ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η τετραμερής δένει τον αγωγό EastMed

Επί τάπητος ο ευρωπαϊκός διάδρομος των κοιτασμάτων ΦΑ της περιοχής στη δεύτερη σύναξη στη Λευκωσία

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Ως κομβικής σημασίας για την περαιτέρω προώθηση και υλοποίηση του μεγαλεπήβολου ενεργειακού έργου, του αγωγού ΦΑ EastMed, θεωρείται η δεύτερης τετραμερής Σύνοδος των Υπουργών Ενέργειας Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας και Ισραήλ που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου στη Λευκωσία.

Οι τέσσερις Υπουργοί  στην παρουσία εκπροσώπου του Επιτρόπου Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στους ενεργειακούς σχεδιασμούς που έχουν ως επίκεντρο τον ευρωπαϊκό διάδρομο του ΦΑ της Ανατολικής Μεσογείου. Το στίγμα της τετραμερούς της Λευκωσίας έδωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας Γιώργος Σταθάκης σε συνέντευξή του στην έντυπη «Κ» της Κυριακής.

«Στη Λευκωσία θα υπογραφεί Μνημόνιο Συναντίληψης, το οποίο συνιστά σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ωρίμανσης αυτού του έργου. Τα τέσσερα κράτη με την κίνηση αυτή επί της ουσίας αναγνωρίζουν ότι υπάρχει εν δυνάμει project και ταυτόχρονα δεσμεύονται να συνεργαστούν για την προώθηση και υλοποίηση του. Το Μνημόνιο που θα υπογραφεί αποκτά επιπρόσθετο ειδικό βάρος, δεδομένου ότι ο αγωγός υποστηρίζεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μην ξεχνάμε ότι έχει χαρακτηρισθεί Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI)». Η υπογραφή του μνημονίου συναντίληψης έρχεται σε μια περίοδο με έντονη δραστηριότητα στα ενεργειακά τόσο σε επίπεδο ερευνών αλλά και εντοπισμού αγοραστών για τα κοιτάσματα της περιοχής που έχουν κριθεί εμπορεύσιμα.

Βιώσιμος ο αγωγός

Το όλο έργο σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη βρίσκεται στη φάση της απαραίτητης προεργασίας. Οι τέσσερις Υπουργοί έχουν ήδη στα χέρια τους τις προκαταρκτικές μελέτες οι οποίες έχουν δείξει ότι ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός, οικονομικά βιώσιμος και εμπορικά ανταγωνιστικός.

Το ενθαρυντικό των διαπιστώσεων που προκύπτει από τις μελέτες είναι πως ο EastMed είναι η πιο ανταγωνιστική επιλογή για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο στις ευρωπαϊκές αγορές, όπως σημειώνει στη συνέντευξή του στην «Κ» ο κ. Σταθάκης. Με βάση τις μελέτες η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ. Δεδομένων όλων αυτών, βρίσκονται σε εξέλιξη βαθυμετρικές μελέτες που θα δείξουν τη βέλτιστη και ασφαλή διαδρομή του αγωγού.

Δεξαμενή της Ε.Ε.

Τα κοιτάσματα που έχουν εντοπισθεί αλλά και οι εκτιμήσεις που υπάρχουν για τις ενεργειακές δυνατότητες της περιοχής καθιστούν την Ανατολική Μεσόγειο ως την πρώτη επιλογή για κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί σε ορίζοντα μέχρι το 2040. Ο Έλληνας Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνέδεσε τις μελλοντικές ανάγκες της Ευρώπης με τα κοιτάσματα της περιοχής με τον αγωγό EastMed να συμβάλει στην επιτυχία του ευρωπαϊκού στόχου που είναι η διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου.

Με δεδομένη, συνεπώς, τη μετάβαση στο νέο ενεργειακό μοντέλο, είπε στην «Κ» ο κ. Σταθάκης, οι ανάγκες κατανάλωσης φυσικού αερίου της ευρωπαϊκής οικονομίας υπολογίζονται σε 350 δισ. κ. μ. «Από αυτά οι χώρες της Ε.Ε. θα παράγουν μόνο τα 75 δισ. κ. μ. Άρα θα χρειαστούν εισαγωγές από Τρίτες χώρες της τάξης των 275 δισ. κ. μ.

Η ποσότητα αυτή μπορεί να υπερκαλυφθεί από τις εξαγωγές φυσικού αερίου που έχει ήδη ανακαλυφθεί στην Ανατολική Μεσόγειο, με δεδομένο ότι το Ισραήλ προτίθεται να εξάγει από τα δικά του κοιτάσματα περί τα 350 δισ. κ.μ. και η Κύπρος περί τα 17-20 δισ. κ. μ. το 2022 και περί τα 25-30 δισ. κ. μ. το 2025». Ο αγωγός ΦΑ κρίνεται ως βιώσιμος ακόμα και αν δεν απορροφήσει το σύνολο των κοιτασμάτων της περιοχής ενώ όπως εκτιμάται το φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών σε μακροπρόθεσμη βάση καταλήγει να είναι φθηνότερο συγκριτικά με άλλες μορφές διακίνησης.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση