ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ακριβότερο από τις επενδύσεις το όνομα της Κύπρου

Επανέρχονται μνήμες του κλεισίματος λογαριασμών Ρώσων και Ουκρανών και αποκατάστασης φήμης

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Ως η μεγαλύτερη επένδυση, αποδεικνύεται το όνομα της Κύπρου, σύμφωνα με τον Υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη, με τον ίδιο να δηλώνει την Τρίτη στο συνέδριο του Economist πως, «η εικόνα της χώρας είναι πιο σημαντική από την πώληση μίας έπαυλης». Πρόταση που, ομολογουμένως, έκανε εντύπωση σε αρκετούς, εντός και εκτός της Κύπρου που παρακολουθούσαν το διεθνούς φήμης συνέδριο.

Μπορεί να μην προέβη σε αντίστοιχου ύφους πρόταση από το 2013 ο Υπουργός, ωστόσο οι πράξεις του το απέδειξαν. Και αυτό, διότι οι οικονομικές σχέσεις μεταξύ Ρωσίας, Ουκρανίας και Κύπρου από το 2013 είχαν φθίνουσα πορεία. Αποτέλεσμα αυτού; Να έχουν διώξει οι κυπριακές τράπεζες περί τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ ξένων καταθέσεων, κυρίως Ρώσων και Ουκρανών, να έχουν κλείσει 20 χιλιάδες λογαριασμούς, να έχουν απορρίψει το «άνοιγμα» άλλων τόσων και να έχουν μειωθεί οι λογαριασμοί εταιρειών από 320 χιλιάδες, σε 160 χιλιάδες. Με τη δήλωσή του λοιπόν ο Υπουργός προσπαθεί να δώσει μία απάντηση στις στρεβλώσεις του Προγράμματος των Πολιτογραφήσεων ξένων επενδυτών και συγκεκριμένα για περιπτώσεις που έφεραν στο φως της δημοσιότητας μέσα μαζικής ενημέρωσης, κυπριακά και διεθνή. Ασφαλώς, για να γίνουν αυτές οι τομές υπήρξαν κάποιες πιέσεις. Τότε από τους Αμερικανούς, για μείωση των οικονομικών δεσμών της χώρας με τους Ρώσους και τους Ουκρανούς, τώρα, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από ανεξάρτητους θεσμούς, όπως η Moneyval. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τα προγράμματα ιθαγένειας αρχές του 2019 με σχετική έκθεση, κριτικάροντας αρκετά το πρόγραμμα της Κύπρου, ενώ παράλληλα, το κλιμάκιο της Moneyval που επισκέφθηκε την Κύπρο τέλος Απριλίου – αρχές Μαΐου κατέστησε σαφές –σύμφωνα πάντα με τις διαρροές- πως πρέπει να προσέξει η Κύπρος τη χορήγηση των διαβατηρίων στους δυνητικούς επενδυτές.

Η ανάκτηση του «ρίσκου της φήμης», ή καλύτερα γνωστό ως «reputational risk», λαικιστί η ανάκτηση της εμπιστοσύνης, της φήμης και της καλής θέλησης, είναι στοιχεία που δεν είναι τόσο εύκολα διαχειριζόμενα και κοστίζουν. Αυτό αποδείχτηκε και μετέπειτα, από την προσπάθεια που κατέβαλε η χώρα μέσω τραπεζών, αλλά και δημοσίων υπηρεσιών σε συνεργασία με ξένο αμερικανικό οίκο, από το 2016 για την ανάκτηση του καλού ονόματος της χώρας και της ανάδειξης των τομών που έχει προχωρήσει.

Για το πρόγραμμα Πολιτογραφήσεων ξένων επενδυτών όμως ακόμα δεν έχουν γίνει τομές. Έχουν γίνει μόνο αυστηρότερα τα κριτήρια, τα οποία όμως εφαρμόζονται μόνο για πέντε μήνες. Μέχρι να γίνουν τομές και το Πρόγραμμα γίνει πραγματικά αυστηρό, αλλά και να ληφθούν τα διαβατήρια των «περιέργων» πολιτογραφηθέντων πίσω, το Πρόγραμμα θα κοστίζει παραπάνω από τα πραγματικά οφέλη του στην οικονομία.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X