ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δεν μπορούν για νέο στοκ στο λιανικό εμπόριο

Λιγότερα αποθέματα και ποικιλία στις νέες παραλαβές λόγω έλλειψης ρευστότητας των επιχειρήσεων - Τρέχουν οι δόσεις και τα ενοίκια

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Κρίσιμες θεωρούνται οι επόμενες μέρες για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, οι οποίες μετρούν τα κουκιά τους προκειμένου να δουν αν είναι τελικά σε θέση να προχωρήσουν σε παραγγελίες για το στοκ της επόμενης σεζόν. Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν σωτήριο το άνοιγμα της αγοράς έστω και αν ήρθε αργοπορημένο. Στην ουσία, το διάστημα που θα ακολουθήσει και οι πωλήσεις που θα γίνουν τις επόμενες μέρες θα κρίνουν το κατά πόσο θα είναι σε θέση οι ιδιοκτήτες καταστημάτων να προχωρήσουν τελικά σε παραγγελίες για την επόμενη σεζόν. Εκτιμάται ότι αν δεν μπορούν να έχουν ρευστότητα για να προχωρήσουν σε νέες παραγγελίες, τότε αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε οριστικό λουκέτο αριθμό καταστημάτων.

Οι αγορές των καταναλωτών λοιπόν τις επόμενες δύο εβδομάδες, είναι αυτές που θα δώσουν τη λύση, έστω και βραχυπρόθεσμη, στο πρόβλημα ρευστότητας που καταγράφεται. Σε κάθε περίπτωση θεωρείται δεδομένο ότι η αγορά τους επόμενους μήνες θα λειτουργήσει με μειωμένα αποθέματα προϊόντων και λιγότερη ποικιλία, αφενός λόγω της έλλειψης ρευστότητας και αφετέρου λόγω λοιπών προβλημάτων που επέφερε η πανδημία. Μιλώντας στην «Κ» ο γενικός διευθυντής του Nicosia Mall Γιώργος Γεωργίου, εξέφρασε την εκτίμηση ότι το μέγεθος των προβλημάτων του κλάδου δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει. Είναι δεδομένο ότι η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική για τον κλάδο, με αποκορύφωμα το λουκέτο Δεκεμβρίου για τα εμπορικά κέντρα, που βάθυνε το χάσμα μεταξύ της δυνατότητας ρευστότητας των επιχειρήσεων σε σχέση με τις υποχρεώσεις τους. Εξήγησε ότι αν χαθούν ακόμα μία ή δύο σεζόν, τότε η χρεωκοπία είναι μονόδρομος για αρκετές επιχειρήσεις.

Ζητούν προπληρωμές

Το πιο δύσκολο κομμάτι για τις επιχειρήσεις είναι η απαίτηση των προμηθευτών για προπληρωμή της παραγγελίας. Η αγορά σήμερα ζητά σημαντική προπληρωμή του στοκ. Ενώ παλαιότερα υπήρχαν κάποιες ευκολίες στον τρόπο καταβολής της πληρωμής και τους όρους πληρωμής, πλέον λόγω του ότι η παραγωγή είναι μειωμένη, λόγω κορωνοϊού, οι προμηθευτές στην συντριπτική τους πλειοψηφία θέλουν να προπληρώνονται πριν γίνουν πωλήσεις. Αυτό είναι ένα επιπρόσθετο εμπόδιο στην ρευστότητα. Το πρόβλημα μεταφέρεται από άλλες χώρες, αφού το 100% των προϊόντων της κυπριακής αγοράς έρχεται από το εξωτερικό. Παραγγέλλοντας θέλουν ένα σημαντικό μέρος της προκαταβολής και με την παραλαβή η συντριπτική πλειοψηφία ζητά εξόφληση της παραγγελίας. Αυτό σε άλλα δεδομένα ήταν διαχειρίσιμο αλλά σήμερα με την σωρεία των προβλημάτων ρευστότητας που υπάρχουν, είναι αδύνατο για την συντριπτική πλειοψηφία των καταστημάτων. Όπως αναφέρουν γνώστες της αγοράς στην «Κ», από την στιγμή που έχουν χαθεί το 70% του περσινού τζίρου, όσες δυνάμεις είχαν μείνει στις επιχειρήσεις έχουν χαθεί.

Από τον Δεκέμβριο

Οι παραγγελίες για τα προϊόντα Φεβρουαρίου- Μαρτίου γίνονται συνήθως από τον Δεκέμβριο. Φέτος, ωστόσο, διανύουμε την δεύτερη εβδομάδα Φεβρουαρίου και οι συνθήκες δεν το έχουν ακόμα επιτρέψει. Εξάλλου, η αβεβαιότητα που υπάρχει στην αγορά δεν βοηθά στον προγραμματισμό των επιχειρήσεων. Όπως εξηγούν στην «Κ», ακόμα κι αν βρεθεί ρευστότητα ή παραχωρηθεί δάνειο από την τράπεζα, το ενδεχόμενο νέου lockdown, το πόσες θα είναι οι ανάγκες των καταναλωτών, βραχυκυκλώνουν την όποια προσπάθεια για εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Το κόστος παραγγελίας

Πόσο κοστίζει όμως για μια επιχείρηση του λιανικού η παραγγελία νέου στοκ; Όπως εξηγεί ο κ. Γεωργίου, ένα κατάστημα της τάξης των 100 τ. μ κάνει γύρω στις 300-350 χιλιάδες ευρώ πωλήσεις τον χρόνο. Το δε κόστος παραγγελίας για αυτού του μεγέθους την επιχείρηση ανέρχεται περίπου στις 175 χιλιάδες ευρώ. Παραγγελίες γίνονται συνήθως αρκετούς μήνες πριν από μια νέα σεζόν, ωστόσο υπάρχουν καταστήματα της κατηγορίας fast fashion που κάθε δύο εβδομάδες έχουν νέες παραλαβές. Η συγκεκριμένη συχνότητα παραλαβής είναι δύσκολο να διατηρηθεί εν μέσω πανδημίας, ειδικότερα από την στιγμή που το κατάστημα βάσει των απαιτήσεων των προμηθευτών προπληρώνει τις παραγγελίες πριν καν προχωρήσει σε πωλήσεις.

Τρέχουν τα έξοδα Χωρίς εισοδήματα και με κατεβασμένα ρολά την περίοδο των Χριστουγέννων και των ξεπουλημάτων Ιανουαρίου και πέρσι το Πάσχα, τα πράγματα πλέον είναι κρίσιμα. Το μεγάλο πρόβλημα παραμένει η ρευστοποίηση του στοκ, αλλά την ίδια ώρα η ρύθμιση των ενοικίων είναι επιτακτική ανάγκη για τις επιχειρήσεις. Πλέον, μαζί με την παραγγελία, συμπίπτουν και άλλες οφειλές όπως είναι οι δόσεις δανείων, η αποπληρωμή ΦΠΑ το οποίο είχε συσσωρευτεί όλο τον χρόνο, ενώ μείζον θέμα παραμένει η καταβολή του ενοικίου παρά τις όποιες απόπειρες έγιναν από πλευράς κυβέρνησης για ρύθμιση του θέματος.

Κρατικές εγγυήσεις

Μεγάλο θέμα το οποίο επισημαίνουν το σύνολο των επιχειρήσεων του λιανικού είναι ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση από τις τράπεζες.Θέση την οποία υποστηρίζει και η ΟΕΒ είναι ότι ο επιχειρηματικός κόσμος χρειάζεται επιτακτικά οξυγόνο ρευστότητας με την ψήφιση του νόμου για τις κρατικές εγγυήσεις. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Κ», το νομοσχέδιο βρίσκεται ακόμα ενώπιον του Υπουργείου Οικονομικών και δέχεται τελευταίες πινελιές πριν την εκ νέου κατάθεσή του στη Βουλή. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι αλλαγές, σε σχέση με το τελευταίο νομοσχέδιο που απορρίφθηκε προ μερικών μηνών, δεν πρέπει να είναι μεγάλες με τις εγγυήσεις να ανέρχονται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ και η συμμετοχή του κράτους να παραμένει στο 70% και 30% από τις τράπεζες. Το ανανεωμένο νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στην Βουλή εντός Φεβρουαρίου. Οι επιχειρήσεις αναμένουν επίσης την καταβολή του εφάπαξ ποσού, το οποίο ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών. Σε αυτό το πλαίσιο θα γίνουν πληρωμές (άρχισαν από την προηγούμενη εβδομάδα) σε περίπου 30 χιλιάδες επιχειρήσεις και θα διατεθεί ένα κονδύλι της τάξης των 200 εκατομμυρίων ευρώ.

Επέστρεψαν με πωλήσεις

Οι πρώτες ώρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων κύλησε ιδιαίτερα ικανοποιητικά και υπήρχε αυξημένη επισκεψιμότητα σε καταστήματα και εμπορικά κέντρα. Σε σχέση με τις 8 Φεβρουαρίου 2020, η Δευτέρα κατέγραψε αύξηση μεταξύ 25-29% στην επισκεψιμότητα εντός των καταστημάτων και των εμπορικών κέντρων, ή 27% κατά μέσο όρο. Ενδεικτικά, στο εμπορικό κέντρο της Λεμεσού, η επισκεψιμότητα κινήθηκε ικανοποιητικά και έφτασε στο 50% της χωρητικότητας του mall. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του εμπορικού κέντρου Ανδρέα Χατζημιτσή, γινόταν έλεγχος του αριθμού των επισκεπτών εντός του mall ανά δέκα λεπτά. Συνολικά, μέχρι τις τέσσερις το απόγευμα, είχαν επισκεφθεί το εμπορικό κέντρο γύρω στις 8.500 κόσμου. Αρκετά ικανοποιητική ήταν και η ροή του κόσμου στην περίπτωση του Nicosia Mall. Σύμφωνα με τον Γιώργο Γεωργίου, γενικό διευθυντή του εμπορικού κέντρου, κατά την πρώτη μέρα επανέναρξης, επισκέφθηκαν το mall γύρω στις 14.000 επισκέπτες. Μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι όσοι ήρθαν, έφυγαν κρατώντας τσάντες από ψώνια.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X