ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο κορωνοϊός δεν επηρέασε τα ταξίδια προς Ελλάδα

Στα ίδια επίπεδα με το καλοκαίρι του 2019 η ζήτηση - Aπευθείας πτήσεις σε εννέα προορισμούς - Μειώνονται οι τιμές των πακέτων

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Το νεφελώδες τοπίο στον τομέα των ταξιδίων λόγω πανδημίας φαίνεται ότι άρχισε να ξεκαθαρίζει στη μετά κορωνοϊό εποχή. Αυτό τουλάχιστον ισχύει στην περίπτωση των ταξιδίων από Κύπρο για τους ελληνικούς προορισμούς που ξαναβρίσκει σιγά σιγά τους γνωστούς περσινούς ρυθμούς. Παρά το γεγονός ότι οι πτήσεις είναι μειωμένες σε σχέση με την καλοκαιρινή περίοδο του 2019, οι εκτιμήσεις του συνδέσμου ταξιδιωτικών πρακτόρων κάνουν λόγο για κρατήσεις αντίστοιχες των περσινών επιπέδων. Από την δεύτερη εβδομάδα του Ιούλη μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, που αποτελεί την περίοδο τουριστικής αιχμής μετά και την άρση των ταξιδιωτικών απαγορεύσεων λόγω κορωνοϊού, το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών από Κύπρο παραμένει το ίδιο, όπως επίσης και ο σχεδιασμός των ταξιδιωτικών γραφείων. Από τις αρχές Ιουλίου θα προσφέρονται απευθείας πτήσεις για εννέα ελληνικούς προορισμούς : Ρόδο, Ηράκλειο, Χανιά, Πρέβεζα, Σαντορίνη, Μύκονο, Σκιάθο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Αισιόδοξες είναι οι ενδείξεις για τις διακυμάνσεις τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων. Σε μια ενδεικτική αναζήτηση αρχές Ιουλίου, οι τιμές για Αθήνα ξεκινούν από 52 ευρώ και ανέρχονται μέχρι 250 ευρώ, με αρκετές προσφερόμενες επιλογές στους ταξιδιώτες. Στην περίπτωση δε των ταξιδιωτικών πακέτων οι τιμές είναι περίπου 3-4% μειωμένες σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές, καθώς τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα, προκειμένου να διατηρήσουν τα επίπεδα των επισκεπτών ψηλά, άρχισαν να ρίχνουν τις τιμές των προσφερόμενων πακέτων. Τις καλές επιδόσεις για τους ελληνικούς προορισμούς δεν παρουσιάζουν οι ευρωπαϊκοί προορισμοί. Σύμφωνα με τον σύνδεσμο ταξιδιωτικών πρακτόρων (ACTA) τα πακέτα προς ευρωπαϊκές χώρες για την περίοδο του καλοκαιριού ανέρχονται μόλις στο 20% των περσινών και το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών έχει κατρακυλήσει κατά 80%. Κυρίως δε για χώρες όπως η Βρετανία, η οποία παραμένει στην κατηγορία Γ, και από την οποία δεν αναμένονται τουρίστες πριν το τέλος Ιουλίου. Απογοητευτικά είναι τα επίπεδα ενδιαφέροντος για μακρινούς προορισμούς, αφού λόγω πανδημίας, το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών έχει παγώσει και οι κρατήσεις για αυτό το καλοκαίρι είναι μηδενικές. Κάτι που φυσικά συνδέεται και με την ακύρωση γάμων και την μετάθεσή τους για τους επόμενους μήνες ή και χρόνια, αφού μεγάλος αριθμός ταξιδίων σε μακρινούς προορισμούς όπως Άγιο Μαυρίκιο, Σιγκαπούρη και Μαλδίβες. Ωστόσο, το τέλμα στον τομέα των ταξιδίων έχει παρέλθει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ταξιδιωτικών πρακτόρων που βλέπουν μια βελτιωμένη εικόνα από τον Σεπτέμβρη και έπειτα, κάτι στο οποίο αναμένεται να συμβάλει και η πραγματοποίηση ταξιδίων για επαγγελματικούς σκοπούς.

Σε περίπτωση ακύρωσης

Δεν μπορεί να γίνει εύκολα αποτίμηση της κατάστασης, τουλάχιστον στο θέμα των τιμών των εισιτηρίων, από την στιγμή που η κατάσταση παραμένει ρευστή και υπάρχει η πιθανότητα κάποιες πτήσεις να ακυρωθούν. Αυτό επισημαίνει από την πλευρά του ο σύνδεσμος προστασίας καταναλωτών, διά του προέδρου του Μάριου Δρουσιώτη, που αναφέρει ότι δεν υπάρχει αυτή την στιγμή τρόπος σύγκρισης των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Και τούτο λόγω της ιδιόμορφης κατάστασης που παρατηρείται και λόγω του ότι τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών δεν έχουν ολοκληρωθεί και οριστικοποιηθεί, οι μηχανές αναζήτησης δεν εμφανίζουν επαρκή αποτελέσματα για να γίνει σύγκριση. Υπάρχει το ενδεχόμενο ο επιβάτης να κλείσει την ημερομηνία, η πτήση να ακυρωθεί και τελικά ο καταναλωτής να επωμιστεί και επιπλέον κόστος. Σε τέτοιες περιπτώσεις ο επιβάτης διασφαλίζεται μόνο από τον ευρωπαϊκό κανονισμό 261 του 2004. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, σε περίπτωση ματαίωσης μιας πτήσης, οι επιβάτες δικαιούνται φροντίδα (γεύματα και αναψυκτικά, διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος, δυνατότητα δωρεάν πραγματοποίησης δύο τηλεφωνημάτων ή αποστολής δύο τηλετύπων ή δύο ομοιοτυπιών ή δύο μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). Αποζημίωση του εισιτηρίου τους εντός προθεσμίας επτά ημερών, ή πτήση επιστροφής προς το αρχικό σημείο αναχώρησής τους ή τη μεταφορά τους στον τελικό τους προορισμό. Αποζημίωση της οποίας το ύψος ορίζεται σε 250 ευρώ για όλες τις πτήσεις έως και 1.500 χιλιομέτρων, 400 ευρώ για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500 χιλιομέτρων και όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500 χιλιομέτρων και 600 ευρώ για όλες τις πτήσεις που δεν εμπίπτουν στα παραπάνω στοιχεία.

Αντιπαράθεση για τις εγγυητικές

Συγκρουσιακή είναι πάντως η σχέση μεταξύ των ταξιδιωτικών πρακτόρων και του συνδέσμου προστασίας καταναλωτών, η οποία έχει ως αντικείμενο και το κομμάτι των τραπεζικών εγγυήσεων για τα ταξιδιωτικά πακέτα. Βάσει του νόμου οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πρέπει να έχουν εγγυητικές, τις οποίες διαχειρίζεται ο σύνδεσμος ταξιδιωτικών πρακτόρων. Ο πρόεδρος του παγκύπριου συνδέσμου καταναλωτών κάνει λόγο για αξιωματούχους και μέλη του ACTA, οι οποίοι δεν έχουν καταβάλει το απαιτούμενο ύψος της εγγύησης, κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές για κάθε ευρώ που πλήρωσαν θα πάρουν υποδεκαπλάσιο ποσό. Αφήνει δε σαφείς αιχμές κατά της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτών η οποία, όπως αναφέρει, δεν ελέγχει επαρκώς τον ACTA και αφήνει στο τέλος της ημέρας εκτεθειμένους τους καταναλωτές. Σκοπιμότητες πίσω από τις αναφορές του Συνδέσμου Καταναλωωτών βλέπει ο Σύνδεσμος Ταξιδιωτικών Πρακτόρων. Αναφέρει ότι πρόκειται για μια προσπάθεια που συνεχίζεται τα τελευταία χρόνια με απώτερο σκοπό να περιέλθει στην δική του δικαιοδοσία η διαχείριση των εγγυητικών του ACTA.

Αντιδράσεις και για τα voucher

Κυβερνητικές εγγυήσεις ύψους 86,5 εκατομμυρίων ευρώ πέρασαν από την Βουλή τον προηγούμενο μήνα μέσω του νομοσχεδίου περί παραχώρησης πιστωτικής σημείωσης- voucher- από τουριστικές επιχειρήσεις για όσους καταναλωτές δεν απόλαυσαν τα προϊόντα που αγόρασαν λόγω ακυρώσεων συνεπεία της πανδημίας. Από αυτό, ποσό ύψους 1,5 εκατομμυρίου ευρώ αφορά διοργανωτές ταξιδίων για προκαταβολές που καταβλήθηκαν το 2020, ενώ πέντε εκατομμύρια ευρώ αφορούν κουπόνια από διοργανωτές κρουαζιέρων, από ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021. Πρόκειται για κίνηση η οποία δεν άφησε ικανοποιημένους τους καταναλωτές, με τον αρμόδιο σύνδεσμο να επικαλείται σχετική ευρωπαϊκή οδηγία, βάσει της οποίας συγκεκριμένες πρόνοιες του εν λόγω νόμου δεν είναι νόμιμες. Ο κ. Δρουσιώτης εκτιμά ότι με την χρήση voucher αυτός που χάνει στο τέλος της ημέρας είναι ο καταναλωτής, ενώ υπογραμμίζει ότι ο νέος νόμος αφαιρεί μέρος των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Μάλιστα ο σύνδεσμος καταναλωτών επιχείρησε να κινηθεί δικαστικά, κίνηση που τελικά δεν έγινε καθώς η περίοδος ισχύος του νόμου είναι μικρότερη σε σχέση με την περίοδο εκδίκασης της υπόθεσης.

Επικοινωνώντας σχετικά με τον σύνδεσμο ταξιδιωτικών πρακτόρων, μας επισημάνθηκε ότι μέχρι στιγμής έχει διευθετηθεί το 90% των κουπονιών για τα προκρατημένα πακέτα. Αυτό, όπως εξήγησε ο επίτιμος πρόεδρος των ταξιδιωτικών πρακτόρων Άκης Κελεπέσιης, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η πλειοψηφία των ταξιδιωτών έχει αποδεχτεί την διευθέτηση μέσω κουπονιών, παρά τις φωνές του συνδέσμου που τους αντιπροσωπεύει.

Έντυπη Έκδοση

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X