ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μιχαήλ Κυπριανού - Ανάγκη για μια ολιστική μεταρρύθμιση και εκσυγχρονισμό

Η φορολογική μεταρρύθμιση θα πρέπει να διατηρήσει ή και να αναβαθμίσει τα τρέχοντα κίνητρα για τους ξένους επενδυτές

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Το φορολογικό πλαίσιο της Κύπρου είναι ένα από τα ευνοϊκότερα της Ευρώπης. Παρέχει πληθώρα πλεονεκτημάτων, τόσο σε φυσικά όσο και σε νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν ως φορολογική τους κατοικία την Κύπρο.

Η εισροή ξένων κεφαλαίων στην Κύπρο είναι αξιοσημείωτη για την κυπριακή οικονομία. Πολλοί είναι οι ξένοι επενδυτές που μεταφέρουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στην Κύπρο, επωφελούμενοι το χαμηλό εταιρικό συντελεστή στο 12,5% (από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη). Επίσης, υπάρχουν τρόποι ώστε να υπάρχει επιπλέον μείωση του αποτελεσματικού φορολογικού συντελεστή μέχρι και σε 2,5%, η οποία επιτυγχάνεται με τη χρηματοδότηση νέου κεφαλαίου για την παραγωγή εισοδήματος, μέσω της Νοητική Έκπτωσης Τόκου (Notional interest deduction). Μειωμένη φορολογία επιτυγχάνεται και σε όσους ασχολούνται με προϊόντα πνευματικής ιδιοκτησίας, μέσω φορολογικών καθεστώτων (IP box regime).

Φορολογικά πλεονεκτήματα έχουν και τα φυσικά πρόσωπα που γίνονται φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου. Το εισόδημα από μερίσματα (το οποίο είναι και η κύρια πηγή εισοδήματος για τους ξένους επενδυτές), εξαιρείται από τον φόρο εισοδήματος. Επίσης, εξαιρείται από την Έκτακτη Αμυντική Εισφορά για περίοδο 17 χρόνων, η οποία για τους Κύπριους είναι στο 17%.
Οι συντάξεις από το εξωτερικό μπορούν να φορολογηθούν με συντελεστή 5%, για ποσά πάνω από €3.420.

Αναμφισβήτητα ερχόμενοι στη Κύπρο άτομα και επιχειρήσεις, αποκτούν σημαντικά φορολογικά πλεονεκτήματα που δύσκολα μπορούν να κερδίσουν από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εντούτοις, τα τελευταία χρόνια η ανάγκη για μια ολιστική μεταρρύθμιση και εκσυγχρονισμό του φορολογικού συστήματος είναι εντονότερη.

Ένα σύγχρονο φορολογικό σύστημα οφείλει να λάβει υπόψιν πολλές προκλήσεις: να είναι δίκαιο, δημοσιονομικά ουδέτερο, να ακολουθεί τις τεχνολογικές μεταρρυθμίσεις και τις περιβαλλοντικές τάσεις, ενώ παράλληλα να συμβαδίζει με τις νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους παγκόσμιους κανόνες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Η αναμενόμενη φορολογική μεταρρύθμιση, θα πρέπει να διατηρήσει ή και να αναβαθμίσει τα τρέχοντα κίνητρα για τους ξένους εισερχόμενους στη Κύπρο, διατηρώντας το νησί ως έναν ελκυστικό προορισμό, ενώ παράλληλα να φροντίσει ώστε η κυπριακή οικονομία να μη στερείται από σημαντικές φορολογικές εισροές.

Η ψηφιοποίηση και μεταφορά κερδών καθώς και η διάβρωση της φορολογικής βάσης εταιρειών, επίσης, πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι χαμηλό-εισοδηματίες και άτομα με αυξημένες ανάγκες, π.χ. χαμηλοσυνταξιούχοι, πολύτεκνοι κτλ. Μια αύξηση του ορίου του αφορολόγητου, π.χ. στις €25.000, θα ήταν ανακουφιστική.

Η εισαγωγή φόρου περιβαλλοντικών τελών και ρύπων, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στις περιβαλλοντικές προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι Αρχές.

Ο ρόλος των Οικονομικών Αρχών της χώρας είναι εξαιρετικά σημαντικός, αφού θα πρέπει να ετοιμαστούν οι σχετικές νομοθεσίες και παράλληλα να εντοπιστούν πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση