ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το ΓεΣΥ σκοτώνει τις ασφαλιστικές

Εξουδετερώνεται ο ανταγωνισμός και η συγκράτηση του κόστους, τονίζει η Στέφη Δράκου

Η απόφαση για το ΓεΣΥ είναι γενική και αόριστη και δεν αγγίζει τα πραγματικά προβλήματα ούτε εισηγείται τρόπους αντιμετώπισής τους, λέει στην «Κ» η γενική διευθύντρια του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ) Στέφη Δράκου. Προσθέτει επίσης ότι η εφαρμογή του ΓεΣΥ στη βάση των σχεδιασμών του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας παραπέμπει σε ξεπερασμένες πρακτικές και όχι στη δημιουργία ενός σύγχρονου ευέλικτου και αποτελεσματικού συστήματος.

H κα Δράκου τονίζει πως οι αποφάσεις που πάρθηκαν δεν αγγίζουν τα πραγματικά προβλήματα ούτε εισηγούνται τρόπους αντιμετώπισης τους. Η κ. Δράκου υπερθεματίζει των σχεδιασμών που προνοούν την ενοποίηση της αγοράς παροχής υπηρεσιών υγείας, ώστε να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών σε όλες τις πηγές παροχής υγείας. Από την άλλη θέτει δημόσια την διαφωνία του ΣΑΕΚ με τις ρυθμίσεις που προωθούνται τονίζοντας ότι υπάρχει ανισομερής μεταχείριση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και αδιαφορία για τις επιπτώσεις πάνω στον κλάδο ασφάλισης υγείας που εξυπηρετεί διαχρονικά την κοινωνία. 

Συνέντευξη στον Γιώργο Μασούρα

-Ποια η πρώτη εκτίμηση σας για την ανακοίνωση της κυβέρνησης σχετικά με το ΓεΣΥ;

Η ανακοίνωση ουσιαστικά επαναλαμβάνει τις γνωστές προ πολλού συμφωνημένες τοποθετήσεις των κομμάτων χωρίς να διευκρινίζει πως θα προχωρήσουν οι διάφορες διαδικασίες στην λεπτομέρεια των οποίων βρίσκονται και οι διαφωνίες που εμπόδισαν την εφαρμογή του ΓεΣΥ όλα αυτά τα χρόνια. Συνεπώς μια πρώτη εκτίμηση είναι ότι η απόφαση είναι γενική και αόριστη και δεν αγγίζει τα πραγματικά προβλήματα ούτε εισηγείται τρόπους αντιμετώπισης τους.

Επομένως εκτιμούμε ότι υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να οδηγηθούμε και πάλι στα ίδια αδιέξοδα, αυτά δηλαδή τα οποία δεν επέτρεψαν την υλοποίηση του ΓεΣΥ μέχρι σήμερα. Επίσης, από μια άλλη άποψη η απόφαση προκαλεί ανησυχίες και εγείρει σοβαρά ερωτηματικά ως προς τους λόγους που οδήγησαν στην επιλογή για μονοασφαλιστικό σύστημα παραγνωρίζοντας τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν από τότε που σχεδιάστηκε το ΓεΣΥ μέχρι σήμερα. Η απόφαση να προωθηθεί και να εφαρμοστεί ΓεΣΥ στη βάση των μελετών και των σχεδιασμών του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) στην ουσία παραπέμπει σε ξεπερασμένες πρακτικές, οι οποίες δεν θα επιτρέψουν τη δημιουργία ενός σύγχρονου ευέλικτου και αποτελεσματικού ΓεΣΥ.

Ποια είναι η δική σας πρόταση για ένα αποτελεσματικό ΓΕΣΥ;

Κατ’ αρχάς είναι παγκόσμια αναγνωρισμένο ότι ένα γενικό σχέδιο υγείας για να είναι αποτελεσματικό θα πρέπει να εξελίσσει και να βελτιώνει αυτό που υφίσταται. Όχι να σκοτώνει ό,τι υπάρχει και λειτουργεί καλά, χωρίς να εγγυάται ότι το καινούργιο που υπόσχεται να φέρει θα είναι καλύτερο. Επίσης θα πρέπει να είναι ευέλικτο για να προσαρμόζεται στις συνεχείς και ραγδαίες εξελίξεις της ιατρικής. Τέλος πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στα πλαίσια των οικονομικών δυνατοτήτων του κράτους για να είναι βιώσιμο.

-Αυτό που υπάρχει σήμερα θεωρείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας;

Ο τομέας της υγείας σήμερα εξυπηρετείται από δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτήρια και ιατρούς που προσφέρουν υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται κατά κύριο λόγο μέσα από δύο συστήματα ασφάλισης: Το σύστημα ιδιωτικής ασφάλισης το οποίο διαχειρίζονται οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα ταμεία υγείας τα οποία διαχειρίζονται οι συντεχνίες/εργοδότες καθώς επίσης και το σύστημα δημόσιας ασφάλισης το οποίο διαχειρίζεται το κράτος. Κανένα από τα δύο συστήματα δεν είναι καθολικό και κανένα δεν περιλαμβάνει επαρκώς τα κοινωνικά στοιχεία της αλληλεγγύης και της ισότιμης πρόσβασης από όλους τους πολίτες σε όλες της πηγές υγείας ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

-Άρα υπάρχει ανάγκη εκσυγχρονισμού.

Ορθά η πολιτεία αποφάσισε να εκσυγχρονίσει το σύστημα υγείας καθιστώντας το πρώτιστα καθολικό. Ορθά οι σχεδιασμοί προνοούν την ενοποίηση της αγοράς παροχής υπηρεσιών υγείας, ώστε να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών σε όλες τις πηγές παροχής υγείας, δημόσιες και ιδιωτικές με δικαίωμα στον πολίτη να επιλέγει ελεύθερα αυτόν που τον εξυπηρετεί καλύτερα. Επίσης ορθά επιλέγει να εισαγάγει στο σύστημα το στοιχείο της αλληλεγγύης μέσα από μια καθολική συνεισφορά με βάση τα εισοδήματα των πολιτών, που θα καταβάλλεται σε ένα κοινό ταμείο ώστε να αποκτήσουν ασφάλιση όλοι οι πολίτες περιλαμβανομένων και αυτών που δεν έχουν επαρκή εισοδήματα.

-Και η διαφωνία σας πού έγγειται;

Κατά τη γνώμη μας στα πλαίσια της ίδιας λογικής η πολιτεία θα πρέπει να ενοποιήσει και την αγορά ασφάλισης, ιδιωτικής και δημόσιας, δίνοντας στον πολίτη επίσης δικαίωμα να επιλέγει ελεύθερα τον ασφαλιστικό οργανισμό που θα τον εξυπηρετεί καλύτερα. Αντί αυτού η πολιτεία επιλέγει να δημιουργήσει ένα νέο ασφαλιστικό οργανισμό που θα είναι κρατικός και θα αναλάβει εξ ολοκλήρου την ασφάλιση στερώντας από τις ασφαλιστικές εταιρείες το δικαίωμα να προσφέρουν την κάλυψη του ΓεΣΥ στα πλαίσια του γενικού σχεδίου. Μέσα από αυτό τον σχεδιασμό σκοτώνει ένα κομμάτι του ιδιωτικού τομέα που λειτουργεί σήμερα καλά. Παράλληλα διαγράφει το στοιχείο του ανταγωνισμού που θα καθιστούσε το σύστημα ευαίσθητο στα θέματα της εξυπηρέτησης του πολίτη και της συγκράτησης του κόστους που είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της υγείας σήμερα. Διατηρούν οι σχεδιασμοί τις ίδιες συνθήκες που γέννησαν τα προβλήματα όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Στο σημείο αυτό βρίσκεται και η μεγάλη διαφωνία μας.

Ο υπουργός Υγείας σε συνέντευξη που έδωσε στην «Κ» είπε ότι κάποιος θα μπορεί να κάνει την ιδιωτική ασφάλιση του και ότι αν και εφόσον μετά από τρία χρόνια που το σύστημα θα λειτουργήσει δείξει ότι δεν είναι σε θέση να φέρει εις πέρας το ρόλο που του έχει ανατεθεί, τότε μπορούμε να επαναξιολογήσουμε κάποιες πτυχές ακόμα και τον μονοασφαλιστικό του χαρακτήρα.

Όταν η πολιτεία θα απαιτήσει από όλους τους εργοδότες και τους εργοδοτούμενους να καταβάλλουν εισφορά της τάξης περίπου του 5.85% επί των συνολικών εισοδημάτων τους, προκειμένου να αγοράσουν ασφάλιση για το ΓεΣΥ, πόσοι θα έχουν την οικονομική ευχέρεια να πληρώνουν επιπρόσθετα για να ασφαλίζονται και ιδιωτικά ώστε να έχουν καλύτερη εξυπηρέτηση; Γιατί η πολιτεία επιλέγει να αναγκάζει τον κόσμο να διπλοασφαλίζεται και δεν επιθυμεί να δώσει δικαίωμα επιλογής στον πολίτη εξ αρχής να ασφαλίζεται όπου ο ίδιος κρίνει ότι εξυπηρετείται καλύτερα; Γιατί θέλει να τον εγκλωβίσει σε ένα δημόσιο οργανισμό ασφάλισης είτε αυτός ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του είτε όχι; Τι γίνεται με τις χιλιάδες ασφαλισμένους μας που θα αναγκαστούν να ακυρώσουν τα ασφαλιστήρια τους και θα απολέσουν τα δικαιώματα που απέκτησαν εδώ και χρόνια;

-Θεωρείτε δηλαδή ότι το μονοασφαλιστικό θα εγκλωβίσει τον πολίτη σε ένα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας σύστημα;

Μπορεί να διασφαλίσει ο αρμόδιος Υπουργός στους πολίτες ότι θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν την ίδια εξυπηρέτηση που απολαμβάνουν σήμερα και μάλιστα όταν σε αρκετές περιπτώσεις θα απαιτηθεί να καταβάλλουν πολύ ψηλότερα τέλη; Καταλήγω ερωτώντας κατά πόσο είναι δυνατόν ένα κρατικό μονοπώλιο πέραν του 1 δις ευρώ να λειτουργήσει αποδοτικά και οικονομικά (και χωρίς διαφθορά) χωρίς ανταγωνισμό από κανένα. Αυτά είναι ερωτήματα που θα πρέπει να τύχουν σοβαρών απαντήσεων.

Στοχεύουμε να εξηγήσουμε στον ΠτΔ τις θέσεις μας

Ποιο είναι κατά την άποψή σας, εφόσον είναι τόσα τα ερωτήματα που τίθενται, το σχέδιο για το ΓΕΣΥ; 

Κατά τη γνώμη μας αυτό που επιχειρείται με το σημείο ένα της συμφωνίας είναι η κρατικοποίηση της ιδιωτικής ασφάλισης υγείας αφού δεν θα αφήνει περιθώρια και για τα δύο συστήματα ασφάλισης. Εκφράζουμε δημόσια την διαφωνία μας γιατί με τις ρυθμίσεις που προωθούνται υπάρχει ανισομερής μεταχείριση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και αδιαφορία για τις επιπτώσεις πάνω στον κλάδο ασφάλισης υγείας που εξυπηρετεί διαχρονικά την κοινωνία. Σε τελική ανάλυση οι αποφάσεις που λήφθηκαν, πλήττουν τον ίδιο τον θεσμό της ασφάλισης.

-Συχνά εναντίον της συμμετοχής σας στο ΓεΣΥ ακούγονται επιχειρήματα όπως ότι οι ιδιωτικές εταιρείες δεν αποδέχονται να ασφαλίζουν άτομα με βεβαρυμμένο ιατρικό ιστορικό ή και μεγάλης ηλικίας

Έχετε δίκιο ότι επικρατεί αυτή η αντίληψη λόγω του μοντέλου που ακολουθούν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις σήμερα όπου η ασφάλιση υγείας δεν είναι υποχρεωτική και οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις επιλέγουν τον κίνδυνο, και ανάλογα με το ύψος του τον τιμολογούν. Αυτή είναι μια απαραίτητη ασφαλιστική αρχή για να μπορεί να λειτουργήσει ο θεσμός, δηλ. αν δεν εφαρμοζόταν, τότε ουδείς υγιής άνθρωπος θα ασφαλιζόταν και η ασφάλιση θα ήταν δυσπρόσιτα ακριβή ή θα κατέρρεε. Ωστόσο έχουμε επανειλημμένα δηλώσει ότι στην περίπτωση του ΓεΣΥ, όπου όλοι οι πολίτες θα είναι πλέον δια νόμου υποχρεωμένοι να ασφαλίζονται τα πράγματα αλλάζουν άρδην, αφού μιλούμε για ένα πολύ μεγαλύτερο αριθμό ασφαλισμένων όπου επιτυγχάνεται μεγαλύτερη διασπορά κινδύνου και συνεπώς ένα άλλο μοντέλο από αυτό που ακολουθούμε. Συνεπώς σε μια τέτοια περίπτωση δια νόμου οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στο ΓεΣΥ θα είναι υποχρεωμένες να αποδέχονται οποιοδήποτε πολίτη επιλέγει να απευθυνθεί κοντά τους ανεξαρτήτως ηλικίας και ιατρικού ιστορικού. Μάλιστα ο πολίτης θα έχει δια νόμου δικαίωμα να αλλάζει ασφαλιστική επιχείρηση χωρίς συνέπειες και επιβαρύνσεις όταν δεν εξυπηρετείται στο βαθμό που επιθυμεί.

-Λέγεται επίσης, ότι ακόμη κι αν αλλάξει το μοντέλο για να περιλάβει τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις θα καθυστερήσει η εφαρμογή του ΓεΣΥ.

Θα πω ότι κάτω από τις καλύτερες συνθήκες το ΓεΣΥ δεν θα εφαρμοστεί πριν περάσουν μερικά χρόνια. Θα πρέπει να προηγηθεί η αυτονόμηση, να κοστολογηθούν οι ιατρικές πράξεις, να ετοιμαστούν τα ιατρικά πρωτόκολλα να τρέξει το λογισμικό. Σε αυτό το διάστημα προλαβαίνουμε δεκάδες αλλαγές και το επιχείρημα που προβάλλεται κάθε άλλο παρά ευσταθεί

-Πως θα υπολογιζόταν η χρέωση; Η ασφάλιση του ΓεΣΥ είναι ως ποσοστό επί του μισθού/απολαβών. Θα ζητούσατε, πχ, πιστοποιητικό απολαβών για να γίνει η χρέωση; Θα χρειαζόταν καινούργιο νομικό πλαίσιο για αυτό;

Να διευκρινίσω ότι η εμπλοκή μας στο ΓεΣΥ δεν θα διαφέρει από την εμπλοκή του ΟΑΥ, δηλαδή δεν θα λειτουργούν παράλληλα δύο διαφορετικά συστήματα, το ιδιωτικό όπως το γνωρίζουμε σήμερα και το δημόσιο όπως προνοεί το ΓεΣΥ ώστε να επιλέγει ο πολίτης. Τα δύο συστήματα θα προσφέρουν υποχρεωτικά δια νόμου κατ’ ελάχιστο τις ίδιες καλύψεις του ΓεΣΥ, θα ανταγωνίζονται ωστόσο μεταξύ τους επί ίσοις όροις. Είναι δε και η ειδοποιός διαφορά μεταξύ αυτού που εισηγούμαστε και αυτού που συμφώνησε η πολιτεία. Διότι κάτω από την πίεση του ανταγωνισμού θα επιτυγχάνεται η βελτίωση της εξυπηρέτησης και ο έλεγχος του κόστους.

Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις θα αποζημιώνονται απευθείας από το κοινό ταμείο όπου θα καταλήγουν οι συνεισφορές των πολιτών ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που θα αποζημιώνεται και ο ΟΑΥ. Με άλλα λόγια με τη συνεισφορά στο κοινό ταμείο όλοι οι πολίτες θα αποκτούν δικαίωμα ασφάλισης ακόμη και αυτοί που δεν έχουν εισοδήματα για να συνεισφέρουν και αυτό το δικαίωμα θα μπορούν να το ασκήσουν επιλέγοντας τον οργανισμό που θα διαχειρίζεται καλύτερα την ασφάλιση τους. Έτσι αποφεύγεται η ανάγκη της διπλοασφαλισης και το επιπρόσθετο κόστος. Οι υφιστάμενοι ασφαλισμένοι όχι μόνο δεν θα απολέσουν τα δικαιώματα τους αλλά και σε κάποια σημεία θα τα βελτιώσουν. Σε ότι αφορά το νομικό πλαίσιο θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις στο υφιστάμενο προκειμένου να περιληφθούν και οι ασφαλιστικές εταιρείες στους οργανισμούς που θα διαχειρίζονται την κάλυψη του ΓεΣΥ.

-Έχετε ζητήσει να δείτε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή τον υπουργό Υγείας μετά και τις πρόσφατες ανακοινώσεις;

Σύντομα θα ζητήσουμε συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να εξηγήσουμε γιατί η δική μας εμπλοκή θα είναι ωφέλιμη για τον ασθενή και την οικονομία. Στόχος μας είναι να πείσουμε την κυβέρνηση για την επιλογή ορθότερων προσεγγίσεων στο θέμα του ΓεΣΥ. Ο ΣΑΕΚ συμφωνεί απόλυτα ότι χρειαζόμαστε ένα εθνικό σύστημα υγείας. Αυτό, όμως, πρέπει να είναι σύγχρονο, αποδοτικό και οικονομικά βιώσιμο, ώστε να βελτιώνει και να εξελίσσει τις υφιστάμενες δυνατότητες και όχι να διαλύει τους τομείς εκείνους που λειτουργούν με επιτυχία προς όφελος της υγείας, της οικονομίας και της κοινωνίας. Η ιδιωτική ασφάλιση είναι ένα από τα υγιή κύτταρα του τομέα της υγείας και μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία ενός σωστού ΓεΣΥ, διασφαλίζοντας μέσω του ανταγωνισμού την ποιότητα και τον έλεγχο του κόστους, αλλά και την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών.

Ο ΣΑΕΚ δεν ζητά καμιά προνομιακή μεταχείριση, παρά μόνο το δικαίωμα να υπάρχει ελεύθερος ανταγωνισμός επί ίσοις όροις. Κύρια θέση του είναι να δοθεί στον ασθενή το δικαίωμα να επιλέγει ελεύθερα ποιος θα τον εξυπηρετήσει καλύτερα, στα πλαίσια του ΓεΣΥ και να μην τον εγκλωβίζει μέσα σε ένα μονοπωλιακό σύστημα ασφάλισης είτε αυτό ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του, είτε όχι. Όλες αυτές τις θέσεις θα τις αναπτύξουμε με τεκμηρίωση στο διάλογο για το ΓεΣΥ.

 

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X