ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πέντε συν δύο Malls στην Κύπρο έως το 2020

Σε Λάρνακα και Κοκκινοτριμιθιά οι νέες επενδύσεις στο λιανικό ύψους 75 εκατ. ευρώ

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα εμπορικά κέντρα ήταν αυξημένο το πρώτο τρίμηνο του 2019 σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Εμπορικών Κέντρων (International Council of Shopping Centres), ενώ βάσει σχετικής έκθεσης, ο όγκος συναλλαγών στην κατηγορία αυξάνεται κατά 30,4%. Πρόκειται μάλιστα για το πιο ενεργό τρίμηνο στις εξαγορές των εμπορικών κέντρων.

Καταδεικνύεται επίσης βάσει των στοιχείων και μέσα από αναλύσεις ότι τα εμπορικά κέντρα κατάφεραν να προσαρμοστούν στις ανάγκες της αγοράς και να διατηρήσουν την βιωσιμότητά τους στο πέρασμα των χρόνων, τουλάχιστον σε διεθνές επίπεδο. Πάντως και στην περίπτωση της Κύπρου καταγράφεται τα τελευταία χρόνια μια κινητικότητα και αύξηση ενδιαφέροντος προς τα εμπορικά κέντρα.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες και τα πλάνα των εταιρειών, αναμένεται ότι μέχρι το 2020 ο αριθμός των εμπορικών κέντρων που θα διαθέτει η Κύπρος θα ανέλθει στα επτά. Έτσι λοιπόν πέραν του Kings Avenue Mall στην Πάφο, του My Mall στη Λεμεσό, και των τριών mall της πρωτεύουσας, (Mall of Cyprus, Mall of Engomi και του νεότερου Nicosia Mall), έρχεται να προστεθεί ένα εμπορικό κέντρο στην Λάρνακα, το Metropolis Mall, και το εκπτωτικό χωριό στην Κοκκινοτριμιθιά. Το κόστος ανέγερσης των δύο έργων υπολογίζεται γύρω στα 75 εκατομμύρια ευρώ.

Αντέχει η αγορά;

Εγείρονται σαφώς προβληματισμοί για το κατά πόσο το μέγεθος της κυπριακής αγοράς μπορεί να απορροφήσει επτά εμπορικά κέντρα, όπως έχουν εκφραστεί άλλωστε και για την ραγδαία αύξηση στα καταστήματα των υπεραγορών. Η καταναλωτική πίτα παραμένει η ίδια την ώρα που οι επιλογές των καταναλωτών αυξάνονται.

Οι όποιες ενστάσεις ωστόσο υποχωρούν στα ενθαρρυντικά αποτελέσματα από την λειτουργία του Nicosia Mall που αποτελεί την τελευταία προσθήκη στον χάρτη των εμπορικών κέντρων. Θετικά προσμετράται και το γεγονός ότι τόσο στο Metropolis Mall της Λάρνακας, όσο και στο εκπωτικό χωριό στην Κοκκινοτριμιθιά, έχουν ήδη κλείσει αριθμός εταιρειών στον χώρο εστίασης, αλλά και ένδυσης και υπόδησης. Σημειώνεται ότι οι δύο νέοι παίκτες στην κατηγορία «εμπορικά κέντρα» θα κάνουν την είσοδό τους μέχρι τέλος του 2020.

Το Metropolis Mall

Έχοντας εξασφαλίσει πρόσφατα την πολεοδομική άδεια, οι εργασίες για το Metropolis Mall στην Λάρνακα έχουν ήδη ξεκινήσει. Η συμφωνία της εταιρείας Acsion με την Μητρόπολη Κιτίου αφορά την ενοικίαση του χώρου για 33 χρόνια με δυνατότητα ανανέωσής της άλλες δύο φορές.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του project, η εταιρεία μελετά το ενδεχόμενο περισσότερων επενδύσεων στην Κύπρο. Περισσότερο δε επικεντρώνεται στις ευκαιρίες που προσφέρει η Αμμόχωστος και η Λεμεσός. Η πρώτη περίπτωση για μικτή τουριστική εμπορική και οικιστική ανάπτυξη, ενώ στην περίπτωση της Λεμεσού, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην ανάπτυξη οικιστικών μονάδων για την εγχώρια αγορά. Η έκταση του εμπορικού κέντρου ανέρχεται στα 70 χιλιάδες τμ, ενώ 35 χιλιάδες τμ θα αξιοποιηθούν για τα εμπορικά καταστήματα. Συνολικά θα διαθέτει 1.450 χώρους στάθμευσης, εκ των οποίων οι 800 στον υπόγειο χώρο της ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τον κ. Θωμά η εταιρεία αναμένεται να προχωρήσει στην δημιουργία δύο κυκλικών κόμβων στην οδό Γρίβα Διγενή και Χριστοδουλίδη ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση των οδηγών στο εμπορικό κέντρο. Οι εργασίες αποπεράτωσης έχουν ξεκινήσει και αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν πριν το τέλος του 2020. Υπενθυμίζεται ότι προϋπόθεση για την κατασκευή του έργου είναι και η διάθεση ποσού ύψους 2 εκατομμυρίων από την κατασκευάστρια εταιρεία στον δήμο ως αντισταθμιστικό για το εμπορικό κέντρο της πόλης. Το ποσό αυτό έχει ήδη καταβληθεί αναφέρει ο κ. Θωμά. Σημειώνεται ότι η συνολική επένδυση του ομίλου Acsion ανέρχεται στα 70 εκατομμύρια ευρώ.

Συζητούν για 135 καταστήματα

Συνολικά 135 εμπορικά καταστήματα αναμένεται ότι θα λειτουργήσουν στο πρώτο εμπορικό κέντρο της Λάρνακας. Από αυτά, τέσσερα εστιατόρια, τρεις καφετέριες και οκτώ ταχυφαγεία. Για την περίπτωση των ταχυφαγείων, ενδιαφέρον έχει επιδείξει ο όμιλος PHC (Pizza Hut, KFC, Taco Bell, Wagamama, Caffé Nero, Burger King). Σύμφωνα με τον διευθυντή του έργου Δημήτρη Θωμά, προχωρημένες είναι επίσης οι συζητήσεις με εταιρείες από Ελλάδα, Ντουμπάι και Νότιο Αφρική.

Δεν αποκλείεται να δούμε και σε αυτή την περίπτωση κάποιο κατάστημα της αλυσίδας αρτοποιείων Zorba, ενώ ανοικτό είναι και το ενδεχόμενο της παρουσίας του Debenhams στον χώρο του εμπορικού κέντρου.

Τα υπόλοιπα 120 καταστήματα θα αξιοποιηθούν εμπορικά για είδη ένδυσης, υπόδησης, αθλητικών ειδών, κοσμημάτων και καλλυντικών. Δεδομένη θεωρείται η λειτουργία της υπεραγοράς ΑΛΦΑ ΜΕΓΑ. Κοντά σε συμφωνία είναι η εταιρεία με το Zara αλλά και τα υπόλοιπα καταστήματα του Zara Group Κύπρου, που είναι τα Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home και Uterqüe. Εκτός από brands τα οποία ήδη δραστηριοποιούνται στην Κύπρο, αναμένεται ότι θα δούμε και ξένους οίκους πολυτελείας. Προχωρημένες είναι οι συζητήσεις και με τον όμιλο Μαλλούπα για τα καταστήματα Mango, Stradivarius, Tezenis, Bagatt, και Kipling.

Στην περίπτωση του κινηματογράφου, ο όμιλος Acsion βρίσκεται σε συζητήσεις με τέσσερις εταιρείες. Όπως ανέφερε στην «Κ» ο διευθυντής του Metropolis Mall πρόκειται για τις δύο εταιρείες οι οποίες ήδη δραστηριοποιούνται στην Κύπρο (RIO CINEMAS και K- cineplex), ενώ μία εταιρεία είναι ευρωπαϊκή. Οι συζητήσεις αναμένεται να διαρκέσουν και τους επόμενους μήνες και ανακοινώσεις αναμένονται περί τα τέλη του καλοκαιριού. Κυκλικοί κόμβοι θα κατασκευαστούν ώστε να διευκολύνεται η διακίνηση των οδηγών και η μετάβασή τους στο εμπορικό κέντρο.

Το Neo Plaza

Η εμπορική αναβάθμιση της περιοχής της Κοκκινοτριμιθιάς αλλά και ευρύτερα της δυτικής Λευκωσίας άρχισε με την κατασκευή και την λειτουργία του Nicosia Mall, ενώ αναμένεται να ενισχυθεί από την λειτουργία του εκπτωτικού χωριού με την επονομασία Neo Plaza, το οποίο σύμφωνα με την εταιρεία θα είναι έτοιμο περί τις αρχές καλοκαιριού του 2020. Θα πρέπει πρώτα να εξασφαλίσει την πολεοδομική άδεια ενώ εκτιμάται ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στους επόμενους δύο μήνες και θα ολοκληρωθούν σε ορίζοντα εννέα μηνών. Η διαχείριση του εμπορικού κέντρου ανήκει στην Sonae Sierra μετά από σχετική συμφωνία με την Neo Plaza για παροχή υπηρεσιών εμπορικής διαχείρισης.

Χαρακτηριστικά του έργου

Έκταση συνολικά 35 χιλιάδων τμ έχει το εκπτωτικό χωριό, εκ των οποίων δύο χιλιάδες τμ αφορά εξωτερικό χώρο για τον παιδότοπο, και 600 τμ εσωτερικό χώρο, που μπορεί να αξιοποιηθεί για σχολικές εκδηλώσεις και παιδικά πάρτι. Θα υπάρχουν 45-50 καταστήματα λιανικής outlet τα οποία θα προσφέρουν ολόχρονα εκπτώσεις από 35% μέχρι 70%. Τέσσερα εστιατόρια και ταχυφαγεία και δύο καφετέριες. Θα υπάρχουν 700 θέσεις στάθμευσης και χώρος δεντροφύτευσης.

Ποιοι έκλεισαν

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Neo Plaza Σωτήρη Σιγάλα, μέχρι στιγμής έχουν κλείσει συμφωνία για το 35% του συνόλου των καταστημάτων και του χώρου εστίασης.

Συγκεκριμένα έχουν ήδη πέσει οι υπογραφές με την εταιρεία Family Restaurants Andreou Co. Ltd για τα McDonalds και το Amaro Bottega σε consept ταχυφαγείου. Σε συζητήσεις είναι επί του παρόντος και με αλυσίδες καφέ όπως Cafe Nero, Coffee House, Costa Coffee, Second Cup, και Miguel. Όσον αφορά τα είδη ένδυσης και υπόδησης δεδομένοι θεωρούνται οι Vardas, Prince Oliver, Scetchers Shoes, και στην κατηγορία παιδικής μόδας, υπάρχει συμφωνία με το Matu France. Στην γυναικεία μόδα υπάρχει συμφωνία με τα Anonyma, τα alba shoes, τα Panaidis Eyewear Boutique,το Admiral sports και τα Prive Sports.

Στο Neo Plaza αναμένεται ότι θα δραστηριοποιείται και ο όμιλος C.A.Papaellinas με κατάστημα καλλυντικών και γυναικείας ομορφιάς. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η εταιρεία έχει κλείσει συμφωνία και με το Volta Fun Town, αλυσίδα θεματικών πάρκων παιδικής ψυχαγωγίας στην Ελλάδα με παρουσία σε πολλά εμπορικά κέντρα. Σύμφωνα με ενημέρωση από την εταιρεία, συμφωνία έχει κλείσει και με το The Mall Kiosk. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του εκπτωτικού χωριού είναι σε συζητήσεις και για επωνυμίες όπως το Mango, το οποίο διαθέτει outlet concept, χωρίς να υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο μέχρι στιγμής.

Γιατί Κοκκινοτριμιθιά

Η λειτουργία του Nicosia Mall ήταν ένα σοβαρό κίνητρο για το Neo Plaza. Με την λειτουργία δύο εμπορικών κέντρων σε κοντινή απόσταση δημιουργείται ουσιαστικά ένας πόλος στην δυτική Λευκωσία επισημαίνει ο κ. Σιγάλας. Ο στόχος της εταιρείας, όπως τον διατυπώνει ο γενικός διευθυντής της Σωτήρης Σιγάλας, είναι η δημιουργία του πρώτου εκπτωτικού και ψυχαγωγικού πάρκου στην Κύπρο, το οποίο απευθύνεται σε οικογένειες και τουρίστες.

Μιλώντας στην «Κ» ο κοινοτάρχης Κοκκινοτριμιθιάς Χριστάκης Μελετιέ, ανέφερε ότι ήδη έχει καταγραφεί αύξηση της επισκεψιμότητας στην περιοχή, αλλά και των θέσεων εργασίας στην κοινότητα. Επισήμανε επίσης ότι ήδη έχει αναβαθμιστεί το ενδιαφέρον για οικιστική αξιοποίηση της περιοχής, έχει αυξηθεί η ζήτηση και αυτό ανοίγει τις προοπτικές για ανάπτυξη και στο οικιστικό κομμάτι. Αύξηση έχει σημειωθεί και στα έσοδα των καταστηματαρχών της κοινότητας αν και μειώθηκε ο κύκλος εργασιών στις συνοικιακές υπεραγορές λόγω της δραστηριότητας του Αθηαινίτη.

Σημειώνεται ότι για τις ανάγκες κατασκευής του εκπτωτικού χωριού εκτιμάται ότι θα χρειαστούν 450-500 εργαζόμενοι ενώ στην φάση της λειτουργίας του εκτιμάται ότι θα εργοδοτηθούν γύρω στους 150-200 υπαλλήλους. Σε συνδυασμό με το Nicosia Mall εκτιμάται ότι προστίθενται πέραν των χιλίων θέσεων εργασίας στην περιοχή της Δυτικής Λευκωσίας λόγω λιανικού εμπορίου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X