ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι πολιτικές δυνάμεις να θέσουν υπεράνω σκοπιμοτήτων την Παιδεία

Οι επισημάνσεις του γενικού ελεγκτή οι συναντήσεις με ΠΟΕΔ-ΟΕΛΜΕΚ και οι μαθητικές εκλογές

Συνέντευξη στην ΙΩΑΝΝΑ ΣΚΟΡΔΗ
Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής μίλησε στην «Κ» για τα ανοικτά μέτωπα του τομέα της Παιδείας, τονίζοντας πως το υπουργείο λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις συστάσεις και επισημάνσεις του γενικού ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη, δεν δίστασε όμως να κάνει λόγο για ανακρίβειες στις επιστολές του, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως το υπουργείο δεν είναι σε αντιπαράθεση, αλλά γίνονται κινήσεις για να προχωρήσουν επί της ουσίας. Προσέθεσε πως το υπουργείο διακατέχεται από πνεύμα συναίνεσης και συνεργασίας για ΟΕΛΜΕΚ και ΠΟΕΔ, ενώ αναφερόμενος στις μαθητικές εκλογές και στους σκληρούς χαρακτηρισμούς ΑΚΕΛ και ΕΔΟΝ, χαρακτήρισε πρωτάκουστα τα επιχειρήματά τους και προς εξυπηρέτηση των πολιτικών τους συμφερόντων.

–Επί της ουσίας έχει δίκιο ή όχι ο Γενικός Ελεγκτής στις επισημάνσεις του;
–Η αντίδρασή μας δεν είχε σχέση με την ουσία. Θέσαμε ορισμένα ζητήματα δεοντολογίας ως προς τις πρακτικές που υιοθετεί ο Γενικός Ελεγκτής. Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη κάθε σύσταση και επισήμανσή του. Σε σχέση με το θέμα του διδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών, προβήκαμε σε συγκεκριμένες ενέργειες, ακριβώς στη βάση των συστάσεών του. Αποταθήκαμε στον Γενικό Εισαγγελέα για να μας ξεκαθαρίσει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να θεσμοθετηθεί η όποια μείωση του διδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών για την ανάληψη εξωδιδακτικών καθηκόντων. Στη βάση της απάντησης του Γενικού Εισαγγελέα, προχωρούμε στην τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας. Επιπλέον, προχωρούμε σε αγορά υπηρεσιών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, για να αξιολογήσουμε την κατανομή του χρόνου των εκπαιδευτικών σε διδακτικά και εξωδιδακτικά καθήκοντα. Για το πρόβλημα αυτό υπήρχαν επισημάνσεις από την ελεγκτική υπηρεσία για πάνω από δεκαπέντε χρόνια. Εμείς επιλέξαμε, όπως και σε άλλες στρεβλώσεις που χρονίζουν στον χώρο της εκπαίδευσης, να αντιμετωπίσουμε και το ζήτημα αυτό με αποφασιστικότητα και μεθοδικότητα. Βέβαια, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι κάποια από τα στοιχεία που δόθηκαν στις επιστολές του γενικού ελεγκτή, δεν ήταν ακριβή.
Σε τι αναφέρεστε;
–Για παράδειγμα, για τις ώρες των εκπαιδευτικών, βασίστηκε σε έκθεση στην οποία δεν αναφερόταν καν η Κύπρος. Η υπεραπλούστευση ήταν ότι ό,τι ισχύει στην Ελλάδα ισχύει και στην Κύπρο. Αυτό δεν μπορεί να είναι σοβαρή εκτίμηση, γιατί τα εκπαιδευτικά συστήματα Κύπρου και Ελλάδας είναι διαφορετικά. Δεν μπορεί κάποιος έτσι εύκολα να βγάζει συμπεράσματα.
–Η ελεγκτική υπηρεσία κινήθηκε εκτός αρμοδιοτήτων;
–Είμαι άνθρωπος της συναίνεσης και δεν μου αρέσει να ρίχνω λάδι στη φωτιά. Θα προτιμούσα να μη σχολιάσω περαιτέρω το ζήτημα και ούτε πιστεύω ότι εξυπηρετεί την κοινωνία ή οποιονδήποτε το να υπάρχει αντιπαράθεση και ιδιαίτερα μέσω των ΜΜΕ. Αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι το υπουργείο και εγώ προσωπικά έχουμε σημείο αναφοράς τη νομιμότητα, τη διαφάνεια και τη χρηστή διοίκηση.
–Σε ποια φάση βρίσκονται οι βασικές μεταρρυθμίσεις του υπουργείου που εκκρεμούν;
–Φέτος, επεκτείνεται η διαδικασία εκσυγχρονισμού και αναμόρφωσης του Λυκείου, με τη δημιουργία Κατευθύνσεων Επιλογής Μαθημάτων. Κατά τη φετινή χρονιά η νέα δομή του Λυκείου εφαρμόζεται στην Α΄ και Β΄ Λυκείου και από την επόμενη χρονιά σε ολόκληρο το Λύκειο. Πλησιάζουμε στην κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού του Ενιαίου Λυκείου.
–Οπότε άμεσα υπάρχουν αλλαγές στα σχολεία.
–Μάλιστα. Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η διαδικασία αναδόμησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων, στη Βάση Δεικτών Επάρκειας και Επιτυχίας, με σκοπό τη χρήση τους στον προγραμματισμό, τη διδασκαλία και την αξιολόγηση του κάθε μαθήματος. Επίσης, φέτος, διευρύνεται η εφαρμογή του νέου πλαισίου για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών, προσφέροντας ευκαιρίες επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης, σε περισσότερα σχολεία και ακόμα περισσότερους εκπαιδευτικούς. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται το μεγάλο ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που θα συζητηθεί στην αμέσως επόμενη περίοδο. Όσον αφορά στους Κανονισμούς Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, αυτοί βρίσκονται ενώπιον της Βουλής και ο χρόνος έναρξης της εφαρμογής τους θα κριθεί από την απόφασή της.
–Σε αυτούς εντάσσεται και ο διαχωρισμός των Παγκυπρίων και η εισαγωγή εξετάσεων στα τετράμηνα;
– Ακριβώς. Ενδεχομένως, ορισμένοι από τους κανονισμούς να αρχίσουν να εφαρμόζονται αμέσως μετά την έγκρισή τους. Για τα θέματα του διαχωρισμού των Παγκυπρίων και της εισαγωγής εξετάσεων τετραμήνων, παρά το γεγονός ότι οι αποφάσεις θα ληφθούν φέτος, θα τεθούν σε εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά (2017-18), για να υπάρξει χρόνος για πλήρη προετοιμασία μας.
Υπάρχει κίνδυνος να μην ανοίξουν τα Δημοτικά τον Σεπτέμβριο εξαιτίας προβλημάτων στελέχωσης;
–Λάβαμε υπόψη όλα τα νέα δεδομένα για τη νέα σχολική χρονιά. Διαβεβαιώνω ότι τα σχολεία θα είναι πλήρως στελεχωμένα τον Σεπτέμβριο. Εδώ και αρκετούς μήνες εργαζόμαστε πυρετωδώς, ώστε να είμαστε πλήρως έτοιμοι, για την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Με βάση την μέχρι τώρα εικόνα που έχουμε, δεν αναμένεται να υπάρξουν προβλήματα. Τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά.
–Οι οργανωμένοι δάσκαλοι υποστήριξαν στην «Κ» ότι το υπουργείο ξοδεύει λεφτά προς τη λανθασμένη κατεύθυνση και ότι δεν ωφελούν οι δορυφορικές λύσεις.
–Οι επενδύσεις που γίνονται στην Κύπρο για την Εκπαίδευση είναι υψηλές και αυτό δεν το καρπώνεται μόνο η παρούσα κυβέρνηση. Έτσι, θα αναμέναμε όντως καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Οι διαπιστώσεις αυτές, αποτελούν και τον βασικό λόγο για τον οποίο προχωρούμε σε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και την πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων που έχουμε στη διάθεσή μας. Οποιοσδήποτε καλοπροαίρετος κριτής, βλέποντας το εύρος των εν εξελίξει μεταρρυθμίσεων, δεν θα ενστερνιστεί την αναφορά περί δορυφορικών λύσεων. Ακουμπούν την καρδιά χρόνιων εκπαιδευτικών προβλημάτων και τα θετικά αποτελέσματα θα φανούν μέσα στα επόμενα χρόνια.
Τι συζητήθηκε στη συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη; 
–Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο συνεργασίας των δύο Υπουργείων. Στόχος μας είναι να υπάρχει πλήρης συντονισμός, για αποτελεσματική υλοποίηση του κυβερνητικού έργου και διαχείριση ζητημάτων που εμπεριέχουν σαφή οικονομική πτυχή. Συζητήσαμε και το θέμα της στελέχωσης. Το υπουργείο Οικονομικών στηρίζει το υπουργείο Παιδείας για να ξεκινήσουμε τον Σεπτέμβριο με πλήρως στελεχωμένα σχολεία.
Παρουσιάστηκαν αυτά τα δεδομένα στις συναντήσεις που είχατε με ΠΟΕΔ και ΟΕΛΜΕΚ;
–Παρουσίασα όλα τα δεδομένα που έχουμε μπροστά μας για τη νέα σχολική χρονιά, επεσήμανα την ετοιμότητά μας για ομαλή έναρξη, ζήτησα τη συνεργασία τους και άκουσα τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους. Διακατέχομαι πάντοτε με πνεύμα συναίνεσης και συνεργασίας ως προς τις σχέσεις μου με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις.
–Άμεσα έχουμε κάποια αλλαγή στα Δημοτικά;
–Για τα θέματα που έχουν τεθεί από την ΠΟΕΔ, τα οποία απασχολούν και το υπουργείο, λαμβάνονται πολύ συγκεκριμένα μέτρα, που προέκυψαν μέσα από επιστημονική τεκμηρίωση και τη δουλειά που έχουν κάνει ομάδες εργασίας που δούλεψαν στο κάθε θέμα ξεχωριστά. Οι καινοτομίες αυτές αναμένεται να εφαρμοστούν από τη νέα σχολική χρονιά και θα καλύψουν τόσο τα θέματα του αλφαβητισμού όσο και τα θέματα της παραβατικότητας.

Δεν είχα καμία παρέμβαση στη διαδικασία των εκλογών

Δεν έχουν όλοι στο στόχαστρό τους το υπουργείο. Η κοινωνία έχει αντιληφθεί και αγκαλιάζει το έργο του υπουργείου.

–Για την έκθεση της Επιτρόπου Διοικήσεως για τις μαθητικές εκλογές, ποια είναι η θέση σας απέναντι στις σκληρές τοποθετήσεις ΑΚΕΛ και ΕΔΟΝ, περί καλπονοθείας και παρανομιών, ζητώντας ακόμα και την παραίτησή σας;
–Από το ΑΚΕΛ και τους φορείς που ελέγχονται από αυτό προβάλλεται, ούτε λίγο ούτε πολύ, το πρωτάκουστο επιχείρημα ότι το υπουργείο Παιδείας με πρωτεργάτη τον υπουργό, σχεδίασαν, οργάνωσαν, ανέπτυξαν και έθεσαν σε εφαρμογή έναν ολόκληρο μηχανισμό για να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των μαθητικών εκλογών. Και διερωτάται κανείς, εάν θα ήταν αυτή η ύψιστη προτεραιότητα του υπουργείου, έχοντας όλες αυτές τις μεταρρυθμίσεις που προανέφερα σε εξέλιξη. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα. Δεν υπάρχουν στοιχεία που να ενισχύουν την άποψη αυτή. Για ακόμα μία φορά, δηλώνω κατηγορηματικά, ότι δεν είχα καμία παρέμβαση στην όλη διαδικασία. Άλλωστε όσοι διαχειρίστηκαν αυτή την υπόθεση δεν διορίζονται από τον υπουργό αλλά ορίζονται με βάση τη νομοθεσία. Εάν κάποιος υποστηρίζει το αντίθετο, θα τον παρακαλέσω να το αποδείξει. Οι κανονισμοί που υφίστανται σήμερα για τις μαθητικές εκλογές εφαρμόστηκαν.
–Οι κανονισμοί είναι προβληματικοί;
–Συμφωνούμε ότι οι κανονισμοί αφήνουν περιθώριο για εμφάνιση προβλημάτων, όπως έγινε και στην προκειμένη περίπτωση, γι’ αυτό και σε συνεργασία με όλους τους εκπαιδευτικούς εταίρους εκσυγχρονίσαμε τους κανονισμούς και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στη Βουλή προς έγκριση. Ελπίζω ότι οι νέες μαθητικές εκλογές θα γίνουν με τους νέους κανονισμούς. Καλώ όλες τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου να θέσουν υπεράνω οποιωνδήποτε κομματικών σκοπιμοτήτων τα θέματα Παιδείας και να μην προκαλούν τεχνητές εντάσεις, χάριν εντυπωσιασμού και επηρεασμού της κοινής γνώμης, που φέρνουν αναστάτωση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Την Παιδεία πρέπει να τη διαφυλάσσουμε σαν κόρη οφθαλμού.
Αυτά τα ανοικτά μέτωπα του υπουργείου σάς καθιστούν υπόλογο απέναντι σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, φέρνοντάς σας σε θέση άμυνας για να υπερασπιστείτε το αδιάβλητο του υπουργείου σας;
–Δεν θεωρώ ότι αυτό ισχύει. Αυτό που εισπράττουμε είναι ότι η κοινωνία έχει αντιληφθεί και αγκαλιάζει το έργο του υπουργείου. Δεν βρισκόμαστε σε θέση άμυνας. Αντίθετα, έχουμε να επιδείξουμε έργο και αποτελέσματα. Μπορούμε να κοιτάξουμε στα μάτια τον μαθητή, τον εκπαιδευτικό και ολόκληρη την κοινωνία και να παρουσιάσουμε με περηφάνια το έργο που έχει επιτελεστεί στο υπουργείο τα τελευταία χρόνια το οποίο αποτελεί και σημαντική συνεισφορά προς την κυπριακή κοινωνία.

Πρόσωπα: Τελευταία Ενημέρωση

X