ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Cobalt: Ζητούν περισσότερα εκατομμύρια οι πιστωτές

Από 82 εκατ. οι πιστωτές απαιτούν επιπλέον 50 εκατ. σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Εκκαθαριστή

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά το λουκέτο της κυπριακής αεροπορικής εταιρείας Cobalt, η διαδικασία εκκαθάρισης της εταιρείας συνεχίζεται με τις οφειλές της μάλλον να αυξάνονται, καθώς αυξάνονται οι απαιτήσεις από πιστωτές και ταξιδιωτικούς πράκτορες. Όπως αναφέρεται στην πρώτη ετήσια έκθεση της Grant Thornton Specialist Services (Cyprus) Limited- Εκκαθαριστής της εταιρείας- προς τους πιστωτές και τους μετόχους για την περίοδο από τις 19 Δεκεμβρίου 2018 έως τις 19 Δεκεμβρίου 2019, το συνολικό ποσό οφειλών ανέρχεται σε 133,1 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τα 82 εκατ. ευρώ τα οποία είχαν αρχικά υπολογιστεί. Παράλληλα οι ρευστοποιήσεις της εταιρείας ανήλθαν μέχρι τη 18η Δεκεμβρίου 2019 στα 4.3 εκατ. ευρώ

Ποσό 7,5 εκατ. διεκδικεί η μητρική

Ο μεγαλύτερος πιστωτής της Εταιρείας είναι η μητρική της εταιρεία, Cobalt New Age Airlines Group Ltd, η οποία έχει υποβάλει απαίτηση ύψους 73.898 εκατ. ευρώ. Στην έκθεση του Εκκαθαριστή αναφέρεται ότι έχει ήδη καταχωρηθεί έναντι της εκκαθάρισης το ποσό των €66.3 εκατ. ευρώ. Ο εκκαθαριστής βρίσκεται σε επικοινωνία με τον πιστωτή ώστε να συζητηθεί η εγκυρότητα του υπόλοιπου ποσού των 7,5 εκατ. ευρώ που διεκδικεί η μητρική.

Στα 22 εκατ. οι απαιτήσεις εκμισθωτών αεροσκαφών

Αναφέρεται επίσης ότι έχουν ληφθεί απαιτήσεις από τους τέσσερις εκμισθωτές αεροσκαφών ύψους €22.7 εκατ. Επί του παρόντος, ο Εκκαθαριστής βρίσκεται στο στάδιο της επικοινωνίας με τους εκμισθωτές όσον αφορά την επιβεβαίωση των απαιτήσεών τους.

Δαπάνες εκκαθάρισης

Μέχρι σήμερα το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 1,190 εκατ. ευρώ εκ των οποίων οι 536χιλ. ευρώ αφορούν την αμοιβή του Εκκαθαριστή. Αναφέρεται επίσης ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 ο Εκκαθαριστής, θα εξετάσει κατά πόσο δύναται να γίνει ενδιάμεση διανομή μερίσματος και, εάν διαπιστωθεί ότι μια τέτοια διανομή θα ήταν συνετή, θα ενημερώσει σχετικά τους πιστωτές.

Πληρώθηκαν οι απαιτήσεις πτήσεων

Αναφέρεται ότι πριν από την εκκαθάριση της Εταιρείας, η Elavon, ο διεκπεραιωτής των συναλλαγών πιστωτικών καρτών για την Εταιρεία, είχε συσσωρεύσει αποθεματικά συνολικού ύψους 7.878 εκατ. ευρώ για κάλυψη του κάλυψη του ενδεχόμενου κόστους απαιτήσεων από επιβάτες για πτήσεις που δεν θα πραγματοποιούνταν σε περίπτωση διακοπής των εργασιών της Εταιρείας. Από την ημερομηνία διακοπής των εργασιών της Εταιρείας, έχουν υποβληθεί και πληρωθεί από τα αποθεματικά της Elavon περίπου 56 χιλιάδες απαιτήσεις συνολικού ποσού 7.460 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των εξόδων του διεκπεραιωτή. Σημειώνεται ότι ο εκκαθαριστής βρίσκεται σε επικοινωνία με την Elavon και έχει μελετήσει τις απαιτήσεις των επιβατών που καταβλήθηκαν προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι οι απαιτήσεις οι οποίες καταβλήθηκαν ήταν έγκυρες και να εξασφαλιστεί ότι όλες οι χρεώσεις έγιναν σύμφωνα με τη σχετική συμφωνία η οποία είχε συναφθεί με την Elavon εξακριβωθεί εάν προκύπτει οποιοδήποτε υπόλοιπο αποθεματικού μετά την πληρωμή των απαιτήσεων για εισιτήρια για πτήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν. Σήμερα, τα αποθεματικά ανέρχονται σε 418χιλ ευρώ. Οι συζητήσεις με την Elavon συνεχίζονται για την καταβολή των οποιωνδήποτε εναπομεινάντων αποθεματικών στο λογαριασμό του εκκαθαριστή.

Προσπαθούν να αποδεσμεύσουν μετρητά

Στο μεταξύ ο Εκκαθαριστής της εταιρείας είναι σε προσπάθεια αποδέσμευσης ποσού 352 χιλιάδων ευρώ, τα οποία είναι τραπεζικά υπόλοιπα της εταιρείας, δεσμευμένα στην τράπεζα από τους πιστωτές, ενώ συνεχίζονται οι προσπάθειες για είσπραξη υπολοίπων των οφειλετών για υπηρεσίες που είχαν παρασχεθεί πριν από την παύση των εργασιών της εταιρείας. Εκτιμάται ωστόσο ότι σημαντικό μέρος των εναπομεινάντων χρεωστών δεν θα εισπραχθεί, αφού αφορά αχρησιμοποίητα εισιτήρια. Τα υπόλοιπα στους τραπεζικούς λογαριασμούς της εκκαθάρισης στις 18 Δεκεμβρίου 2019 ανέρχονταν συνολικά σε 3 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα η εταιρεία έχει συνολικές απαιτήσεις από χρεώστες γύρω στα 3,3 εκατ. ευρώ εκ των οποίων έχει εισπραχθεί το ποσό του 1,44 εκατ. ευρώ.

Απαιτεί 10 εκατ. η Cobalt

Πέρα από αυτά που χρωστά, η Cobalt έχει απαιτήσεις ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες προκύπτουν από νομικές διαδικασίες πριν από την παύση των εργασιών της. Απαιτεί λοιπόν από την ACG/Wells Fargo το ποσό των 2 εκατ. δολαρίων, αφού η ACG δεν παρέδωσε ένα αεροσκάφος σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας εκμίσθωσης, και ως εκ τούτου η Cobalt τερμάτισε την εκμίσθωση και απαίτησε επιστροφή του ποσού που είχε καταβληθεί, πλέον αποζημίωση για ζημιές.

Στην περίπτωση της Everjets, η Cobalt απαιτεί το ποσό των 400 χιλιάδων ευρώ για αποζημιώσεις και επιστροφή προκαταβολής αν και έχουν κινηθεί διαδικασίες διαιτησίας στην Πορτογαλία για ποσό €1.4 εκ. για μη πληρωθείσες ώρες λειτουργίας («block hours»), ταξιδιωτικά εισιτήρια, και έξοδα ως αποτέλεσμα του τερματισμού της συμφωνίας που έγινε από την εταιρεία. Η εταιρεία ανταπαίτησε ποσό €400χιλ. για αποζημιώσεις και επιστροφή προκαταβολής

Η Cobalt απαιτεί από την GECAS το ποσό των 6,8 εκατ. δολαρίων το οποίο πλήρωσε για δυσλειτουργία κινητήρα αεροσκάφους, καθώς θέση της εταιρείας είναι ότι αφού τη συνολική ευθύνη για την κάλυψη της ζημιάς φέρει ο κατασκευαστής του κινητήρα, η ευθύνη αυτή μεταφέρεται στην GECAS υπό την ιδιότητα της τελευταίας ως εκμισθωτής.

Στην περίπτωση της TradeAir, η εταιρεία απαιτεί επιστροφή προκαταβολής ύψους 300 χιλιάδων ευρώ ενώ η Trade Air ανταπαιτεί ποσό μισού εκατομμυρίου ευρώ. Σημειώνεται ότι πρόκειται για νομικές αξιώσεις οι οποίες δεν αναμένεται να διευθετηθούν έως το 2ο εξάμηνο του 2020.

Απαιτήσεις από το Υπουργείο Οικονομικών

Υπενθυμίζεται επίσης η απαίτηση της εταιρείας για την απαγόρευση πτήσεων στον εναέριο χώρο της Τουρκίας. Στην έκθεση του Εκκαθαριστή αναφέρεται ότι σύμφωνα με την Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με Κρατικές Ενισχύσεις, η Εταιρεία δικαιούται αποζημίωση για την ανάκτηση του πρόσθετου κόστους που προέκυψε λόγω της αδυναμίας της, ως Κυπριακός αερομεταφορέας, να εισέλθει στον τουρκικό εναέριο χώρο, για πτήσεις κατά τη χρονική περίοδο από τον Ιούνιο του 2016 έως τις 17 Οκτωβρίου 2018. Υπάρχει αίτηση στο Υπουργείο Οικονομικών για το ποσό των 3,5 εκατ. ευρώ αν και μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθεί καμία απάντηση.

Η Εταιρεία αμφισβητεί επίσης στο Διοικητικό Δικαστήριο την απόφαση της Αρχής Αδειών για Αεροπορικές Μεταφορές (ATLA) του Υπουργείου Μεταφορών, να ανακαλέσει και όχι να αντί να αναστείλει την Εμπορική Άδεια της Εταιρείας. Η θέση της Εταιρείας είναι ότι αυτή η απόφαση ήταν αδικαιολόγητη και είχε σημαντικά αρνητικό αντίκτυπο στην ικανότητα της Εταιρείας να προσελκύσει πιθανούς επενδυτές.

Πρόστιμο 11 εκατομμυρίων για εκπομπές CO2

Μέχρι 11 εκατομμύρια ευρώ μπορεί να ανέλθει το πρόστιμο για καθυστερημένη υποβολή από το Τμήμα Περιβάλλοντος προς την εταιρεία, για καθυστερημένη υποβολή των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 για το 2018. Μετά από ανεξάρτητο έλεγχο, οι εκπομπές για το 2018 έχουν επαληθευτεί σε περίπου 110χιλ. τόνους. Το κόστος αγοράς των απαιτούμενων δικαιωμάτων ανέρχεται σε €2.793K (περίπου €25/τόνο). Η εταιρεία έχει υποβάλει ένσταση στο Τμήμα Περιβάλλοντος κατά της απαίτησης τους, αν και δεν έχει ληφθεί μέχρι στιγμής καμία απάντηση.

Μέρισμα στους πιστωτές

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 (δηλαδή μέχρι τις 30 Ιουνίου 2020), ο Εκκαθαριστής θα εξετάσει κατά πόσο θα ήταν συνετό και φρόνιμο να καταβληθεί ενδιάμεσο μέρισμα στους πιστωτές. Το χρονοδιάγραμμα και το ποσό που τυχόν θα καταβληθεί θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη των διαφόρων νομικών υποθέσεων από και κατά της Εταιρείας και από την ρευστοποίηση των υπολοίπων περιουσιακών στοιχείων. Την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου πραγματοποιείται η γενική συνέλευση των πιστωτών της Cobalt, κατά την οποία θα τεθούν και υποψηφιότητες για αντικατάσταση του μέλους της επιτροπής επιθεώρησης το οποίο παραιτήθηκε στις 7 Οκτωβρίου 2019.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X