ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Προβληματίζουν τα νέα πλαίσια εισδοχής στα Ελληνικά ΑΕΙ

Έντονες ανησυχίες για την ετοιμότητα της Τεχνικής Εκπαίδευσης να ανταποκριθεί με επιτυχία στα νέα δεδομένα

Του Μιχάλη Παναγιώτου

Τις επιπτώσεις στους Κύπριους φοιτητές από τις αλλαγές που εφαρμόζει από τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά η Ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συζήτησαν οι εμπλεκόμενοι φορείς ενώπιον της επιτροπής παιδείας της βουλής την Τετάρτη (23/10). Η αιφνίδια απόφαση για ενσωμάτωση σχολών ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, αλλά και το οριστικό κλείσιμο ορισμένων Σχολών επέφερε αναστάτωση σε επίδοξους κύπριους φοιτητές οι οποίοι βρέθηκαν το καλοκαίρι προ των πυλών του αποκλεισμού τους από τη φοίτηση στις σχολές επιλογής τους.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη επηρέαζε πέραν από όλους όσοι παρακάθισαν στις προεισαγωγικές εξετάσεις του 2019, και τους στρατεύσιμους που είχαν εξασφαλίσει θέση στα επηρεαζόμενα τμήματα το 2018, και θα έβρισκαν εαυτό εκτός της πανεπιστημιακής κοινότητας. Το θέμα επιλύθηκε μόλις στις αρχές Αυγούστου μετά την επίσημη επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κύπρο. Προς οριστική επίλυση του ζητήματος πάρθηκαν αποφάσεις οι οποίες όπως αναφέρεται από το Υπουργείο Παιδείας διασφαλίζουν το δικαίωμα φοίτησης σε όλους, ενώ ανησυχίες εκφράζουν Γονείς και εκπαιδευτικές οργανώσεις.

Σε επίπεδο επιτροπών

Όπως έγινε γνωστό από την πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Παιδείας Κώστα Χαμπιαούρη στην Ελλάδα, και την εκεί συνάντηση του με την ομόλογου του Νίκη Κεραμέως, αποφασίστηκε η σύσταση τεχνικής επιτροπής μεταξύ των υπουργείων Κύπρου και Ελλάδος που θα εξετάζει θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η στρατηγική για αποτροπή παρόμοιων δυσάρεστων φαινομένων, με στόχο να μην επηρεαστεί κανείς μαθητής από τις όποιες αλλαγές τροχοδρομούνται στην Ελλάδα, όπως επεσήμανε η Διευθύντρια Ανώτερης Εκπαίδευσης του Υπουργείου κα Τέρψα Κωνσταντινίδου.

Πέραν αυτού όμως και προηγούμενο χρονικά, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε τη σύσταση ειδικής επιτροπής απαρτιζόμενη από τεχνοκράτες και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, η οποία κατέληξε στα νέα πλαίσια πρόσβασης φοιτητών στα πανεπιστήμια υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων που δημιουργήθηκαν. Ουσιαστικά αυτό που συμφωνήθηκε, αφορά την αναθεώρηση τόσο των υποχρεωτικών όσο και των προαιρετικών μαθημάτων που απαιτείται για εισδοχή, κατά περίπτωση, στα υφιστάμενα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας.

Μεταβατική περίοδος

Σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τα δεδομένα της κάθε σχολής, αλλά και τα διδακτικά δεδομένα που ισχύουν στα σχολεία της Κύπρου, δημιουργήθηκαν τα αναθεωρημένα πλαίσια πρόσβασης, δεδομένου πως μεγάλος αριθμός επηρεαζόμενων μαθητών αφορά την τεχνική εκπαίδευση.

Όπως εξήγησε μάλιστα η πρόεδρος της συγκεκριμένης επιτροπής κα Μαίρη Κουτσελίνη, έχει ήδη τεθεί σε ισχύ μεταβατική περίοδος διάρκειας δυο ετών για να προσαρμοστεί ομαλά το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου στα νέα δεδομένα. Τα νέα αυτά πλαίσια πρόσβασης έχουν ολοκληρωθεί την προηγούμενη εβδομάδα και σε λίγες μέρες θα ξεκινήσει η διάθεση τους στα σχολεία για πληροφόρηση των μαθητών.

Ανησυχία από την σειρά του εκφράζει το ΑΚΕΛ, το οποίο μέσω γραπτής δήλωσης του μέλους της επιτροπής παιδείας Αντρεά Καυακαλία, επισημαίνει πως «με την απόφαση του για αλλαγές στα πλαίσια πρόσβασης, χωρίς να υπάρχει επαρκής μεταβατική περίοδος, το Υπουργείο Παιδείας ουσιαστικά ακυρώνει τον σχεδιασμό αρκετών μαθητών, οι οποίοι βλέπουν τα νέα πλαίσια πρόσβασης να μην ανταποκρίνονται στις αρχικές επιλογές μαθημάτων που έκαναν».

Ανησυχία για τεχνική εκπαίδευση

Με τα νέα δεδομένα, το καθεστώς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδος ουσιαστικά καταργεί τα ΤΕΙ, γεγονός που αποδίδει περισσότερη έμφαση στα Πανεπιστήμια με όλα τα συνεπακόλουθα ως προς το γνωσιολογικό επίπεδο που θα προσφέρεται. Το ερώτημα που εγείρουν διάφοροι φορείς, μεταξύ αυτών η ΟΕΛΜΕΚ, η ΟΛΤΕΚ και οι Οργανωμένοι Γονείς αφορά το πόσο «εφοδιασμένοι» θα είναι οι μαθητές των τεχνικών σχολών της Κύπρου σε αυτή τη νέα πραγματικότητα. Κυρίως δε σε ότι έχει να κάνει με την ικανότητα να ολοκληρώσουν με επιτυχία τον κύκλο σπουδών, αλλά και τις δυνατότητες επαγγελματικής κατοχύρωσης των τίτλων τους, σε σχέση πάντα με αυτό που οι ίδιοι θέλουν να ακολουθήσουν.

Ιδιαίτερα καυστικός προς αυτό ο πρόεδρος των οργανωμένων Γονέων Κυριάκος Νικηφόρου, ο οποίος χρησιμοποιώντας παραδείγματα συγκεκριμένων επαγγελματικών κλάδων, διερωτήθηκε το κατά πόσο θα μπορεί να κατοχυρωθεί επαγγελματικά ένας απόφοιτος πλέον πανεπιστημίου, από τη στιγμή που αυτό θέλει να ακολουθήσει έχει πάψει να υφίσταται. Έθεσε επίσης ερώτημα σχετικά με τα εξεταζόμενα μαθήματα, κατά πόσο είναι δυνατόν να ζητηθεί από έναν μαθητή να εξεταστεί ένα μάθημα το οποίο τα προηγούμενα χρόνια δεν το διδασκόταν; 

Ζητούμενο η αποφοίτηση

Την άποψη αυτή εξέφρασε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κώστας Χ’’Σάββας, ο οποίος επεσήμανε πως δεν μπορεί να προσεγγιστεί το συγκεκριμένο ζήτημα μονοδιάστατα. «Είναι ένα σύνθετο ζήτημα από το οποίο θα προκύψουν και άλλα προβλήματα» σημείωσε χαρακτηριστικά. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ υποστήριξε πως με τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην Ελλάδα, πολλοί φοιτητές δεν θα καταφέρνουν να αποφοιτήσουν, παρομοιάζοντας την όλη κατάσταση με το κλείσιμο του ΑΤΙ στην Κύπρο.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας Δημήτρης Χανδριώτης, ο οποίος παραθέτοντας τα επίσημα στοιχεία προσφοράς και ζήτησης των ελληνικών πανεπιστημίων για το 2019, υποστήριξε πως παρόλο που πάντα θα υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις για φοίτηση, το ζήτημα αφορά το πόσοι θα καταφέρνουν να αποφοιτήσουν.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση