ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης

Τα επόμενα βήματα της Κυβέρνησης από τον κ. Στέλιο Χειμώνα στο συνέδριο «Cyprus in the Digital Agenda»

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Την ώρα που στην ΕΕ επικρατεί αναβρασμός για στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, με πρωτοπόρο την Νορβηγία, στην Κύπρο η τάση προς την αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου αλλάζει μάλλον με αργούς ρυθμούς. Την εικόνα αυτή αποτυπώνει και ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας και ψηφιακός πρωταθλητής Στέλιος Χειμώνας, ο οποίος δηλώνει στην «Κ» ότι «δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει τάση προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κύπρο και αυτή η κατάσταση θα πρέπει να αντιστραφεί». Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τις τελευταίες καταμετρήσεις, το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων και υβριδικών οχημάτων στην Κύπρο κυμαίνεται αυτή την στιγμή περίπου στο 3,5%. Τους πρώτους πέντε μήνες του 2018 έχουν εγγραφεί 685 υβριδικά οχήματα και 49 ηλεκτροκίνητα εκ των οποίων η πλειοψηφία αφορά μοτοσικλέτες. Στο σύνολό τους, το 2017 είχαν εγγραφεί συνολικά 1.448 υβριδικά και ηλεκτροκίνητα οχήματα, από τα οποία τα 99 αφορούν ηλεκτρικά και τα 1.349 υβριδικά.

Σημαντική ώθηση προς την ηλεκτροκίνηση αναμένεται να δοθεί μέσω της παροχής κινήτρων για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων.«Πρέπει να υπάρχει σωστό και συμπαγές σχέδιο δράσης το οποίο να περιλαμβάνει τους πυλώνες για την προώθηση του ηλεκτρικού οχήματος και των ηλεκτρικών μεταφορών στο σύνολό τους», αναφέρει σχετικά ο κ. Χειμώνας. Ήδη έχει γίνει μια πρώτη κρούση σε επίπεδο διερεύνησης με τα αρμόδια υπουργεία, ήτοι Υπουργείο Μεταφορών, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Υπουργείο Οικονομικών. Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του τελικού σχεδίου αναμένεται ότι θα γίνει διαβούλευση και με τον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή αυτοκινητοβιομηχανίες και πρατηριούχους οι οποίοι θα μπορούν να φιλοξενήσουν στις εγκαταστάσεις τους σταθμούς φόρτισης. Μέσα στο σχέδιο θα περιλαμβάνονται και το πακέτο κινήτρων το οποίο θα προσφέρει η κυβέρνηση, τα οποία θα εισάγονται σταδιακά στην αγορά και στα πλαίσια των οικονομικών δυνατοτήτων του κράτους. Σημειώνεται ότι προεκλογικά ο Νίκος Αναστασιάδης είχε περιλάβει στο πρόγραμμά του την επέκταση του δικτύου σταθμών ταχείας φόρτισης καθώς και την ετοιμασία σχεδίου χορηγιών για την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Στο πακέτο κινήτρων είχαν περιληφθεί και μειωμένα τέλη κυκλοφορίας καθώς και ειδικά τέλη χρήσης χώρων στάθμευσης. 

Οι στόχοι

Τα κίνητρα αναμένεται να αποτελέσουν ισχυρό εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης για να πιάσει τους στόχους της ΕΕ για την ηλεκτροκίνηση. Την ίδια στιγμή κρίνεται ως απαραίτητη η επικέντρωση στον τομέα της ενημέρωσης.Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποχρεωτικά μέχρι το 2020 το 15% των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2020 θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ μέχρι το 2013 το ποσοστό αυτό πρέπει να ανέλθει στο 30%. Ευρωπαϊκά στοιχεία καταδεικνύουν ότι το 85% του συνόλου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πωλούνται στις έξι χώρες με τα ψηλότερα ΑΕΠ, ενώ τις χαμηλότερες επιδόσεις εμφανίζουν χώρες με ΑΕΠ χαμηλότερο των 18.000, όπως είναι οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως φαίνεται και από την Κύπρο, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται κοντά στο μηδέν.Οδηγός στη νέα εποχή είναι η Νορβηγία, καθώς μέσα σε μόλις ένα μήνα έχει σημειώσει ρεκόρ εγγραφής 8.034 οχημάτων, χωρίς εκπομπές ρύπων. Επίσης, λόγω του ότι δίνεται σειρά κινήτρων για αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος, οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων στη χώρα μειώθηκαν το 2017 στο 23%, από το 31% το 2016.

Τα προβλήματα

Τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης για την τσέπη του καταναλωτή γίνονται αντιληπτά σε μακροπρόθεσμο επίπεδο καθώς οι τιμές τους στην αγορά είναι συχνά απαγορευτικές για τον μέσο καταναλωτή. Η τιμή αυξάνεται κυρίως λόγω του κόστους της μπαταρίας ιόντων λιθίου. Τα όποια κίνητρα δοθούν είναι σαφές ότι θα πρέπει να αντισταθμίσουν με κάποιο τρόπο το κόστος της αγοράς. Είναι σε αυτή την κατεύθυνση που αναμένεται ότι θα κινηθούν σε πρώτο στάδιο τα όποια κίνητρα δοθούν. Αποτρεπτικός παράγοντας για τον υποψήφιο αγοραστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου αποτελεί ο περιορισμένος αριθμός σταθμών φόρτισης. Το κενό καλείται να καλύψει η ΑΗΚ η οποία προχωρά με διαγωνισμό για την αύξηση των σημείων φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ενώ η κατακύρωση της προσφοράς αναμένεται μέχρι τέλος Ιουνίου. Ήδη ενώπιόν της έχουν υποβληθεί προσφορές για την τοποθέτηση των 18 στο σύνολο τους σημείων φόρτισης. Από το σύνολο των 18 σημείων, τα έξι αφορούν σταθμούς γρήγορης φόρτισης και αναμένεται να εγκατασταθούν στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας- Τροόδους, Λευκωσίας- Λεμεσού, Λευκωσίας- Λάρνακας, Λεμεσού- Πάφου, Λεμεσού- Λάρνακας καθώς και ένας στο Τρόοδος.

Στην Κύπρο ο Waldbauer της BMW

Αναγνωρίζοντας την σημασία και το εκτόπισμα της ηλεκτροκίνησης στην αγορά αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια, ο όμιλος SPPMEDIA και η εφημερίδα «Καθημερινή» έχουν αφιερώσει μία από τις θεματικές του συνεδρίου Cyprus in the DigitalA genda. Εξαιρετικό ενδιαφέρον συγκεντρώνει η παρουσίαση τουSebastian Waldbauer της BMW (Senior product and price manager Digital Services&E- Mobility BMW Group CSEU), ο οποίος θα παρουσιάσει την τελευταία εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Την πραγματική εικόνα της ηλεκτροκίνησης στην χώρα μας καθώς και το μέλλον στην χρήση του αυτόματου πιλότου στις μεταφορές θα αναλύσει ο ψηφιακός πρωταθλητής Κύπρου, Δρ. Στέλιος Χειμώνας ο οποίος σε αυτό το πλαίσιο αναμένεται ότι θα ανακοινώσει και τα επόμενα βήματα της Κυβέρνησης σε ό, τι αφορά τα κίνητρα.

Info

Το συνέδριο «Cyprus in the digital Agenda» θα πραγματοποιηθεί στις 21 Ιουνίου στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο στη Λευκωσία. Πληροφορίες και εγγραφές, στο www.sppmedia.com

Κύριος χορηγός του συνεδρίου, η εταιρεία MTN.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση