ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Π. Χριστοδούλου: Ανεκτίμητη η ναυτιλία για την Κύπρο

«Άξιον απορίας, γιατί η κυβέρνηση δεν ανάβει το πράσινο φως για υλοποίηση της οικονομικά συμφέρουσας πρότασης της Αρχής Λιμένων»

ΚΥΠΕ

Η ναυτιλία, αποτελεί ένα ανεκτίμητο περιουσιακό στοιχείο για την Κύπρο, με τα συνολικά ετήσια έσοδα να ανέρχονται στο 7% του ΑΕΠ, 3% περίπου του εργατικού δυναμικού εργάζεται στην ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία και ο κυπριακός στόλος κατατάσσεται ως ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης.

Σε χαιρετισμό του, που ανέγνωσε η Υφυπουργός Ναυτιλίας Νατάσα Πηλείδου, στην ετήσια Συνέλευση του Συνδέσμου Ναυτικών Πρακτόρων, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης τόνισε τη στήριξη της Κυβέρνησης στις προσπάθειες για ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας.

Όπως είπε, η Κύπρος αποτελεί ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα με περίπου 250 ναυτιλιακές και άλλες παρεμφερείς εταιρείες που εδρεύουν ή έχουν γραφεία στο νησί μας, αριθμός που αυξάνεται συνεχώς. Ιδιαίτερα στον τομέα της πλοιοδιαχείρισης, η Κύπρος αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο της Ευρώπης και ένα από τα πέντε μεγαλύτερα στον κόσμο. Στα υπό κυπριακή σημαία πλοία εργάζονται πέραν των 55,000 ναυτικών και στις ναυτιλιακές εταιρείες που εδρεύουν στην Κύπρο απασχολούνται περίπου 9,000 άτομα σε υψηλού επιπέδου θέσεις εργασίας, εκ των οποίων σημαντικός αριθμός είναι Κύπριοι.

«Από την ημερομηνία ίδρυσης του Υφυπουργείου Ναυτιλίας μέχρι σήμερα, η προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι η πρώτιστη προτεραιότητα και έχουμε υιοθετήσει αριθμό μέτρων, τα οποία έχουν αρχίσει να αποφέρουν θετικά αποτελέσματα», ανέφερε.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης συνεχάρη τον Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων και ευρύτερα τον ιδιωτικό τομέα για την πολύτιμη συνεισφορά και συμβολή του στην προσπάθεια που καταβάλει η χώρα μας για την περαιτέρω ανάπτυξη τόσο της ναυτιλίας όσο και της λιμενικής βιομηχανίας, καθώς επίσης και των θαλάσσιων μεταφορών στις οποίες, η Κύπρος, ως νησί και λόγω της γεωγραφικής της θέσης, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό.

«Η συνεργασία όλων των φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, είναι επιβεβλημένη στην εφαρμογή της εθνικής μας στρατηγικής για την ανάπτυξη και την ανάδειξη των ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων που κύρια αφορούν, τις ποιοτικές υπηρεσίες που παρέχονται με όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος», είπε.

Στον χαιρετισμό του ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος ανέφερε ότι η ύπαρξη ενός αποδοτικού συστήματος μεταφορών αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία των κρατών. Όπως είπε, «οι θαλάσσιες μεταφορές και τα λιμάνια που την εξυπηρετούν είναι το σημαντικότερο και φιλικό προς το περιβάλλον δίκτυο μεταφοράς εμπορευμάτων, καθώς 90% περίπου του διεθνούς εμπορίου διακινείται μέσω της θάλασσας, εξυπηρετούμενο από περίπου 55.000 εμπορικά πλοία και 1,5 εκατομμύριο ναυτικούς να απασχολούνται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, με τη συνεισφορά της κυπριακής ναυτιλίας να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή την παγκόσμια και εξαιρετικά μεγάλη βιομηχανία».

Ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι η Κύπρος διαθέτει ένα πλεονέκτημα, ύψιστης σημασίας, με την ύπαρξη μεγάλων ποσοτήτων υδρογονανθράκων από τα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. «Η περιοχή αυτή περιλαμβανομένης και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της χώρας μας, έχουν, όπως γνωρίζετε, προσελκύσει το ενδιαφέρον της πετρελαϊκής βιομηχανίας, η οποία έχει προβεί ήδη σε ερευνητικές γεωτρήσεις, με τις υποστηρικτικές υπηρεσίες να παρέχονται από τα λιμάνια της χώρας μας, δεδομένα που έχουν σημειώσει θετικό αντίκτυπο στο κύκλο εργασιών της λιμενικής μας βιομηχανίας».

Η αξιοποίηση των κοιτασμάτων της ΑΟΖ, είπε, «είναι ομολογουμένως μία μεγάλη πρόκληση για όλους μας με οικονομικές και πολιτικές πτυχές και το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, αλλά και άλλους κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς, συνεργάζεται στενά προς επίτευξη του στόχου της πλήρους αξιοποίησης των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ Κύπρου».

Ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στη δραστηριότητα των λιμανιών. Για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, είπε ότι τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα του έργου αυτού κρίνονται ως πολύ ικανοποιητικά. Το λιμάνι, παρά τις δυσκολίες που όλοι αντιμετωπίσαμε τον πρώτο καιρό, λειτουργεί ομαλά, εξυπηρετώντας τους χρήστες με ικανοποιητικούς ρυθμούς, ενώ τόσο τα έσοδα όσο και οι επενδύσεις που έχουν γίνει και προγραμματίζονται να γίνουν από τους ιδιώτες διαχειριστές, ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του κράτους.

«Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχουν προβλήματα και ούτε ότι αυτά θα σταματήσουν. Έγνοια όλων μας στο Υπουργείο είναι η παρακολούθηση των προβλημάτων, όπου είναι δυνατή η πρόληψή τους ή/και επίλυση τους στα πλαίσια του δυνατού, και νόμιμα εφικτού».

Όσον αφορά τη διαδικασία αποκρατικοποίησης του λιμανιού Λάρνακας, το Υπουργείο λόγω της σημασίας του έργου, προωθεί διαδικασία για σύναψη συμφωνίας παραχώρησης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, με τον μόνο προεπιλεγμένο οικονομικό φορέα που παρέμεινε στην προηγούμενη διαδικασία, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία. «Όσον αφορά δε τη δημιουργία του νέου βιομηχανικού λιμανιού στο Βασιλικό, αυτή θα υλοποιηθεί με την μέθοδο DBFOT (σχεδιασμός, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και μεταβίβαση), για την οποία υπήρξε απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Το νέο βιομηχανικό λιμάνι θα διαθέτει τις κατάλληλες υποδομές για να εξυπηρετούνται οι εταιρείες χύδην φορτίων καθώς και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων, τόσο στην κυπριακή ΑΟΖ όσο και στην ευρύτερη περιοχή». Με βάση την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023.

Από πλευράς του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυτικών Πρακτόρων, Παναγιώτης Χριστοδούλου, υπέδειξε ότι η κυπριακή λιμενική βιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε ένα καθοριστικό σταυροδρόμι και οι αποφάσεις που καλείται να πάρει το κράτος θα είναι εξαιρετικά σημαντικές για το άμεσο μέλλον.

Αναφερόμενος στο λιμάνι της Λεμεσού, ανέφερε πως έγιναν κάποια βήματα σε ορισμένα ζητήματα που προέκυψαν μετά την ιδιωτικοποίηση, αλλά χρειάζεται συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για περεταίρω βελτίωση. Ανάμεσα στα σοβαρά προβλήματα έθεσε τις μη ρυθμιζόμενες ταρίφες στα γενικά και άλλα παρόμοια φορτία καθώς και την έλλειψη προσωπικού και μηχανικού εξοπλισμού. Επιπλέον, όπως ανέφερε, «παρόλο που υπάρχουν καλές προοπτικές για την προσέλκυση διαμετακομιστικού φορτίου μέσω του λιμανιού Λεμεσού, εντούτοις το κόστος είναι απαγορευτικό λόγω των δικαιωμάτων που εισπράττει το κράτος στις εκάστοτε ταρίφες των Διαχειριστριών Εταιρειών και πιο συγκεκριμένα, 52,1% από της DPWL και 62,7% από την Eurogate». Μάλιστα, είπε, η διακίνηση από 49,799 TEU`s το 2016, έχει μειωθεί στα 1000 TEU`s το 2019.

Σχετικά με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για το λιμάνι της Λάρνακας, ο κ Χριστοδούλου ανέφερε πως σήμερα η Κυπριακή Δημοκρατία διαθέτει υπό πλήρη κρατικό έλεγχο μόνο το λιμάνι της Λάρνακας, γι αυτό και η προωθούμενη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού προκαλεί προβληματισμό, με κύρια ανησυχία να μην επαναληφθούν λάθη που έγιναν στη περίπτωση της Λεμεσού. Παράλληλα, είπε πως συνεχίζονται οι προσπάθειες ώστε εάν τελικά ιδιωτικοποιηθεί το λιμάνι, να εξασφαλιστούν τουλάχιστον τα επτά σημεία που είχαν υποβληθεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και έγιναν αποδεκτά.

Συνεχίζοντας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυτικών Πρακτόρων, αναφέρθηκε και στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την κατασκευή του νέου βιομηχανικού λιμανιού στο Βασιλικό, το οποίο, σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, θα αρχίσει τη λειτουργία του το 2024, ωστόσο υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για τον χρόνο της κατασκευής του. Ο κ. Χριστοδούλου ανέφερε πως ενώ καθυστερεί η κατασκευή του λιμανιού στο Βασιλικό, στο τραπέζι υπάρχει η πρόταση χαμηλού κόστους από την Αρχή Λιμένων, για μετατροπή του λιμανιού της Λάρνακας σε πολλαπλής χρήσης λιμάνι, σε χρονικό διάστημα 20 μηνών, προσεγγίζοντας, μάλιστα, τις δυνατότητες του λιμανιού της Λεμεσού.

«Άξιον απορίας, λοιπόν, γιατί η κυβέρνηση δεν ανάβει το πράσινο φως για υλοποίηση της οικονομικά συμφέρουσας πρότασης της Αρχής Λιμένων η οποία σε σύντομο χρονικό διάστημα θα προσφέρει λύσεις αλλά και προοπτικές για πολλαπλή μορφή ανάπτυξης του λιμανιού της Λάρνακας», διερωτήθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυτικών Πρακτόρων.

Στα πλαίσια εργασιών της Συνέλευσης, έγινε εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου για τα επόμενα δύο χρόνια. Τη Συνέλευση χαιρέτισαν επίσης, οι Πρόεδροι του ΚΕΒΕ και ΟΕΒ, της Αρχής Λιμένων, εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΣΕΚ και ΠΕΟ και ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης Ελλάδος, Φίλιππος Κωστόπουλος.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X