ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Σε επίπεδα-ρεκόρ οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς κοντέινερ

Οι τιμές τους έχουν διπλασιαστεί σε διάστημα έξι μηνών λόγω της μεγάλης ζήτησης

Kathimerini.gr

Παρά τις μεγάλες ελλείψεις που σημειώνονται παγκοσμίως σε εμπορευματοκιβώτια, λόγω της αυξημένης ζήτησης για μεταφορά προϊόντων, παράγοντες της αγοράς συστήνουν στις ναυτιλιακές εταιρείες να μην παραγγέλνουν νέα πλοία κοντέινερ, αλλά να στραφούν σε επενδύσεις που αφορούν την τεχνολογία και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Όσοι αναζητούν ευκαιρίες για να αγοράσουν τώρα νέα πλοία κοντέινερ είναι πιθανόν να μην μπορέσουν να ανταποκριθούν λόγω των τιμών που υπάρχουν στην αγορά, επισήμανε ο επικεφαλής της Drewry Shipping Consultants, Αρτζουν Μπάτρα, σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη κατά τη διάρκεια του Singapore’s Marine Money Week στην Ασία. Οπως επεσήμανε ο ίδιος, «είναι καλύτερο να επενδύουν στην τεχνολογία και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα». Σημειώνεται πως η αγορά μεταφοράς κοντέινερ διανύει μία από τις καλύτερες περιόδους της, καθώς η έξαρση της πανδημίας σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση και τη συμφόρηση που παρατηρήθηκε σε ορισμένα λιμάνια-κόμβους οδήγησαν σε αύξηση του μεταφορικού κόστους. Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Bloomberg, σύμφωνα με την Drewry, οι ναυτιλιακές μεταφοράς φορτίων έχουν προχωρήσει σε παραγγελίες πλοίων ρεκόρ για φέτος, ξεπερνώντας το προηγούμενο υψηλό που είχε καταγραφεί το 2007. Ειδικότερα, από την αρχή του έτους έχουν παραγγείλει πλοία με δυνατότητα μεταφοράς 3,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων των 20 ποδών.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, o Ζάο Γιανγκ, εκτελεστικός διευθυντής στην CMB Financial Leasing, ανέφερε πως «οι τιμές έχουν διπλασιαστεί σε διάστημα 6 μηνών». Μολονότι η εταιρεία έκανε αρκετές συναλλαγές με μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες στο πρώτο εξάμηνο του έτους, «πλέον δεν διακρίνει άλλες πιθανότητας να χρηματοδοτήσει νέα πλοία στο υπόλοιπο του έτους». Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το Bloomberg, στα σχόλια αυτά προστέθηκαν και απόψεις, σύμφωνα με τις οποίες η ενίσχυση του παγκόσμιου εμπορίου, ως αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης των καταναλωτών για προϊόντα, αλλά και οι διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να αρχίσουν να αμβλύνονται. Αντίθετα, σύμφωνα με τον Στιβ Σάξον, εταίρο στη συμβουλευτική εταιρεία McKinsey, ενώ το μεταφορικό κόστος μπορεί να μη διατηρηθεί σε αυτά τα επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι απίθανο να μειωθεί απότομα. «Ο κόσμος θα συνεχίσει να δαπανά χρήματα σε προϊόντα και υπηρεσίες, δεν βλέπουμε κάποια πτώση», επεσήμανε χαρακτηριστικά στο πλαίσιο του συνεδρίου.

Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times αναφερόταν στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές μεταφορικές εταιρείες, που δεν είναι άλλο από την ανησυχητική έλλειψη πλοίων μεταφοράς. Αυτό, μεταξύ άλλων, οφείλεται στη μείωση των ναυπηγείων ανά τον κόσμο, καθώς και στην προσαρμογή του κλάδου στις νέες προδιαγραφές για την αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Μιλώντας στους Financial Times, στελέχη του κλάδου των ναυτιλιακών υπογραμμίζουν πως οι παραγγελίες για νέα πλοία έχουν εκτοξευθεί τελευταία, αλλά προειδοποιούν ότι η έλλειψή τους θα εξακολουθήσει να πλήττει τον κλάδο τους τα επόμενα χρόνια. Όπως σημειώνουν, ένας από τους λόγους είναι αυτή καθαυτήν η μεγάλη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ, αλλά και η τόσο περίπλοκη διαδικασία προσαρμογής του στόλου στις νέες απαιτήσεις κατά της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με τον Χαβιέ Ντεστριάου, γενικό οικονομικό διευθυντή της ισραηλινής Zim, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές μεταφορικές στον κόσμο, η έλλειψη πλοίων αποτελεί «δυνητική μείζονα απειλή». Η έλλειψη πλοίων εγκυμονεί τον κίνδυνο να παγιωθούν τα πολύ υψηλά επίπεδα ναύλου, έστω και κάπως χαμηλότερα από τα σημερινά.

Ανάλογα ανησυχητικά είναι τα σχόλια του Αντι Κέιζ, διευθύνοντος συμβούλου της Clarksons, της μεγαλύτερης στον κόσμο μεσιτικής εταιρείας για τις ναυτιλιακές, που αποδίδει το πρόβλημα στη ραγδαία μείωση των ναυπηγείων ανά τον κόσμο. Οπως τονίζει, από το 2007 έως σήμερα τα ναυπηγεία έχουν μειωθεί κατά τα 2/3 και έχουν περιοριστεί σε 115.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση