ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το brand της Κύπρου: Μια ακόμη ευκαιρία

*Του ΠΑΝΟΥ ΤΣΙΡΙΔΗ

Δεν μπορεί παρά να μας προκαλούν χαρά και υπερηφάνεια τα διθυραμβικά σχόλια για την Ελλάδα και την ελληνική κυβέρνηση στον διεθνή Τύπο. Ξέρουμε πολύ καλά ότι, ασχέτως ευθυνών, εδώ και μια δεκαετία η εικόνα της περνά διά πυρός και σιδήρου και ότι η μεταχείριση των ξένων ΜΜΕ ήταν από σκληρή έως ειρωνική και ισοπεδωτική. Προερχόμενη από μια βαρύτατη οικονομική και πολιτική κρίση, η χώρα κατάφερε να διαχειριστεί την πανδημία με πρωτοφανή, για τα δεδομένα και την κουλτούρα της, πειθαρχία και συντονισμό και να εκπλήξει με τις επιδόσεις της. Το 2004, σε έναν θρίαμβο, έχασε μια ευκαιρία. Δεκαέξι χρόνια αργότερα, φαίνεται να την κερδίζει εν μέσω μιας παγκόσμιας απειλής.

Όλα αυτά μας κάνουν να αναλογιστούμε τη θέση της Κύπρου. Δεν πάνε πολλά χρόνια πριν που η Κύπρος αποτελούσε για τους Ελλαδίτες συμπατριώτες μια ενθαρρυντική απόδειξη ότι υπήρχε διέξοδος. Ότι το Γένος δεν ταλάνιζε κάποια μυστηριώδη κατάρα του DNA που να το καταδικάζει στην αιώνια γκρίνια και μιζέρια. Συζητούσαν για το παράδειγμα μιας Κύπρου οργανωμένης και εργατικής, γρήγορης και αποτελεσματικής, με φρέσκια αντίληψη και πρόσωπα, που ήθελε να προχωρήσει μπροστά και να πετύχει τους στόχους της, συνδυάζοντας πολιτική αποφασιστικότητα, ελληνοανατολική καπατσοσύνη και δυτικό business friendly environment.

Η εικόνα αυτή της Κύπρου στην Ελλάδα, σε συνδυασμό βέβαια με τις γκρίζες οικονομικές προοπτικές την προηγούμενη δεκαετία, έφεραν σταδιακά στην Κύπρο χιλιάδες εξειδικευμένα στελέχη, εμπλουτίζοντας την οικογενειακή κυπριακή επιχειρηματικότητα με ανταγωνιστικότητα και σπιρτάδα. Και η Κύπρος έχει να επιδείξει σήμερα ανάλογη υπευθυνότητα και καλή διαχείριση στην κρίση. Θα ήταν άραγε αυτό αρκετό για να αποσβέσει ένα γερό απόθεμα αρνητικής φήμης στα διεθνή ΜΜΕ που έχει δημιουργηθεί με την πάροδο του χρόνου, το οποίο δίκαια η άδικα, τυχαία ή μη, αναζωπυρώνεται κατά καιρούς υπονομεύοντας την εικόνα της χώρας;

Η προσπάθεια αυτή υπερβαίνει την εξίσου σημαντική ανανέωση της τοποθέτησης της Κύπρου ως πολυσχιδούς τουριστικού προορισμού πέρα από την κλασική αντίληψη, κάτι που εμπλουτίζει την εικόνα της Κύπρου και προσελκύει νέο κοινό. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ένα τέτοιο σχέδιο marketing και branding της χώρας σε χώρες και stakeholders είναι σε εξέλιξη. Εξάλλου υπάρχουν στην αγορά εξειδικευμένες εταιρείες και κατάλληλα πρόσωπα που μπορούν να συνδράμουν στο έργο.

Δεν είναι όμως εκεί το θέμα. Η μεταμόρφωση της εικόνας της χώρας είναι κάτι περισσότερο από marketing και branding. Είναι η εικόνα της μεταμόρφωσης της χώρας. Είναι το κυρίαρχο αίσθημα που εξάγεται. Εκεί που η Ελλάδα πέτυχε και η Κύπρος μένει να το αποδείξει ακόμα είναι η αλλαγή παραδείγματος. Η αλλαγή παραδείγματος είναι αλλαγή ουσίας και όχι περιτυλίγματος, που έρχεται σε εποχές που ορίζουν την ιστορία, σε εποχές ακραίες, με αποφάσεις ριζικές, που φεύγουν μπροστά. Άλματα «πιο μεγάλα από τη φθορά» κατά Ελύτη.

Το κακό στην Ελλάδα δεν νικιέται μόνο με την πειθαρχημένη ενότητα αλλά και αξιοποιώντας το κενό με μια σειρά από άλλοτε χρονίζουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις όπως ένα αποτελεσματικό σύστημα υγείας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της δημόσιας διοίκησης, η διάδοση της τηλε-εκπαίδευσης. Αλλά και από τις αλλαγές στη νοοτροπία που έρχονται μαζί με τις αλλαγές στους θεσμούς και τις δομές, όσο «μαρξίζον» κι αν ακούγεται αυτό. Η αλλαγή παραδείγματος είναι η ρήξη με επιζήμιες πρακτικές του παρελθόντος. Είναι η ορμητική νέα αντίληψη σε όλα τα επίπεδα. Είναι η ανανέωση στη μορφή, το περιεχόμενο και τον λόγο. Είναι η έκπληξη και η υπέρβαση των προσδοκιών. Και παραδόξως όλα αυτά, αντί να διαιρούν τον κόσμο, τον ενώνουν σε νέα βάση, αφήνοντας πίσω στην ιστορία τις παλιές διαιρέσεις. Μπορεί και να μην κρατήσει όλο αυτό και η δύναμη της αδράνειας να είναι μεγαλύτερη. Αλλά γιατί άλλο να μπαίνει κόσμος στην πολιτική, αν όχι για να επιδιώξει να αφήσει ένα θετικό αποτύπωμα;

Όπως και η Ελλάδα, η Κύπρος έχασε στο παρελθόν μία και δύο και τρεις ευκαιρίες να αλλάξει τον εαυτό της και έτσι να αλλάξει την εικόνα της στον κόσμο. Σήμερα, σε ένα ακόμη μακάβριο παράδοξο της ιστορίας, απέκτησε άλλη μία. «Είμαστε όλοι μέσα στο λούκι, αλλά μερικοί από εμάς κοιτάζουμε τα αστέρια» έγραψε κάποτε ο Όσκαρ Ουάιλντ. Γιατί να μην ισχύσει και για την Κύπρο;

Ο κ. Πάνος Τσιρίδης είναι σύμβουλος επικοινωνίας.

Προσωπικότητες στην ''Κ'': Τελευταία Ενημέρωση

X