεις στις όποιες διαφορές έχουν προκύψει μεταξύ Υπουργού Παιδείας και εκπαιδευτικών μπορεί να δώσει ο διάλογος τόνισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ο οποίος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την έκβαση του διαλόγου. Υπενθυμίζεται ότι το υπόμνημα και η νέα προσπάθεια για διάλογο προήλθε μετά από σύσκεψη του, με τον Υπουργό Παιδείας στο Προεδρικό την περασμένη Δευτέρα.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ, επισήμανε ότι «Οι διαφορές είναι λεπτομέρειες οι οποίες μπορούν να ξεπεραστούν ανέτως χάρη στην αναβάθμιση της παιδείας. «Κάτι που είναι κοινός στόχος, χάρη στο κύρος των εκπαιδευτικών που είναι εξίσου κοινός στόχος, χάρη του καλού των παιδιών μας που χρειάζεται οπωσδήποτε όχι μόνο να μην χάσουν την πορεία τους προς τη μάθηση, αλλά να αναβαθμίσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα» όπως ανέφερε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση