ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πίσω από την πρώτη ανάγνωση της σύσκεψης για την οδική ασφάλεια

Οι εξαγγελίες για θέματα με μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα εφαρμογής προκαλούν μια μικρή ανησυχία

Την Τετάρτη που πέρασε πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο ευρεία σύσκεψη για την οδική ασφάλεια υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Οι 52 νεκροί του 2019 και οι 10 των δύο πρώτων μηνών του 2020 φαίνεται να προκάλεσαν ανησυχία στους εμπλεκόμενους φορείς αλλά και στον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να οδήγησαν στην πολυαναμενόμενη αυτή σύσκεψη που ίσως λόγω της προσωπικής εμπλοκής του κ. Αναστασιάδη να φέρει και κάποια αποτελέσματα.

Οι Υπουργοί Μεταφορών και Δικαιοσύνης κ.κ Σαββίδης και Καρούσος μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης ανακοίνωσαν μερικά από τα μέτρα που αποφασίστηκαν, που εν μέρει φαίνεται να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά ταυτόχρονα με βάση το παρελθόν δεν δημιουργούν ιδιαίτερο αίσθημα ελπίδας για την άμεση εφαρμογή και επιτυχία τους.

Ο κ. Σαββίδης αναφέρθηκε στην αυξημένη παρουσία της Αστυνομίας στους δρόμους της Κύπρου με τα ίδια λόγια που είχε αναφερθεί σε αυτήν μετά τη συνεδρία του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας στις 31 του περασμένου Ιανουαρίου. Έκτοτε έγιναν πέντε θανατηφόρα τροχαία με ισάριθμους νεκρούς. Μίλησε ακόμα μία φορά για τα, κουτσουρεμένα πλέον, νομοσχέδια αύξησης των ποινών για τα τροχαία αδικήματα ενημερώνοντας το κοινό ότι είναι πλέον θέμα μερικών εβδομάδων (μετά από μια διαδικασία τριών χρόνων) να τεθούν ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής για ψήφιση. Επανέλαβε για πολλοστή φορά τα σχέδια του Υπουργείου για τη Σχολή Επιμόρφωσης Οδηγών για την οποία το σχετικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε στις 18 Μαΐου του 2018, αλλά αυτή εξακολουθεί να βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού. Ανακοίνωσε το διπλασιασμό των ελέγχων ναρκοτέστ και την αύξηση των αλκοτέστ, δύο μέτρα που όντως θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικά και με άμεση εφαρμογή και αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα για να έχει αποτέλεσμα στο άμεσο μέλλον η αύξηση των αλκοτέστ θα πρέπει να είναι πολύ δραστική και οι έλεγχοι να γίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και σε κάθε τροχονομικό έλεγχο. Τέλος ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθεί εκστρατεία μαζί με Δήμους και κοινότητες για την αντιμετώπιση οδικών παραβάσεων και ειδικότερα της παράνομης στάθμευσης σε πεζοδρόμια και θέσεις ΑμεΑ. Η μειωμένη έως ανύπαρκτη όμως ενασχόληση και αποδοτικότητα των Δήμων στο συγκεκριμένο θέμα θα χρειαστεί στοχευμένη προσπάθεια και πολλή επιμονή από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και την Αστυνομία για να κινητοποιηθεί η τοπική αυτοδιοίκηση.

Ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στο μέτρο αναστολής και ακύρωσης αδειών οδήγησης επικίνδυνων οδηγών από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, λογικά όμως με την υπάρχουσα απαράδεκτη πολιτική της δεύτερης ευκαιρίας που ανακοίνωσε η Αστυνομία σε σχέση με το συγκεκριμένο μέτρο. Συνέχισε με εξαγγελίες για δημιουργία διαδικτυακής εφαρμογής ενημέρωσης για τα προβλήματα του οδικού δικτύου και την καταγραφή οδικών συγκρούσεων, για την εφαρμογή ηλεκτρονικής θεωρητικής εξέτασης για απόκτηση άδειας οδηγού, για την αλλαγή στη νομοθεσία σχετικά με τον ελάχιστο αριθμό μαθημάτων οδήγησης από υποψήφιους οδηγούς και για την εγκατάσταση GPS στα οχήματα των εξεταστών. Οι συγκεκριμένες εξαγγελίες λόγω γραφειοκρατίας, διαδικασίας προσφορών και εμπλοκής της Νομικής Υπηρεσίας και της Βουλής αναμένεται ότι θα αργήσουν να εφαρμοστούν και εμπίπτουν στον μακροχρόνιο σχεδιασμό για τη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης στους δρόμους της Κύπρου.

Από τις δηλώσεις των δύο Υπουργών απουσίαζαν δύο σημαντικά θέματα. Πρώτο η ανοχή που επιδεικνύεται από την Αστυνομία στην παραβίαση των ορίων ταχύτητας σε όλους τους δρόμους της Κύπρου και δεύτερο η εγκατάσταση του συστήματος φωτοεπισήμανσης στους δρόμους. Είναι σημαντικό το ότι αποφεύγεται συστηματικά η αναφορά και δέσμευση των αρμόδιων φορέων για την ελαχιστοποίηση της ανοχής υπέρβασης των ορίων ταχύτητας ειδικά στις κατοικημένες περιοχές και στο δευτερεύον οδικό δίκτυο. Ο άγραφος αυτός νόμος έχει κτίσει την κουλτούρα ταχύτητας στα μυαλά των οδηγών που κοστίζει πολύ ακριβά σε ζωές και σοβαρούς τραυματισμούς. Με δεδομένο ότι η αλλαγή της πρακτικής αυτής μπορεί να γίνει σε μία νύχτα με μία διοικητική απόφαση, η καθυστέρηση που παρατηρείται στη λήψη του μέτρου δεν ωφελεί κανένα. Αντιθέτως, οι κάμερες έκαναν την εμφάνιση τους ως προτεινόμενο και καταλυτικό μέτρο σε κάθε μία ανεξαιρέτως ανακοίνωση και δήλωση μετά από συσκέψεις για την οδική ασφάλεια. Η απουσία τους αυτή τη φορά ίσως να είναι εντελώς τυχαία. Ίσως όχι.

Η ανάγνωση πίσω από τις γραμμές των δηλώσεων μετά τη σύσκεψη στο Προεδρικό Μέγαρο αφήνει γλυκόπικρη γεύση για το μέλλον της οδικής ασφάλειας. Η προσωπική εμπλοκή του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Υπουργικού Συμβουλίου σε κατοπινό στάδιο, δημιουργεί ελπίδες για την από τώρα και στο εξής συμπερίληψη του θέματος στις ατζέντες των συναντήσεων των κορυφαίων αξιωματούχων και θεσμών του κράτους. Οι εξαγγελίες για θέματα με μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα εφαρμογής προκαλούν μια μικρή ανησυχία έχοντας την εμπειρία της τεράστιας καθυστέρησης που παρατηρείται σε ανάλογες εξαγγελίες του παρελθόντος. Οψόμεθα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ