ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ευρωεκλογές: Εγχειρίδιο κατά των fake news - Υπό απειλή προστίμων οι πλατφόρμες

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με τις κατευθυντήριες γραμμές, οι τεχνολογικοί κολοσσοί απειλούνται με πρόστιμα που φθάνουν το 6% του ετήσιου τζίρου τους

Kathimerini.gr

Αλεξάνδρα Βουδούρη

Σε ειδικές συστάσεις προς τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τις μηχανές αναζήτησης, ώστε να αντιμετωπιστούν οι συστημικοί κίνδυνοι στο Διαδίκτυο, που ενδέχεται να επηρεάσουν την ακεραιότητα των επικείμενων ευρωπαϊκών εκλογών του Ιουνίου, προχώρησε σήμερα η Κομισιόν.

Οι δημοφιλείς πλατφόρμες όπως Facebook, X, YouTube και TikTok θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις ειδικές οδηγίες, που εξέδωσε η Κομισιόν, όπως αυτές εξάλλου προσδιορίζονται και από τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

Σύμφωνα με τoν DSA οι ορισθέντες πάροχοι υπηρεσιών με πάνω από 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες στην Ε.Ε. έχουν πλέον την υποχρέωση να μετριάζουν τους κινδύνους που σχετίζονται με τις εκλογικές διαδικασίες, διασφαλίζοντας παράλληλα τα θεμελιώδη δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος στην ελευθερία της έκφρασης.

Σε περίπτωση, μάλιστα, μη συμμόρφωσής τους με τις κατευθυντήριες αυτές γραμμές για την αντιμετώπιση των fake news και της ρωσικής προπαγάνδας –ιδιαίτερα ενόψει των ευρωκλογών – οι τεχνολογικοί κολοσσοί απειλούνται με πρόστιμα που φθάνουν το 6% του ετήσιου τζίρου τους.

«Ενόψει των επικείμενων κρίσιμων ευρωεκλογών, ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες προβλέπει μεταξύ άλλων την υποχρέωση που έχουν οι πλατφόρμες να προστατεύουν τους χρήστες από κινδύνους που σχετίζονται με τις εκλογικές διαδικασίες, όπως η χειραγώγηση ή η παραπληροφόρηση. Οι σημερινές κατευθυντήριες γραμμές παρέχουν συγκεκριμένες συστάσεις στις πλατφόρμες για την εφαρμογή αυτής της υποχρέωσης στην πράξη» ανέφερε η αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Σε αντίστοιχη προειδοποίηση προχώρησε και ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν. «Το 2024 είναι σημαντική χρονιά εκλογών. Γι’ αυτό, με τις σημερινές κατευθυντήριες γραμμές αξιοποιούμε πλήρως όλα τα εργαλεία, που προσφέρει ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι πλατφόρμες συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους και ότι δεν χρησιμοποιούνται καταχρηστικά για τη χειραγώγηση των εκλογών μας, διασφαλίζοντας παράλληλα την ελευθερία της έκφρασης» είπε χαρακτηριστικά.

Οι δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το Facebook, το YouTube και το TikTok θα πρέπει πλέον να διασφαλίσουν την επισήμανση του περιεχομένου όταν πρόκειται για πολιτικές διαφημίσεις ή για προϊόντα που έχουν υποστεί επεξεργασία από υπηρεσία τεχνητής νοημοσύνης (AI), αλλά κυρίως παραπλανητικές αναρτήσεις ή φωτογραφίες που έχουν επίσης δημιουργηθεί μέσω AI. Θα πρέπει παράλληλα να δημιουργήσουν ειδικές ομάδες εντός των εταιρειών τους, που θα παρακολουθούν δυνάμει παραπλανητικά αφηγήματα, ενόψει των ευρωεκλογών.

Η Κομισιόν προτείνει στις εν λόγω εταιρείες να χρησιμοποιούν ειδικά «εργαλεία» –όπως ειδικές προειδοποιήσεις– όταν στις πλατφόρμες τους γίνεται αναδημοσίευση αναρτήσεων παραπληροφόρησης. Συστήνει επίσης με άμεσες διαδικασίες να κατεβάζουν επίμαχο υλικό παραπληροφόρησης, ιδιαίτερα όταν αφορά δηλώσεις ή βίντεο Ευρωπαίων αξιωματούχων και ηγετών.

Οι κατευθυντήριες γραμμές λαμβάνουν υπόψη τις παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης που δρομολόγησε η Κομισιόν στις 8 Φεβρουαρίου 2024 και βασίζονται επίσης στις εν εξελίξει εργασίες στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση. Για την εκπόνηση των εν λόγω οδηγιών, η Κομισιόν εξάλλου συνεργάστηκε με τους συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των εν λόγω υπηρεσιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Εκλογές  |  Ευρώπη  |  Geek  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση