ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Blue Horizon: «Αν πατήσεις καταπέλτη, θεωρείσαι επιβάτης»

«Βλέπεις άνθρωπο να τρέχει; Τον σβερκώνεις και τον ανεβάζεις επάνω στο πλοίο» - Καπετάνιοι μιλάνε στην «Κ»

Kathimerini.gr

Μαργαρίτα Πουρνάρα, Ηλιάνα Μάγρα

«Με ξύπνησε η γυναίκα μου σοκαρισμένη το ξημέρωμα. ‘’Έλα να δεις κάτι που δεν πιστέψεις στα μάτια σου!’’ μου είπε. Αλήθεια ήταν, δεν μπορούσα να το πιστέψω. Έχω πάρει σύνταξη εδώ και μια δεκαετία ως καπετάνιος, έχω περάσει πολλά χρόνια στην ακτοπλοΐα σε γραμμές του Αιγαίου και του Ιονίου, δεν έχω λόγια να περιγράψω αυτό που είδα» λέει στην «Κ» ο Χιώτης καπετάνιος Αργύρης Χατζηελένης.

«Θα πω το πιο απλό. Βλέπεις έναν άνθρωπο να τρέχει προς τον καταπέλτη την ώρα που το πλοίο έχει λύσει και είναι έτοιμο να φύγει; Τον σβερκώνεις και τον ανεβάζεις επάνω διότι και το καράβι κινδυνεύει εκείνη τη στιγμή, δεν είναι εύκολο να κάνει μανούβρες. Κάνεις δηλαδή ό,τι μπορείς για τον βοηθήσεις. Αυτό που συνέβη είναι μια προσωπική και συλλογική ντροπή για όλους εμάς που έχουμε φάει ψωμί από τη θάλασσα και συνεχίζουμε τη ναυτική παράδοση των Ελλήνων η οποία ξεκίνησε από την αρχαιότητα. Εμένα μου χει τύχει όταν ήμουν κυβερνήτης του πλοίου Ροδάνθη του Αγούδημου, να μου πέσει μια κοπέλα από την πρύμνη στη θάλασσα μόλις βγήκαμε από το λιμάνι της Πάτμου το 2001. Γλίστρησε. Αμέσως βγήκαμε από τον δίαυλο, ρίξαμε σωσίβια, κατεβάσαμε βάρκα, το σώσαμε το κορίτσι. Και τώρα να βλέπω αυτήν την εικόνα ενός ανθρώπου που βρέθηκε από την προβλήτα, στον καταπέλτη και από κεί στο νερό και στον θάνατο… Είναι ασύλληπτο. Συλλυπητήρια στην οικογένεια του παλικαριού».

«Αυτό που συνέβη είναι μια προσωπική και συλλογική ντροπή για όλους εμάς που έχουμε φάει ψωμί από τη θάλασσα και συνεχίζουμε τη ναυτική παράδοση των Ελλήνων»

Ο Κυριάκος Μουζάκης, καπετάνιος του «Αδαμάντιου Κοραή» των Zante Ferries, είδε πριν από μερικές εβδομάδες το πλοίο του να μετατρέπεται σε πλωτό νοσοκομείο για να μεταφέρει τους ασθενείς του εκκενωθέντος Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης στην Καβάλα όταν η φωτιά απείλησε την πόλη. Η συμπεριφορά του ιδίου και του πληρώματος ήταν υποδειγματική: «Για κάθε ναυτικό η αξία της ανθρώπινης ζωής είναι η ύψιστη αξία που καλείται να υπηρετήσει. Οι εικόνες που είδα αισθάνομαι ότι με πλήττουν προσωπικά, εμένα και όλους τους συναδέλφους μου. Δεν έχω λόγια για να το σχολιάσω. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι πρέπει τάχιστα να βγει το επίσημο πόρισμα να μάθουμε τι συνέβη».

Ο Νίκος Τσούλης είναι διευθυντής της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Μακεδονίας στη Νέα Μηχανιώνα. Έχει περάσει και ο ίδιος από την ακτοπλοΐα πριν αναλάβει αυτήν την θέση: «Ήταν αδιανόητο αυτό που δείχνει το βίντεο και αναμένουμε όλοι την έρευνα που θα ρίξει φως στην υπόθεση αυτή, να πληροφορηθούμε ακριβώς τι συνέβη, ποιος ήταν στον καταπέλτη, αν και πότε έλαβε γνώση ο καπετάνιος.

Αυτό που μπορώ να δηλώσω – πέραν του αποτροπιασμού – είναι πως δεν ακολουθήθηκε κανένα πρωτόκολλο. Καταρχάς όσο ο άνθρωπος τρέχει πάνω στην προβλήτα, είναι ευθύνη του Λιμενικού να τον σταματήσει για να μην τραυματιστεί. Κάτι τέτοιο δεν έγινε και οφείλουμε να το πούμε διότι έτσι μπήκε και το πλοίο με τους επιβάτες του σε κίνδυνο. Από την στιγμή που πατάει στον καταπέλτη, έχει παραβιαστεί ήδη το πρωτόκολλο που υπαγορεύει ότι δεν πρέπει να έχει λύσει το πλοίο τους κάβους του και να μην έχει ήδη σηκώσει τον καταπέλτη. Αυτό είναι δυστυχώς κάτι που γίνεται συνέχεια στην Ελλάδα για να κερδίσουν χρόνο οι καπετάνιοι από την ασφυκτική τήρηση των δρομολογίων. Όταν ο νεαρός έπεσε στη θάλασσα, το πλήρωμα έπρεπε να ακολουθήσει την ειδική διαδικασία για την διάσωσή του, με κράττει τις μηχανές, σωσσίβιο και βάρκα. Αισθάνομαι βαθύτατη θλίψη και αναμένω από την πολιτεία να πράξει τα δέοντα για να διαλευκανθεί η υπόθεση».

Θλίψη στο λιμάνι του Πειραιά

Στο λιμάνι η προβλήτα είναι υγρή. Τα νερά λιμνάζουν στα βαθουλώματα της ασφάλτου, απόδειξη ότι νωρίτερα πέρασε από εδώ η κακοκαιρία “Daniel”. Στην απέναντι πλευρά του δρόμου αναβοσβήνει ένας πράσινος σταυρός φαρμακείου. Ενα μπλε βανάκι του λιμενικού φεύγει από την πύλη. Τρία πλοία στέκονται επιβλητικά πάνω στην ήρεμη θάλασσα – το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα φύγει για τα Χανιά το βράδυ. Τίποτα εδώ δεν υποδηλώνει τι συνέβη λίγες ώρες νωρίτερα στο σημείο όπου τώρα είναι αραγμένο το Κρήτη ΙΙ. Δεν υπάρχει ούτε ένα λουλούδι για τον άδικο χαμό. Η αστυνομία πρέπει να έχει φύγει εδώ και ώρα. Τηλεοπτικές κάμερες δεν υπάρχουν. Μόνη ένδειξη του ότι εδώ σκοτώθηκε χθες ένας 36χρονος. Κι ότι υπάρχει μια περιρρέουσα θλίψη στην ατμόσφαιρα. Αλλά μπορεί και να είναι απλά η συννεφιά.

Στο «Οινομαγειρείον ο Βασίλης», ένα ταβερνάκι με θαλασσινά στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου, συχνάζουν πάντα ναυτικοί. Εκεί ήταν και σήμερα. Στην αρχή, δεν θέλουν να συζητήσουν τι συνέβη. «Από σεβασμό στο παιδί που χάθηκε τσάμπα, δεν έπρεπε να γίνει αυτό το πράγμα», λέει στην «Κ» ο Δημήτρης, ένας εκ των τριών καπετάνιων που βρίσκονται εδώ. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Μοιάζει και οι τρεις να έχουν μια ετεροντροπή, για μια αποτρόπαια πράξη ανθρώπων που θα αποκαλούσαν συναδέλφους.

«Εμείς εργαζόμαστε σε ναυτιλιακή και είμαστε ναυτικοί, αυτό αν μη τι άλλο είναι έγκλημα που δεν έχει ξαναγίνει στα ελληνικά χρονικά, απορούμε και εμείς οι ίδιοι που έχουμε τέτοιους συναδέλφους», δηλώνει ένας εκ των τριών καπετάνιων. Υστερα τραβάει μια τζούρα από το βιομηχανικό τσιγάρο του και χαμηλώνει το βλέμμα. Μένουν τα μάτια του να κοιτάζουν το πάτωμα. «Θέλουμε να το ξεχάσουμε», λέει σιγανά, «στα χειρότερα λιμάνια δεν γίνεται αυτό». «Σε τριτοκοσμικές χώρες», συνεχίζει, υψώνοντας πάλι τα γαλανά του μάτια, παίρνοντας άλλη μια τζούρα, «δεν γίνεται».

«Δεν είναι καν ατύχημα, δεν μπορεί να σπρώχνεις έναν άνθρωπο στη θάλασσα», σημειώνει στην «Κ» ο Δημήτρης, «φαίνεται να γίνανε τεράστια λάθη», τονίζει. Εφόσον δούλευαν οι προπέλες, λέει, ο καταπέλτης θα έπρεπε να είχε σηκωθεί. Τα μέλη του πληρώματος που βρισκόταν εκεί, συμπληρώνει, θα ήταν σίγουρα αξιωματικοί. «Εχεις δει ποτέ ναύτη με άσπρο πουκάμισο», ρωτάει ρητορικά. «Μέλος του πληρώματος να πετάει άνθρωπο στη θάλασσα είναι αδιανόητο, δεν το χωράει ο νους – και σαν λαθρεπιβάτης προστατεύεσαι, αν έχεις πατήσει πάνω στον καταπέλτη, θεωρείσαι επιβάτης», εξηγεί.

«Ούτε σακούλα με σκουπίδια δεν πετάς από τον καταπέλτη», λέει ο άλλος καπετάνιος. Ο ίδιος εξηγεί πως όταν το πλοίο κάνει απόπλου ή κατάπλου, ο καπετάνιος βρίσκεται στη γέφυρα. «Εχει το γενικό πρόσταγμα και οπτική επαφή με την πρύμνη με τις κάμερες», τονίζει. Ο Δημήτρης λέει πως δεν γίνεται εξαιτίας του συγκεκριμένου γεγονότος να χαρακτηριστούν όλοι οι ναυτικοί. «Δεν είναι επαγγελματίες αυτοί που το κάνανε», λέει στην «Κ» ο τρίτος καπετάνιος. «Εγκληματίες είναι».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

Νέα υπηρεσία για το οργανωμένο έγκλημα, με ενισχυμένες αρμοδιότητες ώστε να ακολουθεί τα ίχνη του χρήματος
 |  ΕΛΛΑΔΑ