ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 
Τελευταία Ενημέρωση: 14:18
21°
Kλασικά και αγαπημένα Jazz, blues, swing, easy listening τραγούδια επιλεγμένα από την «Κ».
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Ταξίδια

Έφτασε το μέλλον στις αεροπορικές εταιρείες

Newsroom Κ, Αθήνα

Η αεροπορική βιομηχανία ποντάρει στις ανέσεις. Όχι στην πολυτέλεια απαραίτητα, αλλά στις ανέσεις που εξασφαλίζουν κυρίως οι τεχνολογικές εξελίξεις.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΤΕΠΥ ΚΟΥΡΕΛΛΟΥ
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

Η τεχνολογία γίνεται το πιο ισχυρό εργαλείο στα χέρια της αεροπορικής βιομηχανίας, προσφέροντας ανέσεις και μετατρέποντας την πτήση σε εμπειρία.

Αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες επενδύουν συνεχώς στη βελτίωση των υπηρεσιών τους, ώστε να γίνονται μέρος του προορισμού και όχι απλώς μέσο άφιξης σε αυτόν. Στόχος είναι ο ταξιδιώτης να φτάνει στο αεροδρόμιο νωρίτερα, όχι για να εξασφαλίζει ομαλό check-in, αλλά για να απολαμβάνει τις προσφερόμενες παροχές. Και όταν αργότερα επιβιβάζεται στο αεροπλάνo, να εκμεταλλεύεται όλες τις δυνατότητες που του παρέχονται εν πτήσει.

Η αεροπορική βιομηχανία, λοιπόν, ποντάρει στις ανέσεις. Όχι στην πολυτέλεια απαραίτητα, αλλά στις ανέσεις που εξασφαλίζουν κυρίως οι τεχνολογικές εξελίξεις. Θέτοντας τα βιομετρικά στοιχεία του προσώπου στα διαβατήρια ως προτεραιότητα, επενδύοντας στους ρομποτικούς σταθμούς ελέγχου για τον περιορισμό των αναμονών, και με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας, που μειώνει την πιθανότητα απώλειας των αποσκευών, η εμπειρία του αεροδρομίου σε λίγα χρόνια θα έχει αλλάξει πλήρως. Υπάρχει λόγος. Εκτιμάται ότι οι 3,7 δισεκατομμύρια επιβάτες αεροπορικών μεταφορών του 2017 θα έχουν ανέλθει σε 5,5 δισεκατομμύρια το 2036. Αυτό και μόνο το στοιχείο αναγκάζει τις εταιρείες να επισπεύσουν την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών τους.

Οι αποσκευές που «μιλούν»

Θεωρητικά, καθώς δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα πλήρως, από το 2018 όλες οι αποσκευές έχουν δυνατότητα άμεσου εντοπισμού, χάρη σε ένα σύστημα ασύρματης ταυτοποίησης (Rfid) που παρακολουθεί το «ταξίδι» τους από τη στιγμή που ο επιβάτης τις παραδίδει στο check-in έως τη στιγμή που τις παραλαμβάνει. Το κόστος υπολογίζεται σε 1 λεπτό του ευρώ για κάθε αποσκευή. Το αποτέλεσμα θα είναι η μείωση των απωλειών –οι οποίες κόστισαν στους αερομεταφορείς 2,1 δισ. ευρώ το 2016– και η εξοικονόμηση 3 δισ. ευρώ μέσα σε μία επταετία. Οι επιβάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ίδια τεχνολογία αγοράζοντας ηλεκτρονικές ταυτότητες αποσκευών (όπως οι ReboundTAG Microchip Bag Tags και SuperSmartTag) και κατεβάζοντας ταυτόχρονα το αντίστοιχο app που δείχνει την πορεία της βαλίτσας ανά πάσα στιγμή.

Για ανθρώπους με κινητικά προβλήματα

Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τους επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα να βρουν τον δρόμο τους με ευκολία μέσα στα αεροδρόμια. Ένα τέτοιο βοήθημα είναι η εφαρμογή του Neatebox –υποψήφια στα βραβεία Διεθνών Αεροδρομίων για το 2018 στην κατηγορία Accessibility– που επιτρέπει στους επιβάτες να προσδιορίζουν και να προσωποποιούν ποια βοήθεια χρειάζονται όταν βρίσκονται σε ένα αεροδρόμιο. Εφαρμόζεται ήδη στα αεροδρόμια Heathrow, Wellington και Εδιμβούργου.

Εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα

Η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα είναι δύο τεχνολογίες τις οποίες φαίνεται πως «αγαπάει» η ταξιδιωτική βιομηχανία. Το μεγάλο στοίχημα είναι κατά πόσο οι νεοφυείς εταιρείες θα ενσωματώσουν όσα προσφέρουν η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα σε κάτι παραπάνω από ένα app με εντυπωσιακά γραφικά. Ενδιαφέρον παράδειγμα είναι η εφαρμογή πλοήγησης του αεροδρομίου Gatwick. Υποστηριζόμενη από την επαυξημένη πραγματικότητα, δείχνει τον δρόμο για την πύλη αναχώρησης, τον ιμάντα παραλαβής αποσκευών, το check-in ή τα καταστήματα αγορών. Οι επιβάτες μπορούν να βρουν ό,τι ψάχνουν σκανάροντας το σημείο όπου βρίσκονται. Στη συνέχεια, εμφανίζονται οδηγοί πλοήγησης στην οθόνη τους, που προσαρμόζονται στο πραγματικό περιβάλλον καθώς περπατούν.

Υπάλληλοι ρομπότ

H επέλαση των ρομπότ δίνει το «παρών» και στην αεροπορική βιομηχανία. Ήδη η Τρόικα, ένα ρομπότ ύψους 1,40 μ., παρέχει πληροφορίες στους ταξιδιώτες στο διεθνές αεροδρόμιο Incheon στη Σεούλ. Ένα άλλο βοηθά τα συνεργεία καθαρισμού, καθώς λειτουργεί σαν ηλεκτρική σκούπα. Στα αεροδρόμια JFK και San Francisco International, η KLM παρουσίασε το Care-E, ένα ρομπότ που μεταφέρει αποσκευές έως 38 κιλών και οδηγεί τον ταξιδιώτη στην πύλη αναχώρησης, ακόμα κι αν αυτή έχει αλλάξει, καθώς έχει πρόσβαση στις πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Η μέγιστη ταχύτητά του είναι 4,8 χλμ./ώρα, δηλαδή η ταχύτητα με την οποία κατά μέσο όρο βαδίζει ο άνθρωπος. Στις αρχές της χρονιάς το αεροδρόμιο Gatwick ανακοίνωσε ότι θα θέσει σύντομα σε πιλοτική λειτουργία τον Σταν, του οποίου η «δουλειά» θα είναι να παρκάρει αυτοκίνητα στους χώρους στάθμευσης του αεροδρομίου.

Hi-tech βοηθοί

Ο προσωπικός ψηφιακός βοηθός Google Assistant βρίσκεται πια ενσωματωμένος σε περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο συσκευές παγκοσμίως και δίνει σκληρή μάχη για διεθνή επικράτηση με τους άλλους «έξυπνους» εικονικούς βοηθούς (Amazon Alexa, Apple Siri, Microsoft Cortana). Τον Ιανουάριο παρουσιάστηκαν στη διεθνή τεχνολογική έκθεση CES 2019 οι νέες δυνατότητες του Google Assistant, που βοηθούν τους χρήστες στα επαγγελματικά ταξίδια τους, με τη νέα δυνατότητα διερμηνείας Interpreter Mode να παρέχει σε πραγματικό χρόνο φωνητική και γραπτή μετάφραση και να βοηθά τον χρήστη έτσι να δραστηριοποιηθεί σε μια ξένη χώρα. Σύντομα, δε, το Google Assistant θα κάνει φωνητικό «check-in» σε πτήσεις και θα αποθηκεύει την κάρτα επιβίβασης.

Ζήτω το streaming

Προς εξαφάνιση βαδίζουν οι οθόνες που τη δεκαετία του 1980 τοποθετήθηκαν στο πίσω μέρος των καθισμάτων των αεροπλάνων ως μέρος του συστήματος ψυχαγωγίας. Τη θέση τους θα πάρει το streaming, που θα παρέχεται στις ηλεκτρονικές συσκευές των επιβατών. Για τις αεροπορικές εταιρείες η αλλαγή θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά και στην προσαρμογή στις νέες συνήθειες των πελατών τους, οι οποίες βασίζονται όλο και περισσότερο σε ταμπλέτες και smartphones. Οι επιβάτες των μακρινών πτήσεων θα πρέπει να περιμένουν περισσότερο για να δουν αυτή την αλλαγή σε σχέση με εκείνους που κάνουν μικρότερες αεροπορικές διαδρομές, στις οποίες θα δοθεί προτεραιότητα. Και αυτό γιατί, λόγω της σύντομης διάρκειας της πτήσης, η χρήση wi-fi είναι ιδανικό μέσο ψυχαγωγίας. Για τη μετάβαση στη νέα εποχή, θα πρέπει αερομεταφορείς και κατασκευαστές να είναι σε θέση να προσφέρουν και άλλη μία υπηρεσία: οι επιβάτες να μπορούν να φορτίζουν τα κινητά και τις λοιπές ηλεκτρονικές συσκευές από τη θέση τους.

Ιπτάμενα ταξί

Η Uber ανακοίνωσε πρόσφατα τα δικά της σχέδια «κατάκτησης» των αιθέρων: πρόκειται για το Uber sky taxi, με κατασκευάστρια εταιρεία την αμερικανική Bell Helicopter. Το αεροσκάφος θα χρησιμοποιεί ένα υβριδικό σύστημα ηλεκτρικής πρόωσης και θα απογειώνεται με έξι κινούμενους έλικες. Ικανό να προσγειωθεί σε ένα τυπικό ελικοδρόμιο, με υβριδικό ηλεκτροκινητήρα που επιτρέπει αθόρυβη και αποδοτικότερη λειτουργία συγκριτικά με ένα κοινό ελικόπτερο, θα φιλοξενεί τέσσερις επιβάτες με αυτονομία 150 μιλίων, τα οποία θα καλύπτει μέσα σε μόλις μία ώρα. Η εταιρεία σχεδιάζει την πρώτη δοκιμαστική πτήση μέχρι το 2023, με στόχο την πλήρη εμπορική λειτουργία του προγράμματος έναν χρόνο μετά.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ Συνδεθείτε

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ