ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Φ. Καλοζώης: Εξοικονόμηση 0,9% στο κόστος δανεισμού από την εξόφληση του δανείου του ΔΝΤ

«Τα χρήματα που αντλήθηκαν από την τελευταία έκδοση θα χρησιμοποιηθούν για εξόφληση ομολόγου που λήγει τον ερχόμενο μήνα», δήλωσε ο Διευθυντής του Γραφείου Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους

ΚΥΠΕ

Εξοικονόμηση περίπου 90 μονάδων βάσης στο κόστος δανεισμού θα πετύχει η Κύπρος με την τελευταία διπλή πράξη δανεισμού με την οποία θα εξοφλήσει το δάνειο της περιόδου της οικονομικής κρίσης από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), δήλωσε ο Διευθυντής του Γραφείου Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους.

Μιλώντας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, ο Φαίδων Καλοζώης είπε πως με την άντληση συνολικών €1,75 δισ. με την έκδοση δύο ομολόγων, ενός 10ετούς με επιτόκιο 0,734% και ένα 20ετούς με επιτόκιο 1,33% με το μέσο σταθμικό επιτόκιο να κυμαίνεται γύρω στο 0,99%, θα αποπληρωθεί το εναπομείναν δάνειο του ΔΝΤ με υπόλοιπο γύρω στα €700 εκατ, το επιτόκιο του οποίου ανέρχεται γύρω στο 1,8%.

Επιπρόσθετα, όπως ανέφερε ο κ. Καλοζώης, τα χρήματα που αντλήθηκαν από την τελευταία έκδοση θα χρησιμοποιηθούν για εξόφληση ομολόγου που λήγει τον ερχόμενο μήνα, με επιτόκιο 4,625% που είχε εκδοθεί το 2010.

Η διπλή έκδοση, εξήγησε, έγινε «για να εξασφαλίσουμε το μεγαλύτερο μέρος των χρηματοδοτικών αναγκών μας σε περιβάλλον πολύ χαμηλών επιτοκίων, τα οποία ισχύουν σήμερα στις αγορές και δεύτερο να συμπληρώσουμε όλο το εύρος διάρκειας ομολόγων που πρέπει να έχει μια χώρα».

Ο κ. Καλοζώης εξήγησε ακόμη πως το δάνειο του ΔΝΤ, πέραν από το ψηλότερο επιτόκιο από τα επιτόκια που επιτυγχάνει η Δημοκρατία από τις διεθνείς αγορές, είχε όλα τα χαρακτηριστικά που είναι αντίθετα με τη μεσοπρόθεσμη στρατηγική διαχείρισης δημοσίου χρέους, δηλαδή είναι σε ξένο συνάλλαγμα και έχει μεταβαλλόμενο επιτόκιο. Υπενθυμίζεται πως τα δάνεια σε ξένο συνάλλαγμα ενέχουν συναλλαγματικό κίνδυνο. Με βάση την μεσοπρόθεσμη στρατηγική του ΓΔΔΧ, τα δάνεια σε ξένο συνάλλαγμα δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 10% του συνολικού χρέους και τα δάνεια με μεταβλητό επιτόκιο δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 15%.

Σημείωσε εξάλλου πως η μέση διάρκεια ζωής του δανείου του ΔΝΤ είναι τέσσερα χρόνια, που είναι λιγότερη από τον στόχο της μεσοπρόθεσμη στρατηγικής του ΓΔΔΧ, για μέση περίοδο λήξης του χρέους των πέντε ετών.

«Επιπλέον υπάρχει και στρατηγικός λόγος όταν πηγαίνουμε στις αγορές σήμερα, οι επενδυτές ξέρουν ότι είμαστε κάτω από ένα δάνειο διάσωσης του ΔΝΤ και αυτό είναι ένα αρνητικό στίγμα. Όπως τότε με λύπη πήραμε αυτό το δάνειο, πρέπει σήμερα με χαρά να προσπαθήσουμε να το ξεφορτωθούμε», πρόσθεσε

Όπως είπε, το 2019 ξοφλήθηκε το δάνειο της ρωσικής ομοσπονδίας με επιτόκιο 2,5%, είχαμε πάρει δάνεια με 2,17% διάρκειας 15 και 30 χρόνων, το 2017 ξοφλήσαμε την πρώτη δόση του ΔΤΝ που είχε επιτόκιο 3,6 % και για να ξοφληθεί η Κύπρος δανείστηκε με 2,75%, ενώ εξοφλήθηκε το δάνειο προς την Κεντρική Τράπεζα με επιτόκιο 3% από δάνειο με επιτόκιο 2,4% και 2,75%.

«Σχεδόν έχουμε ξοφλήσει όλα τα επίσημα δάνεια εκτός από τα δάνεια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας», είπε.

Το θέμα της στρατηγικής διαχείρισης δημοσίου χρέους ενέγραψε η βουλευτής Άννα Θεολόγου, η οποία έθεσε θέμα διαφάνειας στην επιλογή των χρηματοοικονομικών συμβούλων (επενδυτικές τράπεζες) των εκδόσεων χωρίς διαγωνισμό, το ότι αποκλειστική εξουσία στη διαχείριση έχει ο εκάστοτε Υπουργός Οικονομικών, ενώ διερωτήθηκε γιατί εκδίδονται ομόλογα μεγάλης διάρκειας όπως 20ετή και 30ετή «μετακυλύοντας το κόστος στις επόμενες γενιές».

Αναφορικά με τον τρόπο επιλογής των συμβούλων των εκδόσεων, που είναι επενδυτικές διεθνείς επενδυτικές τράπεζες, ο κ. Καλοζώης εξήγησε πως το ΓΔΔΧ επιλέγει από ένα κατάλογο 7 επενδυτικών τραπεζών, οι οποίες διορίζονται για κάθε έκδοση αναλόγως κάποιων κριτηρίων που έχουν τεθεί, όπως την προώθηση των κυπριακών ομολόγων στις δευτερογενείς αγορές.

Σημείωσε ότι αν έβγαιναν προσφορές για το διορισμό τους «θα κινδυνεύαμε να κάνουμε στάση πληρωμών» λόγω της μακράς διαδικασίας δημοσίων προσφορών.

Όπως είπε, η αμοιβή των συμβούλων για τις τελευταίες δύο εκδόσεις ήταν €1,68 εκατ για το 20ετές και €1,75 για το 10ετες. Σημείωσε όμως ότι οι σύμβουλοι αναλαμβάνουν τα έξοδα των εκδόσεων, όπως τις παρουσιάσεις και τις συναντήσεις με επενδυτές.

Αναφορικά με το γιατί επιλέγονται ομόλογα μεγαλύτερης διάρκειας, ο κ. Καλοζώης εξήγησε πως με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μεγαλύτερη μέση διάρκεια λήξεων του χρέους και η μη συγκέντρωση πολλών λήξεων.

Σημειώνοντας πως το 2020 το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα είναι στο 90% και ότι μέχρι το 2022 το χρέος θα υποχωρήσει κοντά στο 80%, στόχος που θεωρείται συντηρητικός, είπε πως με βάση τη στρατηγική του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΜΔΠ) το δημόσιο χρέος θα μειώνεται κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως.

«Αν θέλουμε να μειωθεί περαιτέρω αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δημιουργούμε περισσότερα δημοσιονομικά πλεονάσματα», πρόσθεσε, συμπληρώνοντας πως το αποθεματικό ρευστών διαθεσίμων του κράτους στο τέλος του 2019 ανήλθε στα €950 εκατ, ενώ ο στόχος της μεσοπρόθεσμης στρατηγικής είναι η κάλυψη των ετήσιων αναγκών των επόμενων εννέα μηνών.

Γεν. Ελεγκτής: Γίνεται καλή δουλειά από το ΓΔΔΧ, διαχειριστικός έλεγχος τέλος του 2020

Από την πλευρά του, ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης, είπε πως γίνεται πολύ καλή δουλειά από το ΓΔΔΧ. «Βλέπουμε ότι ήρθε ο χρόνος αν και δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι δεν γίνεται πολύ καλή δουλειά, αντίθετα φαίνεται να γίνεται πολύ καλή δουλειά», είπε, προσθέτοντας πως λόγω της μεγάλης σημασίας του ζητήματος, η Ελεγκτική Υπηρεσία στο τέλος του 2020 θα διενεργήσει διαχειριστικό έλεγχο του τμήματος με τη βοήθεια ακαδημαϊκού από το Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Αναφορικά με τις αποδόσεις των ομολόγων, ο κ. Μιχαηλίδης είπε πως οι αποδόσεις σίγουρα μειώνονται, αλλά έχει σημασία να συγκριθούν με άλλες χώρες, για να προσθέσει πως με βάση στοιχεία η Κύπρος ήταν η 3η ή 4η ακριβή χώρα στις αποδόσεις των αντίστοιχων ομολόγων.

Σχετικά με την επιλογή των αναδόχων, ο κ. Μιχαηλίδης είπε πως όντως η επιλογή τους εξαιρείται από τη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, σημειώνοντας πως η νομολογία προβλέπει πως εκεί που δεν εφαρμόζεται ο νόμος υπάρχει υποχρέωση να τηρούνται κάποιες αρχές διαφάνειας.

Υποχρέωση, όχι χρέος η οφειλή προς το ΤΚΑ

Αναφορικά με το χρέος προς το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ο κ. Μιχαηλίδης είπε πως το χρέος αυτό είναι εσωτερικός δανεισμός, αλλά είναι υποχρέωση όχι χρέος, καθώς δεν μετά στο δημόσιο χρέος όπως ορίζεται από την Eurostat, αφού είναι μέρος της ενοποιημένης οντότητας.

Υπενθύμισε πως η κυβέρνηση το 2010 ή 2011 είχε πάρει πρωτοβουλία να αρχίσει την καταβολή πέντε δόσεων στο ΤΚΑ μέχρις ότου το αποθεματικό φτάσει το €1 δις, μια προσπάθεια που εγκαταλείφθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης. Σημείωσε πως το ζήτημα είναι θέμα πολιτικής απόφασης είτε η καταβολή δόσεων για δημιουργία αποθεματικού ή η Δημοκρατία να δανειστεί από τις αγορές αυξάνοντας το δημόσιο χρέος είτε θα αποπληρώνει το δημόσιο χρέος για να κάνει αποταμίευση.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση