ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

15 χρόνια μετά την πτώση του αεροσκάφους της «Ήλιος»

Το αεροσκάφος μετέφερε 121 άτομα, εκ των οποίων 6 άτομα ανήκαν στο πλήρωμα

ΚΥΠΕ

Δεκαπέντε χρόνια μετά την τραγωδία της Ήλιος, ο άνθρωπος που ερεύνησε τα αίτια της συντριβής του αεροπλάνου της κυπριακής εταιρείας, Ακριβός Τσολάκης, θυμάται τις πρώτες ώρες του τραγικού συμβάντος. "Έκτοτε έχω χάσει τον ύπνο μου, μένω ξύπνιος όλο το βράδυ. Άσβηστη και τραυματική εμπειρία", δηλώνει, εμφανώς συγκινημένος, σε τηλεφωνική επικοινωνία με το ΚΥΠΕ. Περιγράφει το συγκεκριμένο γεγονός ως το τραγικότερο που έχει ζήσει στη ζωή του.

Με αφορμή το ετήσιο μνημόσυνο των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας, που συγκλόνισε Κύπρο και Ελλάδα, ο Ακριβός Τσολάκης μίλησε στο ΚΥΠΕ για την εμπειρία του, αποκαλύπτοντας ότι η πτώση του αεροσκάφους της Ήλιος στιγμάτισε τη ζωή του και του έκλεψε για πάντα τον ύπνο του. Σημειώνει ακόμα ότι αυτή τη στιγμή αν και δεν διατηρεί κανένα δεσμό και καμιά επαφή με τους συγγενείς των θυμάτων, εντούτοις, αισθάνεται μόνο ικανοποίηση που τους βοήθησε. Για τον Ακριβό Τσολάκη, τον τότε Πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, τον άνθρωπο που μπήκε στη ζωή των συγγενών των θυμάτων εκείνον τον Αύγουστο, αλλά και ολόκληρης της κυπριακής κοινωνίας, η εμπειρία ήταν «τραυματική».

Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά στο ΚΥΠΕ αισθάνεται «τραγική τιμή» για το γεγονός ότι πέρασε από τα χέρια του αυτή η υπόθεση.

Α. Τσολάκης: "Όταν έρθει η ώρα να κλείσω τα μάτια μου, θα κουβαλήσω αυτή εικόνα όπου και αν πάω»

Ο κ. Τσολάκης αναφέρει ότι η εικόνα που αντίκρισε φτάνοντας από τους πρώτους στο Γραμματικό «δεν περιγράφεται με λόγια», για να προσθέσει πως όταν έρθει η ώρα να κλείσει τα μάτια του, θα την κουβαλήσει μαζί του όπου και αν πάει.

«Πέρασε ο καιρός, αλλά έμειναν οι πληγές και υπάρχουν ακόμα εκεί. Έκτοτε έχω χάσει τον ύπνο μου, μένω ξύπνιος όλο το βράδυ. Άσβηστη και τραυματική εμπειρία», είπε.

Οι πρώτες στιγμές

Κληθείς να περιγράψει τις πρώτες στιγμές που έζησε κατά την πρώτη του επαφή με το αεροπλάνο, ο κ. Τσολάκης είπε: «Παρακολουθούσαμε το αεροπλάνο από την πρώτη στιγμή που μπήκε στο ελληνικό FIR, χωρίς να δώσει σημεία ζωής. Στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16, τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στη θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες».

«Μια κοιλάδα γεμάτη από κομμάτια της ατράκτου και ανθρώπων»

«Όταν ειδοποιηθήκαμε εμείς», είπε, «ότι το αεροσκάφος συνετρίβη στο Γραμματικό, φύγαμε αμέσως. Όταν φτάσαμε πρώτα είδαμε του πυκνούς μαύρους καπνούς και όταν περάσαμε την κορφή βρεθήκαμε μπροστά σε ένα απερίγραπτο θέαμα. Μια κοιλάδα γεμάτη από κομμάτια της ατράκτου και ανθρώπων».

Εμφανώς συγκινημένος, ο κ. Τσολάκης είπε ότι όλοι είχαν κατεβεί με δέος προς το αεροσκάφος, αντικρίζοντας ένα θέαμα «που δεν συμβαίνει κάθε μέρα».

«Έβγαλα το καπέλο μου, είπα και στους άλλους να κάνουν το ίδιο. Και ψάλαμε ένα τροπάριο, που θυμόμουν από παιδί. Σκέφτηκαν ότι από πάνω μας φτερούγιζαν ακόμα οι ψυχές αυτών των ανθρώπων. Ήταν ένα θέαμα που κανένας κινηματογράφος δεν θα μπορούσε να αντιγράψει», ανέφερε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Τσολάκης είπε ότι το συγκεκριμένο γεγονός ήταν το τραγικότερο που έχει ζήσει στη ζωή του μέχρι τώρα, σημειώνοντας ότι οι σκέψεις του «είναι σε αυτούς που φύγανε και σε αυτούς που μείνανε».

Σε σχέση με το πόρισμα, ανέφερε πως ήταν σωστό, ενώ ανάγκασε και αυτούς οι οποίοι έφταιξαν, να πληρώσουν γι’ αυτά τα οποία παρέλειψαν να κάνουν.

Το πόρισμα η αφορμή για διορθώσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία

Επεσήμανε ότι τα αίτια της τραγωδίας είναι γραμμένα μέσα στο πόρισμα, έχουν αναγνωριστεί και έχουν επέλθει διάφορες διορθώσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία και από την Παγκόσμια Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ εξέφρασε την ευχαρίστησή του αφού «αυτά τα οποία γράψαμε διόρθωσαν ορισμένα σφάλματα και σήμερα τα αεροπλάνα πετάνε πιο καλά και η ίδια περίπτωση να επαναληφθεί αποκλείεται».

Το παράπονο του Τσολάκη

Ο κ. Τσολάκης εκφράζει, εξάλλου, και ένα παράπονο. Αν και όπως ανέφερε στο ΚΥΠΕ αυτή τη στιγμή δεν διατηρεί κανένα δεσμό και καμιά επαφή με τους συγγενείς των θυμάτων, εντούτοις είπε πως αισθάνεται μόνο ικανοποίηση που βοήθησε τους «Κύπριους αδερφούς» του και συμπαραστάθηκε στους συγγενείς. «Δυστυχώς μετά το πέρας όλων αυτών των διαδικασιών ξεχάστηκα. Αν έρθω στην Κύπρο είμαι βέβαιος ότι κανένας δεν θα με αναγνωρίσει», πρόσθεσε ο κ. Τσολάκης.

Ανέφερε, εξάλλου, ότι «οι τιμές που μου έχουν απονείμει παγκόσμια για τη διερεύνηση αυτού του ατυχήματος είναι πρωτοφανείς», για να σημειώσει ότι «πέντε από τις συστάσεις ασφάλειας πτήσεων που κάναμε έχουν γίνει παγκόσμιες και εφαρμόζονται πλέον και στην κατασκευή των αεροπλάνων και στην εκπαίδευση των ανθρώπων που βρίσκονται στο θάλαμο επιβατών».

«Το γεγονός ότι αποδόθηκε ευθύνη σε κάποιους, εμένα τουλάχιστον μου αρκεί»

Ερωτηθείς εάν θεωρεί ότι έχει αποδοθεί δικαιοσύνη και αν με το εξαγοράσιμο της ποινής έχει ικανοποιηθεί το περί δικαίου αίσθημα, ο κ. Τσολάκης είπε: «Έχω την εντύπωση πως ναι, γιατί η τελευταία σελίδα του δράματος παίχτηκε στην Αθήνα στο δικαστήριο. Το γεγονός ότι αποδόθηκε ευθύνη σε κάποιους, εμένα τουλάχιστον μου αρκεί».

Η ιστορία για μας δεν έχει κλείσει, λέει η Ν. Μιχαηλίδου

Σύμφωνα με την εκπρόσωπό τους των συγγενών, Νίκη Μιχαηλίδου, το εξαγοράσιμο των ποινών των καταδικασθέντων «αφήνουν μία αίσθηση οργής και πικρίας στους συγγενείς». Η ιστορία γι’ αυτούς, λέει στο ΚΥΠΕ, «δεν έκλεισε».

«Άκρως εξευτελιστική ποινή»

Το μέλος της Επιτροπής Συγγενών των Θυμάτων της «Ήλιος», Νίκη Μιχαηλίδου, κάνει λόγο για «άκρως εξευτελιστική ποινή» προς τα άτομα που έχασαν τη ζωή τους και προς τους συγγενείς τους. «Η ιστορία για μας δεν έχει κλείσει. Δεν έχουν τιμωρηθεί οι υπαίτιοι. Στην Κύπρο δεν επιβλήθηκε καμιά τιμωρία. Ακόμα και στην Ελλάδα η ποινή των 70.000 ευρώ που επιβλήθηκε στους καταδικασθέντες ήταν κοροϊδία. Λυπάμαι γιατί ποτέ κανείς δεν πληρώνει τίποτα. Ούτε και για την ‘Ήλιος’. Η ποινή που επιβλήθηκε στην Ελλάδα δεν ήταν σοβαρή σε σχέση με το γεγονός. Ήταν μια ποινή άκρως εξευτελιστική προς τα άτομα που έχασαν τη ζωή τους και προς τους συγγενείς τους».

«Η 14η Αυγούστου μας στοιχειώνει»

Όπως ανέφερε στο ΚΥΠΕ η κ. Μιχαηλίδου η 14η Αυγούστου είναι μια ημερομηνία που στοιχειώνει όλους αυτούς που έμειναν πίσω, εκφράζοντας την πεποίθηση πως είναι η δεύτερη μεγαλύτερη τραγωδία στην Κύπρο, μετά την τουρκική εισβολή του 1974. Τόνισε ότι στις 14 Αυγούστου του 2005 κάποιοι αποχαιρέτησαν τους δικούς τους για λίγο, αλλά μετά δεν τους ξαναείδαν ποτέ. Κληθείσα να αναφέρει εάν κατά τη γνώμη τους έχει αποδοθεί δικαιοσύνη, η κ. Μιχαηλίδου είπε: «Είναι ντροπή για την Κύπρο, γιατί δεν αποδόθηκε ποτέ δικαιοσύνη. Η Κύπρος έχει μια ιστορία χρόνων, τιμής, ηρωισμού και τιμιότητας. Κάποιοι κοίταξαν την καρέκλα τους και όχι τον άνθρωπο».

15ο Ετήσιο Μνημόσυνο στο εκκλησάκι της ΠΑΝΑΓΙΑΣ στο Γραμματικό

Στις 10:00 σήμερα θα τελεστεί το ετήσιο μνημόσυνο για τα θύματα της αεροπορικής τραγωδίας, στο εκκλησάκι της Παναγίας, το οποίο κτίστηκε στη μνήμη των θυμάτων στην κορυφή του Μαύρου Βουνού, στο Γραμματικό Αττικής. Του μνημόσυνου θα χοροστατήσει ο Μητροπολίτης Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κύριλος. Στο μνημόσυνο θα παραστούν ο Δήμαρχος Μαραθώνα, Στέργιος Τσίρκας, ο Πρέσβης της Κύπρου στην Αθήνα, Κυριάκος Κενεβέζος και αξιωματούχοι της περιοχής, οι οποίοι θα καταθέσουν στεφάνια στη μνήμη των θυμάτων.

Σημειώνεται ότι φέτος δεν κατέστη δυνατή η μετάβαση συγγενών των θυμάτων από την Κύπρο, λόγω των μέτρων για την αναχαίτιση του κορωνοϊού. Εξάλλου, επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα θα ψαλεί και στο σημείο, όπου προσέκρουσε το αεροπλάνο.

Το χρονικό της αεροπορικής τραγωδίας

Το αεροπλάνο αναχώρησε από τη Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα (Τσεχία), με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα και στις 10:37 χάθηκε κάθε επαφή με το αεροσκάφος, που βρισκόταν στον εναέριο χώρο των Αθηνών.

Άμεσα κινητοποιήθηκαν και απογειώθηκαν δύο μαχητικά F-16, τα οποία πλησιάζοντας το αεροσκάφος ήρθαν σε οπτική επαφή με το εσωτερικό του αεροπλάνου, όπου και διαπίστωσαν ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος ενώ ο κυβερνήτης δεν βρισκόταν στη θέση του. Επίσης, διαπιστώθηκε ενεργοποίηση του συστήματος παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροσκάφος μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο.

Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου, που είχε πτυχίο πιλότου, να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου. Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε αρχικά ο αριστερός κινητήρας (11:50) και στη συνέχεια ο δεξιός (12:00) και στις 12:05 το αεροσκάφος συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στη βόρεια Αττική. Το αεροσκάφος μετέφερε 121 άτομα, εκ των οποίων 6 άτομα ανήκαν στο πλήρωμα. Οι 93 ήταν ενήλικες, οι 22 ήταν κάτω των 18, ενώ 103 ήταν κυπριακής καταγωγής και 12 Ελλαδίτες.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

Πώς ο αρχιεπίσκοπος Μακάριος μπορούσε να «ευλογήσει» εθνικά τον βασιλιά Παύλο και τη βασίλισσα Φρειδερίκη μετά τον Β΄ Παγκόσμιο ...
Του Ανδρέα Χατζηκυριάκου
 |  ΠΟΛΙΤΙΚΗ
X