ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Τρύπα» σε ναυαγοσωστικούς πύργους θέτει σε κίνδυνο ζωές

Ελλείψεις φανέρωσε το τραγικό συμβάν με το 9χρονο παιδί που ανασύρθηκε από τη θάλασσα τραυματισμένο και απεβίωσε στο Μακάρειο

Την ανάγκη δημιουργίας επιπλέον ναυαγοσωστικών πύργων αλλά και την επέκταση του ωραρίου των ναυαγοσωστών αποκάλυψε το τραγικό συμβάν που σημειώθηκε τη Δευτέρα του Κατακλυσμού στην περιοχή Γερμασόγειας στη Λεμεσό, όταν 9χρονος ανασύρθηκε αναίσθητος από τη θάλασσα και αφού νοσηλεύθηκε στο Μακάρειο νοσοκομείο, έχασε τη μάχη για τη ζωή. Όπως πληροφορούμαστε, το παιδί που φέρεται να βρισκόταν κοντά σε ποδήλατο θαλάσσης το οποίο ήταν εκείνη τη στιγμή δεμένο, εντόπισε τραυματισμένο στον βυθό της θάλασσας και ανέσυρε ο Δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης.

Μπροστά στα έντρομα μάτια του πατέρα του, ο οποίος διατηρεί επιχείρηση με θαλάσσια σπορ στην συγκεκριμένη παραλία, ο ναυαγοσώστης Πάμπος Παναγίδης, ο οποίος βρισκόταν νωρίτερα στο πόστο του στον κοντινότερο ναυαγοσωστικό πύργο, έτρεξε προς βοήθεια.

Όπως ανέφερε στην «Κ», ο κ. Παναγίδης ξεκινούσε κανονικά δουλειά στις 10.30 το πρωί στον πύργο ΛΕΜ 9 στο Δασούδι.

«Γύρω στις 10.15 ήμουν έτοιμος να μπω να φέρω τη βάρκα μας. Ήρθε ένα άτομο και μου φώναζε ότι ένα παιδί είχε πνιγεί. Αμέσως έτρεξα με τον ασύρματο. Καθ΄οδόν η απόσταση από τον ΚΟΤ μέχρι το σημείο είναι περίπου ένα χιλιόμετρο. Σε 4 λεπτά ήμουν εκεί. Φθάνοντας είδα τον πατέρα του και ακόμα ένα άτομο. Του έκαναν μαλάξεις. Καθ΄οδόν είχα ειδοποιήσει τους άλλους συναδέλφους στον Ναυτικό Πύργο Αμμοχώστου για να φέρουν απινιδωτή και οξυγόνο. Εντελώς συμπτωματικά είχαν πάει πιο νωρίς στην εργασία τους. Ξεκίνησα καρδιοσυμπιέσεις. Με το νέο πρωτόκολλο λόγω κορωνοϊού απαγορεύονται τα εμφυσήματα. Χορηγήθηκε οξυγόνο με φορητή συσκευή το οποίο διαθέτει επιστόμιο. Δυστυχώς όμως δεν βρίσκαμε σφυγμό», σημειώνει στην συγκλονιστική περιγραφή του ο κ. Παναγίδης. Στη συνέχεια το παιδί μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο Γενικό Νοσοκομείο Λεμεσού και στη συνέχεια στο Μακάρειο νοσοκομείο όπου απεβίωσε τα ξημερώματα της Τρίτης.

Το παιδί έφερε σύμφωνα με τους ιατρούς χτύπημα στο πίσω μέρος του κεφαλιού, ενώ όπως ανέφερε στην «Κ», ο Διευθυντής της Παιδιατρικής Κλινικής του Μακάρειου Νοσοκομείου, Δρ Αβραάμ Ηλία, η ασφυξία διά πνιγμού θεωρείται ως η πιθανότερη αιτία θανάτου. Ωστόσο, τα ακριβή αίτια του θανάτου θα διαπιστωθούν με τη διενέργεια της νεκροτομής επί της σορού του που υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιηθεί σήμερα έπειτα από την εξέταση που χρειάζεται να διενεργηθεί για τον κορωνοϊό.

Κενό στους πύργους

Στο μεταξύ, στο συγκεκριμένο σημείο, δεν υπάρχει ναυαγοσωστικός πύργος. Αν και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο ναυαγοσώστης ανταποκρίθηκε δεν ήταν μεγάλο, παρόλο που βρισκόταν σε άλλον πύργο και σε απόσταση ενός χιλιομέτρου από το σημείο του ατυχήματος, τίθεται εύλογα το ερώτημα για το εάν υπήρχε επιτόπου πύργος θα μπορούσε ίσως να δει κάποιος ναυαγοσώστης το περιστατικό τη στιγμή που συνέβαινε ή να κέρδιζε μερικά λεπτά ώστε να παρέμβει αμέσως.

Όπως δήλωσε στην «Κ», ο Εκπρόσωπος του Παγκύπριου Συνδέσμου Επαγγελματιών Ναυαγοσωστών Παραλιών, Ανδρέας Ησυχίου, τα τελευταία 10 χρόνια έχουν χάσει τη ζωή τους στη συγκεκριμένη παραλία μήκους περίπου επτά χιλιομέτρων λόγω απουσίας ναυαγοσωστικού πύργου, επτά συνάνθρωποί μας. Θα έπρεπε να υπήρχαν τουλάχιστον δύο ακόμη ναυαγοσωστικοί πύργοι, όπως αναφέρει ο κ. Ησυχίου. Σύμφωνα με τον ίδιο θα έπρεπε να υπάρχει ένας πύργος στο σημείο όπου συνέβη το περιστατικό με το παιδί και ακόμη ένας λίγο πιο δεξιά από την παραλία του Ναυτικού Ομίλου Κερύνειας.

Ουσιαστικά το κενό εντοπίζεται ανατολικά από την παραλία του ΚΟΤ στην περιοχή Δασούδι, όπου το επόμενο ναυαγοσωστικό σημείο βρίσκεται σε απόσταση 7 χιλιομέτρων, δηλαδή στα όρια του Αγίου Τύχωνα.

Πάντως, πρόβλημα εντοπίζεται και σε άλλες επαρχίες, όπως π.χ στον Κόλπο των Κοραλλίων στην Πάφο, όπου θα έπρεπε να υπήρχαν τέσσερα ναυαγοσωστικά σημεία και υπάρχουν μόνο δύο. Σύμφωνα με τον κ. Ησυχίου, εάν μία παραλία έχει μήκος 300 μέτρα θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον έναν ναυαγοσωστικό πύργο. Όπως τονίζεται και στο Σχέδιο «ΣΑΛΑΜΙΣ», το ουσιώδες κριτήριο που αποτελεί τη βάση του συστήματος ασφάλειας παραλιών (και κατά συνέπεια ο απαιτούμενος αριθμός των πύργων και ναυαγοσωστών) είναι ο μέγιστος χρόνος διατήρησης σε λειτουργία των ζωτικών οργάνων ενός ανθρώπου που για οποιοδήποτε λόγο παρέμεινε αναίσθητος κάτω ή και στην επιφάνεια της θάλασσας. Ο χρόνος αυτός με βάση διεθνή πρότυπα είναι 3’ έως 5’ λεπτά. Ως εκ τούτου, οι ναυαγοσώστες θα πρέπει να βρίσκονται στον ελάχιστο χρόνο των 3’ στο πιο απομακρυσμένο σημείο του τομέα ευθύνης τους και να παρέχουν τις πρώτες βοήθειες.

Στη Λεμεσό υπάρχουν συνολικά από το Πισσούρι μέχρι την Ακτή του Κυβερνήτη 24 ναυαγοσωστικοί πύργοι. Σύμφωνα με τον κ. Ησυχίου, σε παγκύπρια βάση υπάρχει ανάγκη για τη δημιουργία περίπου 30 επιπλέον ναυαγοσωστικών πύργων.

Οι κινήσεις του Δήμου Γερμασόγειας

Η «Κ» επικοινώνησε με τον Δήμαρχο Γερμασόγειας, Κυριάκο Ξυδιά ο οποίος τόνισε πως σε ό,τι αφορά στο ζήτημα που έχει προκύψει με τους ναυαγοσωστικούς πύργους στη Λεμεσό οι ήδη υπάρχοντες είναι εγκεκριμένοι από το Σχέδιο «ΣΑΛΑΜΙΣ». Πάντως, το Σχέδιο που παρουσιάστηκε πριν από δύο χρόνια, ακόμη συζητείται στη Βουλή. Ουσιαστικά, εφαρμόζεται, αλλά χωρίς νομοθετική κάλυψη. Όπως ανέφερε ο κ. Ξυδιάς, η κατάσταση παλαιότερα ήταν χειρότερη. Οι πύργοι και οι ναυαγοσώστες ήταν λιγότεροι. Σε ό,τι αφορά στο Σχέδιο, που εγκρίθηκε από το ΚΣΕΔ και το Υπουργείο Εσωτερικών, όπως σημείωσε ο ίδιος είχε κριθεί ότι δεν ήταν απαραίτητοι επιπλέον πύργοι στη Λεμεσό. Ωστόσο, ο Δήμαρχος Γερμασόγειας σήμερα θα αποστείλει επιστολή προς το Υπουργείο Εσωτερικών και στο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ), με την οποία θα ζητεί την κάλυψη με επιπλέον πύργο ή πύργους της περιοχής, στην οποία εντοπίζεται το κενό ανατολικά από τον ναυαγοσωστικό πύργο του ΚΟΤ μέχρι τα όρια του Αγίου Τύχωνα.

Αρμόδιο για να αναθέσει στην Επαρχιακή Διοίκηση τη δημιουργία επιπλέον ναυαγοσωστικού πύργου είναι το Υπουργείο Εσωτερικών. Ωστόσο κάτι τέτοιο θα πρέπει να εγκριθεί από το ΚΣΕΔ.

Πάντως, ο Δήμαρχος Γερμασόγειας θέτει και ένα άλλο σοβαρό ζήτημα το οποίο προκύπτει και αφορά την αστυνόμευση των παραλιών που παρουσιάζεται ως ελλιπής σε αρκετές περιπτώσεις. Στις περιοχές λουομένων δεν θα έπρεπε να εισέρχονται κανό ή ποδήλατα θαλάσσης ή τζετ σκι κ.τλ. Αυτό ισχύει και στην αντίθετη περίπτωση όπου σύμφωνα με αναφορές το παιδί βρισκόταν κοντά σε ποδήλατο (δεμένο) το οποίο φέρεται ν’ ανήκε στον πατέρα του. Ωστόσο, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το ατύχημα δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί. Σύμφωνα με τον Εκπρόσωπο του Παγκύπριου Συνδέσμου Επαγγελματιών Ναυαγοσωστών Παραλιών απαγορεύεται να εισέρχονται κολυμβητές στους διαύλους όπου επιτρέπεται η διακίνηση σκαφών, μηχανοκινήτων και μη, περιλαμβανομένων όλων των ειδών θαλασσίων αθλημάτων (jet ski, κανό, ποδήλατα θαλάσσης, σανίδες ιστιοπλοΐας κ.α.).

Ελλιπές το ωράριο και έλλειψη ναυαγοσωστών

Το άλλο ερώτημα που προκύπτει είναι το πρόβλημα με το ωράριο των ναυαγοσωστών. Τυχαία ο ναυαγοσώστης είχε πάει νωρίτερα στην εργασία του, πριν από τις 10.30 το πρωί στο περιστατικό που προέκυψε στη Λεμεσό.

Σύμφωνα με τον κ. Ησυχίου, τα κεντρικά πόστα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες δουλεύουν με το σύστημα διπλής βάρδιας από τις 6 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ. Στη Λεμεσό δύο είναι τα σημεία που λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο. Πρόκειται για την Ακτή Ολυμπίων απέναντι από το ΓΣΟ και ένα σημείο στον Άγιο Τύχωνα. Κανονικά, θα έπρεπε το συγκεκριμένο ωράριο να εφαρμοζόταν σε συνολικά επτά σημεία. Ωστόσο, τίθεται ζήτημα έλλειψης προσοντούχων ναυαγοσωστών.

Αυτός είναι και ο λόγος που το ωράριο σε ορισμένα ναυαγοσωστικά σημεία ξεκινά στις 10.30 το πρωί, γεγονός το οποίο οι ναυαγοσώστες θεωρούν ανεπίτρεπτο ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα πλείστα περιστατικά σύμφωνα με τον κ. Ησυχίου, προκύπτουν νωρίς το πρωί.

Αυτή τη στιγμή αναμένεται από το Γραφείο Εργασίας η λίστα με τους ναυαγοσώστες που θα προσληφθούν την ερχόμενη εβδομάδα οι οποίοι είναι γύρω στους 30 ώστε να στελεχωθουν τα υπόλοιπα σημεία και να τεθεί σε εφαρμογή το συγκεκριμένο ωράριο.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση

X