ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 
Τελευταία Ενημέρωση: 23:03
Kλασικά και αγαπημένα Jazz, blues, swing, easy listening τραγούδια επιλεγμένα από την «Κ».
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Ιάσονας Σενέκκης

Αγορά και συντήρηση αυτοκινήτων χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια

Του Ιάσονα Σενέκκη

Του Ιάσονα Σενέκκη

Ανάμεσα στις πολλές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών είναι και αυτή της μείωσης στην αγορά καινούργιων αυτοκινήτων αλλά και της σωστής συντήρησης όσων οχημάτων κυκλοφορούν ήδη στην Κύπρο. Οι προτεραιότητες των πολιτών άλλαξαν απολύτως δικαιολογημένα, με αποτέλεσμα συγκεκριμένα έξοδα να μπουν σε δεύτερη ή ακόμα και τρίτη μοίρα. Τα έξοδα για τη σωστή συντήρηση των οχημάτων όλων των τύπων περιορίστηκαν και οι Κύπριοι βρήκαν φθηνότερες εναλλακτικές αγοράζοντας χαμηλότερης ποιότητας ανταλλακτικά, ελαστικά και καύσιμα. Επιπλέον, κατ’ αναλογία οι εγγραφές καινούργιων οχημάτων είναι από το 2017 λιγότερες από αυτές των μεταχειρισμένων, δείχνοντας μια ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών που ισχυροποιείται με βάση τα στοιχεία και του 2019.

Το θέμα της παραμέλησης της συντήρησης των οχημάτων παίζει τον δικό του σημαντικό ρόλο στη γενικά προβληματική κατάσταση που επικρατεί στα θέματα οδικής ασφάλειας στην Κύπρο. Ο τακτικός έλεγχος της κατάστασης των οχημάτων κάθε τύπου επιβάλλεται, για να είναι το όχημα αλλά και ο οδηγός σε θέση να αντιδράσουν άμεσα και αποτελεσματικά την κρίσιμη στιγμή μιας πιθανής σύγκρουσης. Η ηλικία, η ποιότητα και η κατάσταση των ελαστικών και των φρένων καθορίζουν την ταχύτητα της σύγκρουσης και κατά συνέπεια τη σοβαρότητα της. Η σωστή λειτουργία και χρήση των φώτων πορείας και των καθαριστήρων, ειδικά τώρα τον χειμώνα με τις κακές καιρικές συνθήκες και το περισσότερο σκοτάδι, διευκολύνουν την οδήγηση προσφέροντας την ορατότητα που χρειάζεται ο οδηγός αλλά κάνουν την παρουσία του εμφανή στους υπόλοιπους χρήστες του δικτύου. Εκπτώσεις στα πιο πάνω προκαλούν σημαντικά κενά στην ασφάλεια των οχημάτων.

Οι πολίτες ως καταναλωτές και οδηγοί οφείλουν να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί

Πέρα από τη μείωση των εξόδων για τη συντήρηση των οχημάτων, η μείωση της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων και η αύξηση της αγοράς μεταχειρισμένων είχαν τις δικές τους συνέπειες στην οδική ασφάλεια. Ο αυξημένος μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων στην Κύπρο, ειδικά των πετρελαιοκίνητων εμπορικών, αγροτικών, λεωφορείων και φορτηγών, κρατάει τη χώρα σε μια προβληματική κατάσταση με χιλιάδες ρυπογόνα και λιγότερο ασφαλή οχήματα στους δρόμους. Ο μεγάλος αριθμός οχημάτων που εγγράφηκε ως καινούργια ή μεταχειρισμένα τη διετία 2006-2007, είναι πλέον 13 έως 20 περίπου ετών. Πολλά από τα οχήματα αυτά είτε κυκλοφορούν με προβλήματα και αυξημένους ρύπους στους δρόμους, είτε βρίσκονται παρατημένα σε μάντρες και χωράφια σε όλες τις πόλεις. Παράλληλα η Κύπρος συνεχίζει να υποβοηθά το Ηνωμένο Βασίλειο να αντικαθιστά τα επιβατικά οχήματα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού κάθε 3-5 χρόνια. Εισάγοντας μαζικά αυτά τα αυτοκίνητα από το Ηνωμένο Βασίλειο, σε συνδυασμό με τις εισαγωγές εμπορικών οχημάτων μεγαλύτερης ηλικίας, ο στόλος των μεταχειρισμένων αυξάνεται, χωρίς κανένα πλάνο αντικατάστασης ή απόσυρσης από το 2010 και έπειτα.

Παρακολουθώντας την τάση των καταναλωτών για αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, χώρες όπως η Αυστραλία προσφέρουν πλέον οδηγούς με σημαντικές πληροφορίες και αποτελέσματα τεστ ασφαλείας για αυτά τα οχήματα. Έτσι ο καταναλωτής γνωρίζει με ακρίβεια το επίπεδο και τα συστήματα ασφαλείας που παρέχει το αυτοκίνητο που θα επιλέξει. Επιπλέον τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων βοηθούν στην απόσυρση παλαιών οχημάτων και την αντικατάσταση τους με νέα, ιδιαίτερα ασφαλή και φιλικότερα προς το περιβάλλον. Δυστυχώς, όσο η συζήτηση για τις συγκοινωνίες και μεταφορές στον υπόλοιπο ανεπτυγμένο πλανήτη αφορά αυτόνομα οχήματα, τεχνητή νοημοσύνη, αλλαγή σχεδίων πόλεων και έξυπνους δρόμους, η Κύπρος του 2020 μένει πίσω και σχεδιάζει το μέλλον της με παλιές ιδέες και πρακτικές. Η ελπίδα για μια πολύ μικρή αλλαγή στα υφιστάμενα δεδομένα, περιορίζεται στο φημολογούμενο σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων που ίσως προωθηθεί την επόμενη χρονιά.

Οι πολίτες ως καταναλωτές και οδηγοί οφείλουν να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί. Πρώτα για την ασφάλεια των ιδίων και των οικογενειών τους και μετά για τη βελτίωση των συνθηκών στους δρόμους και το περιβάλλον της Κύπρου. Τα κριτήρια για την επιλογή του οχήματος που θα αγοράσουν δεν πρέπει να περιορίζονται στο σχεδιασμό ή τον κατασκευαστή. Μεταχειρισμένα ή καινούργια, τα αυτοκίνητα έχουν χαρακτηριστικά που αλλάζουν την ποιότητα και την ασφάλεια των μετακινήσεων αλλά και την επίδραση τους στο περιβάλλον. Πρέπει σταδιακά οι πολίτες να εστιάσουν σε αυτά τα χαρακτηριστικά για να είναι το μέλλον των συγκοινωνιών και των μεταφορών στην Κύπρο καλύτερο από το παρόν.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ Συνδεθείτε

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ