ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αυξήσεις στις τιμές λόγω ψηλών ναύλων

Γύρω στο 35% η ζημιά για τους εισαγωγείς προϊόντων από Κίνα και Ιαπωνία, επηρεάζονται και οι οικοδομές και το δημόσιο

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Αυξημένες τιμές και ενδεχόμενες ελλείψεις προϊόντων στην αγορά θα πρέπει να αναμένονται το επόμενο διάστημα, ως αποτέλεσμα των αυξημένων ναύλων για την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στην Κύπρο. Αυτό κυρίως προκύπτει πιο έντονα για τις μεταφορές από τις χώρες της Άπω Ανατολής κυρίως δε για τις χώρες Κίνα, Σιγκαπούρη Κορέα και Ιαπωνία αλλά και σε χώρες της Νότιας Ασίας, όπως Ταϊλάνδη και Ινδία. Πρόκειται για χώρες από τις οποίες οι εισαγωγές προς την Κύπρο ξεπερνούν σε αξία το μισό δισ. ευρώ ετησίως. Πηγές από επιχειρηματικούς κλάδους κάνουν λόγο για αύξηση μέχρι και οκτώ φορές στους ναύλους από τον Ιανουάριο, κόστος το οποίο εκτιμάται ότι θα μετακυλιστεί στην αγορά το επόμενο διάστημα.

Πρόβλημα με ελαστικά

Τις επόμενες μέρες δεν αποκλείεται να αυξηθούν οι τιμές στα ανταλλακτικά, ελαστικά και τα λιπαντικά αυτοκινήτων και οχημάτων, ως απότοκο αυτής της κατάστασης όπως εξηγεί ο κ. Σοφοκλής Νεοφύτου, επικεφαλής σε εταιρεία ανταλλακτικών αυτοκινήτων. «Όσο στοκ είχαμε το διαθέσαμε με τις παλαιότερες τιμές. Ό,τι έχει παραληφθεί από τον Φεβρουάριο θα διατίθεται στην αγορά με διαφορετική διατίμηση», αναφέρει. Όπως περιγράφει, τα ναύλα από την Κίνα ήταν γύρω στα δύο χιλιάδες δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο, ενώ από την 1η Ιανουαρίου, το ποσό αυτό εκτοξεύθηκε στα 10 χιλιάδες δολάρια. Αυτό χονδρικά σημαίνει ότι μια εταιρεία ανταλλακτικών που μέχρι στιγμής πλήρωνε δύο δολάρια για ένα ελαστικό, σήμερα αυτό το κόστος ανεβαίνει στα δέκα δολάρια.Πέραν των ναύλων, σε αυξήσεις προχωρούν και οι προμηθευτές, οπότε η τιμή του προϊόντος ανεβαίνει ακόμα περισσότερο. Η δε ζημιά για τους εισαγωγείς εκτιμάται γύρω στο 25-35%. Αναπόφευκτα, η διαφορά κόστους θα μετακυλιστεί και πάλι στον καταναλωτή. Αυτό ισχύει για την πλειοψηφία των εισαγωγέων προϊόντων από την κινεζική αγορά, αλλά και ευρύτερα από τις αγορές της Άπω Ανατολής.

Πρόβλημα σε οικοδομές

Η αύξηση των ναύλων αγγίζει και την οικοδομική βιομηχανία. Μεγάλος αριθμός των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την ανέγερση κτηρίων, εισάγεται από την Κίνα εξηγεί ο πρόεδρος της ομοσπονδίας Εργολάβων Κώστας Ρουσσιάς. Είτε πρόκειται για σίδηρο, μέταλλο, είτε πρόκειται για ξυλεία, γρανίτες και γρανιτόλιθους, ορυκτοβάμβακα και πετροβάμβακα που χρησιμοποιούνται για ηχομονώσεις, οι τιμές στην αγορά ήδη άρχισαν να παρουσιάζουν ανοδική πορεία και ήδη μπορούμε να μιλούμε για διπλασιασμό του κόστους. Οι προσφορές στο δημόσιο Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται αγγίζει και τον δημόσιο τομέα, ως τελικός αποδέκτης προϊόντων και υπηρεσιών μέσω συμβάσεων με επηρεαζόμενες επιχειρήσεις. Πηγές αναφέρουν ότι εκ των πραγμάτων θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι προσφορές στο δημόσιο, αφού οι προτάσεις εταιρειών έγιναν στην βάση άλλων δεδομένων της αγοράς. Πλέον, όπως αναφέρουν στην «Κ», τα περιθώρια κέρδους είτε δεν υπάρχουν, είτε είναι εξαιρετικά περιορισμένα.

Πώς φτάσαμε στο διά ταύτα

Το τελευταίο διάστημα υπήρχαν αναφορές από τις ναυτιλιακές εταιρείες ότι θα επερχόταν μείωση των ναύλων από τις 15 Απριλίου, ωστόσο ίσως ένεκα και της περίπτωσης του πλοίου στη Διώρυγα του Σουέζ, τελικά οι τιμές παρουσίασαν περαιτέρω άνοδο. Από πού όμως ξεκινά η πορεία της αύξησης των ναύλων; Όπως εξηγεί στην «Κ» ο υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης, αυτό αποδίδεται κυρίως σε τέσσερις παράγοντες. Κατ΄αρχήν στην μείωση της ναυτιλιακής δραστηριότητας το 2019 σε σχέση με το 2018.
Βάσει στοιχείων τα οποία επικαλέστηκε ο κ. Δημητριάδης, η κυκλοφορία πλοίων από Ευρώπη προς Κίνα μειώθηκε κατά 48%, ενώ η αντίθετη ροή από Κίνα προς Ευρώπη είχε μείωση 27%. Την ίδια περίοδο η κίνηση μεταξύ Ευρώπης προς Αμερική κατέγραψε μείωση 28% και από Αμερική προς Ευρώπη η μείωση άγγιξε το 40%.

Αυτό σημαίνει ότι κάποια πλοία ακινητοποιήθηκαν, ενώ μέρος του παγκόσμιου στόλου δραστηριοποιούνταν στο 30-40% της πληρότητάς τους. Ένας δεύτερος παράγοντας είναι η προσπάθεια της ναυτιλιακής βιομηχανίας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων, χρησιμοποιώντας από το 2020 καύσιμα πιο φιλικά προς το περιβάλλον, τα οποία είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5%). Αυτό συνεπάγεται αύξηση κατά 25% στο λειτουργικό έξοδο του πλοίου. Το λειτουργικό κόστος για το πλοίο ανεβαίνει ακόμα και στην περίπτωση που εναλλακτικά μια εταιρεία προτιμήσει να χρησιμοποιήσει τα συστήματα scrubbers, τα οποία «καθαρίζουν» το καύσιμο και συμβάλλουν στη μείωση της εκπομπής οξειδίου του θείου. Ως τρίτος παράγοντας περιγράφονται η γενικότερη αβεβαιότητα και οι περιορισμοί που προέκυψαν λόγω πανδημίας στις θαλάσσιες μεταφορές και την εμπορική ναυτιλία. Σε αρκετές περιπτώσεις καταγράφονται ελλείψεις σε εμπορευματοκιβώτια, κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί σε αύξηση της τιμής στην χρήση των υφιστάμενων. Στον αντίποδα, η καραντίνα έχει ενισχύσει σε αρκετές περιπτώσεις την κατανάλωση, κυρίως δε τις διαδικτυακές αγορές από το εξωτερικό. Άρα, η εξίσωση έχει ως εξής. Αυξημένη ζήτηση, μειωμένη προσφορά λόγω της μείωσης των εμπορευματοκιβωτίων και το αποτέλεσμα είναι οι αυξημένες τιμές. Στην κορυφή του παγόβουνου, το περιστατικό στη διώρυγα Σουέζ, που έχει ενισχύσει την τάση για αύξηση των ναύλων.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X