ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Κωτσόβολος»: Ο πέμπτος ιδιοκτήτης της 73χρονης εταιρείας ηλεκτρικών συσκευών

Η «Κωτσόβολος» κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά καταναλωτικών τεχνολογικών προϊόντων

Kathimerini.gr

Δήμητρα Μανιφάβα

Τον πέμπτο κατά σειράν ιδιοκτήτη της ετοιμάζεται να αποκτήσει η «Κωτσόβολος», η εταιρεία που φέτος συμπλήρωσε 73 χρόνια ζωής, έχοντας κατακτήσει εδώ και χρόνια την κορυφή στην κατηγορία της λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών. «Διαβολική» σύμπτωση; Το πρώτο κατάστημα της εταιρείας άνοιξε στο κέντρο της Αθήνας το 1950, την ίδια χρονιά που ιδρύθηκε και η ΔΕΗ. Και οι συμπτώσεις δεν σταματούν εδώ. Αυτό το πρώτο κατάστημα βρισκόταν στην οδό Αριστείδου 9, στον ίδιο δρόμο που το 1889 η Γενική Εταιρεία Εργοληψιών κατασκευάζει την πρώτη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα.

«895.000 ραδιόφωνα παγκοσμίου λήψεως. Ευκολίαι πληρωμής», διαφήμιζε το μικρό κατάστημα του Παναγιώτη Κωτσόβολου, καθώς αυτά που προμηθεύονταν τα σπίτια τότε στο πλαίσιο του σταδιακού εξηλεκτρισμού της χώρας ήταν ηλεκτρικές κουζίνες και ραδιόφωνα. Η επιχείρηση έκανε από τότε ευκολίες πληρωμής με δόσεις – το τεφτέρι άλλωστε ήταν ευρέως διαδεδομένο εκείνη την εποχή.

Το 1979 ο Μαρίνος Παράβαλος εξαγόρασε το 56% της εταιρείας και δύο χρόνια αργότερα απέκτησε το 100% αυτής. Ξεκινάει τότε μια πιο δυναμική ανάπτυξη της εταιρείας και στο τέλος της δεκαετίας του ’80 η εταιρεία θα διαθέτει πλέον πέντε καταστήματα στην Αθήνα, στο Περιστέρι, στη Νέα Ιωνία, τη Λεωφόρο Μεσογείων και την Καλλιθέα. Είναι η δεκαετία, άλλωστε, που με την αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων –τα χρόνια της οκταετίας ΠΑΣΟΚ– η καταναλωτική ζήτηση αυξάνεται ραγδαία, με τους Ελληνες να αποκτούν ολοένα και περισσότερες ηλεκτρικές συσκευές, από πλυντήρια μέχρι βίντεο.

To 1993 η «Κωτσόβολος» αποκτά τον τρίτο ιδιοκτήτη της, που δεν είναι άλλος από τη Φουρλής Trade AEBE. Η αλυσίδα επεκτείνεται ραγδαία με 25 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και το 1998 προχωρεί στην εξαγορά της αλυσίδας «Ράδιο Αθήναι». Μία χρονιά μετά εισέρχεται στην παράλληλη αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Το 2000 ξεκινάει τη συνεργασία της με τον όμιλο Dixons (νυν Currys), o οποίος το 2005 προχωρεί στην εξαγορά της «Κωτσόβολος», διατηρώντας την μέχρι σήμερα. Ας σημειωθεί ότι το 2021 ήταν η χρονιά που η «Κωτσόβολος» επεκτάθηκε εκτός συνόρων και συγκεκριμένα στην Κύπρο.

Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει 95 καταστήματα, εκ των οποίων 3 στην Κύπρο. Κατά την οικονομική χρήση 2022/2023 (1η Μαΐου 2022 – 30 Απριλίου 2023) η «Κωτσόβολος» είχε κύκλο εργασιών 733 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 12,1% σε σύγκριση με τη χρήση 2021/2022. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 48,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) διαμορφώθηκαν σε 20,7 εκατ. ευρώ. Η διείσδυση της εταιρείας είναι τέτοια που υπολογίζεται ότι περίπου το 78% των νοικοκυριών στην Ελλάδα έχει πραγματοποιήσει αγορές από την «Κωτσόβολος» τα τελευταία 5 χρόνια. Κατά τις πρώτες 17 εβδομάδες της τρέχουσας οικονομικής χρήσης που ξεκίνησε την 1η Μαΐου 2023, οι συγκρίσιμες πωλήσεις της «Κωτσόβολος» ενισχύθηκαν κατά 3%.

Η «Κωτσόβολος» κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά καταναλωτικών τεχνολογικών προϊόντων, μια αγορά που το 2022 ο τζίρος της διαμορφώθηκε σε 2,8 δισ. ευρώ περίπου και η οποία φέτος ακολουθεί ανοδική πορεία, ευνοημένη από την αύξηση του τουρισμού και της οικοδομικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της GfK, στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023 ο τζίρος της εν λόγω αγοράς διαμορφώθηκε σε 1,815 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 27% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, με τον όγκο πωλήσεων να καταγράφει αύξηση 8,6%.

Ανταγωνισμός

Η εξαγορά της «Κωτσόβολος» από τη ΔΕΗ αναμένεται να δημιουργήσει περαιτέρω πιέσεις στους ανταγωνιστές της αλυσίδας στην Ελλάδα. Κι αυτό διότι η εταιρεία θα ανήκει σε πολύ πιο μεγάλο όμιλο, ο οποίος μάλιστα βρίσκεται σε φάση δυναμικής επέκτασης εντός και εκτός συνόρων, διαθέτοντας εκ των πραγμάτων παρουσία σε όλη τη χώρα.

Η Public του ομίλου Olympia, η οποία εξαγόρασε το 2019 τη MediaMarkt, τώρα φαίνεται να βρίσκει βηματισμό, και η πρόσφατη τοποθέτηση του Ανδρέα Αθανασόπουλου, πρώην επικεφαλής της «Κωτσόβολος», στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Olympia δεν θα πρέπει να θεωρηθεί άσχετη από τις εξελίξεις στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών. Οσο για την «Πλαίσιο», η αποχώρησή της από το Χ.Α. την καθιστά ίσως πιο ευέλικτη, όμως το δίκτυό της σε ό,τι αφορά τις οικιακές συσκευές παραμένει συγκριτικά μικρό.

Μεγάλο κομμάτι της αγοράς, πάντως, συνεχίζουν να έχουν πολύ μικρότεροι λιανέμποροι που συνεργάζονται με τα δύο βασικά makretplaces, τo Skroutz (εξ ου και ο όρος «σκρουτζομάγαζα») και το Shopflix του ομίλου Μαρινάκη.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση