ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ναυάγιο Τιτανικού: Yστατες προσπάθειες για το «Titan»

Εξαντλείται σήμερα ο χρόνος ανεύρεσης επιζώντων στον Ατλαντικό Ωκεανό

REUTERS, A.P.

Πυρετώδεις προσπάθειες κατέβαλλαν όλη τη νύχτα τα σωστικά συνεργεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και τη Γαλλία που σαρώνουν μια τεράστια περιοχή του Ατλαντικού Ωκεανού, ώστε να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για τη διάσωση των πέντε επιβατών του τουριστικού βαθυσκάφους «Titan» που χάθηκε την Κυριακή ενώ κατευθυνόταν προς το ιστορικό ναυάγιο του υπερωκεανίου «Τιτανικός».

Το μικρό βαθυσκάφος της ιδιωτικής εταιρείας OceanGate διέθετε αποθέματα οξυγόνου που θα μπορούσαν να συντηρήσουν στη ζωή τους πέντε επιβαίνοντες του «Titan» το πολύ για 96 ώρες. Βάσει των εκτιμήσεων της αμερικανικής Ακτοφυλακής, αυτό σημαίνει ότι τα χρονικά περιθώρια για ανεύρεση και διάσωση επιζώντων εξαντλούνται σήμερα γύρω στις 6 π.μ. τοπική ώρα (1 μ.μ. ώρα Ελλάδας). Η περιοχή του ναυαγίου, όπου χάθηκαν τα ίχνη του «Titan», απέχει περίπου 900 ναυτικά μίλια από το Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης (ΗΠΑ) και 400 μίλια από το Σεντ Τζον της Νέας Γης (Καναδάς).

Υπερένταση προσπαθειών από τα διεθνή σωστικά συνεργεία ύστερα από τον εντοπισμό ηχητικών σημάτων που γέννησαν ελπίδες.

Οι πιθανότητες για ευτυχή κατάληξη των ερευνών θεωρούνταν ελάχιστες. Ο χειριστής του «Titan» είχε τη δυνατότητα να απελευθερώσει έρμα σε περίπτωση ατυχήματος, ώστε το βαθυσκάφος να ανέβει στην επιφάνεια. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, όμως, οι επιβαίνοντες δεν θα μπορούσαν να το ανοίξουν από μέσα, καθώς είναι σφραγισμένο με μπουλόνια από την εξωτερική του επιφάνεια.

Σενάρια εντοπισμού

Εξαιρετικά δύσκολο είναι και το να εντοπιστεί ένα μικρό βαθυσκάφος, μήκους μόλις 6,4 μέτρων, στη μέση του Ατλαντικού Ωκεανού από τα πλοία και τα αεροπλάνα που περιπολούν στην περιοχή.

Ακόμη πιο δύσκολη θα είναι η επιχείρηση διάσωσης εάν το «Titan» εντοπιστεί στον βυθό του ωκεανού. Δεδομένου ότι το ναυάγιο του «Τιτανικού» βρίσκεται σε βάθος 3.810 μέτρων, όπου η υδροστατική πίεση είναι συντριπτική και το σκοτάδι απόλυτο, ειδικοί που μίλησαν σε διεθνή Μέσα εκτιμούσαν ότι είναι σχεδόν αδύνατον να οργανωθεί επιχείρηση διάσωσης με χρήση υποβρυχίων. Το μόνο που θα μπορούσε να γίνει είναι να επιχειρηθεί ο απεγκλωβισμός του σκάφους με τη βοήθεια ειδικά κατασκευασμένων ρομπότ. Το κρατικό ωκεανογραφικό ινστιτούτο της Γαλλίας Ifremer έστειλε χθες στην περιοχή το ρομπότ Victor 6000, το οποίο μπορεί να φθάσει σε μεγαλύτερα βάθη από κάθε άλλη παρόμοια διάταξη και διαθέτει βραχίονες που θα μπορούσαν να απελευθερώσουν το «Titan» εάν έχει εγκλωβιστεί είτε στο ναυάγιο του «Τιτανικού» είτε στον βυθό του ωκεανού.

Κατά τη χθεσινή ημέρα δημιουργήθηκαν κάποιες ελπίδες όταν καναδικά πολεμικά αεροσκάφη, εξοπλισμένα με διατάξεις εντοπισμού υποβρυχίων, εντόπισαν θορύβους που εκπέμπονταν κάθε μισή ώρα από τη ζώνη του ναυαγίου. Τα εν λόγω ηχητικά σήματα επιβεβαιώθηκαν και από σημαδούρες που είχε ρίξει στην περιοχή η αμερικανική Ακτοφυλακή και ήταν εξοπλισμένες με σόναρ. Αμέσως οι Αμερικανοί και οι Καναδοί που επιχειρούσαν στην περιοχή έστειλαν τηλεκατευθυνόμενα βαθυσκάφη προς την κατεύθυνση από όπου έρχονταν τα ηχητικά σήματα, αλλά μέχρι χθες το βράδυ οι εν λόγω έρευνες δεν είχαν αποφέρει αποτελέσματα.

Στο «Titan» επέβαιναν, έχοντας πληρώσει 250.000 δολάρια ο καθένας γι’ αυτή την αλλόκοτη εξόρμηση, ο 58χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάρις Χάρντινγκ, ο 48χρονος Πακιστανός μεγιστάνας Σαχζάντα Νταγούντ και ο 19χρονος γιος του Σουλεϊμάν. Ρεπορτάζ αναφέρουν ότι στο βαθυσκάφος επέβαινε και ο 77χρονος Γάλλος Πολ-Ανρί Ναρζολέ, πρώην αξιωματικός του γαλλικού πολεμικού ναυτικού, και ο ιδρυτής της OceanGate, Στόκτον Ρας, σε καθήκοντα πιλότου.

Γνώριζαν τους κινδύνους

Ειδικοί της βιομηχανίας κατασκευής βαθυσκαφών είχαν προειδοποιήσει επανειλημμένως, εδώ και χρόνια, τους υπευθύνους της OceanGate για τους κινδύνους που εγκυμονούσε ο σχεδιασμός του «Titan», αλλά οι επισημάνσεις τους έπεσαν στο κενό, όπως αναφέρουν διεθνή Μέσα. Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, ο Ντέιβιντ Λόκριτζ, πρώην στέλεχος της εταιρείας, απολύθηκε το 2018 με την κατηγορία ότι έδωσε στη δημοσιότητα τις σοβαρές αμφιβολίες του για την ασφάλεια του βαθυσκάφους. Μεταξύ άλλων είχε επισημάνει ότι το φινιστρίνι στο πρόσθιο τμήμα του βαθυσκάφους είχε κατασκευαστεί για να αντέχει την πίεση σε βάθος 1.300 μέτρων, δηλαδή περίπου το ένα τρίτο της πίεσης στο βάθος του «Τιτανικού». Εξάλλου, οι New York Times αποκάλυψαν ότι την ίδια χρονιά 38 ειδικοί της βιομηχανίας βαθυσκαφών έστειλαν επιστολή στον ιδρυτή της OceanGate, Στόκτον Ρας, με την οποία του συνιστούσαν να προχωρήσει σε αξιόπιστους ελέγχους ασφαλείας του «Titan» προκειμένου να αποφύγει «καταστροφικές» επιπτώσεις. Ο Ρας αγνόησε τις προειδοποιήσεις και το περασμένο Σαββατοκύριακο επέλεξε να πιλοτάρει ο ίδιος το δημιούργημά του στο τελευταίο (προς το παρόν) δρομολόγιό του.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση