ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στοίχημα της μεταρρύθμισης τα οικονομικά των Δήμων

Εξοικονομήσεις έως και 50 εκατ. ευρώ ετησίως υπολογίζεται ότι θα προκύψουν από τις συνενώσεις δήμων και κοινοτήτων

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Τα νέα σχήματα τοπικών αρχών που παρουσιάστηκαν από τον μέχρι πρότινος υπουργό Εσωτερικών Κωνσταντίνο Πετρίδη, μπορεί να συγκέντρωσαν το έντονο δημόσιο ενδιαφέρον, ωστόσο ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας της μεταρρύθμισης αφορά το οικονομικό σκέλος. Για την κυβέρνηση, η εξισορρόπηση των προβληματικών οικονομικών δεδομένων, των τοπικών αρχών ήταν πρωταρχικής σημασίας, κάτι που φάνηκε και κατά την παρουσίαση του συνόλου της μεταρρύθμισης την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές η εξοικονόμηση πόρων, σε περιβάλλον μεταρρύθμισης, υπολογίζεται από 30 εκατ. ευρώ έως 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, μια εξέλιξη που αναμένεται να τονώσει και τα δημόσια οικονομικά από τον διαρκή βραχνά κάθε κυβέρνησης, με τις ετήσιες χορηγίες προς δήμους και κοινότητες. Στο κυβερνητικό επιτελείο θεωρείται βέβαιο πως τα νέα σχήματα τοπικής αυτοδιοίκησης που θα προκύψουν, «θα είναι εύρωστα και οικονομικά βιώσιμα και θα μπορούν να παράξουν έργο προς όφελος των δημοτών τους. Η αλλαγή του τρόπου χρηματοδότησής τους, αλλά και οι εξοικονομήσεις που θα προκύψουν, θα οδηγήσουν σε αυξημένους πόρους μεσοπρόθεσμα κατά €60-80 εκατ.», όπως υπολογίζεται.

Οι πόροι

Η κοστολόγηση που έχει γίνει για τις νέες υπηρεσίες που θα παρέχουν οι Δήμοι, οδήγησαν στην αλλαγή του τρόπου χρηματοδότησής τους. Μια σημαντική τομή θεωρείται η παραχώρηση στις τοπικές αρχές του συνόλου των εσόδων από τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, κάτι το οποίο σύμφωνα με τους υπολογισμούς ισοδυναμεί με αύξηση των εσόδων κατά 40% - 50% σε σχέση με την υφιστάμενη κρατική χορηγία. Επιπλέον, το νέο πλαίσιο της τοπικής αυτοδιοίκησης δίνει την δυνατότητα στους δήμους «να επιβάλουν ειδικό τέλος, για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, για την κατασκευή έργων υποδομής κατόπιν διενέργειας δημοψηφίσματος». Με βάση στοιχεία που παρουσιάστηκαν και δείχνουν τις οικονομικές ανισότητες που υπάρχουν, ένας μεγάλος δήμος σήμερα ξοδεύει €245 το χρόνο για κάθε κάτοικο για παροχή υπηρεσιών, ενώ ένας μικρός δήμος φτάνει να ξοδεύει για τις ίδιες υπηρεσίες και με λιγότερους υπαλλήλους €1.143 το χρόνο για κάθε κάτοικο. Στο κομμάτι των δαπανών τα στοιχεία που περιέχονται, στη μελέτη που ετοιμάσθηκε για λογαριασμό του ΥΠΕΣ για την μεταρρύθμιση, είναι περισσότερο αποκαλυπτικά των οικονομικών ανισοτήτων. Ο δήμος Αγίας Νάπας ξοδεύει σε ετήσια βάση πάνω από 4.000 ευρώ για κάθε κάτοικο, το Παραλίμνι 1.300 ευρώ ενώ η Λευκωσία και η Πάφος ξοδεύουν, περίπου 500 ευρώ.

Οι νέοι αριθμοί

Τα νέα δεδομένα που επιφέρει η μεταρρύθμιση με τις συγχωνεύσεις ήταν ένα από τα δυνατά χαρτιά, στην προσπάθεια οι αλλαγές σε τοπικό επίπεδο να πάρουν σάρκα και οστά, κάτι το οποίο γίνεται αντιληπτό με τις ευρύτερες συναινέσεις που επιτεύχθηκαν. Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εντοπίζονται στο μητροπολιτικό Δήμο Λευκωσίας και ξεπερνούν σε ετήσια βάση τα €17 εκατ. Ακολουθεί ο νέος Δήμος Λάρνακας με €8 εκατ., στην τρίτη θέση βρίσκεται ο Δήμος Αγίας Νάπας-Πρωταρά με €7 εκατ. και ακολουθούν: ο Δήμος Λεμεσού με €5,3 εκατ., ο Δήμος της Ανατολικής Λεμεσού με €2,5 εκατ., ο Δήμος της Ανατολικής Λεμεσού με €2,5 εκατ., ο Δήμος Δυτικής Πάφου με €2,5 εκατ., ο Δήμος Λακατάμειας με €1,7 εκατ., ο Δήμος Πάφου με €1,25 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξοικονομήσεις για τους υπόλοιπους δήμους είναι κάτω του €1 εκατ. ετησίως. Στη μελέτη του ΥΠΕΣ για τη μεταρρύθμιση, καταγράφονται ενδιαφέροντα στοιχεία για τις δαπάνες που αφορούν το κομμάτι της μισθοδοσίας. Μόνο από τη μείωση του αριθμού των δημάρχων, οι εξοικονομήσεις υπολογίζεται ότι φτάνουν τα €3 εκατ.

Μισθοδοσία

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, κατά μέσο όρο οι δήμοι δαπανούν €236 ανά κάτοικο για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων τους. Ωστόσο, και εδώ υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση και πάλι του Δήμου Αγίας Νάπας, όπου το αντίστοιχο ποσό ξεπερνά τα €1.600 ανά κάτοικο. Μια δεύτερη κατηγορία Δήμων με υψηλά ποσά κατά κεφαλήν δαπανών για μισθοδοσία είναι οι μικροί αγροτικοί Δήμοι των Άνω Λευκάρων και Πόλης Χρυσοχούς με €466,3 και €533,3 ανά κάτοικο. Μεγάλες αποκλίσεις από το μέσο όρο εμφανίζουν οι Δήμοι Ύψωνα, Γέρι, Λιβάδια και Τσέρι και οφείλονται στη σημαντική τους υποστελέχωση. Οι Δήμοι Πάφου, Γεροσκήπου και Έγκωμης είναι οι μόνοι που βρίσκονται κοντά στο μέσο όρο. Από τους μεγάλους αστικούς Δήμους μόνον η Λευκωσία εμφανίζει αρνητικές οικονομίες κλίμακας, ως προς το κόστος μισθοδοσίας το οποίο υπερβαίνει σημαντικά το μέσο όρο (€236,6). Οι υφιστάμενες ανισότητες δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές τόνισε εμφαντικά ο Κωνσταντίνος Πετρίδης. «Οι εξοικονομήσεις αυτές δεν είναι του κράτους, είναι των Δήμων και των Δημοτών τους και θα προκύψουν μόνο μέσα από τις συνενώσεις. Θα μείνουν στην τοπική κοινωνία. Είτε από μορφή σημαντικά μειωμένου κόστους των υπηρεσιών είτε για περισσότερα αναπτυξιακά έργα». Όπως προκύπτει από τις μελέτες από τις μεταρρυθμίσεις στο οικονομικό κομμάτι θα επωφεληθούν οι μικροί δήμοι που θα συνενωθούν με μεγαλύτερους, αλλά και οι κοινότητες που θα ενταχθούν σε δήμους.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X