ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Από τα Samsung στο Netflix: Πώς η Ν. Κορέα έγινε υπερδύναμη του πολιτισμού

Για δεκαετίες, η φήμη της Ν. Κορέας οριζόταν από τα αυτοκίνητά της και τα κινητά της ενώ οι ταινίες και η μουσική απευθύνονταν κυρίως από από ένα τοπικό κοινό

Money Review

Σε ένα νέο κορεάτικο δράμα, που γυρίζεται έξω από τη Σεούλ, ένας αστυνομικός κυνηγά έναν άνδρα τον οποίο έχουν καταραστεί να ζήσει για 600 χρόνια. Ακούγονται πυροβολισμοί. Ακολουθεί σιωπή. Τότε, μία γυναίκα φωνάζει: «Σου είπα να μην τον πυροβολήσεις στην καρδιά!».

Η σκηνή είναι από το «Bulgasal: Immortal Souls», μία νέα σειρά που πρόκειται να βγει στο Netflix τον Δεκέμβριο. Ο Jang Young-woo, ο σκηνοθέτης, ελπίζει ότι θα είναι το νέο κορεάτικο φαινόμενο που θα συνεπάρει το παγκόσμιο κοινό.

Για δεκαετίες, η φήμη της Ν. Κορέας οριζόταν από τα αυτοκίνητά της και τα κινητά της από εταιρείες όπως οι Hyundai και LG, ενώ οι ταινίες, οι τηλεοπτικές εκπομπές και η μουσική απευθύνονταν κυρίως από ένα τοπικό κοινό. Τώρα, αστέρια της K-pop όπως οι Blackpink, το δυστοπικό δράμα «Squid Game» και βραβευμένες ταινίες όπως το «Parasite» φαίνονται τόσο διάσημες όσο και τα smartphones της Samsung.

Από τη στιγμή που οι υπηρεσίες streaming όπως το Netflix έριξαν τα γεωγραφικά σύνορα, όπως λένε οι σκηνοθέτες και οι παραγωγοί, η χώρα μεταμορφώθηκε από καταναλωτή δυτικής κουλτούρας σε υπερδύναμη της ψυχαγωγίας και μεγάλο εξαγωγέα του δικού της πολιτισμού. Το Netflix έχει βγάλει 80 κορεάτικες ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές τα τελευταία χρόνια. Τέσσερις από τις 10 πιο δημοφιλείς σειρές στο Netflix στις 22 Νοεμβρίου ήταν από τη Ν. Κορέα.

Η εκρηκτική επιτυχία δεν έγινε μέσα σε ένα βράδυ. Πολύ πριν το «Squid Game» να γίνει η σειρά με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στο Netflix ή το boy band BTS να εμφανιστεί στον ΟΗΕ, κορεάτικες σειρές όπως το «Winter Sonata» και συγκροτήματα όπως τα Bigbang και Girls’ Generation είχαν κατακτήσει τις αγορές στην Ασία. Αλλά δεν μπορούσαν να αποκτήσουν παγκόσμια παρουσία.

Μόνο όταν πέρυσι το «Parasite», μία ταινία που τονίζει το τεράστιο χάσμα μεταξύ πλούσιων και φτωχών, κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, άρχισε το διεθνές κοινό να δίνει προσοχή.

Οι σκηνές συχνά ξεχειλίζουν με συναισθηματικά πλούσιες αντιδράσεις ή «sinpa». Οι ήρωες έχουν συνήθως βαθιά ελαττώματα, κανονικοί άνθρωποι βρίσκονται παγιδευμένοι σε αδύνατες καταστάσεις και κρατιούνται από κοινές αξίες όπως η αγάπη, η οικογένεια και η φροντίδα για τους άλλους. Οι σκηνοθέτες και οι παραγωγοί λένε ότι θέλουν σκόπιμα όλοι οι χαρακτήρες τους να «μυρίζουν σαν άνθρωποι».

Καθώς η Ν. Κορέα αναδυόταν από τη δίνη του πολέμου, της δικτατορίας, της δημοκρατίας και της γρήγορης οικονομικής ανάπτυξης, οι δημιουργοί της ανέπτυξαν μια καλή μύτη για το τι θέλει να δει και να ακούσει ο κόσμος. Συχνά είχε να κάνει με την κοινωνική αλλαγή. Τα περισσότερα blockbusters στην οθόνη έχουν σενάρια που στηρίζονται σε θέματα που μιλούν στον απλό κόσμο, όπως οι οικονομικές ανισότητες και η σύγκρουση των τάξεων. Και η μουσική K-pop έχει παίξει μεγάλο ρόλο στην ζωντανή κουλτούρα διαμαρτυριών της Ν. Κορέας.

«Ένα κυρίαρχο χαρακτηριστικό του κορεάτικου περιεχομένου είναι η μαχητικότητά του», λέει ο Lim Myeong-mook, συγγραφέας ενός βιβλίου για την κορεάτικη νεανική κουλτούρα. «Μαρτυρά την αγανακτισμένη επιθυμία του κόσμου να ανέβει κοινωνικά, τον θυμό τους και το κίνητρό τους για μαζικό ακτιβισμό».

Και καθώς πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να διαχειριστούν την τεράστια αγωνία που προκαλεί η πανδημία, το παγκόσμιο κοινό ίσως είναι πιο δεκτικό σε αυτά τα θέματα.

Με το «Bulgasal», ο κ. Jang έχει δημιουργήσει μία μοναδικά κορεατική τραγωδία, που εστιάζει στο «eopbo», την πεποίθηση των Κορεατών ότι τόσο οι καλές όσο και οι κακές πράξεις επηρεάζουν τον άνθρωπο στη μεταθανάτια ζωή.

Ο κ. Jang είπε ότι ελπίζει οι θεατές να συρρεύσουν στη νέα σειρά. «Το τελικό συμπέρασμα είναι: Αυτό που πουλάει στη Ν. Κορέα πουλάει παγκοσμίως», είπε.

Copyright:
2021 The New York Times

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Money Review

Money Review: Τελευταία Ενημέρωση

X