ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πινακοθήκη ανδρικής ματαιοδοξίας

Στο βιβλίο «Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες» πρωταγωνιστούν εξοργιστικοί χαρακτήρες, οι οποίοι απέχουν από την πολιτική ορθότητα

Kathimerini.gr

ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΟΣΤΕΡ ΓΟΥΑΛΑΣ
Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες
μτφρ. Γιώργος-Ικαρος Μπαμπασάκης
εκδ. Κριτική, σελ. 448

Ο Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας δεν ήταν απλή περίπτωση ανθρώπου – αν βεβαίως υφίσταται ένα τέτοιο είδος ανθρώπου. Ο συγκεκριμένος πάντως υπήρξε μια απολύτως ταραγμένη και ταυτόχρονα ιδιοφυής προσωπικότητα που πέρασε με ταχύτητα αστραπής από τα αμερικανικά γράμματα και τα έκανε άνω-κάτω.

Δημοσιογράφος, συγγραφέας, ακαδημαϊκός. Λάτρης της φιλοσοφίας και του τένις. Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1962, μεγάλωσε στο Ιλινόι. Ο πατέρας του ήταν καθηγητής Φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο της πολιτείας, η μητέρα του καθηγήτρια της Αγγλικής Φιλολογίας στο κολέγιο. Σπούδασε φιλοσοφία και βεβαίως αρίστευσε. Ξεκίνησε να γράφει και να δημοσιεύει τα άρθρα του, ταχύτατα έγιναν όλα δεκτά με θαυμασμό, και άρχισε να λάμπει με αυτό το είδος της δαιμονικής και αυτοκαταστροφικής ευφυΐας που τον χαρακτήριζε. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνας. Υπέφερε από κατάθλιψη και πάλεψε με τον αλκοολισμό, την εξάρτηση από τα ναρκωτικά και τις αυτοκτονικές του τάσεις.

Ο ίδιος υποστήριζε ότι μόνον τα φάρμακα και τα βιβλία τον βοηθούσαν να επιβιώνει, επινοώντας ασταμάτητα διαφορετικές εκδοχές του εαυτού του στην προσπάθειά του να τον αντέξει. Εγραψε μερικά πολύκροτα μυθιστορήματα υβριδικής μορφής, μεταξύ αυτών το περιβόητο «Infinite Jest» (1996), το magnus opus του. Παντρεύτηκε τη ζωγράφο Κάρεν Γκριν το 2004. Αγαπούσε πολύ τα σκυλιά. Τον Σεπτέμβριο του 2008 αυτοκτόνησε. Στον κόσμο της αγγλοσαξονικής λογοτεχνίας θεωρείται ήδη κλασικός και το έργο του μελετάται σε διαλέξεις, συνέδρια και διδακτορικές διατριβές.

Προφανώς λοιπόν δεν υπήρξε ο συγγραφέας της διπλανής πόρτας, ακόμη και στη δική μας μετα-μεταμοντέρνα εποχή, στην οποία κανείς δεν νιώθει ότι έχει γείτονες. Η διάνοια και η ψυχή του τον ωθούσαν να δημιουργεί και να καταστρέφει διαρκώς ό,τι έφτιαχνε, ικανός για το καλύτερο και το χειρότερο ταυτόχρονα – είχε ερωτευτεί την ποιήτρια Μέρι Κερ, της έκανε δώρο ένα αστέρι στο οποίο έδωσε το όνομά της και ταυτόχρονα παρακολουθούσε τον 5χρονο γιο της, σκαρφάλωνε στο σπίτι της και απειλούσε ότι θα σκοτώσει τον άνδρα της. Εφτιαξε λοιπόν χαρακτήρες κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του εαυτού του, αφήνοντάς μας –με τα ρεπορτάζ αλλά και τις μυθοπλαστικές του αφηγήσεις– ανταποκρίσεις από την πιο άγρια πλευρά του σύγχρονου ανθρώπου.

Στο βιβλίο του «Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες» πρωταγωνιστούν τέτοιοι εξοργιστικοί χαρακτήρες, οι οποίοι απέχουν από την πολιτική ορθότητα όσο η Γη από τη Σελήνη. Κάθε διήγημα έχει τη μορφή ενός σχεδόν παραληρηματικού μονολόγου που σπανίως διακόπτεται από τις ερωτήσεις εκείνου που παίρνει τη συνέντευξη. Κανείς από τους ερωτωμένους δεν περιγράφεται ποτέ από τον συγγραφέα, ομοίως και τα πρόσωπα που τους ρωτούν. Με μια απαστράπτουσα πρόζα, αυτοί οι φρικτοί άνδρες ξετυλίγουν τη φρικωδία τους. Οι περισσότεροι μιλούν για το σεξ: τι έχουν κάνει, τι ονειρεύονται να κάνουν, τι τους ευχαριστεί και τι τους κάνει περήφανους. Ολοι μαζί συνθέτουν μια πινακοθήκη της ανδρικής ματαιοδοξίας και εγωισμού. Το βιβλίο γίνεται ακόμη πιο δυνατό όταν ο συγγραφέας του αποφασίζει να σταματήσει να προκαλεί τον αναγνώστη-μέσο άνθρωπο και γράφει διηγήματα που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν στον ερευνητή του μέλλοντος ως υλικό μιας ανθρωπολογικής μελέτης για την Αμερική του τέλους του 20ού αιώνα.

Το βιβλίο μεταφέρθηκε στο σινεμά από τον ηθοποιό Τζον Κρασίνσκι στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Μολονότι δεν πήρε σπουδαίες κριτικές, η κυκλοφορία της ταινίας, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του συγγραφέα, τη μετέτρεψε σε κινηματογραφικό φόρο τιμής προς ένα από τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά ταλέντα της γενιάς του, που όμως στο τέλος συνετρίβη από το ίδιο του το βάρος.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Βιβλίο: Τελευταία Ενημέρωση

X