ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

H αυξανόμενη ένταση Ε.Ε. – Κίνας τροχοπέδη για τη Siemens

Πώς περιπλέκεται το μέλλον των δραστηριοτήτων του γερμανικού κολοσσού

ΠΗΓΗ: Reuters

Αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα, γνώριμο σε πολλούς Γερμανούς επικεφαλής εταιρειών, είναι ο Ρόλαντ Μπους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens διοικεί έναν εκτεταμένο όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων 110 δισ. δολαρίων με χαμηλή αποτίμηση που το μέλλον του περιπλέκεται από τις ολοένα και πιο δύσκολες σχέσεις της Ευρώπης με τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας, την Κίνα. Η Siemens διαπραγματεύεται περίπου στα 3/4 της αξίας των περιουσιακών της στοιχείων, ενώ οι μετοχές της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας της Γερμανίας σε χρηματιστηριακή αξία παρουσιάζουν σταθερά χαμηλότερες επιδόσεις από τον δείκτη MSCI World Industrials Index τις τελευταίες δεκαετίες. Για να σταματήσει η παρακμή, χρειάζεται να πάρει μπρος η κύρια δραστηριότητά της και να ξεφορτωθεί μια σιδηροδρομική επιχείρηση με χαμηλά περιθωρίου κέρδους. Οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις με την Κίνα περιπλέκουν και τα δύο.

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας για επτά συνεχόμενα χρόνια: το 2022 οι εξαγωγές και οι εισαγωγές μεταξύ των δύο κρατών ήταν αξίας 299 δισ. ευρώ, ενώ η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού του Αμβούργου, με τον κινεζικό ναυτιλιακό όμιλο Cosco να είναι μέτοχος σε έναν από τους τερματικούς σταθμούς του. Περίπου το 1/3 των γερμανικών εταιρειών εισάγει κρίσιμα υλικά όπως λίθιο και σπάνιες γαίες από την Κίνα. Οι αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου αναστατώνουν αυτή τη σχέση. Τον Ιούλιο η Γερμανία ενθάρρυνε τις εταιρείες της να χαλαρώσουν τους δεσμούς τους με την Κίνα, προειδοποιώντας ότι η κυβέρνηση δεν θα σώσει τις εταιρείες που πλήττονται από εμπορικούς κλυδωνισμούς. Ο διαχωρισμός των πωλήσεων υποδηλώνει αν μη τι άλλο την εξάρτηση της Siemens από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, με τον κολοσσό να επικεντρώνεται πρόσφατα εκ νέου στον εξοπλισμό ηλεκτρονικών, ενέργειας και μεταφορών σε μια σύγχρονη τεχνολογική μονάδα παραγωγής ισχύος. Πέρυσι, το 27% των εσόδων της προήλθε από το τμήμα ψηφιακών βιομηχανιών (DI), το οποίο πουλάει λογισμικό και εργαλεία αυτοματισμού για βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Πάνω από το 1/5 των πωλήσεων της μονάδας προέρχεται από την Κίνα.

Ο πρώτος πονοκέφαλος του Μπους είναι ότι η κινεζική οικονομία επιβραδύνεται. Η Siemens έχασε τις προβλέψεις για κέρδη το περασμένο τρίμηνο εξαιτίας της συρρίκνωσης κατά 37% στις παραγγελίες ψηφιακής βιομηχανίας, λόγω ζητημάτων με την Κίνα. Η βιομηχανική παραγωγή επιβραδύνθηκε από αύξηση 4,4% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο σε 3,7% τον Ιούλιο. Η Siemens δεν θα μπορούσε να αποχωρήσει από την Κίνα ακόμα κι αν το ήθελε, καθώς εκτός των άλλων είναι ο μεγαλύτερος ερευνητικός της κόμβος εκτός Γερμανίας. Ο δεύτερος πονοκέφαλος είναι ότι η χαλάρωση των σχέσεων με την Κίνα περιπλέκει την ευκολότερη λύση για την ανεπαρκή αποτίμηση της Siemens, το τμήμα διαχείρισης κινητικότητας (mobility).

Ο προκάτοχος του Μπους, Τζο Κέσερ, επισφράγισε μια σιδηροδρομική συγχώνευση με τη γαλλική Alstom το 2017, την οποία κατέρριψαν οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Προφανής αγοραστής είναι η Κίνα. Η εξαγορά της σιδηροδρομικής επιχείρησης της Bombardier από την Alstom το 2020 έχει αυξήσει τη συγκέντρωση στην ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά. Και η Siemens χρειάζεται έναν αγοραστή με παγκόσμια εμβέλεια, χωρίς άμεση ευρωπαϊκή παρουσία. Η υποστηριζόμενη από το κράτος CRRC Corporation της Κίνας, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τροχαίου υλικού στον κόσμο από πλευράς εσόδων, θα ήταν ο λογικός αγοραστής μιας επιχείρησης που εκτιμάται από τους αναλυτές της Barclays στα 9,5 δισ. ευρώ. Αλλά αυτό έρχεται σε σύγκρουση με την ατζέντα της Ε.Ε. για την απομάκρυνση του κινδύνου. Η Siemens έχασε την πρόβλεψή της για τα κέρδη του τρίτου τριμήνου λόγω της μειωμένης ζήτησης σε αρκετές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας. Η επιχείρηση ψηφιακών βιομηχανιών της, η οποία παρέχει λογισμικό και εργαλεία για την αυτοματοποίηση των εργοστασίων, υπέστη συρρίκνωση παραγγελιών κατά 37% και αναμένεται να αυξήσει τα έσοδά της κατά 13% έως 15% φέτος, σε σύγκριση με 17% έως 20% πέρυσι. Στο πλαίσιο αυτό η Κίνα παραμένει αγορά ζωτικής σημασίας για την καινοτομία και την ανάπτυξη στον βιομηχανικό όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων. Παράλληλα, όμως, αναζητά επενδύσεις στη Νοτιοανατολική Ασία για να διαφοροποιηθεί από την Κίνα και να μειώσει τους κινδύνους της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με τη διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού και Αειφορίας, Τζούντιθ Βίσε. Ο γερμανικός όμιλος προσλαμβάνει προσωπικό και εξετάζει το ενδεχόμενο προσθήκης εργοστασίων σε ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες συμπεριλαμβανομένης της Ινδονησίας, του Βιετνάμ και της Ταϊλάνδης, είπε.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: Reuters

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση