ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Είμαστε η ορχήστρα του καθένα στην Κύπρο

«Θα γίνουμε δυνατοί, θα εντυπωσιάσουμε καλλιτεχνικά, εντός και εκτός», λέει στην «Κ» ο μαέστρος της ΣΟΚ Γενς Γκέοργκ Μπάχμαν

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο Γερμανός μαέστρος Γενς Γκέοργκ Μπάχμαν είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής – Μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου (ΣΟΚ), έχει αναλάβει εδώ και μερικούς μήνες τα ηνία της Ορχήστρας και με την μπαγκέτα του διευθύνει ποικιλοτρόπως. Ο κ. Μπάχμαν έχει όραμα για τη Συμφωνική Ορχήστρα της χώρας, «θα ήθελα αυτή η ορχήστρα να είναι ένα κομμάτι της κυπριακής κοινωνίας», σημειώνει. Η πρώτη ελεύθερη για το κοινό συναυλία της ΣΟΚ, είναι ενδεικτική για το τι δρόμο θέλει ο μαέστρος να ακολουθήσει, «επιθυμούμε μία πολύ δυνατή σχέση. Θέλουμε να εμπνέουμε, να ψυχαγωγούμε, να παρακινούμε και βέβαια όσο το δυνατόν περισσότεροι να ευχαριστιούνται ακούγοντάς μας». Σημαντικό για τον μαέστρο είναι και η ανάδειξη έργων Κυπρίων Συνθετών, και σε συνεργασία με το Κέντρο Κυπρίων Συνθετών προσπαθούν να δρομολογήσουν ακόμη περισσότερο. Φυσικά, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής δεν παραγνωρίζει τα προβλήματα της Ορχήστρας, τα οποία σε συνεργασία με όλους επιθυμεί να λύσει και τονίζει, «ό,τι κάνουμε θα πρέπει να έχει έναν σκοπό, να έχει νόημα».

– Κύριε Μπάχμαν πώς αποφασίσατε να έρθετε στην Κύπρο, τι γνωρίζατε για τη χώρα μας;
–Γνώριζα πολιτιστικά τη χώρα, αλλά και για το πολιτικό πρόβλημα της Κύπρου, κατάγομαι από το Βερολίνο και μεγάλωσα μέσα στο διχοτομημένο Βερολίνο. Η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου και οι θησαυροί της είναι για εμένα συνεχής πηγή ανακάλυψης και έμπνευσης. Αυτό με έλκυε ανέκαθεν. Βέβαια, η συνεργασία μου με την Ορχήστρα και η ανταπόκρισή της στο όραμά μου, οι μουσικές της φιλοδοξίες, η δυναμική της και η ειλικρίνεια σε αυτό που κάνει ήταν αυτό που με τράβηξε ακόμη περισσότερο, και συνεχίζει να με ελκύει βέβαια.


–Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου (ΣΟΚ);
–Θα ήθελα αυτή η ορχήστρα να είναι ένα κομμάτι της κυπριακής κοινωνίας, να περιλαμβάνει κάθε της ιδιαιτερότητα. Θα ήθελα να μπορεί να εμπνεύσει, να παρακινήσει, να διασκεδάσει και να ψυχαγωγήσει τον καθένα. Η μουσική μας να γίνει ο καθρέπτης των συναισθημάτων του κόσμου. Σε τρία χρόνια από τώρα θα έχουμε καταφέρει να δομήσουμε ένα ακόμη πιο δυνατό κράμα μουσικών επιλογών (Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Γάλλους, Ρώσους και άλλους Ευρωπαίους συνθέτες και φυσικά σύγχρονους κύπριους δημιουργούς). Θα έχουμε κατακτήσει έναν σωστό ήχο, και θα πρέπει να αρχίσουμε ν’ αναγνωριζόμαστε πια σε τοπικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο ως η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα αυτής της όμορφης χώρας.

–Η πρώτη συναυλία με ελεύθερη είσοδο για το κοινό δείχνει έναν νέο τρόπο προσέγγισης προς την κοινωνία, αλλά και τον νέο ρόλο που θέλει να έχει πια η ΣΟΚ;
–Φυσικά! Αυτές είναι εκδηλώσεις που θα επαναλαμβάνονται, αναλόγως βέβαια των δυνατοτήτων που έχουμε κάθε φορά αλλά και των συνθηκών. Εκτός από τις συναυλίες μας στον χώρο μας, θέλουμε η ΣΟΚ να μπορεί να ακουστεί σε όσο το δυνατόν ποιο ευρύ κοινό, και φυσικά να δώσει μία διαφορετική εμπειρία συναυλίας με τον πιο βατό και εύκολο τρόπο για όλους! Είμαστε η ορχήστρας σας! Η ορχήστρα του καθένα στην Κύπρο!


–Ποια πιστεύετε ότι θα έπρεπε να είναι η σχέση της κοινωνίας με την Ορχήστρα, λοιπόν.
–Επιθυμούμε μία πολύ δυνατή σχέση. Συνεχώς θέλουμε να εμπνέουμε, να ψυχαγωγούμε, να παρακινούμε και βέβαια όσο το δυνατόν περισσότεροι να ευχαριστιούνται ακούγοντάς μας (θέλω να πιστεύω ότι το κοινό μας θα αυξηθεί!). ταυτόχρονα θέλω πάντοτε το κοινό να ξέρει γιατί κάνουμε ό,τι κάνουμε. Υπάρχουμε ως ΣΟΚ γιατί το θέλει η κοινωνία, ο καθένας που ζει στην Κύπρο. Αγαπώ την περιέργεια του κοινού, κάθε φορά που παρουσιάζουμε ένα πρόγραμμα, κάθε φορά που επισκεπτόμαστε μία πόλη. Θέλουμε πάρα πολύ να τροφοδοτούμε τον Κύπριο με «μουσικές ανακαλύψεις» και όταν ο θεατής φύγει από το κονσέρτο μας με ανυψωμένο πνεύμα αυτό είναι η μεγαλύτερή μας ικανοποίηση. Θέλουμε να είμαστε κομμάτι της ζωής σας, επειδή η μουσική και κάθε της έννοια και παράμετρος, που η ΣΟΚ προσφέρει, είναι ένα βαθύ κομμάτι της ανθρωπότητας.


–Έχετε πει ότι στόχος είναι να φτάσετε και κοινό εκτός Κύπρου, ωστόσο είναι νωρίς ακόμα για κάτι τέτοιο. Ποια βήματα χρειάζονται να γίνουν;
–Ναι, είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για κάτι τέτοιο, ωστόσο είμαστε σε σχεδιασμούς για την επόμενή μας διεθνή περιοδεία. Τα βήματα εξαρτώνται από το διεθνές δίκτυο που διαθέτουμε, δεν είναι αρκετά εύκολο να διοργανωθεί μία περιοδεία και να συνδυαστούν ημερομηνίες, ταξίδια, εκδηλώσεις μέσα σε ένα διεθνές πλαίσιο, και μην ξεχνάτε ότι είμαστε ένας πολιτιστικός πρεσβευτής της χώρας, οπότε θα πρέπει να δούμε και τις διεθνείς σχέσεις της Κύπρου. Ό,τι κάνουμε θα πρέπει να έχει έναν σκοπό, να έχει νόημα. Από την άλλη τα καλλιτεχνικά βήματα είναι πιο λεπτά. Θα πρέπει να ενοποιήσουμε το ύφος μας και τον ήχο μας, να ραφινάρουμε την τεχνική μας και να επεκτείνουμε τη δυναμική μας έκφραση ώστε να ανταγωνιστούμε και να πείσουμε τη διεθνή μουσική σκηνή. Το τελευταίο θα το πετύχουμε και θα έχει διάρκεια.

Και κυπριακό χρώμα


–Πώς βλέπετε το ρεπερτόριο της ΣΟΚ, είναι πιστεύετε αρκετά πλούσιο και ελκυστικό; Χρειάζεται ανανέωση;
–Ακόμη δεν είναι τόσο πλούσιο, σταδιακά όμως, βήμα-βήμα προσπαθούμε να το εμπλουτίσουμε. Επίσης, θέλουμε να εδραιώσουμε έναν πυρήνα ρεπερτορίου, με το οποίο θα ταυτιζόμαστε, να έχει το δικό μας χρώμα, το κυπριακό. Άλλωστε, η αποστολή μας για περισσότερη σύγχρονη κυπριακή δημιουργία συνεχίζεται. Εξάλλου, όπως είπα, η ενοποίηση όλων των μουσικών στοιχείων (ύφος, άρθρωση, δυναμική) είναι κρίσιμη για την ταυτότητά μας ως συνόλου. Μία ορχήστρα είναι τόσο καλή όσο ακούγεται.

–Ποια θα πρέπει, λοιπόν, να είναι η σχέση της ΣΟΚ με τους Κύπριους συνθέτες;
–Το Κέντρο Κυπρίων συνθετών είναι ένας από τους σταθερούς μας συνεργάτες και είμαστε υπερήφανοι που παρουσιάζουμε παγκόσμιες πρεμιέρες έργων Κυπρίων συνθετών, σε τακτική, ετήσια βάση. Αυτά τα έργα είναι πραγματικά διαφορετικά και πολύπλευρα. Είμαι εντυπωσιασμένος όχι μόνο από την ποσότητα των μουσικών ταλέντων στην Κύπρο αλλά από την αφθονία της δημιουργικότητας σε αυτή τη χώρα. Είμαι ευγνώμων που μπορούμε να συμβάλουμε σε αυτό

–Ο αριθμός των μουσικών της ΣΟΚ είναι επαρκής. Σχεδιάζετε κάποιου είδους αναδιοργάνωσής της;
–Όχι, καμία αναδιοργάνωση, Ωστόσο, η Ορχήστρα έχει εσωτερικές ανισορροπίες, όπως στο τμήμα εγχόρδων, που προσπαθώ να αντιμετωπίσω σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Όσο η ορχήστρα μεγαλώνει καλλιτεχνικά (και μάλιστα αρκετά γρηγορότερα απ’ όσο τολμούσα να φανταστώ μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες) και όσο οι μουσικές φιλοδοξίες αυξάνουν θα πρέπει όλα αυτά να τα υποστηρίξουμε με νέα ταλέντα. Από την αρχή ξεκαθάρισα ότι αν θέλουμε αυτή η ορχήστρα να είναι ένα σημείο αναφοράς για τα πολιτισμικά πράγματα της Κύπρου και να τη βάλουμε στον παγκόσμιο χάρτη, τότε η ΣΟΚ θα πρέπει να μεγαλώσει, και φυσικά αναλόγως της αύξησής της να γίνουν όλα όσα πρέπει σε τεχνικό επίπεδο. Σταδιακά θα γίνει αυτό, και θα γίνουμε δυνατοί, θα εντυπωσιάσουμε καλλιτεχνικά, εντός και εκτός.

Ποιος είναι
Ο Γενς Γκέοργκ Μπάχμαν είναι απόφοιτος του Hochschule für Musik «Hanns Eisler» του Βερολίνου στο βιολί και στη διεύθυνση ορχήστρας και της Σχολής Juilliard της Νέας Υόρκης στη διεύθυνση ορχήστρας. Έχει συνεργαστεί με σημαντικές ορχήστρες ανά τον κόσμο όπως οι Boston Symphony Orchestra, Hamburg Symphony Orchestra, Berlin Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic, Orchestre National de Lyon και με σημαντικές όπερες όπως οι Metropolitan Opera New York, Komische Oper Berlin, Royal Swedish Opera, Staatsoper Stuttgart. Ο κ. Μπάχμαν έχει συνεργαστεί με μεγάλα φεστιβάλ και κορυφαίους μαέστρους, είναι ιδιαίτερα ενεργός σε προγράμματα κοινωνικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα και έχει ηχογραφήσει για το ραδιόφωνο καθώς και για τις δισκογραφικές εταιρείες DaCapo και Naxos.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

X