ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κατασκευαστική έκρηξη και οδική ασφάλεια

Η παρατηρούμενη απογείωση του τομέα οικοδομικής βιομηχανίας με εκατοντάδες έργα υπό κατασκευή σε όλες τις πόλεις, δεν θα μπορούσε να μην έχει αντίκτυπο στο οδικό δίκτυο. Κατά τη διάρκεια της ημέρας κινούνται με αυξανόμενο ρυθμό στους δρόμους φορτηγά, νταλίκες, μπετονιέρες, γερανοί, ανυψωτικά μηχανήματα, εκσκαφείς και όποιος άλλος τύπος οχήματος σχετίζεται με την ανέγερση πύργων, πολυκατοικιών και των λεγόμενων έργων ανάπτυξης.

Όλων των ειδών οικοδομικά υλικά και μπάζα μεταφέρονται από και προς τα εργοτάξια με διαδρομές στον αυτοκινητόδρομο αλλά και στο ιδιαίτερα επιβαρυμένο οδικό δίκτυο των πόλεων σε ώρες αιχμής. Τα μέτρα ασφαλείας τις πλείστες περιπτώσεις είναι ανύπαρκτα. Φορτηγά κινητές βόμβες έτοιμες να εκραγούν στο πρώτο απότομο φρενάρισμα και στην πρώτη μικρή ή μεγάλη σύγκρουση. Τα φορτία που αποτελούνται κυρίως από παλέτα με τούβλα, μεγάλα τσιμεντομπλοκ, και σάκους με άμμο μεταφέρονται ελεύθερα σε ανοικτές καρότσες φορτηγών χωρίς κανένα μέτρο πρόσδεσης ή συγκράτησης.

Μέσα στις πόλεις οι μικρές ταχύτητες των φορτηγών λόγω περιορισμένου πλάτους των δρόμων αλλά και της αυξημένης τροχαίας κίνησης, μειώνουν φαινομενικά τις πιθανότητες σοβαρού ατυχήματος. Φαινομενικά, αφού ακόμα και μία σύγκρουση με 30-40χλμ θα προκαλέσει μετακίνηση των φορτίων προς τα εμπρός ή προς το πλάι και φυσικά πτώση ενός μέρους τους. Οι συνέπειες θα είναι μοιραίες για μοτοσικλετιστές, πεζούς και μικρά οχήματα που θα βρίσκονται σε κοντινή απόσταση.

Η μεγάλη ανησυχία όμως επικεντρώνεται στους αυτοκινητόδρομους. Τα ίδια φορτηγά ταξιδεύουν με ταχύτητες πέραν των 100χλμ, χωρίς να διστάζουν να προσπερνούν άλλα φορτηγά ή αυτοκίνητα σε δύσκολα και ανηφορικά σημεία. Ένα ατύχημα στον αυτοκινητόδρομο με τόνους υλικών και φορτίων να εκσφενδονίζονται παντού θα είναι η πολύνεκρη τραγωδία που απεύχεται ο κάθε πολίτης αυτής της χώρας να ζήσει.
Πέραν της μεταφοράς φορτίων, πολύ συχνά κάνουν και την εμφάνιση τους σε κεντρικές λεωφόρους αλλά και μέσα στον αυτοκινητόδρομο ανυψωτικά και γεωργικά μηχανήματα με ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες. Οχήματα που δεν φέρουν πινακίδες και κατά συνέπεια απαγορεύεται να κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο, κάνουν ακριβώς αυτό. Προφανής λόγος είναι η αποφυγή της ταλαιπωρίας της νόμιμης μετακίνησης τους πάνω στα προβλεπόμενα από τον νόμο οχήματα μεταφοράς. Δεν δίνεται καμία σημασία στον κίνδυνο που θέτουν τους εαυτούς τους οι ιδιοκτήτες αλλά και στην απειλή που αποτελούν για τους υπόλοιπους οδηγούς.

Οι ζυγιστικοί σταθμοί παραμένουν χωρίς στελέχωση και ουσιαστικά ανενεργοί, ενώ κάποιοι έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπους. Τα στοιχεία από τον μετρητή ταχύτητας του Τμήματος Δημοσίων Έργων στον αυτοκινητόδρομο λίγο έξω από τη Λευκωσία λένε πολλά: 35% των λεωφορείων που καταγράφηκαν ξεπέρασαν το όριο ταχύτητας των 90χλμ ενώ εντοπίστηκαν ταχύτητες μέχρι και 116χλμ. 53% των φορτηγών ξεπέρασαν τα 90χλμ και εντοπίστηκαν ταχύτητες μέχρι και 127χλμ.

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα προβληματική. Το αίσθημα ανομίας και απουσίας ελέγχων στους δρόμους δεν επικρατεί μόνο ανάμεσα στους οδηγούς αυτοκινήτων. Μετά από επανειλημμένες εκκλήσεις και καταγγελίες στις αρμόδιες αρχές υπήρξε ανταπόκριση και γίνονται ενέργειες για περιορισμό του φαινομένου. Σε πρόσφατη μονοήμερη εκστρατεία της Αστυνομίας, τη δεύτερη του 2019, σε συνεργασία με το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και το Τμήμα Επιθεωρήσεως Εργασίας, διενεργήθηκαν 150 έλεγχοι φορτηγών-λεωφορείων. Από τους 150 ελέγχους προέκυψαν 189(!) καταγγελίες. Σε διάστημα λίγων μόνο ημερών πραγματοποιήθηκε και νέα εκστρατεία και αν η πρακτική αυτή γίνει συνήθεια, το μήνυμα θα φτάσει σίγουρα στους παραλήπτες.

Για την πρόληψη και αποφυγή πολύνεκρων τροχαίων με φορτηγά, η αντίδραση πρέπει να είναι άμεση. Οι πολίτες πρέπει να ζητήσουν επιτακτικά από τους αρμόδιους να εντείνουν τους ελέγχους και να πατάξουν την ιδιαίτερα επικίνδυνη παρανομία. Οφείλουν να βοηθήσουν στον εντοπισμό των παραβατών με συνεχείς καταγγελίες στην αστυνομία και επίμονη απαίτηση για ανάληψη δράσης και σωστή στελέχωση των κρίσιμων αυτών υπηρεσιών. Χωρίς κοινωνική πίεση για αλλαγή και βελτίωση των συνθηκών στους δρόμους, το ερώτημα δεν είναι αν θα γίνει το μεγάλο κακό, αλλά πότε θα γίνει.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ