ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πληρώνουμε ήδη ακριβότερα τα καύσιμα

Η απώλεια του στόχου του 10% στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας έχει συνέπειες στους Κύπριους καταναλωτές, οι οποίοι επωμίζονται τις συνέπειες

Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων εξαιτίας της μη επίτευξης του στόχου του 10% στις ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών, είναι ήδη γεγονός. Το θέμα συζητήθηκε στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής, στην παρουσία του αρμόδιου υπουργού, Γιώργου Λακκοτρύπη. Ο κ. Λακκοτρύπης έκανε λόγο για το μεγάλο κόστος της μετάβασης της Κύπρου στην καθαρότερη ενέργεια, τονίζοντας, παράλληλα, ότι παρά το γεγονός αυτό, η κυβέρνηση δεν θα εγκαταλείψει τον στόχο της πραγματοποίησης των βημάτων προς την κατεύθυνση αυτή. Όσον αφορά το μεγάλο κόστος, ο Υπουργός έφερε ως παράδειγμα την εισαγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ εκ μέρους του Υπουργείου Εμπορίου, δόθηκαν απαντήσεις και στο ερώτημα πώς οι κλιματολογικές συνθήκες της Κύπρου επηρεάζουν αρνητικά την επίτευξη του στόχου του 10% στον τομέα των μεταφορών.

Όπως πληροφορείται η «Κ», οι καταναλωτές έχουν ήδη αρχίσει να επωμίζονται τις συνέπειες της αστοχίας του κράτους ως προς το 10% χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις μεταφορές. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι, τις τελευταίες βδομάδες, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων είναι ήδη γεγονός, ωστόσο αυτές αφορούν την βενζίνη. Όσον αφορά την τιμή του πετρελαίου κίνησης, το οποίο είναι ακριβότερο κατά περίπου 9 σεντς το λίτρο, δεν θα υποστεί οποιαδήποτε μεταβολή.

Σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Εμπορίου την Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2020, ανέφερε ότι ο στόχος του 10% στις μεταφορές είναι δύσκολα επιτεύξιμος, εξαιτίας των κλιματολογικών ιδιαιτεροτήτων της Κύπρου. Όπως εξήγησε εκπρόσωπος του Υπουργείου στην Επιτροπή Εμπορίου, η δυσκολία προκύπτει από την ανάγκη πρόσμιξης των συμβατικών καυσίμων με βιοκαύσιμα και συγκεκριμένα την βιοαιθανόλη. Το εν λόγω υλικό, όπως αναφέρθηκε, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην Κύπρο, καθώς έχει την ιδιότητα να εξατμίζεται προτού καταναλωθεί, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν για μεγάλο χρονικό διάστημα στην Κύπρο.

Τεράστιο το κόστος

Ο Υπουργός Εμπορίου προέβαλε ακόμα ένα επιχείρημα ως προς την δυσκολία επίτευξης του στόχου στις μεταφορές. Αυτό αφορά στην εισαγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για τα οποία εξήγησε ότι για την επίτευξη μόνο μιας ποσοστιαίας μονάδας του στόχου, πρέπει να εισάγονται 26.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο αριθμός αυτός συνεπάγεται κόστος της τάξης των 130 εκατ. ευρώ για το κράτος, ανέφερε ο Γιώργος Λακκοτρύπης. Όπως είπε, το κόστος είναι μεγάλο, γι’ αυτό η κυβέρνηση αναζητεί τους τρόπους με τους οποίους θα προωθηθεί η εφαρμογή της καθαρής ενέργειας, με την μικρότερη, παράλληλα, επιβάρυνση για την κυπριακή οικονομία. Τόνισε ωστόσο ότι η κυβέρνηση δεν θα εγκαταλείψει τους στόχους της προς αυτή την κατεύθυνση, λέγοντας, παράλληλα, ότι πολλές χώρες στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν δυσκολίες ως προς την επίτευξη του στόχου στις μεταφορές. Ο κ. Λακκοτρύπης, αναφερόμενος στην συνέχεια στο πλάνο του 2020-2030, είπε ότι οι στόχοι είναι ακόμα πιο φιλόδοξοι και αφορούν στην εισαγωγή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, στον μέγιστο βαθμό. Εξάλλου, σε δηλώσεις, μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Εμπορίου, ο κ. Λακκοτρύπης ανέφερε ότι ο στόχος για τις μεταφορές είναι 10% για το τέλος του 2020 και σήμερα το ποσοστό είναι μόλις στο 5%. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να επιτευχθεί η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στους καταναλωτές και στο κράτος, συνέχισε, είναι με πρόσμιξη βιοκαυσίμων στα συμβατά καύσιμα και με το πρόσφατο διάταγμα που υπέγραψε ο ίδιος αναμένεται το ποσοστό να φτάσει στο 7,3%.

«Επειδή δεν θέλαμε να επιβαρύνουμε την οικονομία ή τους καταναλωτές νωρίτερα απ’ ό,τι χρειάζεται, αφήσαμε να προχωρήσουμε με το διάταγμα τώρα και όχι προηγουμένως», είπε ο υπουργός Εμπορίου. Πρόσθεσε πως υπολογίζεται ότι η αύξηση από το 5% στο 7,3% στα βιοκαύσιμα θα επιφέρει μια αύξηση στην τιμή της βενζίνης της τάξης των 2 με 2,5 σεντ το λίτρο, η οποία, όπως διευκρίνισε, περιλαμβάνει και τους φόρους. Παρά την αύξηση, υπογράμμισε ότι θα είμαστε η 5η πιο φθηνή χώρα στην τιμή της βενζίνης στην ΕΕ. «Αυτά –είπε- είναι στατιστικά στοιχεία της ΕΕ και σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο κίνησης θα είμαστε η 12η πιο φθηνή χώρα».

Πολιτικές αντιδράσεις

ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΕΛΑΜ εξέφρασαν την δυσαρέσκειά τους ως προς την ενημέρωση της οποίας έτυχαν από τον Υπουργό. Κύριοι άξονες της αντίδρασής τους ήταν η επιβολή αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων και η μη λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων εκ μέρους της κυβέρνησης προς την κατεύθυνση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Το Κίνημα Οικολόγων, από πλευράς του, εισηγείται την αξιοποίηση των λαδιών τηγανίσματος ως βιοκαύσιμο. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε στην «Κ», η κυβέρνηση απάντησε πως η λύση αυτή δοκιμάστηκε και στο παρελθόν, χωρίς όμως να υπάρξει αρκετή παραγωγή με αποτέλεσμα να μην καταστεί βιώσιμη η εφαρμογή της στην Κύπρο. Η αναπληρώτρια πρόεδρος των Οικολόγων, Έφη Ξάνθου, απέρριψε την κυβερνητική θέση περί μη επάρκειας. Όπως είπε, αν γινόταν ανάκτηση μόνο του ενός τρίτου – συλλογή μέσω ειδικών δοχείων από εστιατόρια – από τις ποσότητες των ηλιελαίων που εισάγονται στην Κύπρο, η χρήση των τηγανελαίων θα μπορούσε να ήταν βιώσιμη. Παράλληλα, είπε ότι θα μπορούσε να γινόταν αξιοποίηση του λαδιού τηγανίσματος και από τα νοικοκυριά, με επιπτώσεις σε όσους δεν θα τα συλλέγουν. Ωστόσο, κατέληξε, η Κυβέρνηση δεν φαίνεται διατεθειμένη να αξιοποιήσει τα τηγανέλαια.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση