ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Επ. Διοικήσεως: Κενά στην πρόσβαση των ατόμων με αναπηρίες σε οπτικοακουστικά μέσα

Στην έκθεση καταγράφεται η αδυναμία των τηλεοπτικοί οργανισμών να συμμορφωθούν με σχετική οδηγία που υπάρχει από το 2010

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Στην δημοσιότητα δόθηκε η έκθεση της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κυρίας Μαρίας Στυλιανού - Λοττίδη, αναφορικά με την παράλειψη διασφάλισης της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρίες σε οπτικοακουστικά μέσα.

Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του το Γραφείο της Επιτρόπου εξέτασε δύο παράπονα, τα οποία υποβλήθηκαν από άτομα με ακουστική αναπηρία, σε σχέση με την παράλειψη των τηλεοπτικών σταθμών να καταστήσουν τις υπηρεσίες τους προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρίες. Το πρώτο παράπονο υποβλήθηκε από άτομο το οποίο είναι εκ γενετής/προγλωσσικά κωφό, ενώ το δεύτερο παράπονο, υποβλήθηκε από μεταγλωσσικά κωφό άτομο.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση, κοινό αντικείμενο των δύο παραπόνων ήταν ο αποκλεισμός των παραπονουμένων από την ισότιμη πρόσβαση στα μέσα επικοινωνίας, και συγκεκριμένα, στα τηλεοπτικά προγράμματα, εξαιτίας της μη χρήσης από τους τηλεοπτικούς σταθμούς υποτιτλισμού στις διάφορες εκπομπές τους. Κατά συνέπεια, όπως υποστήριξαν οι παραπονούμενοι, μία σειρά δικαιωμάτων τους παραβιάζεται ή περιορίζεται, όπως είναι τα δικαιώματα σε πληροφόρηση, σε ψυχαγωγία και σε συμμετοχή στην κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική ζωή και κατ’ επέκταση υποβαθμίζεται η ποιότητα της ζωής τους και προσβάλλεται η ανθρώπινή τους αξιοπρέπεια.

Το γραφείο της Επιτρόπου προχώρησε στην διερεύνηση του ζητήματος, από την οποία προέκυψε ότι οι υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων διέπονται από σχετική οδηγία. Στην εν λόγω οδηγία, περιλαμβάνεται διάταξη, η οποία αποσκοπεί στη συνεχή και προοδευτική διασφάλιση της προσβασιμότητας των μέσων επικοινωνίας. Τα μέσα επίτευξης της προσβασιμότητας στις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, θα πρέπει, σύμφωνα με τη σχετική Οδηγία, να περιλαμβάνουν, χωρίς ωστόσο να πρέπει να περιορίζονται σε αυτά, νοηματική γλώσσα, υποτιτλισμό για τους κωφούς και τα άτομα με προβλήματα ακοής, εκφωνούμενους υποτίτλους και ακουστική περιγραφή.

Ταυτόχρονα, η υποχρέωση για κατοχύρωση της πρόσβασης των πολιτών στα οπτικοακουστικά μέσα απορρέει, επίσης, από συνδυασμό αριθμού διατάξεων, που περιέχονται στη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, αφού θεωρείται δεδομένο πως τα οπτικουακουστικά μέσα μπορούν να συνεισφέρουν στην πραγμάτωση όλων των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες, τα οποία αποσκοπούν και συντείνουν στη διασφάλιση του δικαιώματός του για ανεξάρτητη διαβίωση και ισότιμη συμμετοχή στην πολιτική, κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή.

Αρμόδια Αρχή για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των τηλεοπτικών οργανισμών με τη σχετικό ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο είναι η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου (ΑΡΚ).

Σε σχετική επιστολή που απέστειλε η Αρχή σημείωσε τα εξής:

i. Οι τηλεοπτικοί οργανισμοί δεν έχουν προχωρήσει σε ουσιαστική συμμόρφωση σε σχέση με τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με τις πρόνοιες του περί Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Οργανισμών Νόμου του 1998 (όπως αυτός τροποποιήθηκε μεταγενέστερα). Βασικό επιχείρημα που προέβαλαν οι εμπλεκόμενοι οργανισμοί ήταν το υψηλό κόστος και η οικονομική κρίση της προηγούμενης περιόδου. Ωστόσο, όταν η ΑΡΚ ζήτησε από τους οργανισμούς να υποβάλουν συγκεκριμένα στοιχεία που να καταδεικνύουν το προβλεπόμενο κόστος για τον υποτιτλισμό του κεντρικού δελτίου ειδήσεων, καθώς επίσης και το κόστος για την πιθανότητα υποτιτλισμού δημοφιλών μυθοπλαστικών τηλεοπτικών σειρών, δεν έλαβε από τους οργανισμούς ξεκάθαρα στοιχεία.

ii. Ως εκ τούτου, η Αρχή, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, στη συνεδρία της με αρ. 23/2019 και ημερομ. 28.6.2019 και κατόπιν λήψης νομικής συμβουλής από Νομικούς της Συμβούλους, αποφάσισε όπως προχωρήσει στη διερεύνηση πιθανών παραβάσεων του άρθρου 30Β του πιο πάνω Νόμου από όλους τους εμπλεκόμενους οργανισμούς, καθώς και του άρθρου 18Γ του περί Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου Νόμου κεφ. 300 Α (όπως αυτός τροποποιήθηκε μεταγενέστερα) από την ημερομηνία 11.5.2019 και έπειτα. Η εν λόγω ημερομηνία αποτελεί την τελευταία προθεσμία για υποβολή εισηγήσεων και χρονοδιαγραμμάτων που δόθηκε στους τηλεοπτικούς σταθμούς με επιστολή της Αρχής 5.3.2019.

iii. Η εν λόγω διερεύνηση βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, η Αρχή θα προχωρήσει στην επιβολή των ανάλογων διοικητικών κυρώσεων στους οργανισμούς.

iv. Αναφορικά με τη συμμόρφωση της Δημοκρατίας σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το άρθρο 7 της Οδηγίας 2018/1808/ΕΕ για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων η Αρχή βρίσκεται στη διαδικασία ενσωμάτωσης των προνοιών της πιο πάνω Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο.

Στη βάση του συνόλου των πιο πάνω, η Επίτροπος υπέδειξε ότι είναι κατακριτέο το γεγονός ότι οι τηλεοπτικοί οργανισμοί δεν έχουν προχωρήσει από το 2010 έως σήμερα σε συμμόρφωση με τη νομοθετική τους υποχρέωση για σταδιακή αύξηση των ποσοστών των προγραμμάτων τους, τουλάχιστον κατά 5% πέραν των δελτίων ειδήσεων, που θα είναι προσβάσιμα σε άτομα με οπτική ή ακουστική αναπηρία. Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι η απόφαση της ΑΡΚ να προχωρήσει σε διερεύνηση πιθανών παραβάσεων δεν θα έπρεπε να ξεκινά από την 11η Μαΐου 2019, αλλά από πολύ νωρίτερα, αφού η υποχρέωση των οργανισμών να υποβάλουν χρονοδιάγραμμα έπρεπε να υλοποιηθεί εντός ενός έτους από όταν τέθηκε σε ισχύ το συγκεκριμένο άρθρο, κάτι που έγινε το 2010.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση

X