ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Γυμνάσια - Τους λόγους για κατάργηση της στασιμότητας εξήγησε ο Προδρόμου

Μεγάλη η ψυχολογική πίεση σε μαθητές

ΚΥΠΕ

Για την νομοθετική πρόταση σχετικά με την κατάργηση της στασιμότητας λόγω επίδοσης στα γυμνάσια, στο πλαίσιο της συζήτησης για την τροποποίηση των Κανονισμών που αφορούν στη λειτουργία των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, ενημέρωσε την Τετάρτη την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, o κ. Προδρόμου είπε ότι συζητήθηκε σήμερα σε μια πρώτη συνεδρίαση η νομοθετική πρόταση που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με την κατάργηση της στασιμότητας λόγω επίδοσης στα γυμνάσια και την υιοθέτηση καλύτερου προσανατολισμού των μαθητών/τριών στις διαφορετικές ειδικεύσεις του λυκειακού κύκλου.

Όπως ανέφερε, τα τελευταία χρόνια έχει εισαχθεί στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης ένα συγκροτημένο και πιο αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών/τριών.

Σημείωσε ότι οι διαδικασίες αξιολόγησης θα ολοκληρωθούν με την πρόταση για αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου και την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών που έχει ολοκληρωθεί και τα σχετικά νομοσχέδια κατατέθηκαν στη Νομική Υπηρεσία για επεξεργασία.

Στο πλαίσιο αυτών των διαδικασιών μιας σφαιρικής αξιόπιστης αξιολόγησης, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, αξιοποιούνται ήδη δεδομένα και στοιχεία που προκύπτουν από τα τρία έτη εφαρμογής του νέου συστήματος αξιολόγησης στον λυκειακό κύκλο.

«Από την εξέταση των δεδομένων προκύπτει η ανάγκη για κάποια βελτιωτικά μέτρα. Ένα πρώτο μέτρο είναι αυτό της κατάργησης της στασιμότητας λόγω επίδοσης, ενώ θα πρέπει να ακολουθήσουν και άλλα μέτρα σχετικά με τον καλύτερο προσανατολισμό και την κατανομή των μαθητών/τριών στις διάφορες Κατευθύνσεις του Λυκείου και στις Τεχνικές Σχολές, με σκοπό να επιτυγχάνεται η όσο το δυνατόν πιο ωφέλιμη φοίτηση των παιδιών», πρόσθεσε.

Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι προτείνεται κατάργηση της στασιμότητας λόγω επίδοσης στο Γυμνάσιο διότι το όποιο παιδαγωγικό όφελος φαίνεται, από τα διαθέσιμα στοιχεία, να είναι σχεδόν αμελητέο, ενώ η διαδικασία της στασιμότητας δημιουργεί μεγάλη ψυχολογική πίεση και άγχος, ενίοτε δε ακόμα και τάσεις εγκατάλειψης του σχολείου σε ένα μικρό αριθμό παιδιών.

Εξάλλου, σημείωσε, ότι στην πρόταση αυτή λαμβάνεται υπόψη ότι η φοίτηση μέχρι την ηλικία των 15 ετών είναι υποχρεωτική.

Ταυτόχρονα, είπε ο κ. Προδρόμου, λαμβάνεται υπόψη ότι η ρύθμιση αυτή για στασιμότητα λόγω επίδοσης αφορά ένα πολύ μικρό αριθμό μαθητών/τριών.

«Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κατά τα τρία τελευταία έτη που εφαρμόστηκε (πριν την πανδημία) αφορούσε ένα ποσοστό της τάξης του 0,5% των μαθητών. Ενώ, το όλο διοικητικό κόστος καθώς και η απώλεια διδακτικού χρόνου για το σύνολο των γυμνασίων εξαιτίας των σχετικών διαδικασιών, που φτάνει σε τουλάχιστον δέκα εργάσιμες ημέρες ή περίοδο περίπου δυο εβδομάδων, είναι δυσανάλογα», πρόσθεσε.

Σημείωσε ότι με την υιοθέτηση αυτής της αλλαγής ο χρόνος που θα κερδηθεί μπορεί να χρησιμοποιείται για την καλύτερη προσαρμογή και πιο άνετη διεξαγωγή των εργασιών του σχολείου μέσα στη δεδομένη χρονοσειρά του έτους, για επαναλήψεις, αλλά και για τη διάθεση χρόνου για τη διεξαγωγή Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που σχεδιάζονται από το Υπουργείο.

Συγκεκριμένα, είπε ο κ. Προδρόμου, στο πλαίσιο των εργαστηρίων αυτών θα καλλιεργούνται συστηματικότερα οι δεξιότητες του 21ου αιώνα που προβλέπονται και από τους σχεδιασμούς στο επίπεδο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για το 2030.

«Θα μπορεί επίσης να συμπεριληφθούν μια σειρά από θεματικές ενότητες για τις οποίες υπάρχει πάντα η ομόφωνη άποψη ότι είναι αναγκαίες, αλλά κατά κανόνα δεν υπάρχει αρκετός διαθέσιμος χρόνος, όπως είναι οι Ψηφιακές Δεξιότητες, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ο Χρηματο-οικονομικός Αλφαβητισμός, η Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση, η Οδική Ασφάλεια κ.ο.κ.», συμπλήρωσε

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι την πρόταση συμπληρώνει πρόνοια σύμφωνα με την οποία για να ακολουθήσουν οι μαθητές την αντίστοιχη Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού στην Α’ Λυκείου θα προϋποτίθεται ότι έχουν τις βασικές απαραίτητες γνώσεις στα αντίστοιχα μαθήματα ειδίκευσης (βαθμολογία 10/20).

Με αυτό τον τρόπο, σημείωσε, θα αποφεύγεται το φαινόμενο που παρατηρείται ορισμένοι μαθητές και μαθήτριες να μην είναι σε θέση να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στην Ομάδα και μετέπειτα την Κατεύθυνση που επιλέγουν.

«Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές/μαθήτριες θα προσανατολίζονται στο σχολικό πρόγραμμα κατά τρόπο που να αντιστοιχεί ωφέλιμα στις γνώσεις και επιδόσεις τους», ανέφερε.

Είπε, επίσης, ότι με την εφαρμογή της πρότασης θα αναγράφονται σε ενδεικτικά και απολυτήριο Γυμνασίου οι αντίστοιχες πραγματικές βαθμολογίες και κατά τον τρόπο αυτό θα εξακολουθήσει να υπάρχει κίνητρο επίδοσης και βελτίωσης, αφού δεν θα επιθυμούν οι μαθητές να έχουν Απολυτήριο με βαθμολογία χαμηλότερη της «βάσης».

«Η νομοθετική πρόταση θεσπίζει την κατάργηση της στασιμότητας λόγω επίδοσης, όπου δεν φαίνεται να υπάρχει ιδιαίτερη παιδαγωγική ωφέλεια από την επανάληψη της ίδιας τάξης, όμως το ίδιο δεν ισχύει για τη στασιμότητα λόγω απουσιών. Διότι προκύπτει στασιμότητα από τόσο μεγάλο βαθμό απουσιών που στη ουσία σημαίνει ότι ο μαθητής ουσιαστικά δεν έχει παρακολουθήσει τα μαθήματα και επομένως δεν πρόκειται στη συνέχεια για επανάληψη της τάξης, αλλά ουσιαστικά για πρώτη φοίτηση», σημείωσε.

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι ελπίζουν ότι στη συνέχεια και μέσα από την εξέταση από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή θα εγκριθούν αυτές οι τροποποιήσεις που θα συμβάλουν στην καλύτερη διοργάνωση των μαθημάτων και λειτουργία των σχολείων, καθώς και στην καλύτερη σχολική σταδιοδρομία των μαθητών.

«Την πρόταση αυτή θα πρέπει να συμπληρώσουν στη συνέχεια και άλλοι σχεδιασμοί που ήδη γίνονται στο Υπουργείο για την καλύτερη οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών στον λυκειακό κύκλο, στη βάση των συμπερασμάτων που εξάγονται από το νέο σύστημα αξιολόγησης που ισχύει. Ενώ το συνολικό πλαίσιο αξιολόγησης στην εκπαίδευση θα συμπληρωθεί με τα νομοσχέδια για την αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου και των Εκπαιδευτικών που έχουν ολοκληρωθεί και θα μπορεί να κατατεθούν στη Βουλή μετά τις προεδρικές εκλογές», πρόσθεσε.

Ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, Βουλευτής ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι το θέμα της στασιμότητας δεν έχει εξαντληθεί. «Δεν είμαστε αρνητικοί. Περιμένουμε περισσότερες εξηγήσεις επί του συγκεκριμένου θέματος για να μπορέσουμε σε εν ευθέτω χρόνω να αποφασίσουμε και αποφανθούμε επί της συγκεκριμένης πρότασης του Υπουργείου Παιδείας», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι με την νέα αυτή μεταρρύθμιση «στοχεύουμε να καταργηθεί η στασιμότητα στον γυμνασιακό κύκλο, κάτι το οποίο εξοικονομεί διδακτικό χρόνο πρώτον, δεύτερο επεκτείνει την σχολική χρονιά για τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων, μειώνει το διοικητικό κόστος λειτουργίας και καθιστά το μαθητή υπεύθυνο, του δίνει ένα κίνητρο ευθύνης για να πετύχει το μέγιστο δυνατό βαθμό με βάση τις δικές του δυνατότητες».

«Με την καινοτομία αυτή γίνεται παράλληλα ενδυνάμωση της ενισχυτικής διδασκαλίας και εισάγεται μια νέα καινοτομία επίσης για ανάπτυξη των δεξιοτήτων με την εφαρμογή του εργαστηρίου δεξιοτήτων» μια αναγκαιότητα, όπως είπε, της σύγχρονης κοινωνίας. «Ο ΔΗΣΥ και η Κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη στοχεύουμε μέχρι και την τελευταία στιγμή της διακυβέρνησης σε συνεχείς μεταρρυθμίσεις για να οδηγήσουμε την Κύπρο στο Αύριο με τον Αβέρωφ Νεοφύτου να συνεχίζει αυτή τη δημιουργική πορεία», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι για ακόμα μια φορά, το Υπουργείο Παιδείας φέρνει άλλη μια αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, μεμονωμένα.

«Είναι η ιστορία δέκα χρόνων η οποία επαναλαμβάνεται. Κανένας συνολικός σχεδιασμός, καμιά στρατηγική. Αποχαιρετήσαμε σήμερα τον κύριο Υπουργό, επειδή ήταν η τελευταία του παρουσία στην Επιτροπή Παιδείας και πρέπει να πω το εξής: Είναι πραγματικά με πόνο ψυχής που πρέπει να συμπεράνουμε ότι αυτή η Κυβέρνηση, στον τομέα της παιδείας έχει αποτύχει», πρόσθεσε.

Έχει αποτύχει, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, διότι ουδέποτε υπήρξε ένας συνολικός, προοδευτικός, δημοκρατικός σχεδιασμός για την παιδεία του τόπου.

«Λειτουργούσαν με τη λογική του «βλέποντας και κάνοντας», στη βάση μιας ιδεολογικής εμμονής στο νεοφιλελευθερισμό απλά για να έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα. Αυτό που συμβαίνει στα σχολεία μας τις τελευταίες μέρες με τις εξετάσεις των τετραμήνων, είναι η απόδειξη αυτής της παταγώδους αποτυχίας στον τομέα της παιδείας», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης - Συνεργασίας Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι πρόκειται για μια πρόταση που ως Δημοκρατική Παράταξη – Συνεργασία συμφωνούν, διότι θα εξοικονομήσει τόσο εκπαιδευτικό χρόνο όσο και θα απαλλάξει έστω και το 0,5% των παιδιών που μένουν στάσιμα λόγω επίδοσης από το τρομερό άγχος και την αγωνία για το θέμα της επίδοσης τους.

«Η στασιμότητα λόγω απουσιών παραμένει, οπόταν η μόνη προϋπόθεση για να ισχύσει η κατάργηση, αφορά την βαθμολογία των μαθητών που παραμένει στα 10 από τα 20 και στα βασικά μαθήματα του κλάδου που ακολουθούν. Επιπρόσθετα, υποστηρίξαμε ότι αυτά τα παιδιά που λόγω επίδοσης θα περνούν στο λυκειακό κύκλο θα πρέπει οπωσδήποτε να στηριχτούν και ψυχολογικά και εκπαιδευτικά», κατέληξε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση