ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ανοίγουν πόρτα στην ηλεκτροκίνηση τα πρατήρια καυσίμων

Άρχισε η υλοποίηση πλάνων εγκατάστασης φορτιστών στο υφιστάμενο δίκτυο – Σε όλες τις πόλεις οι εταιρείες πετρελαιοειδών

Τον προηγούμενο μήνα, η εταιρεία Petrolina Holdings Public ανακοίνωσε την εγκατάσταση του πρώτου υπερσύγχρονου φορτιστή ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, στο πρατήριο της στην περιοχή ΓΣΖ στη Λάρνακα. Έκανε παράλληλα ξεκάθαρο τον στόχο της για ανάπτυξη ολοκληρωμένου δικτύου σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων εντός του 2023, με φορτιστές υπερταχείας και ταχείας φόρτισης σε όλες τις επαρχίες. Στην εποχή της ηλεκτροκίνησης στρέφεται σταδιακά ακόμα μία εταιρεία πετρελαιοειδών -η Coral- η οποία ετοιμάζεται για επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα. Ήδη έχει εκφράσει εμπράκτως την πρόθεσή της, αφού ετοιμάζεται να επενδύσει 650 χιλιάδες για δημιουργία πρατήριου καυσίμων το οποίο θα περιλαμβάνει και χώρο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στην οδό Περικλέους στον Στρόβολο, και είναι σε διαδικασία εκπόνησης μελέτης εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Το κόστος του έργου υπολογίζεται στις 650 χιλιάδες ευρώ, ενώ η περίοδος κατασκευής του υπολογίζεται σε 2,5-3 μήνες, μετά την εξασφάλιση των αδειών. Στο πλαίσιο της επένδυσης στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, ο country manager της εταιρείας Μιχάλης Φωτιάδη, δήλωσε στην «Κ» ότι «το 2023 είναι η χρονιά κατά την οποία θα επενδύσουμε στους ηλεκτρικούς φορτιστές, στο μεγαλύτερο μέρος του δικτύου μας». Με βάση αυτό το πλάνο, η εταιρεία σχεδιάζει να βάλει φορτιστές εντός Λευκωσίας και Στροβόλου και όλων των μεγάλων πόλεων της Κύπρου μέσω των πρατηρίων της εταιρείας, ενώ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται να εγκατασταθούν φορτιστές σε 25 σημεία φόρτισης.

Για τους δύο πρώτους μήνες του 2023, οι εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων ανέρχονται σε μόλις 2,44% των συνολικών εγγραφών

Ασφαλώς, βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται ότι θα ανακοινωθούν και από τις υπόλοιπες εταιρείες πετρελαιοειδών το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με πηγές από την εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια, προγραμματίζεται εγκατάσταση φορτιστών για κάλυψη αναγκών ανεφοδιασμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αριθμό πρατηρίων του δικτύου της εταιρείας.

Επιδότηση €3,7 εκατ.

Οι επενδύσεις στο πεδίο των υπηρεσιών για την ηλεκτροκίνηση ενισχύονται ως ένα βαθμό και μέσω του σχεδίου χορηγιών του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων για την εγκατάσταση 1000 σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Ηλεκτροκίνηση με τα 1000». Πρόκειται για σχέδιο το οποίο θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις και έχει συνολικό προϋπολογισμό τα €3,7 εκατ. (€1,85 εκατ. η κάθε φάση). Η περίοδος υποβολής αιτήσεων για την 1η φάση πήρε παράταση μέχρι τις 30 Απριλίου, ενώ η 2η θα προκηρυχθεί περί τα τέλη του 2023. Το σχέδιο προνοεί χρηματοδότηση σε ποσοστό 50% της ολικής δαπάνης, με μέγιστο ποσό χρηματοδότησης ανάλογα με τη μέγιστη ισχύ εξόδου του φορτιστή. Σημειώνεται ότι σημεία φόρτισης τα οποία θα εγκατασταθούν σε ορεινές περιοχές, θα λαμβάνουν αυξημένο ποσοστό χορηγίας μέχρι 55%, με τα ανώτατα όρια χρηματοδότησης να παραμένουν ως έχουν. Δικαιούχοι του σχεδίου είναι φυσικά και νομικά πρόσωπα (Εταιρείες, Σωματεία, Ιδρύματα), Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, Αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης που είναι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές «χώρου στάθμευσης για δημόσια χρήση» και δραστηριοποιούνται σε περιοχές που είναι υπό τον έλεγχο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τα επιλέξιμα σημεία εγκατάστασης είναι, μεταξύ άλλων, χώροι στάθμευσης για δημόσια χρήση, δημοτικοί και κοινοτικοί χώροι στάθμευσης, ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης για το κοινό, χώροι πρατηρίων πετρελαιοειδών, χώροι σταθμών επαναφόρτισης. Ο κάθε δικαιούχος δύναται να λάβει χορηγία για τέσσερις σταθμούς επαναφόρτισης, ανά επαρχία, με μέγιστο αριθμό τους δεκαπέντε σε όλη την Κύπρο, με εξαίρεση τις τοπικές αρχές οι οποίες μπορούν να λάβουν χορηγία για να τοποθετήσουν μέχρι και οκτώ σταθμούς εντός της επικράτειάς τους.

Με αργούς ρυθμούς

Τώρα, όσον αφορά την αύξηση μεριδίου της ηλεκτροκίνησης στην κυπριακή αγορά, αποδεικνύεται ότι είναι δύσκολο στοίχημα. Θεωρείται βέβαιο ότι με την ύπαρξη σταθμών φόρτισης, τόσο ιδιωτικών όσο και δημόσιων, το ενδιαφέρον θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, με στόχο η ηλεκτροκίνηση να καταλαμβάνει το 25% των νέων εγγραφών οχημάτων μέχρι το 2030. Ωστόσο, η στροφή των καταναλωτών από τα συμβατικά προς τα ηλεκτρικά οχήματα γίνεται με αργούς ρυθμούς, κάτι που αποδίδεται, πέραν του κόστους αγοράς, στην απουσία ικανοποιητικού δικτύου παροχών φόρτισης και συντήρησης ηλεκτροκίνητων. Σύμφωνα με στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας, για τους δύο πρώτους μήνες του έτους, οι εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων ανέρχονται σε μόλις 2,44% των συνολικών εγγραφών. Συγκεκριμένα, ο συνολικός αριθμός εγγραφών ηλεκτρικών οχημάτων ανέρχεται σε 145 (και των υβριδικών σε 1327), με το σύνολο των εγγραφών οχημάτων να ανέρχεται στις 5,923. Από τις 145 εγγραφές ηλεκτρικών, η συντριπτική πλειοψηφία -127 από τα 145- είναι καινούργια οχήματα, ενώ τα 18 είναι μεταχειρισμένα. Τα 119 είναι για ιδιωτική χρήση, ένα ταξί και πέντε αυτοκίνητα ενοικίασης. Τα 19 πρόκειται για μοτοποδήλατα. Για όλο το 2022 οι εγγραφές των ηλεκτρικών οχημάτων ενισχύθηκαν σε κάποιο βαθμό, λόγω και του προγράμματος επιδότησης ηλεκτροκίνησης, και ανήλθαν στις 739 (33,795 εγγραφές συνολικά), εκ των οποίων οι 512 αφορούσαν ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα. Οι εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων για το 2021 ανήλθαν σε μόλις 308 (34,716 συνολικά) και οι εγγραφές υβριδικών σε 4,556.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση