ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μέχρι το τέλος του έτους θα παραμείνει ο Χάρης στο ΥΠΟΙΚ

Σε συνεννόηση με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για ομαλή διαδοχή.

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Δεν είμαι προσκολλημένος σε καρέκλα αλλά δεν τίθεται θέμα παραίτησής μου, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης σε σημερινή συνέντευξη Τύπου. Η κυβέρνηση κι εγώ αναλαμβάνουμε την ευθύνη για όλες τις αποφάσεις που έχουμε λάβει, σημείωσε. 

Καταγράφω τα αιτήματα για να παραιτηθώ και θέλω να διαβεβαιώσω όλους ότι δεν είμαι προσκολλημένος σε καμία θέση. Από τη στιγμή που ο Πρόεδρος έχει επιβεβαιώσει την εμπιστοσύνη προς το πρόσωπό μου δεν τίθεται θέμα παραίτησής μου.

Η έκθεση της Ερευνητικής καταλήγει σε λανθασμένα συμπεράσματα, είπε ο ΥΠΟΙΚ ρίχνοντας το γάντι στην Επιτροπή.

Fake news τα περί αδιαφάνειας στη διαδικασία διορισμού

Ανυπόστατα ψεύδη χαρακτήρισε ο υπουργός Χάρης Γεωργιάδης τα όσα καταγράφει το πόρισμα για μη ενημέρωση του διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας γύρω από τους διορισμούς στο ΔΣ της Συνεργατικής Κεντρικής τράπεζας.

Μιλώντας για τις ευθύνες που αποδίδονται στον ίδιο επιλογή των προσώπων σημείωσε πως οι διορισμοί εγκρίθηκαν από την Κεντρική Τράπεζα και τη Βουλή. Μιλώντας για τις ευθύνες που του αποδίδει το πόρισμα για τη μη παύση διευθυντικών στελεχών, ο ίδιος επεσήμανε πως ο ίδιος δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα αλλά η Κεντρική Τράπεζα.

Αν υπήρχε η εντύπωση ότι το υπουργικό κρατήθηκε στο σκοτάδι, γιατί δεν ρωτήθηκε το ίδιο το υπουργικό ή Πρόεδρος αν κρατήθηκαν στο σκοτάδι; Αυτό διερωτήθηκε ο Χάρης Γεωργιάδης σχολιάζοντας το πόρισμα που καταγράφει ότι έμεινε στο σκοτάδι το υπουργικό συμβούλιο γύρω από τις εξελίξεις στον Συνεργατισμό.

Όπως είπε, καταλληλότεροι για να σχολιάσουν αν κρατήθηκαν στο σκοτάδι ή όχι για τον Συνεργατισμό είναι ο ίδιος ο Πρόεδρος και τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου, προσθέτοντας ότι υπήρξε ενδελεχής ενημέρωση και κατάθεση σωρείας εγγράφων στο υπουργικό.

Λανθασμένα τα συμπεράσματα της Ερευνητικής

Στη συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Οικονομικών που προχώρησε ο Υπουργός Οικονομικών απάντησε και στα κυριότερα σημεία του Πορίσματος της ΣΚΤ, αλλά για τις ευθύνες που του καταλογίζονται για την κατάρρευσή του.

«Διάβασα την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής και θα προβώ σε λεπτομερή σχολιασμό και η θέση που παρουσιάζεται εντός, μπορεί να συνοψιστεί ως εξής: Το 2013 ο Συνεργατισμός κατέστη βιώσιμος, και δεν έπρεπε συνεπώς να χρειαστεί ξανά κεφάλαια. Το ΔΣ δεν μπόρεσε να διαχειριστεί τα ΜΕΔ και ο υπουργός Οικονομικών φταίει που κατέρρευσε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όπως τόνισε ο υπουργός, στην Ερευνητική αναγράφεται πως μετά το 2013 δεν θα έπρεπε να χρειαστεί κεφάλαια η ΣΚΤ και η όποια αύξηση κεφαλαίου θα σήμανε μια αποτυχία. Σε όλες τις τράπεζες της Ευρώπης έγιναν διαδοχικές αυξήσεις κεφαλαίου, ενώ είναι κάτι που συνέβη και σε τράπεζες άλλων χωρών, όπως στην Ελλάδα, στην Ισπανία και σε άλλες. Ως παράδειγμα έφερε τη διαδικασία της αύξησης κεφαλαίου της Ελληνικής Τράπεζας που είναι η τρίτη μετά το 2013, ενώ αντίστοιχα έχουν γίνει και αυξήσεις κεφαλαίου στην Τράπεζα Κύπρου.

Η Επιτροπή σύγχυσε τη βιωσιμότητα με την ανάγκη κεφαλαίων

Στη μακροσκελή συνέντευξή του, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως η βασική θέση της Επιτροπής θα μπορούσε να συνοψιστεί στο ότι υπήρχαν και στο παρελθόν προβλήματα, όμως το 2013 ο Συνεργατισμός λόγω της κρατικής στήριξης κατέστη βιώσιμος, δεν έπρεπε συνεπώς ποτέ ξανά να χρειαστεί νέα κεφάλαια, αλλά απέτυχε το Διοικητικό Συμβούλιο να διαχειριστεί και να μειώσει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (ΜΕΔ) επειδή ήταν ανίκανο και ακατάλληλο και έτσι η Τράπεζα κατέρρευσε και γι’ αυτό ευθύνεται ο ΥΠΟΙΚ.

Απαντώντας στη θέση αυτή, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως η πραγματικότητα είναι πως σε σε ολόκληρη την Ευρώπη και κυρίως σε τράπεζες, όπως ο Συνεργατισμός που ήταν βεβαρημένες με ΜΕΔ, υπήρξαν διαδοχικές αυξήσεις κεφαλαίου διότι ακριβώς τα εποπτικά δεδομένα συνεχώς μεταβάλλονται.

Υπέδειξε ότι αυτό συνέβη και στην Ισπανία και στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο, όπως έγινε στην περίπτωση της Τράπεζας Κύπρου που προχώρησε σε αύξηση κεφαλαίου 1 δις μετά το κούρεμα, αλλά και στην Ελληνική, στη οποία η αύξηση κεφαλαίου που ολοκληρώθηκε σήμερα ήταν η τρίτη διαδοχική.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε πως η Ερευνητική Επιτροπή «αγνοεί πως άλλο η βιωσιμότητα και άλλο η προσαρμογή στα εποπτικά δεδομένα που δεν παραμένουν στατικά» και σημείωσε πως η κρατική στήριξη του 2013 απέτρεψε το κούρεμα, διασφάλισε την επάρκεια βάση τα εποπτικά δεδομένα εκείνης της περιόδου, αλλά στη συνέχεια δημιουργήθηκε η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση, ανέβηκε και συνεχώς ανεβαίνει ο εποπτικός δείκτης και συνεπώς ήταν αναπόφευκτο πως και για τον Συνεργατισμό οι απαιτήσεις για καινούργια κεφάλαια.

«Αυτό το δεδομένο συνεπώς η Ερευνητική Επιτροπή το αγνοεί, όπως ήταν το βασικό δεδομένου που καθόρισε τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί εκ μέρους της κυβέρνησης», τόνισε.

Αναφέρθηκε και στη θέση της Ερευνητικής ότι λόγω ανικανότητας της διοίκησης του Συνεργατισμού δεν μειώθηκαν τα ΜΕΔ, παραθέτοντας σύγκριση μεταξύ των ΜΕΔ της ΣΚΤ και της Alpha Bank επί της ηγεσίας του Γιώργου Γεωργίου, μέλους της Ερευνητικής Επιτροπής. Σύμφωνα με το γραφικό που παρέθεσε ο ΥΠΟΙΚ, τα ΜΕΔ της Alpha την τριετία 2015 – 2017 ανέβηκαν από το 61,2% στο 65,6%, ενώ την ίδια περίοδο τα ΜΕΔ της ΣΚΤ υποχώρησαν από το 59,5% στο 57,7%.

Είπε, παράλληλα, πως η ΣΚΤ πέτυχε τους στόχους για μείωση των ΜΕΔ όπως είχαν τεθεί στο σχέδιο αναδιάρθρωσης της τράπεζας αλλά και από την ίδια την Κεντρική Τράπεζα (ΚΤΚ). Ειδικότερα με βάση τους στόχους της, η ΣΚΤ έπρεπε να είχε δείκτη ΜΕΔ στο τέλος του 2017 6,5 δις και πέτυχε δείκτη €6,5 δις.

«Το σύνολο των δανείων αυτών», είπε, «είχαν παραχωρηθεί πριν από το 2013, αλλά, το κυριότερο, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του χαρτοφυλακίου ήταν τα χειρότερα στο τραπεζικό σύστημα. Παρόλο αυτά ο επιδόσεις ήταν ανάλογες με το υπόλοιπο τραπεζικό σύστημα αλλά η ποιότητα αυτή το καθιστούσε ευάλωτο στις εποπτικές πιέσεις».

Μειώθηκε το cost to income

Για τη θέση της Επιτροπής ότι δεν μειώθηκαν οι λειτουργικές δαπάνες, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως οι ετήσιες λειτουργικές δαπάνες του Συνεργατσιμού ήταν €190 εκατ το 2013 και το 2017 είχαν περιοριστεί στα €147 εκατ, ενώ ο δείκτης κόστους προς έσοδα αυξήθηκε πράγματι λόγω της γενικής μείωσης επιτοκίων (μείωση εσόδων), αλλά παρέμεινε στο 50% που ήταν και ο στόχος που είχε τεθεί, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης της Τράπεζας Κύπρου ήταν στο 47%, στην Ελληνική 69% και στην Alpha 71%.

Για τις επικρίσεις όσον αφορά τις διαφημιστικές δαπάνες, ο ΥΠΟΙΚ είπε πως για την περίοδο του 2103 - 2017 δαπανήθηκαν €10 εκατ, σημειώνοντας πως την ίδια περίοδο η Τράπεζα Κύπρου την ίδια περίοδο δαπάνησε €60 εκατ.

Για το θέμα της εταιρικής διακυβέρνησης, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως αυτή στη σχετική νομοθεσία καθορίζεται ως δομές και διαδικασίες, όπως σαφή οργανωτική δομή και γραμμές ευθυνών, προσθέτοντας πως η Ερευνητική μετέτρεψε το θέμα σε ζήτημα προσώπων.

Αναφορικά με την καταλληλότητα της Διεύθυνσης και την ευθύνη που του αποδίδεται, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως η ΚΤΚ και όχι ο μέτοχος (το κράτος) δύναται να διατάξει την παύση ανώτερων στελεχών τα οποία κρίνει ως ακατάλληλα και υπενθύμισε την περίπτωση της ΚΤΚ το 2011 όταν ζήτησε την παύση της διεύθυνσης της Λαϊκής Τράπεζας.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ακόμη, χωρίς να διατυπώνει επικρίσειες προσωπικά, ότι επί της εποχής το Μάριου Κληριδη τα ΜΕΔ ΣΚΤ είχαν φτάσει στα €7,7 δις, ενώ επί διεύθυνσης Χατζηγιάννη είχαν υποχωρήσει, ενώ απέρριψε τη θέση ότι ευθύνεται ο ίδιος για την επιλογή της Altamira, λέγοντας ότι η απόφαση λήφθηκε σε γενική συνέλευση στην οποία θετικά ψήφισαν όχι μόνο τα μέλη που εκπροσωπούσαν το κράτος, ενώ δεν υπήρχε αρνητική ψήφος αλλά μία αποχή.

Εξάλλου, είπε ακόμη ότι η απόφαση για παραχώρηση δωρεάν μετοχών δεν ήταν δική του αλλά του Υπουργικού Συμβουλίου και όχι δική του εμμονή.

Υπήρχε διαφάνεια

Σχετικά με το ότι δεν ενημέρωνε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το Υπουργικό Συμβούλιο, ο κ. Γεωργιάδης διερωτήθηκε γιατί η Ερευνητική δεν ρώτησε τον Πρόεδρο Αναστασιάδη και το Υπουργικό.

«Για την Ερευνητική Επιτροπή η περίοδος πριν από το 2013 εξετάζεται συνοπτικά. Στην ενότητα 5.3 καταγράφονται παραδείγματα βαρύτατης κακοδιαχείρισης, πιθανής διάπραξης αδικημάτων. Ούτε συγκεκριμενοποιούνται ούτε κατονομάζονται. Υποψιάζομαι και αν κάποιους από αυτούς ήταν γνωστός μου, κουμπάρος μου απόφοιτος του ιδίου σχολείου με μένα θα κατανομαζόταν», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Γεωργιάδης επανέλαβε ότι το σενάριο του διαχωρισμού του Συνεργατισμού αφήνει όλους σε καλύτερη θέση, αφού διασώθηκαν οι καταθέσεις, οι δανειολήπτες είναι σε καλύτερη θέση και η οικονομία έχει δεχθεί διαδοχικές αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης.

Διατύπωσε μεγάλη επιφύλαξη για τη θέση ότι για ανασύσταση του Συνεργατισμού που εύχεται η Ερευνητική, λέγοντας πως αν ένα τέτοιο εγχείρημα προέρχεται και πάλι από πολιτικά πρόσωπα και συνδικαλιστές αυτό που σημαίνει πως τίποτα δεν έχουμε μάθει.

«Αυτό που χρειάζεται δεν είναι ανασύσταση δομών, που πιθανώς να είχαν το ρόλο τους στις περασμένες δεκαετίες… αυτό που χρειαζόμαστε είναι σύγχρονες τραπεζικές δομές που να συνάδουν με τα ευρωπαϊκά δεδομένα χωρίς εμπλοκή και ανάμιξη του κράτους και αυτοί που σήμερα φωνάζουν ήτα αυτοί που διαχρονικά είχαν το χέρι μέσα στο Συνεργατισμό για τα δικά τους συμφέροντα», κατέληξε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X