ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Οι προκλήσεις για την Κυπριακή Ναυτιλιακή Βιομηχανία - Ο απολογισμός της χρονιάς

Τα πεπραγμένα του χαρτοφυλακίου της παρουσίασε η Χατζημανώλη

Του Ανδρέα Καραμήτα

«Χωρίς αμφιβολία,  αισθανόμαστε περήφανοι για την πορεία των προηγούμενων 60 ετών. Επιδίωξη μας είναι να επιτύχουμε ακόμα υψηλότερους στόχους και να ενισχύσουμε περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας, του κυπριακού νηολογίου και του ναυτιλιακού συμπλέγματος της Κύπρου. Οι προσπάθειες μας θα επικεντρωθούν στη συνεργασία με την πλοιοκτητική και ναυτιλιακή κοινότητα της Κύπρου και του εξωτερικού, καθώς και στην υλοποίηση ακόμα περισσότερων δράσεων» ανέφερε σε σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη η Υφυπουργός Ναυτιλίας κ.α Μαρίνα Χατζημανώλη. Η διάσκεψη έλαβε χώρα στο νέο λιμάνι της Λεμεσού και ουσιαστικά παρουσιάστηκαν τα πεπραγμένα του Υφυπουργείου κατά την περίοδο 2023 – 2024.

Από 267 έγιναν 420 οι ναυτιλιακές εταιρίες στην Κύπρο

 

Στην ομιλία της η Υφυπουργός αναφέρθηκε στα επιτεύγματα του χαρτοφυλακίου της και γενικότερα της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας τους τελευταίους 12 μήνες. Ειδικότερα αναφέρθηκε στο αυξημένο ενδιαφέρον ξένων πλοιοκτητών για να εγγράψουν πλοία στο Κυπριακό νηολόγιο. Το τελευταίο διάστημα υπάρχει σημαντική αύξηση της τάξεως του 5.5% ή διαφορετικά κατά περίπου 1.1 εκ. τόνους,  στον στόλο των εγγεγραμμένων υπό κυπριακή σημαία ποντοπόρων πλοίων. Επιπρόσθετα τους τελευταίους 12 μήνες σημειώθηκε σημαντική αύξηση της τάξης του 14% στις ενταγμένες εταιρείες στο εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, φτάνοντας τις 420. Επιπλέον η Χατζημανώλη έκανε αναφορά και στην Θαλάσσια Επιβατική σύνδεση η οποία κατά την ίδια σημείωσε μεγάλη επιτυχία την προηγούμενη περίοδο. Περισσότεροι από 7400 επιβάτες και περισσότερα από 2400 αυτοκίνητα και μηχανές και περισσότερα από 250 κατοικίδια ταξίδεψαν για το λιμάνι του Πειραιά. Μία υπηρεσία που φαίνεται να είναι πολύ επιθυμητή από τους πολίτες στοιχείο όμως που δεν εξασφαλίζει και την βιωσιμότητα του έργου αφού η γραμμή λειτουργεί ακόμη με την επιχορήγηση από το κράτος και όχι με οικονομική αυτονομία.  

Επιπρόσθετα στην ομιλία της αναφέρθηκε και στην απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την παραχώρηση κρατικής γης στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας για την οικοδόμηση του νέου κτηρίου το οποίο θα είναι συμβατό με τις ανάγκες του οργανισμού . Παράλληλα, ο ευρύτερος στόχος είναι όπως οι εγκαταστάσεις περιέχουν και ναυτικό μουσείο αλλά και συνεδριακό κέντρο. Απώτερος στόχος η δημιουργία ενός τόπου ενημέρωσης και προώθησης της ναυτιλιακής κουλτούρας αλλά και της προώθησης των γαλάζιων επαγγελμάτων στα παιδιά. Ούτως η άλλως και το καθιερωμένο πλέον Φεστιβάλ Θάλασσας που διοργανώνεται κάθε χρονιά σε συνεργασία με τον Δήμο Λεμεσού απώτερο σκοπό έχει την καλλιέργεια της ναυτικής και ναυτιλιακής κουλτούρας αλλά και την επιμόρφωση των πολιτών όσο αφορά τον θαλάσσιο εγγραμματισμό.

Ενδυναμώθηκαν  τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της σημαίας μας

 

Ακόμη μία σημαντική εξέλιξη που αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της κυπριακής σημαίας είναι και η άνοδος της στην λευκή λίστα  των Παρισίων από την 13η θέση,  στην 8η θέση, γεγονός που επιβεβαιώνει τα σταθερά ποιοτικά χαρακτηριστικά της Κυπριακής σημαίας αλλά και την υπεροχή σε περιβαλλοντικά και θέματα ασφάλειας του ναυτιλιακού μας πλεονεκτήματος. Εν τω μεταξύ όσον αφορά και το νομοθετικό πλαίσιο για την περαιτέρω ενίσχυση των επιπέδων ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος εγκρίθηκε πρόσφατα οπότε και αυτό είναι ένα βήμα  με στόχο την συνεχή ενδυνάμωση της κυπριακής σημαίας.

Στο παζλ που αφορά την βιωσιμότητα προστέθηκε και το κομμάτι της εξέλιξης των πράσινων κινήτρων που δίνει το Υφυπουργείο στους πελάτες του  για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Από τον Ιανουάριο του 2024, ο ετήσιος φόρος χωρητικότητας των εγγεγραμμένων στο κυπριακό νηολόγιο πλοία έχει μειωθεί  έως και 30% για κάθε πλοίο που επιδεικνύει μέτρα για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πλοιοκτήτες επιβραβεύονται για βιώσιμες ναυτιλιακές προσπάθειες.

Αναφορά έγινε και στις προσπάθειες ψηφιοποίησης  όλων των υπηρεσιών του Υφυπουργείου ένα έργο πολυσήμαντο τόσο για τον οργανισμό όσο και για τις παρεχόμενες υπηρεσίες που προσφέρει ενώ τόνισε και την λειτουργία του πολυαναμενόμενου Μονοθυριδικού  Ναυτιλιακού  Κέντρου Εξυπηρέτησης – One Stop Shipping Center το οποίο  τέθηκε σε λειτουργία τον Νοέμβριο, ικανοποιώντας ένα αίτημα χρόνων της Ναυτιλιακής βιομηχανίας. Σε ερώτηση της «Κ» για το τι συμβαίνει με την υποστελέχωση του Υφυπουργείου ο Γενικός Διευθυντής κ. Χειμώνας  απάντησε πως αναμένονται προσλήψεις τόσο σε επιθεωρητές αλλά και λειτουργούς ναυτιλίας   για να καλυφθεί το κενό των επιθεωρητών που αφυπηρέτησαν αλλά και θα προβούν σε εισηγήσεις προς το υπουργείο οικονομίας για να επιλυθεί και το ζήτημα της μεγάλης ψαλίδας των μισθών μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Θέση της Κύπρου η βιωσιμότητα της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας  

Σχετικά με τα διεθνή ζητήματα και τις δράσεις του οργανισμού σε παγκόσμιο επίπεδο η Χατζημανώλη είπε πως από την πρώτη στιγμή έθεσαν  ως στόχο και πέτυχαν  την ενδυνάμωση της φωνής της Κύπρου στα Ευρωπαϊκά και διεθνή ναυτιλιακά φόρα. Εξαιρετικής σημασίας είναι η επανεκλογή της Κύπρου  στο Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για την διετία 2024-2025, παρόλες τις προκλήσεις που είχαν  να αντιμετωπίσουν  λόγω των ιδιαίτερων τρεχουσών διεθνών γεωπολιτικών συνθηκών. Συνέχισε λέγοντας πως  ενδυναμώθηκε  και ενισχύθηκε  η φωνή και η ενεργή και αποτελεσματική συμμετοχή της Κύπρου στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων που επηρεάζουν την παγκόσμια ναυτιλία, ενισχύοντας ταυτόχρονα και την εικόνα μας ως μια διεθνώς αναγνωρισμένη ναυτιλιακή δύναμη. Η συμμετοχή του Υφυπουργείου Ναυτιλίας σε Ευρωπαϊκά και διεθνή ναυτιλιακά συνέδρια έχει ενισχυθεί σημαντικά, απόδειξη της αναγνώρισης της παραγωγικής και εποικοδομητικής συνεισφοράς μας στις προσπάθειες επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία. Επίσης μέσα στην ομαδική προσπάθεια προστασίας της βιωσιμότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας πραγματοποιήθηκαν  συναντήσεις και διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους Υπουργούς της Ελλάδας και της Μάλτας, στο πλαίσιο των τριμερών συναντήσεων, αλλά και με τους Υπουργούς της Ιταλίας, Γερμανίας και Βελγίου. Επιπρόσθετα, στα πλαίσια της ενίσχυσης των διμερών σχέσεων έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με τους Υπουργούς, αρμόδιους για τη ναυτιλία, του Κατάρ, των Φιλιππίνων, του Παναμά, του Λιβάυ και της Νιγηρίας.

Εθνικό βραβείο για την γυναικεία παρουσία στη βιομηχανία

Η ισότητα το φύλων και η συμπερίληψη όλων των ανθρώπων στα ναυτικά επαγγέλματα είναι ένα ζήτημα για το οποίο εργάζεται άοκνά ολόκληρη η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Σε Κυπριακό επίπεδο  έγινε  η  θεσμοθέτηση και καθιέρωση του «Βραβείου Ισότητας των Φύλων στην Κυπριακή Ναυτιλία». Το εν λόγω βραβείο θα απονέμεται ετήσια και αποσκοπεί κυρίως στην ενίσχυση της προβολής και αναγνώρισης των ατόμων, ανεξάρτητα από το φύλο τους, τα οποία έχουν συμβάλει σημαντικά στην προώθηση της ισότητας των φύλων και της χειραφέτησης των γυναικών στον τομέα της κυπριακής ναυτιλίας.

60 χρόνια καθοριστικής παρουσίας στον κόσμο του Κυπριακού Νηολογίου

Αυτή την χρονιά το κυπριακό νηολόγιο κλείνει 60 χρόνια παρουσίας στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα και προσφοράς στον κυπριακό ΑΕΠ της τάξεως του 7%. Εξ αφορμής η κ.α Χατζημανώλη δήλωσε : «Χωρίς αμφιβολία, συνέχισε, αισθανόμαστε περήφανοι για την πορεία των προηγούμενων 60 ετών. Επιδίωξη μας είναι να επιτύχουμε ακόμα υψηλότερους στόχους και να ενισχύσουμε περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας, του κυπριακού νηολογίου και του ναυτιλιακού συμπλέγματος της Κύπρου. Οι προσπάθειες μας θα επικεντρωθούν στη συνεργασία με την πλοιοκτητική και ναυτιλιακή κοινότητα της Κύπρου και του εξωτερικού, καθώς και στην υλοποίηση ακόμα περισσότερων δράσεων».

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση