ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Έως και 1,1 τρισ. δολ. το κόστος του κορωνοϊού στη διεθνή οικονομία

Το πρόβλημα είναι ακόμη πιο πολύπλοκο, αφού η επιδημία έχει περιορίσει και την κινητικότητα των Κινέζων καταναλωτών

Kathimerini.gr

Σε τεντωμένο σχοινί ακροβατεί η παγκόσμια οικονομία, περίπου έξι εβδομάδες μετά το ξέσπασμα του κορωνοϊού. Η Κίνα, που πολύ σοφά χαρακτηρίζεται από ορισμένους ως το «παγκόσμιο εργοστάσιο», έχει θέσει σε καραντίνα ολόκληρες περιοχές και έχει κατεβάσει τα ρολά σε αμέτρητες μονάδες παραγωγής, με αποτέλεσμα την παράλυση πολλών επιχειρηματικών κλάδων. Από οικονομική σκοπιά πάντοτε, το πρόβλημα είναι ακόμη πιο πολύπλοκο, αφού η επιδημία έχει περιορίσει και την κινητικότητα των Κινέζων καταναλωτών, οι οποίοι συντηρούν σχεδόν εξ ολοκλήρου τη ζήτηση ορισμένων προϊόντων. Συνεπώς, η Κίνα είναι η αρχή και το τέλος της παραγωγής αγαθών και πλέον –με την απουσία της από τις αγορές– η παγκόσμια οικονομία έχει μείνει λειψή.

Προς το παρόν, βάσει της ανεξέλεγκτης πορείας του ιού, το αποτύπωμά του στην παγκόσμια οικονομία δεν μπορεί να αξιολογηθεί. Στην περίπτωση, όμως, που εξελιχθεί σε πανδημία, εκτιμάται πως θα κοστίσει περίπου 1,1 τρισ. δολάρια ή 1,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ σε χαμένα έσοδα το 2020, σύμφωνα με εκτίμηση της Oxford Economics. Η πρόβλεψη βασίζεται στην ήδη τεράστια επιβάρυνση που έχει προκαλέσει ο ιός στις γειτονικές χώρες της Κίνας και σε μεγάλες επιχειρήσεις που διατηρούν εκεί τις βιομηχανικές μονάδες τους.

Τρανταχτό είναι το παράδειγμα της Foxxcon, της εταιρείας που παράγει τον μεγαλύτερο αριθμό των iPhone της Apple, η οποία ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι δεν θα επιτύχει τον στόχο των εσόδων της για το τρέχον τρίμηνο. Ο λόγος, προφανής: πρώτον, οι παραγωγικές μονάδες της στην Κίνα αδυνατούν να επανεκκινήσουν σε φυσιολογικούς ρυθμούς και δεύτερον, διότι οι Κινέζοι έχουν σταματήσει να ξοδεύουν. Μάλιστα, τα έσοδα της Foxxcon θα μειωθούν παρά το γεγονός ότι οι υπόλοιπες μονάδες της σε Βιετνάμ, Ινδία και Μεξικό λειτουργούν κανονικά.

Τεράστιο ήταν το πλήγμα και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, διότι η Κίνα προμηθεύει παγκοσμίως αυτοκίνητα και εξαρτήματα αυτοκινήτων. Μεταξύ ηχηρών ονομάτων του κλάδου, η έκκληση της Jaguar Land Rover ήταν ίσως η πιο έντονη, καθώς ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχει έλλειψη σε εξαρτήματα αυτοκινήτων.

Παράλληλα με την Oxford Economics, η εταιρεία αναλύσεων Capital Economics επισημαίνει ότι δεν πρέπει κανείς να προτρέχει και ότι το σενάριο της πανδημίας είναι ακόμη πολύ μακρινό. Επιπλέον, οι οικονομολόγοι της Capital Economics εκτιμούν ότι περίπου 85% των μεγάλων επιχειρήσεων έχουν συγκεντρώσει αρκετά χρήματα, ώστε να μπορούν να επιβιώσουν για περισσότερους από έξι μήνες χωρίς επιπλέον έσοδα. Μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν, όμως, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με έρευνα δύο κινεζικών πανεπιστημίων, τα αποθεματικά του ενός τρίτου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πρόκειται να στερέψουν σε περίπου ένα μήνα εάν η κατάσταση δεν βελτιωθεί.

Η ίδια η κινεζική οικονομία απειλείται με επιβράδυνση, παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης και της κεντρικής τράπεζας να την ενισχύσουν. Αυτή την εβδομάδα, η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε νέα μέτρα επεκτατικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων περικοπών σε φόρους των επιχειρήσεων. Ωστόσο, τα μέτρα δεν πρόκειται να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα μέχρις ότου επιστρέψει ο κόσμος στους δρόμους. Οι κλάδοι που επλήγησαν περισσότερο είναι ο τομέας των υπηρεσιών, ο κλάδος της εστίασης και ο τουρισμός. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δεν κινδυνεύουν άμεσα από τον αντίκτυπο του κορωνοϊού, ωστόσο η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, έχει επισημάνει ότι πρόκειται για έναν απρόβλεπτο κίνδυνο.

Στην περίπτωση, πάντως, που η Κίνα καταφέρει να περιορίσει την εξάπλωση του κορωνοϊού, όπως είχε κάνει και με τον SARS το 2003, αναμένεται πως οι οικονομίες ανά τον κόσμο θα επανέλθουν γρήγορα, έχοντας βεβαίως διατρέξει προηγουμένως μια οδυνηρή περίοδο.

Ακινητοποιημένα τα 2/3 των επιβατικών αεροσκαφών της Κίνας

Τεράστιο πλήγμα αναμένεται πως θα δεχθούν οι αεροπορικές εταιρείες και τα ταξιδιωτικά γραφεία λόγω των ακυρώσεων και της μειωμένης κινητικότητας των τουριστών από και προς την Κίνα.

Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά πως θα επιβαρυνθούν ιδίως οι αερομεταφορείς της ευρύτερης περιοχής Ασίας - Ειρηνικού, χάνοντας περίπου 29,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα. Στην ίδια περιοχή, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια θα μειωθεί κατά 13% το 2020, καταγράφοντας την πρώτη πτώση μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση. Συγκεκριμένα, για τις κινεζικές αεροπορικές η ΙΑΤΑ προβλέπει ότι τα έσοδά τους θα μειωθούν κατά 12,8 δισ. δολάρια.

Όπως ανακοίνωσε η διοίκηση πολιτικής αεροπορίας της Κίνας, αυτή τη στιγμή βρίσκονται ακινητοποιημένα τα 2/3 των επιβατικών αεροσκαφών της χώρας. Τις προηγούμενες εβδομάδες αναμενόταν τεράστια κινητικότητα των Κινέζων λόγω των εορτασμών για το κινεζικό νέο έτος. Το υπουργείο Τουρισμού της Κίνας ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου σημειώθηκαν 73% λιγότερα ταξίδια από Κινέζους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια, το παράδειγμα του «Diamond Princess» έχει φοβίσει κάθε ενδιαφερόμενο τουρίστα. Έπειτα από δεκατέσσερις ημέρες καραντίνας και με 542 επιβεβαιωμένα κρούσματα, αυτή την εβδομάδα ξεκίνησε η αποβίβαση των επιβατών. «Τα πλοία όπως το “Diamond Princess” όσο περισσότερο παραμένουν στις ειδήσεις τόσο περισσότερο αποθαρρύνουν όσους δεν έχουν ταξιδέψει με κρουαζιερόπλοιο, διότι πιστεύουν ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για τις ιδανικές διακοπές», σχολίασε στους New York Times ο Τζέιμς Χάρντιμαν, επικεφαλής της Wedbush Securities. Μολονότι είναι ακόμη νωρίς για να εκτιμήσει κανείς τον αντίκτυπο του ιού στον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων, ο οποίος έχει τζίρο 45,6 δισ. δολάρια, ορισμένοι αναλυτές σχετικοί με τον κλάδο εκτιμούν ότι οι κρατήσεις έχουν μειωθεί κατά 10% έως 15%.

Η επιδημία έχει μετατραπεί σε εφιάλτη και για τον κλάδο των ειδών πολυτελείας. Η Κίνα είναι μία από τις μεγαλύτερες παραγωγούς βαμβακιού, υφασμάτων και μεταξιού και συνεπώς πολλές βιομηχανίες εξαρτώνται από τη αυτή. Παράλληλα, όμως, οι Κινέζοι ξοδεύουν πολύ περισσότερα σε σχέση με τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς σε είδη πολυτελείας. Ενδεικτικά, οι Κινέζοι συνέβαλαν το 40% των παγκόσμιων δαπανών σε προϊόντα πολυτελείας το 2019, σύμφωνα με εκτίμηση της Jefferies. Παράλληλα, όμως, το 80% της ανάπτυξης του κλάδου οφείλεται επίσης στην Κίνα.

Οι βιομηχανίες μόδας που απευθύνονται στη μεγάλη μάζα των καταναλωτών, όπως η Η&Μ, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα και πρόκειται να δεχθούν σοβαρά πλήγματα από την επιδημία.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X