ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τα βολάν της ιστορίας

Μουσείο Κλασικού και Ιστορικού Αυτοκινήτου, ένας χώρος στη Λεμεσό, με εκθέματα που έγραψαν χιλιόμετρα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Στη Λεμεσό υπάρχει ένα ξεχωριστό μουσείο, το Κυπριακό Μουσείο Κλασικού και Ιστορικού Αυτοκινήτου, όραμα του βετεράνου οδηγού σε αγώνες ράλι Ντίμη Μαυρόπουλου. Το μουσείο εγκαινιάστηκε την 1η Φεβρουαρίου 2014 και από τον Νοέμβριο του 2015 μεταφέρθηκε σε νέο, μεγαλύτερο χώρο 3.000 τ.μ. Τόσα παλαιά και συλλεκτικά αυτοκίνητα συγκεντρωμένα σ’ έναν σύγχρονο χώρο είναι μία καινοτομία για την Κύπρο, και ο κ. Μαυρόπουλος εξηγεί πως είμαστε τυχεροί στην Κύπρο, «Κατ’ αναλογία πληθυσμού στη χώρα μας υπάρχουν πολλά και καλά διατηρημένα κλασικά αυτοκίνητα και αυτό διότι ευνοούν οι καιρικές συνθήκες, «δεν υπάρχουν μεγάλες περίοδοι βροχοπτώσεων, δεν βάζουμε αλάτι στο οδόστρωμα, γενικά οι κλιματικές συνθήκες ευνοούν, το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες χώρες της περιοχή, στην Ελλάδα, στον Λίβανο και αλλού, οπότε γιατί και να μην τα αναδείξουμε».

Είναι σίγουρο ότι ένα τέτοιο μουσείο έχει υψηλό κόστος λειτουργίας, και δεν είναι ό,τι πιο εύκολο να κρατιέται ανοικτό και πλήρως λειτουργικό, «είμαστε ευχαριστημένοι από την επισκεψιμότητα, και αυτό μας επιτρέπει να λειτουργούμε απρόσκοπτα. Φυσικά, κάνουμε και άλλες ενέργειες, διοργανώνουμε κοινωνικές εκδηλώσεις. Πάντως, να σημειωθεί ότι δεν έχω σκοπό να βγάλω χρήματα από αυτή μου τη δραστηριότητα, το έκανα έχοντας συναίσθηση της κοινωνικής μου ευθύνης, έτσι μέρος των εσόδων από τα εισιτήρια εισόδου διατίθενται σε κοινωφελή και φιλανθρωπικά ιδρύματα».

Έχει ενδιαφέρον το πώς ιδρύθηκε το μουσείο αφού, όπως μας είπε ο κ. Μαυρόπουλος, δεν τα έβλεπε ως αντικείμενα ιστορικής αξίας, «δεν με ενδιέφεραν τα παλιά αυτοκίνητα, και μάλιστα δεν ήθελα να είμαι οδηγός κλασικών αυτοκίνητων, στην καριέρα μου ως οδηγού, αλλά από μία ηλικία και μετά όλα αλλάζουν και σκέφτηκα ότι αυτό το μουσείο είναι κάτι που πρέπει να κάνω, διότι μετά από μία επιτυχημένη καριέρα ως οδηγός σε αγώνες ράλι, θεώρησα δεν πρέπει να φεύγουμε και να μην αφήνουμε κάτι στις νεότερες γενιές.

Ό,τι και αν έχεις επιτύχει, είσαι πρωταθλητής, έτρεξες σε διεθνείς αγώνες, αυτά τελειώνουν και έρχεσαι σε μία ηλικία δεν πρέπει να φύγεις και να πεις τέλειωσα, θα πρέπει να αφήσεις κάτι στους νεότερους. Η κάθε ηλικία έχει και το έργο της», λέει ο Ντίμης Μαυρόπουλος και αυτό έπραξε, δίνοντας στην Κύπρο ένα σημαντικό και ιδιαίτερο μουσείο, έναν πρωτότυπο χώρο όπου η ιστορία των τεσσάρων τροχών αφήνει τον νου να τρέξει στη λεωφόρο της φαντασίας.

Η «Cadillac» του Μακαρίου

Στο Κυπριακό Μουσείο Κλασικού & Ιστορικού Αυτοκινήτου τα εκθέματα καλύπτουν έναν αιώνα αυτοκινητοβιομηχανίας, αφού το παλαιότερο έκθεμα είναι ένα Ford «T» του 1912 και το πιο πρόσφατο απόκτημα ένα συλλεκτικό κομμάτι του 2004. Τα πρώτα εκθέματα του μουσείου παραχωρήθηκαν από την προσωπική συλλογή των 90 παλαιών αυτοκινήτων και σήμερα φτάνουν τα 150.

Μερικά από τα πιο αξιοπρόσεκτα εκθέματα του μουσείου είναι η υπερθωρακισμένη προεδρική «Cadillac» που κατασκεύασε ειδικά η αμερικανική κυβέρνηση για να τη δωρίσει στον Πρόεδρο Μακάριο Γ΄ το 1977. Ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος δεν πρόλαβε να τη χρησιμοποιήσει και έτσι πέρασε στα χέρια της προεδρικής φρουράς και των μετέπειτα κυβερνήσεων. Λόγω ειδικής θωράκισής της έχει βάρος 4,2 τόνους, αλεξίσφαιρα παράθυρα που δεν ανοίγουν, ενώ διαθέτει και σύστημα κλιματισμού με φίλτρα για προστασία από επιβλαβή αέρια.

Ακόμα ο επισκέπτης μπορεί να δει το διάσημο πράσινο αυτοκίνητο «Mini» του Мr. Bean με τη γνωστή κλειδαριά στο πλάι (με επίσημο πιστοποιητικό), και ένα από τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσε η σιδηρά κυρία Margaret Thatcher, μάρκας Rover P5 του 1973. Αλλά ο βασιλιάς των εκθεμάτων είναι το Ford «T», κατασκευής 1912. Είναι ουσιαστικά το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Έχει χαρακτηριστεί μέσα από παγκόσμια δημοσκόπηση ως το πλέον σημαντικό αυτοκίνητο στον κόσμο, για τον 20ό αι. Όπως είπε όμως ο κ. Μαυρόπουλος «ένα παραπάνω έκθεμα δεν θα με κάνει φυσικά πλουσιότερο ούτε και θα προσδώσει περισσότερη αίγλη στο μουσείο μου, αυτόν τον χώρο τον έφτιαξα με αγάπη και κυρίως γιατί ήθελα να προσφέρω». Το μουσείο έχει φτάσει σε ένα επίπεδο που ο επισκέπτης μένει έκθαμβος, και αυτό ικανοποιεί τον Ντίμη Μαυρόπουλο.

Οδηγική συμπεριφορά μηδέν

Η αγωνιστική πορεία του Ντίμη Μαυρόπουλου στις οδηγικές πίστες είναι τεράστια και ο ίδιος ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει κίνδυνος και πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια πίσω από το τιμόνι, και γι’ αυτό θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ τη σωστή συμπεριφορά μας στον δρόμο. Ο κ. Μαυρόπουλος τόνισε ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε, «τα ατυχήματα δυστυχώς δεν μπορείς να τα αποφύγεις και να τα σταματήσεις ποτέ, μπορείς όμως να τα περιορίσεις και μάλιστα δραστικά. Η Πολιτεία οφείλει να δημιουργήσει οδηγική συνείδηση» και πρόσθεσε «θεωρώ ότι μόνο με δρακόντεια μέτρα μπορούν να πλέον να ελαχιστοποιηθούν τα τροχαία, αφού όσους νόμους και να φτιάξει το κράτος πολλοί εξακολουθούν να τους αγνοούν, μιας και οι ποινές είναι ποινές χάδι».

Ο παλαίμαχος οδηγός θεωρεί εξαιρετικά σημαντικό τον ρόλο της εκπαίδευσης, «ο ρόλος των σχολείων είναι καταλυτικός, μπορούμε να φτιάξουμε ευσυνείδητους οδηγούς μέσω της διαπαιδαγώγησης των νέων, να αρχίσουμε να φτιάχνουμε σωστούς οδηγούς από μικρή ηλικία». Το Μουσείο Κλασικού & Ιστορικού Αυτοκινήτο μετά το τέλος της κάθε περιήγησης κάνει παρουσίαση κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας, θέλοντας να τονίσει την αξία της οδηγικής ασφάλειας, που δυστυχώς δεν θεωρείται δεδομένη.

Ο ιδρυτής

Ο Ντίμης Μαυρόπουλος γεννήθηκε στη Λεμεσό το 1949 και ξεκίνησε την καριέρα του στους αγώνες ταχύτητας ως έφηβος. Μέχρι την ηλικία των είκοσι ετών, είχε ήδη κερδίσει πολλούς τοπικούς αγώνες και το 1969 άρχισε να οδηγεί για τις εταιρίες Ford, Mitsubishi και στη συνέχεια για την Κυπριακή ομάδα Chrysler/ Talbot όπου παρέμεινε ο κύριος οδηγός τους για πολλά χρόνια, επιτυγχάνοντας τη διατήρηση της θέσης του ως ένας από τους κορυφαίους οδηγούς στο Κυπριακό πρωτάθλημα ράλλυ.

Το 1985, με την κατασκευή του επαναστατικού αυτοκινήτου αγώνων ταχύτητας, Gp Β Audi Quattro, ο Ντίμης Μαυρόπουλος άρχισε να κυριαρχεί στα ράλι του Ηνωμένου Βασίλειου, της Ευρώπης και της Κύπρου. Το 1986, κέρδισε το πρωτάθλημα Κύπρου για πρώτη φορά και ολοκλήρωσε το Διεθνές Ράλλυ Κύπρου Rothmans, κατακτώντας τη δεύτερη θέση, πίσω από το Lancia που οδηγούσε ο Patrick Snijers , πρωταθλητής Ευρώπης του ίδιου έτους. Κέρδισε τα πρωταθλήματα του 1988 και του 1990, κατακτώντας ρεκόρ όλων των εποχών, κερδίζοντας επτά συνεχείς αγώνες Πρωταθλήματος Ράλλυ, συμπεριλαμβανομένου και του Διεθνούς Ράλλυ Κύπρος Rothmans. Ο Ντίμης Μαυρόπουλος κατέχει το καλύτερο ρεκόρ τερματισμού από κάθε άλλο Κύπριο οδηγό του Διεθνούς Ράλλυ Rothmans και πιο καλή συνολική τοποθέτηση σε όλα τα πρωταθλήματα της Κύπρου μέχρι σήμερα.

Πληροφορίες: Κυπριακό Μουσείο Κλασικού & Ιστορικού Αυτοκινήτου Επιμηθέως, 3056, Λεμεσός, Τηλ. 70009000, cyprusmotormuseum@cytanet.com.cy.

ΥΓ. Το παρόν κείμενο αφιερώνεται στη μνήμη του πατέρα μου Γεώργιου Α. Κουρουπάκη, παλαιού μηχανικού αυτοκινήτων αντίκας, και λάτρη του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση