ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι εκπτώσεις άρχισαν από πέρυσι

Ικανοποίηση καταστηματαρχών από την κίνηση στην αγορά

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Για πρώτηφορά στα κυπριακά χρονικά οι καταστηματάρχες λιανικού εμπορίου της Κύπρου προτίμησαν να ξεκινήσουν την εκπτωτική περίοδο πέντε ημέρες νωρίτερα από ό,τι συνήθως, δηλαδή στις 27 Δεκεμβρίου του 2016. Κύκλοι του λιανικού εμπορίου δήλωναν στην «Κ» ότι οι καταστηματάρχες προέβησαν σε αυτή την αλλαγή, για να δοθεί περαιτέρω ώθηση στις πωλήσεις του Δεκεμβρίου και να διασφαλίσουν ότι θα κλείσει ο χρόνος με θετικό πρόσημο. Παράλληλα, παρά
το γεγονός ότι συνήθως οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν σχεδόν αμέσως μετά τις γιορτές, δεν οδήγησαν τους καταναλωτές να μεταθέσουν τις καταναλωτικές τους δαπάνες για το νέο έτος, και αρκετές αγορές έγιναν μέσα στον Δεκέμβριο.

Το μέγεθος των εκπτώσεων οι οποίες υπάρχουν στα καταστήματα λιανικού εμπορίου στην Κύπρο, αρχίζουν από 25 – 30%, φτάνοντας σε μερικές περιπτώσεις στο 60%. Από τα μέχρι τώρα δεδομένα, η διαδικασία των εκπτώσεων προχωρά με καλούς ρυθμούς, με τα μηνύματα που λαμβάνονται από τους καταστηματάρχες να είναι ενθαρρυντικά σε γενικές γραμμές.

Μιλώντας στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑ.ΣΥ.ΛΙ.Ε), Μάριος Αντωνίου, ανέφερε πως «οι καταναλωτές στην Κύπρο έχουν εμπεδωμένο εδώ και χρόνια να μπαίνουν τα «ξεπουλήματα» στην ένδυση και στην υπόδηση 3 Ιανουαρίου. Συνεπώς κατά το Δεκέμβριο, την τιμητική τους έχουν τα τρόφιμα, τα ηλεκτρονικά και τα παιχνίδια, δηλαδή τα είδη δώρων. Ο κόσμος λοιπόν ενώ περιμένει τα ξεπουλήματα για την ένδυση και την υπόδηση μέσα στον Ιανουάριο, κάποια καταστήματα όχι μόνο μικρού τύπου, αλλά και μεσαίου και μεγάλου, προχώρησαν τα ξεπουλήματα αυτή τη φορά λίγο νωρίτερα, από τις 27 Δεκεμβρίου».

Καλός ο Δεκέμβριος

Θέλοντας να δώσει μια εξήγηση σε αυτό το γεγονός, ο κ. Αντωνίου ανέφερε ότι «θέλησαν μερικά καταστήματα να αυξήσουν την επισκεψιμότητα μέσα στο Δεκέμβρη, παρόλο που το 2016 κατεγράφη ως μια καταπληκτική χρονιά για το λιανεμπόριο. Ο Δεκέμβρης άφησε τους καταστηματάρχες απόλυτα ικανοποιημένους από πλευράς επισκεψιμότητας, αλλά και τζίρου. Πρόσθετα, θέλω να αναφέρω πως αν και τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας είναι μέχρι τον Οκτώβριο, θεωρούμε πως τα στοιχεία του Νοεμβρίου, αλλά και του Δεκεμβρίου μιλώντας με καταστηματάρχες, θα έχουν θετικό πρόσημο στον όγκο. Θα θυμόμαστε το 2016 ως μια πολύ καλή χρονιά για το λιανεμπόριο, ενώ η ψυχολογία του καταναλωτή έχει αλλάξει και συμβάλλει τα μέγιστα στην κατανάλωση».

Ερωτηθείς σχετικά με τη νομοθεσία και για το αν επιτρέπεται να αρχίζουν τα ξεπουλήματα πιο νωρίς, είπε πως «πριν κάποια χρόνια η νομοθεσία κρίθηκε αντισυνταγματική όσον αφορά την περίοδο των ξεπουλημάτων. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος που πρέπει να εφαρμόζεται, ο κάθε επαγγελματίας είναι ελεύθερος να βάλει «ξεπουλήματα» όποτε θέλει, αλλά υπάρχουν κάποιες δικλείδες που παραμένουν στο τι είναι αναγκασμένος ο καταστηματάρχης να πράξει δια νόμου». Συγκεκριμένα είπε, «πρέπει να αναγράφεται η αρχική και η τελική τιμή και να αναγράφεται ξεκάθαρα το ποσοστό έκπτωσης στα προϊόντα, ενώ κάτι που δεν υπάρχει δια νόμου, είναι το πώς καθορίζεται η πολιτική των αλλαγών. Πρέπει οι καταναλωτές να πληροφορούνται για την πολιτική αλλαγών στο κάθε κατάστημα, διότι διαφέρουν».

Αναφορικά με το αν έχουν προκύψει μέχρι τώρα παράπονα από τη διαδικασία των ξεπουλημάτων, ο κ. Αντωνίου υπογράμμισε ότι ως Σύνδεσμος δεν έχει γίνει αποδέκτης τέτοιων κρουσμάτων, τονίζοντας πως, «είναι ένα γεγονός που μας χαροποιεί και μέχρι στιγμής όλα κινούνται στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού».

Βλέψεις για το 2017

Αναφορικά με τις βλέψεις που υπάρχουν για το τρέχον έτος και το πώς θα κινηθεί η αγορά στο λιανεμπόριο για το 2017, ο κ. Αντωνίου ανέφερε πως «σίγουρα είναι εύθραυστα τα πράγματα στο λιανεμπόριο και πρέπει να υπάρξει προσοχή. Αυτό που πρέπει να πούμε, είναι πως γενικά υπήρξαν γεγονότα που βοήθησαν στα θετικά αποτελέσματα του λιανεμπορίου, όπως η πρόωρη καταβολή των συντάξεων μέσα στο Δεκέμβρη, του 13ου μισθού στους δημόσιους υπαλλήλους, η κατάργηση του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας για το 2017. Όλα τα παραπάνω βοήθησαν στο να ανεβεί η ψυχολογία των καταναλωτών και να συμβάλλουν στην αύξηση της κατανάλωσης. Μην ξεχνάμε ότι η ψυχολογία είναι συνυφασμένη με την κατανάλωση».

Τέλος, σχετικά με το ωράριο των καταστημάτων τις Κυριακές, ο γ.γ. του Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, υπογράμμισε ότι η Κυριακή δεν ο «φτωχός συγγενής» της εβδομάδας. «Τα τελευταία στατιστικά δείχνουν ότι πλέον η Κυριακή είναι η δεύτερη μέρα μετά το Σάββατο στα εμπορικά κέντρα και στις υπεραγορές από πλευράς επισκεψιμότητας, κάτι που θα βοηθήσει αρκετά και τα καταστήματα του λιανικού εμπορίου για το 2017. Όταν άρχισε η Κυριακή πήγαινε απλώς καλά. Πλέον είναι η ημέρα που ο Κύπριος καταναλωτής την προτιμά», κατέληξε.

Αύξηση σε ΗΒ και ΗΠΑ

Επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών που προεξοφλούσαν αύξηση της κατανάλωσης για την περίοδο των εορτών, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν σημαντικά σε Βρετανία και ΗΠΑ. Πολλοί καταναλωτές, ωστόσο, επέλεξαν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά τις αγορές τους. Παρά τα προβλήματα που απορρέουν από την απόφαση των Βρετανών να εγκαταλείψουν την Ε.Ε., ο Σύνδεσμος Βρετανικού Λιανεμπορίου (BRC) διαπίστωσε την εκτίναξη των πωλήσεων κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. Ενδεικτικά, τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην αγορά τροφίμων και δώρων τις τελευταίες ημέρες πριν από τις εορτές.

Ενδιαφέρον, όμως, προκαλεί και το γεγονός ότι οι πωλήσεις στις ΗΠΑ παρουσίασαν ελαφρά αύξηση τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον Νοέμβριο, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας προέρχεται από διαδικτυακές αγορές. Η αυξημένη ζήτηση για αγορά επίπλων και ανδρικών ρούχων από την αρχή του Νοεμβρίου μέχρι και την παραμονή των Χριστουγέννων οδήγησε σε αύξηση των λιανικών πωλήσεων κατά 4% από 3,8% που αρχικά προβλεπόταν.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
X