ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το Οσλο απαγορεύει τα αυτοκίνητα και πριμοδοτεί ποδηλάτες

Ο δήμος του Οσλο κατήργησε τις τελευταίες περίπου 700 θέσεις πάρκινγκ

ΠΗΓΗ: Reuters

Αν αποφασίσετε να οδηγήσετε στο κέντρο της νορβηγικής πρωτεύουσας, θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι ότι δεν θα μπορείτε να σταθμεύσετε, καθώς ο δήμος του Οσλο κατήργησε τις τελευταίες περίπου 700 θέσεις πάρκινγκ.

Οι θέσεις αυτές θα αντικατασταθούν με ποδηλατοδρόμους, παρτέρια λουλουδιών, «μικροπάρκα» και παγκάκια, με στόχο τη δημιουργία μιας πρωτεύουσας εντελώς απαλλαγμένης από αυτοκίνητα.

Το Οσλο προχώρησε για πρώτη φορά σε μερική απαγόρευση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων τη δεκαετία του 1970, επενδύοντας μεγάλα κεφάλαια στην ενίσχυση των συγκοινωνιών τη δεκαετία του 1980. Το 2015, η εκλογή προοδευτικού συνασπισμού στο δημοτικό συμβούλιο άνοιξε τον δρόμο για ριζική αλλαγή. Ο δήμος επέβαλε αρχικά πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων στο εμπορικό κέντρο της πόλης, καθώς η πλειονότητα των κατοίκων δεν διέθετε αυτοκίνητα. Οι διαμαρτυρίες των εμπόρων όμως, που εξέφρασαν φόβους για μείωση της πελατείας τους, οδήγησαν τον δήμο στην υιοθέτηση σταδιακής προσέγγισης, που άρχισε με την κατάργηση θέσεων στάθμευσης.

Οι ελάχιστες θέσεις πάρκινγκ που απέμειναν ήταν για την αποκλειστική χρήση ανάπηρων οδηγών ή τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, με ορισμένους εμπορικούς δρόμους να είναι ανοικτοί για δύο ώρες κάθε πρωί για την τροφοδοσία καταστημάτων. Οι υπόλοιποι οδηγοί που επισκέπτονται το Οσλο θα πρέπει τώρα να σταθμεύουν σε πάρκινγκ στην περιφέρεια της πρωτεύουσας και να μετακινούνται με συγκοινωνία.

«Πόλεις όπως το Οσλο ήταν χτισμένες για να ευνοούν την οδήγηση εδώ και δεκαετίες. Ηρθε η ώρα να αλλάξουν τα πράγματα», λέει η αντιδήμαρχος της πρωτεύουσας Χάνε Μαρκούζε.

Για να στηρίξει την πρωτοβουλία αυτή, ο δήμος του Οσλο πραγματοποίησε μεγάλες επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες πριμοδοτώντας την ασφάλεια των ποδηλατών. «Η πόλη πρέπει να καταστεί ασφαλής και άνετη για τους ποδηλάτες. Προσθέσαμε νέες γραμμές τραμ και μετρό, ενώ αυξήσαμε τα δρομολόγια και μειώσαμε τις τιμές των εισιτηρίων. Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων έγινε πυκνότερο και οι κάτοικοι λαμβάνουν επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων. Το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων κατέγραψε το 2018 πάνω από τρία εκατομμύρια μετακινήσεις», λέει ο Ρούνε Γκιές, επικεφαλής ποδηλατικών υπηρεσιών του Οσλο.

Οι αλλαγές αυτές συνοδεύθηκαν, όπως ήταν φυσικό, από κάποιες αντιδράσεις, κυρίως από κατόχους οχημάτων και καταστηματάρχες. Οι ανησυχίες των εμπόρων για ερήμωση του κέντρου διαψεύσθηκαν όμως καθώς οι δρόμοι που πεζοδρομήθηκαν, γέμισαν κόσμο και έγιναν από τους πλέον δημοφιλείς της πόλης. Το περασμένο φθινόπωρο, η κατάργηση εκατοντάδων θέσεων στάθμευσης οδήγησε σε αύξηση της τάξης του 10% στον αριθμό των πεζών στο κέντρο σε σχέση με το 2014. Το παράδειγμα του Οσλο ακολουθούν και άλλες πόλεις, όπως η Μαδρίτη, η οποία περιορίζει πλέον την πρόσβαση αυτοκινήτων στο κέντρο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: Reuters

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση