Η αρχαιότερη κατανάλωση γάλακτος

Ανακαλύφθηκαν στα δόντια προϊστορικών γεωργών πριν από περίπου έξι χιλιάδες χρόνια

Επιστήμονες στη Βρετανία ανακάλυψαν στα δόντια προϊστορικών γεωργών τις αρχαιότερες άμεσες ενδείξεις κατανάλωσης γάλακτος στον κόσμο, πριν από περίπου 6.000 χρόνια. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Σόφι Τσάρλτον, του Τμήματος Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Υόρκης, που προχώρησαν στη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αρχαιολογικών και ανθρωπολογικών επιστημών Archaeological and Anthropological Sciences, ανίχνευσαν μια πρωτεΐνη του γάλακτος, τη βήτα λακτοσφαιρίνη, στην οδοντική πλάκα επτά ατόμων που είχαν ζήσει κατά τη Νεολιθική Περίοδο – γύρω στο 4000 π.Χ. Αυτά τα δείγματα οδοντικής πλάκας, που προέρχονται από τρεις διαφορετικές νεολιθικές τοποθεσίες της Βρετανίας, είναι τα αρχαιότερα που έχουν αναλυθεί διεθνώς, με αποτέλεσμα ο εντοπισμός της εν λόγω πρωτεΐνης να παραπέμπει στην αρχαιότερη γνωστή κατανάλωση γάλακτος στον κόσμο.

Ολα τα δείγματα, που αναλύθηκαν με φασματομετρία μάζας, αποκάλυψαν την παρουσία πρωτεϊνών γάλακτος και μάλιστα από διάφορα ζώα (αγελάδες, πρόβατα, κατσίκες), γεγονός που καταδεικνύει ότι από εκείνη την εποχή οι άνθρωποι αξιοποιούσαν διαφορετικά ζώα για να παίρνουν γαλακτοκομικά προϊόντα. «Το γεγονός ότι ανακαλύψαμε αυτή την πρωτεΐνη στα δόντια ατόμων από τρεις διαφορετικές νεολιθικές τοποθεσίες δείχνει ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών ήταν ήδη μια εξαπλωμένη διατροφική πρακτική», δήλωσε η Τσάρλτον. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με πρόσφατες γενετικές μελέτες, που έχουν συμπεράνει ότι οι άνθρωποι εκείνης της χρονικής περιόδου δεν είχαν αναπτύξει ακόμη στον οργανισμό τους την ικανότητα να χωνεύουν τη λακτόζη του γάλακτος.

Η ανοχή στη λακτόζη, την οποία πλέον έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι, χάρη σε μια γενετική μετάλλαξη που αφορά το γονίδιο της λακτάσης, του ενζύμου που διασπά τα σάκχαρα της λακτόζης (άγνωστο ακόμη πώς και πότε αυτό συνέβη), επιτρέπει τη διαρκή κατανάλωση γάλακτος, από την παιδική έως και πολύ προχωρημένη ηλικία. Ατομα με δυσανεξία στη λακτόζη εμφανίζουν διάφορα συμπτώματα όταν πίνουν γάλα, όπως πόνους στην κοιλιά, διάρροια, ναυτία κ.ά. Οι ερευνητές θεωρούν πιθανό ότι, για να ξεπεράσουν το πρόβλημα της δυσανεξίας πριν από 4.000 χρόνια, με δεδομένο ότι δεν είχε ακόμη συμβεί η μετάλλαξη του ανθρώπινου DNA), οι νεολιθικοί Βρετανοί γεωργοί ίσως κατανάλωναν μικρές μόνο ποσότητες γάλακτος ή το επεξεργάζονταν και παρήγαν άλλα τρόφιμα, όπως τυρί ή γιαούρτι, ώστε να είναι πιο ανεκτό από το στομάχι τους.