ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η Κίνα ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο από φέτος

Στο 30% το 2030, από 16% το 2022, θα φθάσει το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς των κινεζικών εταιρειών στις πωλήσεις αυτοκινήτων στο εξωτερικό

Kathimerini.gr

Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο αναμένεται να γίνει φέτος η Κίνα, τερματίζοντας την πολυετή κυριαρχία Ευρωπαίων, Ιαπώνων και Νοτιοκορεατών, άλμα που βασίζεται ωστόσο σε βαθιά δομικά προβλήματα τα οποία απειλούν να κλονίσουν την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου. Οι κρατικές επιδοτήσεις ενίσχυσαν την ανταγωνιστικότητα της Κίνας στον κλάδο και οδήγησαν σε πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, αλλά και μια έντονη αναντιστοιχία μεταξύ της παραγωγής και της εγχώριας ζήτησης που προκλήθηκε εν μέρει από το γεγονός ότι τα στελέχη του κλάδου προέβλεψαν εσφαλμένα τρεις βασικές τάσεις: την πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, την έκρηξη της δημοτικότητας των ηλεκτρικών οχημάτων και τη μείωση της ανάγκης για ιδιόκτητα οχήματα, καθώς η συνοδήγηση αυξάνεται σε έναν όλο και πιο αστικοποιημένο κινεζικό πληθυσμό.

Το αποτέλεσμα ήταν η «μαζική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στον αριθμό των οχημάτων που παράγονται στα εργοστάσια της χώρας», εξηγεί ο Μπιλ Ρας, πρώην επικεφαλής της Chrysler στην Κίνα και ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Automobility. «Εχουμε ένα πλεόνασμα 25 εκατ. μονάδων», προσθέτει. Οι εγχώριοι κατασκευαστές, μεταξύ των οποίων η BYD, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, ξεπερνούν πλέον τις πωλήσεις ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών και στοχεύουν σε αγορές του εξωτερικού για ανάπτυξη.

Οι πωλήσεις στην Κίνα κορυφώθηκαν το 2017, εν μέσω της συρρίκνωσης της μεσαίας τάξης και της ευρύτερης οικονομικής αδυναμίας, όμως οι ετήσιες εξαγωγές οχημάτων της Κίνας, που ξεπέρασαν αυτές της Νότιας Κορέας το 2021 και της Γερμανίας το 2022, βρίσκονται τώρα σε καλό δρόμο για να ξεπεράσουν φέτος τις εξαγωγές της Ιαπωνίας, σύμφωνα με στοιχεία της Moody’s. Το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας πλήττει τόσο τις τοπικές εταιρείες, όπως οι Chery, SAIC, BYD, Geely και Changan, όσο και έναν αυξανόμενο αριθμό ξένων ομίλων, όπως οι Tesla, Ford, Nissan και Hyundai, που προσανατολίζουν εκ νέου τα κινεζικά εργοστάσιά τους προς τις εξαγωγικές αγορές, λένε αναλυτές. Μέχρι το τέλος Ιουλίου, 2,8 εκατ. οχήματα είχαν εξαχθεί από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων 1,8 εκατ. βενζινοκίνητων οχημάτων, αύξηση της τάξης του 74% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς περισσότεροι εγχώριοι καταναλωτές επιλέγουν ηλεκτρικά και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Κίνα θα διατηρήσει την πρωτιά της για χρόνια. Σύμφωνα με προβλέψεις της συμβουλευτικής εταιρείας AlixPartners, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στο εξωτερικό που παράγονται από κινεζικές εταιρείες θα φθάσουν τα 9 εκατ. μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ωθώντας το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς τους στο 30% το 2030, από 16% το 2022. Οι εξαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων γίνονται ως επί το πλείστον σε στοχευμένες αναπτυσσόμενες αγορές στην Ευρώπη και την Ασία, με τη Ρωσία που πλήττεται από κυρώσεις να είναι φέτος ο κορυφαίος προορισμός.

Το κύμα εξαγωγών αναμένεται να ενταθεί καθώς τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατακτούν την Ευρώπη. Η Tesla εξάγει ήδη ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από τις εγκαταστάσεις της στη Σαγκάη, στην Ευρώπη και περίπου το 1/5 όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη κατασκευάζονται στην Κίνα. Ωστόσο, οι αναλυτές έχουν προειδοποιήσει ότι οι εταιρείες που εξάγουν από την Κίνα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις επιδεινούμενες γεωπολιτικές εντάσεις, καθώς και τον αυξανόμενο προστατευτισμό και τον καταναλωτικό εθνικισμό. «Πόσο καιρό θα ανέχεται ο υπόλοιπος κόσμος μαζικές εισαγωγές από την Κίνα και θα πιέζονται οι κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν την παραγωγή τους στο εξωτερικό;», αναρωτιέται ο Κρίστοφερ Ρίχτερ, αναλυτής αυτοκινήτων στην CLSA.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση