ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Θανάσιμος κίνδυνος οι ρύποι για την Κύπρο

Προσπάθεια για μείωση τους μέσω αλλαγών στα τέλη κυκλοφορίας. Νέα συζήτηση την Δευτέρα στην Βουλή

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οι συχνές υποδείξεις του τμήματος επιθεώρησης ποιότητας του αέρα για τα αυξημένα επίπεδα σκόνης στην ατμόσφαιρα δεν κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν πολίτες και κράτος ώστε οι πρώτοι να απαιτήσουν και οι δεύτεροι να υιοθετήσουν, αλλαγές στους τομείς που ανεβάζουν στα ύψη την ρύπανση του αέρα. Για παράδειγμα το νομοσχέδιο για αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων βάσει των ρύπων έχει σκαλώσει εδώ και αρκετές εβδομάδες στην βουλή, λόγω αντιδράσεων από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων. Αντιδράσεις τις οποίες άκουσε και συζήτησε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και επιστρέφει την Δευτέρα με πέντε αλλαγές οι οποίες θα συζητηθούν στην Επιτροπή Οικονομικών. Στην περίπτωση που ούτε τη Δευτέρα συμφωνήσουν με τις πρόνοιες του νομοσχεδίου οι βουλευτές, τότε θα ξεκινήσει νέος γύρος διαπραγματεύσεων, και συνεπώς νέα παράταση στη λήψη μέτρων που θα βοηθήσουν στη μείωση της εκπομπής ρύπων.

Οι αλλαγές

Σειρά αλλαγών επί του νομοσχεδίου εισηγείται το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Καταρχήν την αφαίρεση της διασύνδεσης της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και εντάσσεται η παράμετρος της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του. Εισηγείται την αφαίρεση της πρόβλεψης για μηδενικό τέλος εγγραφής και δωρεάν άδεια κυκλοφορίας για πέντε έτη στην περίπτωση απόσυρσης άλλου παλιού οχήματος. Επιπλέον προσθέτει μια περίοδο άλλων τριάντα ημερών στη μεταβατική διάταξη που προβλέπει ότι τα νέα τέλη δεν θα εφαρμόζονται σε οχήματα που ήδη βρίσκονται στην Κύπρο και δεν έχουν ακόμα εγγραφεί, αλλά και σε οχήματα που έχουν ήδη φορτωθεί με προορισμό την Κύπρο, ώστε να καλυφθούν και οχήματα τα οποία έχουν παραγγελθεί, αλλά δεν έχουν ακόμα φορτωθεί.

Διαφοροποιεί επίσης, την μέθοδο μέτρησης της μάζας εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα, ενώ προσθέτει πίνακας αντιστοιχίας με διεθνή και εθνικά πρότυπα.

Αυτό που δεν φαίνεται να διαφοροποιείται είναι τα 250 ευρώ που θέτουν ως τέλος κυκλοφορίας για τα βενζινοκίνητα ή τα αυτοκίνητα διπλής προώσεως με πρότυπο EURO 4 ή και προγενέστερο και τα 500 ευρώ για τα αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα, παρά το γεγονός ότι το ύψος των ποσών δεν θεωρείται αποτρεπτικός παράγοντας για την αγορά ρυπογόνου αυτοκινήτου.

Τοξικός ο αέρας στις πόλεις

Μια ματιά πάντως στις μετρήσεις του Τμήματος Επιθεώρησης Ποιότητας του Αέρα, για τον μέσο όρο ωριαίων συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων, είναι αρκετή για να δώσει την εικόνα του προβλήματος. Τα στοιχεία αφορούν τις μετρήσεις για το 2017, και δείχνουν ότι την περίοδο Οκτωβρίου- Μαρτίου, σχεδόν τις μισές ώρες του 24ωρου, τα αιωρούμενα σωματίδια είναι υψηλότερα του ορίου των 50 μm/ ώρα, που είναι και το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο. Το μεγαλύτερο δε πρόβλημα συγκεντρώνει η Λευκωσία, όπου η μέση ετήσια μέτρηση ήταν το 2017 43,6% με ανώτατο επιτρεπόμενο όριο τα 40 μικρογραμμάρια ανά κυβικό εκατοστό (μg/m3 αέρα). Σε αντίθεση με την περίπτωση της Αγίας Μαρίνας Ξυλιάτου όπου τα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων ήταν στα 22,1 μg/m3. Μόνο επιπόλαια λοιπόν δεν πρέπει να λαμβάνονται οι συστάσεις του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας προς τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις κάθε φορά που τα επίπεδα σκόνης κτυπούν κόκκινο.

Στους 3300 οι πρόωροι θάνατοι

 

Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2011 μέχρι το 2015, κάνουν λόγο για 3300 πρόωρους θανάτους οι οποίοι σχετίζονται με τα αυξημένα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα.

Αναλύοντας τώρα τους παράγοντες που προκαλούν την ατμοσφαιρική ρύπανση, βλέπουμε ότι οι ειδικοί επιρρίπτουν την ευθύνη για ποσοστό 65% στον ανθρώπινο παράγοντα. Το ποσοστό αυτό μοιράζονται οι τομείς της βιομηχανίας, των μεταφορών, της γεωργίας, των αποβλήτων και των κεντρικών θερμάνσεων. Ειδικότερα για τα αυξημένα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα, το 33% οφείλεται στις μεταφορές, το 19% στην βιομηχανία και ποσοστό 20% στην ηλεκτροπαραγωγή. Βλέπουμε επίσης ότι ο τομέας των μεταφορών είναι πίσω από το 36% της εκπομπής οξειδίου του Αζώτου (ΝΟx).

Γέμισε ρυπογόνα αυτοκίνητα η χώρα

Στο μεταξύ οι Κύπριοι οδηγοί συνεχίζουν ακάθεκτοι να προτιμούν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα οποία άλλες χώρες και κυρίως η Αγγλία προσπάθησε να ξεφορτωθεί επιβάλλοντας, μέσω φορολογιών περιορισμούς στην χρήση τους. Αυτό δικαιολογεί σε κάποιο βαθμό, και την τάση προς τα μεταχειρισμένα οχήματα, αυξάνει ωστόσο την ευθύνη κυβέρνησης και βουλής για να ακολουθήσουν το παράδειγμα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Περιβάλλον: Τελευταία Ενημέρωση

X