ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το Ισραήλ θέλει να «κλέψει» τουρισμό από την Αν. Μεσόγειο

Αξιωματούχοι της γειτονικής χώρας ζητούν στροφή προς το μοντέλο Ελλάδας και Κύπρου

Το Ισραήλ προσπαθεί να αναστηλώσει την τουριστική βιομηχανία του, μέσω της επιδότησης νέων «οικονομικών» (budget) ξενοδοχείων, όπως αναφέρει δημοσίευμα της FT, καθώς επίσης με την καταβολή 60 ευρώ σε αεροπορικές εταιρείες για κάθε επιβάτη που μεταφέρουν στο Eilat και μέσω της κατασκευής αεροδρομίου-πρότυπου που θα δέχεται επισκέπτες βόρεια του θερέτρου στην Ερυθρά Θάλασσα. Στόχος της εν λόγω προσπάθειας είναι να καταστεί το Ισραήλ ανταγωνιστικός προορισμός στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς ο επιχειρηματικός κόσμος ασκεί πιέσεις στην κυβέρνηση της γειτονικής χώρας ούτως ώστε να μπορέσει το Ισραήλ να κοιτάζει στα ίσα χώρες όπως η Κύπρος, η Ελλάδα και η Μάλτα.

«Αν μια οικογένεια θέλει να πάει στο εξωτερικό για μία ή δύο εβδομάδες διακοπών στην Ελλάδα ή το Κάπρι, είναι πολύ λιγότερο δαπανηρό παρά να έρθει να τις κάνει εδώ», παραδέχεται o Red Fisher στην FT, γενικός διευθυντής της Manta Diving Resort Eilat. O Rotem Noam, διευθύνων σύμβουλος της Erev Be'Eilat, εταιρείας που εκδίδει δύο τοπικές εφημερίδες και έναν τουριστικό οδηγό, λέει: «Το Eilat είναι ακριβό σε σχέση με την Ελλάδα, την Κύπρο και άλλους προορισμούς. Το γνωρίζουμε αυτό και αγωνιζόμαστε να το ανατρέψουμε».

Ακριβότερα τα ξενοδοχεία

Ενώ οι υπηρεσίες και εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων του Eilat είναι συχνά καλύτερες από ό, τι στην Ελλάδα ή στην Κύπρο, ισχυρίστηκε ο κ. Νoam, και παρόλο που οι τιμές πέφτουν τη χειμερινή περίοδο, είναι αρκετά ακριβές σε περιόδους αιχμής. Κατηγορεί, επίσης, ότι το ψηλό κόστος του Eilat οφείλεται στους υψηλούς μισθούς, το κόστος της προσαρμογής και πιστοποίησης των ξενοδοχείων για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις kosher (θρησκευτική παράδοση), και σε ρυθμιστικά θέματα - συμπεριλαμβανομένου της απαίτησης πως όλες οι πισίνες πρέπει να έχουν ναυαγοσώστες.

Ο κ. Noam ισχυρίζεται επίσης ότι το ποσό των χρημάτων που επενδύονται στο αεροδρόμιο Ramon «δεν δικαιολογείται», όταν οι τουριστικοί αριθμοί είναι μέτριοι, και οι περισσότεροι που επισκέπτονται το Eilat είναι ντόπιοι. «Προβλέπω ότι πρόκειται να εγκαταλειφτεί και να ερημωθεί», είπε. «Δεν μπορείς να κατασκευάζεις ένα αεροδρόμιο και απλά να περιμένεις ότι οι άνθρωποι θα έρθουν. Θα πρέπει να οικοδομήσουμε ξενοδοχεία, δωμάτια και αξιοθέατα. Μετά από αυτό, χτίζετε το αεροδρόμιο σας», κατέληξε.

Οι τουριστικές επισκέψεις στο Ισραήλ έχουν κατρακυλήσει από το 2014, όταν ο πόλεμος κατά της εξτρεμιστικής οργάνωσης Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας και την επακόλουθη κύμα βίας στην Ιερουσαλήμ οδήγησαν πολλούς να ακυρώσουν τα ταξίδια τους. Κατά την περίοδο αυτή, το αεροδρόμιο Ben Gurion του Τελ Αβίβ, κύρια πύλη του Ισραήλ προς τον κόσμο, έκλεισε για δύο ημέρες μετά που μία ρουκέτα που είχε εκτοξευτεί από τη Γάζα προσγειώθηκε περίπου ένα μίλι μακριά του αεροδρομίου.

Η κυβέρνηση του Ισραήλ προσπαθεί έκτοτε να φέρει τους ξένους επισκέπτες πίσω και να αλλάξει τον τρόπο που σκέφτονται για τη χώρα. Εν μέρει, σημειώνεται στο δημοσίευμα, αυτό θα γίνει εφικτό με την διεύρυνση της αγοράς-στόχο της χώρας πέρα από τους προσκυνητές που ενδιαφέρονται μόνο για τους ιερούς τόπους, σε όσους αναζητούν την άμμο και τον ήλιο. Εξάλλου, σε προσπάθεια προώθησης και rebranding, ένα διαφημιστικό σποτ που ξεκίνησε τον Ιούνιο σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, δείχνει ένα ζευγάρι να τρέχει κατά μήκος της του τείχους της Παλιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ και στη συνέχεια σε μια παραλία του Τελ Αβίβ, με το σύνθημα «Δύο πόλεις, ένα διαχωριστικό».

«Δυστυχώς, με την πάροδο του χρόνου ο τουρισμός δεν ήταν κάτι που το Ισραήλ επένδυσε ή να κατέβαλε προσπάθειές σε αντίθεση με ό, τι κάναμε στη βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας," δήλωσε ο Yariv Levin, ο υπουργός Τουρισμού του Ισραήλ, στους Financial Times την Δευτέρα. «Για τους περισσότερους ανθρώπους στον κόσμο, το Ισραήλ δεν είναι μια τουριστική περιοχή. Κάτι τέτοιο δεν περνά καν από το μυαλό τους».

Τεράστιες επιδοτήσεις

Παρόλα αυτά, το Ισραήλ φιλοξένησε 2,8 εκατ. τουρίστες πέρυσι (όσους δηλαδή και η Κύπρος), με μείωση 4% από το 2014, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου οικονομίας της χώρας. Το Ισραήλ είναι ακριβότερο από ό, τι ανταγωνιστικοί τουριστικοί προορισμοί της Μεσογείου, και δεν έχει αρκετά δωμάτια με προσιτές τιμές, παραδέχονται αξιωματούχοι τόσο του τουρισμού, όσο και της ισραηλινής κυβέρνησης γενικότερα. Ο κ. Levin δήλωσε ότι σε μια προσπάθεια να χτιστούν περισσότερα τέτοια δωμάτια, δίνονται «τεράστιες επιδοτήσεις» για τους επιχειρηματίες ανάπτυξης γης που κατασκευάζουν ξενοδοχεία τριών αστέρων ή λιγότερων, που ισοδυναμεί με το 33% του συνολικού κόστους.

Στο Eilat, την περασμένη εβδομάδα, τα ξενοδοχεία ήταν γεμάτα με τοπικούς τουρίστες - συμπεριλαμβανομένων Παλαιστινίων που γιορτάζουν το μουσουλμανικό φεστιβάλ Κουρμπάν Μπαϊράμ – που γέμισαν τους χώρους υπαίθριων περιπάτων της πόλης και τα εμπορικά κέντρα. Το Eilat, εξάλλου, έχει αρκετά καλύτερη τουριστική κίνηση από την γειτονική Άκαμπα στην Ιορδανία ή την Τάμπα της Αιγύπτου, που έχουν βιώσει μια μαζική έξοδο ξένων επισκεπτών, λόγω ανησυχιών για ισλαμιστικές τρομοκρατικές επιθέσεις.

Ωστόσο, οι ξένοι επισκέπτες αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 10% των επισκεπτών στο Eilat και οι αριθμοί τουριστών σημειώνουν ραγδαία πτώση στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Η πληρότητα των ξενοδοχείων στο Eilat τον περασμένο χειμώνα ήταν περίπου 62%, σύμφωνα με τον Yossi Chen, γενικό διευθυντή του δημοτικού συνδέσμου τουρισμού της πόλης. Η πόλη ελπίζει ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στα 70% αυτό το έτος, με τη βοήθεια των νέων απευθείας πτήσεων.

Καινούργιες πτήσεις

Πέρυσι το Ισραήλ άρχισε να προσφέρει σε ξένους αερομεταφορείς που εκτελούν πτήσεις προς Eilat 45 ευρώ επιδότηση ανά επιβάτη, το οποίο ποσό συμπληρώνεται, επιπρόσθετα, από 15 ευρώ ανά επισκέπτη που προσφέρονται από την ένωση τοπικών ξενοδοχείων. Η Ryanair ξεκίνησε πτήσεις από Κρακοβία, Κάουνας και Βουδαπέστη, και από το Νοέμβριο θα ξεκινήσει απευθείας πτήσεις και από την Μπρατισλάβα.

Οι διεθνείς αφίξεις στο Εϊλάτ προσγειώνονται στο Ovda, ένα ισραηλινό στρατιωτικό αεροδρόμιο που φιλοξενεί, επίσης, πολιτικά αεροσκάφη. Το νέο αεροδρόμιο Ramon χτίζεται στην έρημο βόρεια της πόλης και πρόκειται να ανοίξει το 2017, με έναν τερματικό σταθμό 34.000 τετραγωνικών μέτρων και θα μπορεί να φιλοξενεί 29 αεροσκάφη.
Οι αεροπορικές αρχές διαλαλούν ότι το 1,65 δισ. σέκελ έργο που ετοιμάζεται, θα χρήζει τόσο ως πύλη για τους ξένους τουρίστες, αλλά και ως μια εναλλακτική λύση για το αεροδρόμιο Ben Gurion, το οποίο όταν είναι ομιχλώδης, αναγκάζει τα αεροπλάνα να εκτρέψουν προς στο εξωτερικό.

«Το αεροδρόμιο μπορεί να είναι μια εναλλακτική λύση για το Ben Gurion, ακόμη και σε περιόδους ειρήνης», λέει στην FT ο Hanan Moscovitz, αξιωματούχος του αεροδρομίου. Ωστόσο, κάποιοι στην πόλη είναι σκεπτικοί για την ιδέα ότι «εάν χτιστεί, τότε σίγουρα θα έρθουν». Ενώ ο αριθμός των επισκεπτών του Eilat υπερισχύει αυτών των Άκαμπα και Τάμπα, έρχεται συχνά δεύτερο όταν συγκρίνεται με ευρωπαϊκές και άλλες ανταγωνιστικές χώρες.

Α. Λοΐζου: Περισσότερο συνεργάτης παρά ανταγωνιστής το Ισραήλ

Ερωτηθείς κατά πόσο το Ισραήλ είναι, ή είναι εν δυνάμει, ανταγωνιστικός προορισμός, ο πρόεδρος του ΚΟΤ Άγγελος Λοΐζου δήλωσε στην «Κ» ότι ως ΚΟΤ «δεν θεωρούμε το Ισραήλ σαν ανταγωνιστή». Τουναντίον, πρόσθεσε, η γειτονική χώρα μπορεί να λειτουργήσει ως συμπληρωματική του τουριστικού μας προϊόντος και, αντιστρόφως, η Κύπρος να λειτουργήσει ως συμπληρωματική του Ισραήλ.

«Για παράδειγμα, υπάρχουν τόσοι Αμερικανοεβραίοι που επισκέπτονται το Ισραήλ, που θα μπορούσαμε να τους προσελκύσουμε για να κάνουν και στην Κύπρο κάποιες μέρες», σημείωσε ο κ. Λοΐζου, προσθέτοντας ότι το επιχείρημα αυτό θα ήταν αρκετά απλούστερο τα προηγούμενα χρόνια αν υπήρχαν τα κρουαζιερόπλοια, όμως, «με την καλύτερη συνδεσιμότητα μεταξύ των δύο χωρών τώρα, δημιουργείται μια νέα δυναμική». Εξάλλου, επισήμανε ο κ. Λοΐζου, υπάρχουν οι διακρατικές συμφωνίες των δύο χωρών, όπου επιχειρείται επίσης να συμπεριληφθεί και η Ελλάδα.

Υπάρχουν τρεις γενικοί τρόποι με τους οποίους θα μπορούσε να προωθηθεί μια τέτοια προσπάθεια, κατά τον κ. Λοΐζου. Κατά αρχήν, οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να παρέχουν κίνητρα στους επιβάτες που πάνε προς Ισραήλ και αντίστροφα. Δηλαδή, να προσφέρονται πακέτα όπου, παραδείγματος χάρη, αν κοστίζει 700 ευρώ για το ταξίδι προς Τελ-Αβίβ, με 50 επιπλέον ευρώ να συμπεριλαμβάνεται και η Κύπρος. Επίσης, τα ξενοδοχεία μπορούν να συμβάλουν στην προσπάθεια αυτή προσφέροντας εκπτώσεις σε επισκέπτες που διαμένουν σε ξενοδοχεία του Ισραήλ.

Τέλος, το κράτος θα μπορούσε να συνεισφέρει κονδύλια στην στοχευμένη προώθηση προς συγκεκριμένα κανάλια, εφόσον πάντα αποδειχθεί ότι αξίζει η επένδυση. «Δυστυχώς, όμως, και δικαιολογημένα, λόγω της υπερβολικής ζήτησης το καλοκαίρι, έχουν προκύψει πολλά θέματα τα οποία χρήζουν άμεσης λύσης, και ως εκ τούτου, οι προωθητικές και στρατηγικές ενέργειες, έχουν παραμεριστεί κάπως», σημείωσε ο πρόεδρος του ΚΟΤ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση