ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΥΠΟΙΚ για μεταναστευτικό - Αντίδραση Προέδρου για την μείωση κονδυλίων

Αυτό δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Κωνσταντίνος Πετρίδης, τονίζοντας πως «φαίνεται να γίνεται κατανοητή αυτή η θέση της Κύπρου»

ΚΥΠΕ

Έντονα και επίμονα έθεσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης το θέμα της μείωσης κατά περίπου €30 εκατομμύρια του κονδυλίου για την Κύπρο σε σχέση με το μεταναστευτικό, κατά το έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (ΕΣ) το οποίο συζητούσε τον πολυετή κοινοτικό προϋπολογισμό για την περίοδο 2021 – 2027.

Αυτό δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, τονίζοντας πως «φαίνεται να γίνεται κατανοητή αυτή η θέση της Κύπρου».

Ο κ. Πετρίδης είπε ότι η πρόταση της φινλανδικής προεδρίας για την Κύπρο σε σχέση με το μεταναστευτικό ήταν γύρω στα €50 εκατομμύρια, κάτι που δεν έγινε αποδεκτό από την κυπριακή Κυβέρνηση, ενώ στην προηγούμενη περίοδο, 2014 – 2020, ήταν €80 εκατομμύρια.

Ειδικότερα σε σχέση με τα ποσά που έλαβε η Κύπρος την περίοδο 2014 – 2020, ο κ. Πετρίδης είπε ότι το κονδύλι για το Ταμείο Συνοχής ήταν περίπου €870 εκατομμύρια και για το μεταναστευτικό €80 εκατομμύρια, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται γύρω στο €1 δισεκατομμύριο.

Σημείωσε στο σημείο αυτό πως για το μεταναστευτικό η Κύπρος έλαβε την προηγούμενη περίοδο και έκτακτα κονδύλια, με το συνολικό ποσό να ξεπερνά τελικά τα €100 εκ.

Η Κύπρος, μέσω του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη, όπως και άλλες χώρες της νότιας Ευρώπης και της περιφέρειας, υποστήριξε πως θα χρειαστούν περισσότερα κονδύλια από αυτά που επιδίωκαν άλλες χώρες και ότι θα πρέπει να αναγνωριστεί η ανάγκη για περαιτέρω σύγκλιση των οικονομιών και η ανάγκη για περισσότερα προγράμματα συνοχής, είπε ο Υπουργός Οικονομικών.

Ανέφερε πως ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και σε ό,τι αφορά τα κονδύλια του μεταναστευτικού τα οποία παραδόξως, σύμφωνα με την πρόταση της φινλανδικής προεδρίας, όπως είπε ο κ. Πετρίδης, «είναι σημαντικά μειωμένα σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο όταν το πρόβλημα του μεταναστευτικού δεν ήταν και τόσο μεγάλο στην Κύπρο».

«Αυτές ήταν οι θέσεις του Προέδρου που έθεσε εντόνως και επιμόνως και φαίνεται να βρίσκουν κατανόηση», υπογράμμισε.

Ο Υπουργός Οικονομικών εξήγησε ότι η πρόταση της φινλανδικής προεδρίας για την Κύπρο, με την οποία έχουμε διαφωνήσει, όπως σημείωσε, προβλέπει μειωμένα κονδύλια, λόγω και της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου αλλά και λόγω του ότι η μεθοδολογία που χρησιμοποίησε η Προεδρία της ΕΕ λαμβάνει υπόψη τα οικονομικά δεδομένα της Κύπρου που είναι σημαντικά βελτιωμένα σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Παρόλα αυτά, η Κύπρος επιμένει όπως ο προϋπολογισμός που θα λάβει από την ΕΕ να είναι σε παρόμοια επίπεδα με αυτά της προηγούμενης περιόδου, ανέφερε, προσθέτοντας ότι όλα αυτά εξαρτιούνται και από το συνολικό ύψος που θα έχει τελικά ο προϋπολογισμός της ΕΕ και για το οποίο υπάρχουν σήμερα μεγάλες διαφορές.

Σημείωσε ότι η Κύπρος είναι οριακά αποδέκτης σε σχέση τα ποσά που δίνει στην ΕΕ και δεν είναι από τις χώρες που λαμβάνουν πολύ μεγαλύτερα ποσά σε σχέση με τις συνεισφορές τους.

Αναφορικά με τη χθεσινή σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για το θέμα του κοινοτικού προϋπολογισμού 2021 – 2027, ο κ. Πετρίδης είπε στο ΚΥΠΕ ότι αυτή δεν κατέληξε σε συμφωνία, καθώς υπήρξαν μεγάλες διάφορες, ειδικά μεταξύ των μεγάλων πλούσιων χωρών της κεντρικής και βορειοκεντρικής Ευρώπης, που είναι αυτές που συνεισφέρουν περισσότερο στον προϋπολογισμό και των χωρών της νότιας και νοτιοανατολικής Ευρώπης που είναι καθαροί αποδέκτες (net recipient countries).

Σημείωσε ότι οι διαφορές αφορούν και το ύψος του προϋπολογισμού για το οποίο οι χώρες της νότιας Ευρώπης επιδιώκουν όπως αυτό ξεπερνά το 1% του ΑΕΠ της ΕΕ, ενώ οι μεγάλες χώρες φαίνεται να έχουν ως όριο το 1% του ΑΕΠ.

Ανέφερε ότι η αρχική πρόταση της φινλανδικής προεδρίας της ΕΕ για 1,095% ήταν πολύ μακριά από οποιοδήποτε πεδίο συμφωνίας καθώς επίσης και η συμβιβαστική πρόταση του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ που ήταν στο 1,069%, από την αρχική του για 1,074%.

Από την άλλη, συνέχισε, ενώ η αρχική θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ήταν 1,30%, έθεσε ως συμβιβαστική πρόταση το 1,20%.

Αν και μικρή η ποσοστιαία διαφορά αποτελούν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ διαφορά και υπήρξε δυσκολία στην επιτυχή κατάληξη της Συνόδου, πρόσθεσε.

Επίσης, ο κ. Πετρίδης είπε ακόμη πως πολύ περισσότερο έχει περιπλέξει τα πράγματα η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου που ήταν ένας μεγάλος συνεισφορέας αφού η συνεισφορά του για το νέο κοινοτικό προϋπολογισμό θα υπολογιζόταν μεταξύ €64 και €75 δισεκατομμυρίων.

Στη συνέχεια, ο Υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε και σε διαφορές των κρατών μελών της ΕΕ στα κονδύλια για την αγροτική ανάπτυξη για τα οποία η πρόταση, όπως είπε, προβλέπει σημαντική μείωση, προκαλώντας την αντίδραση μιας άλλης ομάδας χωρών, με επικεφαλής τη Γαλλία, αλλά και της Πολωνίας και Ουγγαρίας.

Ανέφερε ότι αυτές οι διαφορές δεν ήταν δυνατό να συγκεραστούν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και πρόσθεσε πως θα γίνουν νέες διμερείς επαφές και σε μετέπειτα στάδιο θα συγκληθεί και νέο Συμβούλιο.

Τέλος, ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι «είναι σύνηθης πρακτική στο θέμα του προϋπολογισμού, που είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα των ευρωπαϊκών πολιτικών, να υπάρχουν πάντα σημαντικές διαφορές και πολύ σπάνια να κλείσει το θέμα σε μια ευρωπαϊκή σύνοδο» και πρόσθεσε ότι αν και δεν υπάρχει επίσημη ημερομηνία ακόμη για πραγματοποίηση νέου Συμβουλίου, στους κύκλους της ΕΕ ψιθυρίζεται ότι υπάρχει μια πιθανότητα για νέα έκτακτη σύνοδο στις 5 Μαρτίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση