ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μπήκε το νερό στο αυλάκι για το λιμάνι Λάρνακας

Όλα τα έργα θα γίνουν επισημαίνει ο Γιάννης Καρούσος και μιλά για τις προτεραιότητες του Υπουργείου Μεταφορών

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Πριν από ενάμιση μήνα ο πρόεδρος Αναστασιάδης του ανέθεσε το δύσκολο και απαιτητικό χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Μεταφορών. Στις προτεραιότητες του Γιάννη Καρούσου, ο δρόμος Πάφου- Πόλης Χρυσοχούς, ο περιμετρικός Λευκωσίας και το Κυπριακό Μουσείο. Παραδέχεται ότι σε πολλές περιπτώσεις δημοσίων έργων υπάρχουν εμπόδια δείχνοντας και προς την κατεύθυνση των τοπικών αρχών, τις οποίες θα εντάξει πιο ενεργά σε μικρότερης έκτασης έργα. Δηλώνει κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει έργο που δεν μπορεί να γίνει και αναζητεί με τους συνεργάτες του τρόπους επίλυσης των διαφόρων ζητημάτων. Ένα θέμα το οποίο φαίνεται να οδηγείται σε αίσιο τέλος είναι το λιμάνι Λάρνακας, για το οποίο σύμφωνα με τον κ. Καρούσο υπάρχουν εξελίξεις.

- Από τον δήμο Αγίας Νάπας μετακομίσατε στην Λευκωσία, αναλαμβάνοντας ένα πολύ μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο. Πώς ήταν για εσάς αυτή η αλλαγή;

- Θεωρώ ότι ο δήμος της Αγίας Νάπας είναι ίσως ο πιο δύσκολος δήμος για να είσαι δήμαρχος. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα δημαρχεία από πλευράς προϋπολογισμού, έχει παραλίες, τουρίστες, ενεργό πληθυσμό πέραν των 40.000 ημερησίως, και προϋπολογισμό μεγαλύτερο από τον δήμο του Στροβόλου. Είμαι λοιπόν συνηθισμένος να εργάζομαι σε μεγάλη πίεση. Ήρθα στο Υπουργείο με στόχο να φέρω τις ίδιες νοοτροπίες και παρόμοια κουλτούρα που εφάρμοζα στον δήμο της Αγίας Νάπας. Μάλιστα, επειδή προέρχομαι από την τοπική αυτοδιοίκηση, βλέπω τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία. Γνωρίζω και τις δύο όψεις του νομίσματος και επομένως μπαίνω με όρεξη στο υπουργείο να εφαρμόσω τον δικό μου τρόπο λειτουργίας, την δική μου πολιτική για να υλοποιήσω αυτά τα οποία με διόρισε ο πρόεδρος να κάνω, που είναι η πολιτική, τα έργα και κάποιες τομές που πρέπει προχωρήσουν και να εφαρμοστούν.

- Σας υπέδειξε δηλαδή ο Πρόεδρος συγκεκριμένες προτεραιότητες οι οποίες θα πρέπει να τρέξουν άμεσα.

- Οι προτεραιότητες του Προέδρου και της Κυβέρνησης είναι τα έργα τα οποία ήδη έχουν ανακοινωθεί. Το σημαντικό είναι αυτά που έχουν ανακοινωθεί, να υλοποιηθούν μέσα στα χρονοδιαγράμματα τα οποία έχουν εξαγγελθεί. Να βρεθούν τρόποι, λύσεις και προτάσεις για να υπερπηδήσουν προβλήματα τα οποία έχει, γιατί κάθε έργο έχει την δική του ιδιαιτερότητα. Σίγουρα υπάρχουν μεγάλα έργα τα οποία είναι ύψιστης προτεραιότητας, όπως είναι το κυπριακό μουσείο στη Λευκωσία, ο περιμετρικός της Λευκωσίας, ο δρόμος Λεμεσού - Σαϊτά, και ο δρόμος Πόλης- Πάφου, που είναι έργα δημοσίου συμφέροντος. Ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανα στο Υπουργείο είναι να ιεραρχήσω, στο να δούμε ποια έργα είναι τα πιο σημαντικά, ώστε να δούμε πώς προχωρούμε και πώς να λυθούν κάποια θέματα.

- Σε ποια έργα αναφέρεστε;

- Για παράδειγμα, η πρώτη φάση του αυτοκινητόδρομου Αστρομερίτη- Ευρύχου. Ένας αυτοκινητόδρομος ο οποίος αποτελεί πάγιο αίτημα της περιοχής, και θεωρείται προτεραιότητα από την κυβέρνηση. Είδαμε πως υπήρχαν κάποια θέματα, αμέσως φέραμε τις υπηρεσίες, να δούμε πώς μπορούμε να τα λύσουμε και να προχωρήσουμε. Ή ο δρόμος Σωτήρας- Δερύνειας και το αρχαιολογικό μουσείο στην Πάφο. Εφαρμόσαμε επίσης ένα τρόπο λειτουργίας με συναρμόδια υπουργεία και το τμήμα Πολεοδομίας. Πλέον μια φορά το μήνα γίνεται συνάντηση με τον Υπουργό Εσωτερικών, στην οποία συμμετέχουν όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες και οι διευθυντές των τμημάτων. Έτσι επιλύονται τα ζητήματα ή τα θέματα που υπάρχουν σε επίπεδο υπουργών, για να μην χανόμαστε μέσα σε επιστολές. Το ίδιο κάνουμε και με τον Υπουργό Άμυνας και με τον Υπουργό Υγείας. Δεν είμαι της άποψης ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι, αλλά το πώς μπορεί να γίνει κάτι. Θέλω να βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Αυτό είπα και στους υπηρεσιακούς ότι αυτή είναι η πολιτική μου, να μην έρθουν να μου πουν ότι αυτό το πράγμα δεν γίνεται. Διότι υπάρχουν προτάσεις, ιδέες και λύσεις για πολλά θέματα.

- Αναφερθήκατε ήδη στο Κυπριακό Μουσείο. Πότε θα ολοκληρωθεί;

-Ναι, είναι ένα θέμα προτεραιότητας, για το οποίο ενημερώνεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα το Υπουργικό Συμβούλιο, και σύμφωνα με την αρχιτέκτονα είμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα τα οποία έχουν ανακοινωθεί. Πρόκειται για πολύ μεγάλο πρότζεκτ απέναντι από τη Βουλή με προϋπολογισμό γύρω στα 83 εκατομμύρια ευρώ. Στόχος είναι να γίνει σημείο αναφοράς όχι μόνο για την Κύπρο αλλά και στην Μεσόγειο γενικότερα και να είναι όπως το μουσείο της Ακρόπολης.

Ο αρχιτέκτονας του έργου υπέβαλε μια προμελέτη και προχωρούμε βάσει προγραμματισμού. Το επόμενο βήμα είναι να γίνει μετακίνηση των κτηρίων μέσα στον χώρο του παλιού νοσοκομείου, για να καθαριστεί η περιοχή για να μπορούμε να προκηρύξουμε την προσφορά. Υπολογίζουμε ότι η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει τον Μάιο του 2021 . Τέλος του 2020 θα προκηρυχθούν οι προσφορές ενώ η αποπεράτωση του εξωτερικού κελύφους, τον Δεκέμβρη του 2022. Όλο το έργο αναμένεται τον Μάιο του 2024. Θεωρώ ότι πέραν του μουσείου και το Τμήμα Αρχαιοτήτων έχει περιθώριο για πολλές αλλαγές. Το χαρακτηρίζω σαν κοιμώμενο γίγαντα, αφού δεν κατάφερε να αναδείξει τον αρχαιολογικό μας πλούτο και αυτό είναι μια από τις προτεραιότητές μας στο Υπουργείο.

- Γιατί δεν προχωρούσε το έργο τόσο καιρό;

- Ήταν απλά η διαδικασία. Προχωρούμε βάσει χρονοδιαγραμμάτων, το θέμα είναι να μην βρεθούν εμπόδια, τα οποία θα μας καθυστερήσουν όπως για παράδειγμα η αναθεωρητική αρχή προσφορών. Είναι μεγάλη πληγή για την Κύπρο και πρέπει να βρούμε μια λύση σε αυτό το θέμα ιδιαίτερα για τα έργα δημοσίου συμφέροντος. Έγινε μια επικαιροποίηση του νόμου αλλά και πάλι δεν θα λύσει το πρόβλημα. Υπάρχουν κάποιες ιδέες τις οποίες ως υπουργός προτείνω, στην βάση του γεγονότος ότι εκεί όπου υπάρχουν έργα τα οποία χαρακτηρίζονται δημοσίου συμφέροντος από το Υπουργικό Συμβούλιο, πρέπει να ακολουθείται άλλη διαδικασία στην αναθεωρητική αρχή προσφορών. Δηλαδή να αποτρέπονται οι τακτικισμοί. Κάποιοι κάνουν προσφυγή απλά για να καθυστερήσουν αυτόν που κέρδισε ή για να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του ή για άλλους λόγους. Αλλά καθυστερούν το έργο και στο τέλος έχουμε αποτελέσματα όπως την μαρίνα Πάφου, το αποχετευτικό Κοκκινοχωρίων.

- Ανάλογο παράδειγμα είναι και το λιμάνι- μαρίνα Λάρνακας. Τι γίνεται με αυτό το θέμα;

- Είμαστε στο τελικό στάδιο της πρώτης φάσης για τη μαρίνα της Λάρνακας, οριστικοποιούνται όλα τα νομοτεχνικά ζητήματα και μπαίνουμε στην επόμενη φάση, στην ουσία της διαπραγμάτευσης με τον επενδυτή. Μιλούμε για επένδυση ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, με οικιστικές και εμπορικές αναπτύξεις. Ο στόχος τώρα είναι να μπουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα τα οποία θα αποφασιστούν αναλόγως του τι θα προκύψει από το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης με τον επενδυτή.

- Ποιος είναι ο στόχος;

- Ο στόχος είναι το συντομότερο δυνατό, να τελειώσει η διαπραγμάτευση και να μπει ένα τελικό χρονοδιάγραμμα. Όμως μπήκε το νερό στο αυλάκι, είναι έργο προτεραιότητας και ακριβώς γι΄ αυτό θα βεβαιωθούμε ότι θα μπουν στενά χρονοδιαγράμματα για να τελειώσει η διαπραγμάτευση έγκαιρα για να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου.

- Υπάρχει περίπτωση να ξεκινήσουν οι εργασίες μέσα στο 2020;

- Αυτά είναι θέματα διαπραγμάτευσης, δεν μπορούμε να πούμε ακόμα αυτές τις λεπτομέρειες. Ο στόχος είναι σε μερικούς μήνες να είναι ολοκληρωμένα όλα σε επίπεδο διαπραγμάτευσης και να ξεκινήσει το πρακτικό επίπεδο.

Από την Λεμεσού στην Τσερίου

- Πώς προχωρά ο περιμετρικός Λευκωσίας;

- Ο περιμετρικός είναι το επόμενο μεγάλο έργο το οποίο θα κατοακυρωθεί. Έχουν σταλεί οι επιστολές προς τον επιτυχόντα προσφοροδότη, και είναι στη διαδικασία των ενστάσεων. Αν δεν έχει ενστάσεις, το έργο προχωρά και θα ξεκινήσει σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του. Μιλούμε για την α’ φάση του περιμετρικού, κόστους 73 εκατομμυρίων. Ο περιμετρικός θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα χιλιάδων κόσμου, θα αποφορτίσει το κέντρο της Λευκωσίας και εντάσσεται στα έργα δημοσίου συμφέροντος. Αναμένουμε να δούμε κι αν δεν έχει προσφυγή θα προχωρήσει το έργο. Η πρώτη φάση από τη Λεωφόρο Λεμεσού μέχρι τη Λεωφόρο Τσερίου είναι 73,8 εκατομμύρια, είμαστε στην τελική φάση της κατακύρωσης και το χρονοδιάγραμμα του είναι τρία χρόνια για την πρώτη φάση. Μετά θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση.

- Πάμε στον δρόμο Πόλης Χρυσοχούς- Πάφου. Ήδη αξιολογείτε τις προσφορές για την κατασκευή του. Κλείνετε όμως ένα άλλο σημείο του δρόμου που δεν ήταν στη φάση του διαγωνισμού.

- Μιλάτε για την περίπτωση στη Γιόλου. Ο δρόμος σε εκείνο το σημείο έπρεπε να κλείσει εδώ και καιρό. Όμως αντιδρούσαν οι κάτοικοι έτσι έγινε μια πρόχειρη επιδιόρθωση τα προηγούμενα χρόνια και αντί να κλείσει ο δρόμος μόνιμα για να γίνουν οι βελτιώσεις όπως πρέπει, γίνονται προχειρότητες. Πλέον οι οδηγίες από τον διευθυντή των δημοσίων έργων, είναι να κλείσει μόνιμα ο δρόμος για δύο μήνες για να τελειώσει το έργο και να μην υπάρχουν παρόμοιες κατολισθήσεις και παρόμοια προβλήματα. Τώρα, όσον αφορά τον δρόμο Πάφου- Πόλης, αξιολογούνται οι προσφορές, περιμένουμε να τελειώσει η αξιολόγηση και προχωρά βάσει χρονοδιαγραμμάτων. Αν δεν υπάρχει προσφυγή στην αναθεωρητική αρχή, τότε ο δρόμος θα προχωρήσει σύντομα. Θεωρώ τέλος Ιανουαρίου θα είναι έτοιμη η αξιολόγηση και μετά αν δεν υπάρχει καμία προσφυγή να καθυστερήσει το έργο, θα ξεκινήσει μέσα στους επόμενους τρεις μήνες.

- Κλείνουν δηλαδή σιγά σιγά τρύπες που ήταν ανοικτές εδώ και καιρό και αφορούν το υπουργείο Μεταφορών;

- Προτεραιότητα του Προέδρου είναι τα έργα να υλοποιούνται στα χρονοδιαγράμματα στα οποία τα εξαγγέλλουμε. Τους πολίτες δεν τους ενδιαφέρει γιατί καθυστερεί κάτι αν και υπάρχουν πολλά έργα τα οποία δεν καθυστερούν λόγω του υπουργείου, αλλά για παράδειγμα λόγω τοπικών αρχών που ανέλαβαν να κάνουν κάποια πράγματα και δεν τα κάνουν. Θα δώσουμε επίσης σε αρκετές τοπικές αρχές να αναλάβουν να γίνουν αναθέτουσες αρχές για κάποια έργα, όπως οι ποδηλατόδρομοι στη Λευκωσία, ή η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου στη Γερμασόγεια το οποίο καθυστερεί για διάφορους λόγους. Αυτό ήδη έχει ξεκινήσει, δίνουμε μικρά έργα στις τοπικές αρχές και για να βελτιώσουμε εμείς την παραγωγικότητα μας. Με αυτό τον τρόπο θα ασχοληθούμε εμείς με τα κύρια και σοβαρά έργα.

Ρυθμίζονται εξώδικα τουριστών

Στις προτεραιότητες του Υπουργείου Μεταφορών είναι η ρύθμιση του θέματος με τα σκούτερ στις τουριστικές περιοχές, θέμα που θα εξετάσει το Υπουργικό Συμβούλιο σύντομα, με στόχο το θέμα να ρυθμιστεί πριν από την επόμενη τουριστική περίοδο. Προωθείται επίσης αλλαγή στην διαδικασία ενοικίασης οχημάτων, ώστε κατά την ενοικίασή τους να προνοείται η πληρωμή εξώδικων προστίμων. Όπως σημειώνει ο Υπουργός, αυτή την στιγμή χιλιάδες εξώδικα τουριστών μένουν απλήρωτα, κάτι που σημαίνει ότι το κράτος χάνει έσοδα. Από την άλλη δίδεται το μήνυμα στους τουρίστες ότι μπορούν να ενεργούν εκτός πλαισίου οδικής συμπεριφοράς χωρίς οποιαδήποτε επίπτωση. «Αυτό πλέον θα σταματήσει. Η εταιρεία θα είναι υποχρεωμένο να παρακρατά από την πιστωτική κάρτα του ενοικιαστή ένα ποσό για να πληρώνονται οποιαδήποτε εξώδικα θα δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια ενοικίασης του οχήματος. Πρόκειται για ρύθμιση η οποία ισχύει ήδη σε άλλες χώρες. Αυτές οι δύο αλλαγές στη νομοθεσία θα κατατεθούν τις επόμενες εβδομάδες στο Υπουργικό Συμβούλιο για να πάρουν ακολούθως τον δρόμο τους στην βουλή», σημειώνει ο κ. Καρούσος.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση