ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο εταιρικός εντείνει την πίεση για φορολογική μεταρρύθμιση

Το σύστημα μπορεί να καταστεί ελκυστικό και χωρίς χαμηλούς συντελεστές

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Η πρόταση των G7 για εισαγωγή κατώτατου φορολογικού συντελεστή στο 15% στα κράτη ανοίγει αναπόφευκτα ξανά το κεφάλαιο της φορολογικής μεταρρύθμισης της Κύπρου, κάτι το οποίο αν και θα ήταν καλό να γίνει, είναι δύσκολο εγχείρημα να γίνει άμεσα. Και τούτο γιατί, σε μια εταιρική φορολογία ενός κράτους δεν είναι μόνο ο φορολογικός συντελεστής που θα τροποποιηθεί, αλλά ολόκληρο το φορολογικό σύστημα, που στην Κύπρο χρονολογείται από το 2003, έτος κατά το οποίο είχε γίνει η τελευταία φορολογική μεταρρύθμιση. Ωστόσο, μετά από σχεδόν 20 χρόνια, έχουν θεσπισθεί τροποποιημένες νομοθεσίες που δημιουργούν αναπόφευκτα συγκρουόμενες πρόνοιες.

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης το καλοκαίρι του 2019, δηλαδή προτού αποχωρήσει από το Υπουργείο, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στο διεθνές φορολογικό περιβάλλον, είχε προσπαθήσει «να ταρακουνήσει τα νερά» αναφορικά με την αύξηση του φορολογικού συντελεστή από το 12,5% σε 15%. Εκείνη η ιδέα αποσύρθηκε σχεδόν αμέσως, διότι οι αντιδράσεις ήταν έντονες εντός της χώρας από θεσμούς και ιδιώτες. Εντούτοις, φαίνεται πλέον πως η σκέψη του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής Τζο Μπάιντεν, η οποία μετεξελίχθηκε σε απόφαση των 7 ισχυρών οικονομιών, είναι δύσκολο να αποφευχθεί. Κατά τον υπουργό Οικονομικών, Κωνσταντίνο Πετρίδη, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά στην «Κ», η απόφαση των G7 είναι μεν μια σημαντική απόφαση, αλλά δεν φαίνεται να επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την Κύπρο, λόγω του μικρού αριθμού πολυεθνικών εταιρειών που επηρεάζονται. Ενδεχομένως, όπως ανέφερε, να δρομολογεί μελλοντικές εξελίξεις οι οποίες θα συζητηθούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με την Κύπρο να επιδεικνύει μεν εποικοδομητικό πνεύμα, αλλά σίγουρα να διασφαλίζει τα συμφέροντά της. Την ίδια στιγμή συμπλήρωσε ότι ενδεχομένως αυτή η προοπτική να αποβεί και προς όφελος της Κύπρου που συχνά κατηγορείται ως φορολογικός παράδεισος, ενώ στην ουσία ο πραγματικός φόρος είναι πέραν του 15%, που καθορίστηκε από τους G7 ως ο ελάχιστος φόρος για τέτοιες εταιρείες. Προχωρώντας ένα βήμα περαιτέρω από τα λόγια του Υπουργού, όντως η Κύπρος έχει μεν ονομαστικό φορολογικό συντελεστή στο 12,5%, ωστόσο ο πραγματικός φορολογικός συντελεστής, δηλαδή το «effective tax rate», είναι περισσότερο, παρά το ότι έχει ένα αποδεκτά ελκυστικό φορολογικό σύστημα. Πλέον, τα κράτη δεν στηρίζονται μόνο σε χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές. Τα κριτήρια για να επενδύσει κάποιος σε μια χώρα είναι τρία. Πρώτον, η σταθερότητα του φορολογικού της συστήματος (stability). Δεύτερον, η αξιοπιστία του συστήματος και του κράτους (credibility). Τρίτον, ο χαμηλός βαθμός γραφειοκρατίας και η λειτουργία της με απλές, αλλά και συνάμα αποτελεσματικές, διαδικασίες.

Προβληματισμοί

Η Κύπρος έχει αδυναμία και θα πρέπει να επενδύσει στην εφαρμογή ευνοϊκότερων μέτρων φορολογικής συμμόρφωσης αναφορικά με την επικοινωνία μεταξύ των επιχειρήσεων και του δημοσίου τομέα, κάτι που είναι κοινώς αποδεκτό από όλους τους φορείς και γνώστες των φορολογικών θεμάτων. Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου (ΣΕΛΚ), Κυριάκος Ιορδάνου, ανέφερε στην «Κ» πως ως λογιστές τους προβληματίζει η όλη συζήτηση για εισαγωγή κατώτατου φορολογικού συντελεστή. Ο κ. Ιορδάνου υπογράμμισε πως είναι οιωνοί του τι έρχεται στο μέλλον με τις ρυθμίσεις που θέλουν να φέρουν οι G7, ο Ο.Ο.Σ.Α., η Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλοι θεσμοί. «Εμείς πρέπει να προχωρήσουμε σε έναν ουσιαστικό και εξορθολογισμένο φορολογικό μετασχηματισμό, δίχως προχειρότητες, που να λαμβάνει υπόψη όλες τις διεθνείς εξελίξεις και τάσεις, τα εσωτερικά μας ζητήματα και να εδράζεται στην τεχνολογία, στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και στην απλότητα λειτουργίας του συστήματος», τόνισε ο κ. Ιορδάνου. Συμπλήρωσε δε, πως για το σκοπό αυτό ο ΣΕΛΚ έχει αποστείλει σχετική επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών, στην οποία υπάρχει περιγραφή του περιβάλλοντος, τα ζητήματα που αναδεικνύονται και τα δεδομένα που υπάρχουν για ένα φορολογικό μετασχηματισμό.

Ο γενικός διευθυντής του ΣΕΛΚ υπέδειξε επίσης πως προκύπτουν και δύο παράγοντες που άπτονται του Ταμείου Ανάπτυξης, αυτούς του «green deal», αλλά και της ψηφιακής τεχνολογίας και του τρόπου λειτουργίας του κράτους σε ένα άυλο περιβάλλον. Σχολίασε πως θα αρχίσει να εκλείπει ο χώρος παράδοσης της υπηρεσίας και γίνεται μέσω ίντερνετ. «Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο πακέτο του νέου φορολογικού σχεδιασμού, να είναι αναπτυξιακός, να σχεδιαστεί κάτι που να έχει ζωή για τα επόμενα 20 χρόνια και να μην τρέχουμε ως κράτος πίσω από τις διεθνείς εξελίξεις», κατέληξε.

Διίστανται οι απόψεις

Το «Headquartering» που προωθεί η Λευκωσία, δηλαδή της μεταφοράς της έδρας -τεχνολογικών κυρίως- εταιρειών στην Κύπρο δεν αφορά μικρές εταιρείες, αλλά εταιρείες που μπορεί να βρίσκονται εντός του φάσματος των «πολυεθνικών». Στην διαμόρφωση της εικόνας της κυπριακής οικονομίας έχει συμβάλει η φορολογική πολιτική της Κύπρου. Ο αριθμός των εταιρειών που έχουν επιλέξει για να γίνει το περιφερειακό κέντρο τους είναι σημαντικός. Μία αλλαγή του φορολογικού συντελεστή του 12,5% σε 15% για παράδειγμα, σε συνδυασμό με μία φορολογική μεταρρύθμιση, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να βελτιωθεί η εικόνα της Κύπρου ως ένα ελκυστικό επιχειρηματικό κέντρο, που όμως εφαρμόζει πλήρως τις φορολογικές και άλλες νομοθεσίες. Στα προ του κορωνοϊού επίπεδα, κατά την τελευταία πενταετία, η Κύπρος είχε καταφέρει να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον τραπεζικό τομέα, στον ξενοδοχειακό, στον τουριστικό, στον τομέα των ακινήτων, στο λιανικό εμπόριο και θα πρέπει να συνεχίσει να είναι ελκυστική ακόμα και αν έχει τον ίδιο φορολογικό συντελεστή με όλα τα άλλα κράτη (αφού θα μπει κατώτατος). Είναι η ευκαιρία της Κύπρου να αναπτύξει άλλου είδους κίνητρα προσέλκυσης επενδυτών και ενός αποτελεσματικού φορολογικού περιβάλλοντος, που όχι μόνο θα ανταγωνίζεται τα άλλα κράτη, αλλά και θα υπερτερεί.

Υπενθυμίζεται πως οι λογιστές του ΣΕΛΚ είχαν αποστείλει εντός του περασμένου καλοκαιριού προτάσεις προς την Κυβέρνηση για την επαναδραστηριοποίηση της κυπριακής οικονομίας για την περίοδο μετά την πανδημία, δίχως όμως να έχει γίνει κάποιο ουσιαστικό βήμα επ’ αυτού. Όπως είχε παρουσιάσει στο σχετικό ρεπορτάζ η «Κ», οι λογιστές είχαν χωρίσει τις προτάσεις τους σε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας αφορούσε μέτρα εστιασμένα για το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ). Ο δεύτερος πυλώνας αφορούσε μέτρα άμεσης φορολογίας τα οποία αναμενόταν όμως να έχουν δημοσιονομικό κόστος. Ο τρίτος πυλώνας αφορούσε μέτρα άμεσης φορολογίας τα οποία δεν αναμένονταν να βαρύνουν τα δημόσια οικονομικά.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X